بررسی بهترین ابزار پنچری دوچرخه (لیست کامل)

ابزار پنچری دوچرخه

مقدمه ابزار پنچری دوچرخه

یکی از ورزش‌های بسیار مفید برای سلامتی، دوچرخه سواری است. دوچرخه سواری برای تردد روزانه و همچنین گشت و گذار در اطراف بسیار مفید بوده و در سلامتی افراد نیز موثر است. یکی از مشکلات اصلی که اغلب دوچرخه سواران با آن روبه‌رو خواهد شد، پنچری لاستیک دوچرخه بوده و به همین دلیل دوچرخه سواران حرفه‌ای همیشه مجموعه ابزار دوچرخه برای رفع پنچری را به همراه دارند. ابزار پنچری دوچرخه شامل موارد مختلفی بوده و در کیت‌های گوناگون در بازار موجود هستند. در این مقاله علاوه بر آشنایی با ابزار پنچرگیری دوچرخه، نحوه پنچرگیری آن نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

لوازم کیت پنچرگیری دوچرخه

 

لوازم ضروری در کیت پنچری دوچرخه

در صورت وجود لوازم مورد نیاز و ضروری، پنچرگیری دوچرخه، کار به نسبت ساده‌ای است. در هنگام خرید کیت پنچری دوچرخه باید توجه داشت که تمامی لوازم ضروری در آن موجود باشد. اصلی‌ترین لوازم که در اغلب کیت‌های پنچرگیری ساده موجود است شامل وصله پنچرگیری، تیوب چسب پنچری، سمباده و کیف می‌شود. این ابزار، جزو ابتدایی‌ترین ابزار موجود در کیت‌ها است. یکی از لوازمی که جزو ابزار پنچری دوچرخه بوده و باید در تمامی کیت‌های پنچری نیز وجود داشته باشد، وصله‌های خود چسب است. با وجود این نوع وصله‌ها دیگر نیازی به تیوب چسب پنچری نیست و علاوه بر سبک‌تر شدن کیت، پنچرگیری تیوب دوچرخه نیز راحت‌تر می‌شود. کیت‌های مدرن برای دوچرخه سواران مبتدی که آشنایی کاملی با روند پنچرگیری ندارند مناسب‌تر است.

برای مشاهده انواع ابزار پنچرگیری روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر ابزار پنچر گیری

 

کیت‌های کاملاً کاربردی باید دارای پمپ باد یا تلمبه نیز باشند. پمپ باد برای اطمینان از پنچرگیری درست، مناسب‌ترین ابزار است. امروزه پمپ‌های باید بسیار کوچک و سبک طراحی شده که به راحتی در کیت پنچری دوچرخه جا گرفته و موجب اذیت دوچرخه سوار نمی‌شود. برای جدا کردن چرخ از دوچرخه و گرفتن پنچری آن، نیاز به آچار فرانسه و یا آچار آلن است. البته باید توجه داشت که در اصل نوع دوچرخه، نوع آچار را تعیین می‌کند. در این موارد بهتر است در هنگام خرید کیت و ابزار پنچری دوچرخه، آچارهای چندکاره خریداری شود. نداشتن یکی از انواع این آچارها موجب می‌شود نتوان دوچرخه را پنچرگیری کرد.

از دیگر ابزار ضروری برای پنچرگیری دوچرخه، تایلیور است. از تایلیور برای بررسی تیوب داخل لاستیک استفاده می‌شود و برای این بررسی نیاز به حداقل دو تایلیور می‌باشد. اغلب کیت‌های پنچرگیری دارای تایلیور پلاستیکی یا فولادی هستند. در غیر این صورت و نبود تایلیور در بین مجموعه ابزار دوچرخه باید به صورت جداگانه خریداری شود. البته باید توجه داشت، تایلیورهای پلاستیکی برای دوچرخه سواران مبتدی و کم تجربه مناسب‌تر بوده زیرا که از آسیب به لاستیک جلوگیری می‌شود.

 

نحوه پنچرگیری دوچرخه

 

نحوه پنچرگیری دوچرخه

بهتر است همیشه دوچرخه سواران یک تیوب اضافه به همراه خود داشته باشند تا دیگر مجبور به پنچرگیری تیوب دوچرخه نشوند. در غیر این صورت باید با نحوه پنچرگیری دوچرخه به طور کامل تسلط داشته باشند. پنچرگیری دوچرخه مراحل خاصی داشته که شامل موارد زیر می‌شود؛

  1. پیدا کردن محل پنچری: تمامی لاستیک باید مورد بازدید قرار بگیرد. سنگ ریزه‌ها و هر نوع شیشه یا ماده دیگری که به لاستیک چسبیده است باید از لاستیک جدا شود. این کار باعث جلوگیری از پنچری دوچرخه در دفعات بعدی می‌شود. حتی اگر محل پنچری پیدا شد باید تمامی لاستیک مورد بررسی قرار گیرد.
  2. خارج کردن تیوب: با باز کردن مغزی درون والف، باد تیوب تخلیه می‌شود. با استفاده از تایلیور که یکی از ابزار پنچری دوچرخه است، یک قسمت از لاستیک را از طوقه خارج کرده و لاستیک را به طور کامل از طوقه جدا می‌شود. سپس می‌توان تیوب را نیز از میان لاستیک خارج کرد.
  3. باد زدن تیوب پنچر: یکی از ترفندهای جالب برای پیدا کردن محل پنچری دوچرخه، باد زدن تیوب پنچر است. در نوبت اول تیوب را باد زده و با دقت به صدای خروج باد، محل پنچری یافت می‌شود. اگر محل پنچری با این روش پیدا نشد، باید تیوب را باید زده و در یک تشت آب قرار داد. محل خروج حباب‌های آب همان محل پنچری دوچرخه است.
  4. آماده کردن تیوب: ابتدا باید اطراف محل پنچری تمیز شده و سنباده کشی شود. سپس چسب تیوب به فاصله دو سانتی‌متری از محل پنچری پخش شده و منتظر مانده تا چسب خشک شود. بعد از باید یک لایه دیگر چسب بر روی لایه قبلی زده شده و وصله مناسب به روی آن چسبیده شود.
  5. جا زدن تایر: بعد از پنچرگیری تایر و بررسی جدار داخلی لاستیک و تمیز کردن آن، نوبت به جا زدن تایر می‌رسد. تیوب در مرحله اول باید کم باد باشد و بعد از جا زدن لاستیک و تیوب در طوقه، تیوب به طور کامل باد می‎شود. در این مرحله می‌توان از پمپ باد به عنوان یکی از ابزار پنچری دوچرخه استفاده نمود.

بهترین کیت پنچری دوچرخه

ابزار موجود در یک کیت پنچری باید شامل موارد زیر باشد؛

  • وصله‌های بدون لبه یا وصله‌های آماده
  • نوار طوقه
  • دو عدد تایلیور
  • یک تکه سنباده کوچک
  • آچار فرانسه و آچار آلن یا یک آچار چند کاره
  • یک تیوب اضافه
  • یک پمپ باد کوچک و کاربردی

تمامی ابزار پنچری دوچرخه به غیر از پمپ باد درون کیفی در زیر زین قرار می‌گیرد. یکی از ابزارهای جدید در پنچرگیری، اسپری ضد پنچری دوچرخه است که موجب جلوگیری از پنچری دوچرخه در برخورد با موانع ریز شده و به استحکام تیوب می‌افزاید.

 

برای مشاهده انواع ابزار پنچرگیری روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر ابزار پنچر گیری

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *