راهنمای انتخاب زین مناسب برای دوچرخه [راهنمای کامل و کاربردی]

انتخاب زین مناسب دوچرخه

مقدمه: انتخاب زین مناسب

نشستن بر روی زین دوچرخه فشار زیادی به ناحیه لگن و پرینه وارد می‌کند. در برخی موارد، استفاده از دوچرخه در طولانی‌مدت می‌تواند موجب بی‌حسی و درد در عضلات شود. انتخاب زین مناسب تنها عاملی است که می‌تواند درد واردشده به اعصاب لگن را کاهش دهد. امروزه در طراحی زین به عوامل مختلف ازجمله جنسیت، اندازه لگن افراد و نوع رشته‌ای که دوچرخه‌سوار در آن فعالیت می‌کند، توجه می‌شود. به همین دلیل، برای اینکه بتوانید مناسب‌ترین زین را انتخاب کنید حتما این فاکتورها را در نظر بگیرید.

 

 انتخاب زین دوچرخه

 

تفاوت لگن زنان و مردان مهم‌ترین عامل در انتخاب زین

اصلی‌ترین تفاوت زین دوچرخه زنانه و مردانه به دلیل ساختار متفاوت لگن آن‌ها است. عامل اصلی که سبب بروز این تفاوت شده، آماده‌سازی لگن بانوان برای زایمان است. بررسی‌ها نشان داده‌اند که فاصله بین استخوان‌های لگن بانوان حدود ۹ تا ۱۷ سانتیمتر است، درحالی‌که این فاصله برای آقایان حدود ۶ تا ۱۶ سانتیمتر است. دومین تفاوت در ساختار لگن بر اساس جنسیت این است که کشیدگی قوس استخوان پابیک (pubic) در مردان به سمت بالا و در زنان به سمت پایین است.

تفاوت ساختاری لگن سبب می‌شود هنگام نشستن بر روی زین، زنان و مردان فشار متفاوتی در این ناحیه احساس کنند. ازآنجاکه، هنگام دوچرخه‌سواری فشار زیادی به ناحیه پرینه (بخش تناسلی) بانوان وارد می‌شود. توجه به انتخاب زین مناسب برای بانوان یک ضرورت اساسی است.

رابطه بین نوع رشته و انتخاب زین مناسب

قوس پابیک مسئولیت تحمل فشار در حین سوارکاری را بر عهده دارد هرچه که در حین دوچرخه‌سواری به سمت جلو متمایل باشید فشار بیشتری به این ناحیه تحمیل می‌شود. در چنین موارد فشار واردشده به لگن و ناحیه پرینال بانوان بیشتر است و ممکن است در درازمدت عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. در رشته‌هایی مانند دوچرخه‌سواری کوهستان، جاده و تایم تریل میزان فشار واردشده به قوس پابیک بسیار زیاد است؛ بنابراین، انتخاب زین نرم دوچرخه می‌تواند مهم‌ترین گزینه در کاهش فشار واردشده در ناحیه لگن (به‌ویژه در بانوان) باشد

در طراحی زین‌های مدرن، پهنای بخش دماغه در مقایسه با زین‌های کلاسیک افزایش‌یافته است. این طراحی موجب کاهش فشار در حین دوچرخه‌سواری به‌ویژه در رشته تایم تریل شده است. مهم‌ترین نکته در طراحی زین، توجه به موقعیت نشستن در حین دوچرخه‌سواری است؛ بنابراین، زین بکار رفته در دوچرخه کوهستان با یک دوچرخه ساده شهری، متفاوت است.

بررسی انواع زین دوچرخه‌سواری

برای بتوانید بهترین زین را انتخاب کنید باید اطلاع کافی از تنوع و اختلاف زین‌های دوچرخه‌سواری داشته باشید. در یک دسته‌بندی ساده می‌توان زین‌ها را به چهار دسته مختلف تقسیم کرد. این دسته‌ها عبارتند از:

·         زین مخصوص مسابقات

سرعت رکاب زدن مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند به دوچرخه‌سوار کمک کند تا زودتر از رقبا به خط پایان برسد. مهم‌ترین عاملی که می‌تواند بر این مسئله تاثیر بگذارد طراحی و کیفیت زین است. طراحی زین مسابقه‌ای به‌گونه‌ای سات که هیچ اختلالی در حین رکاب زدن ایجاد نمی‌کند. مهم‌ترین نکته در بیان اهمیت انتخاب زین مناسب برای مسابقات این است که میزان اصطکاک ایجادشده بین ناحیه بالای ران و زین در این مدل بسیار کمتر از مدل‌های دیگر باشد. بعلاوه، طراحی آن باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند به‌راحتی وزن فرد را تحمل کند.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه کوهستان روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه کوهستان

 

پیشنهاد خرید

پدال یک طرف قفل شو RACEWORK

۰ تومان۲.۵۴۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

·         زین‌های راحت

مهم‌ترین عاملی که استفاده از این مدل زین‌ها لذت‌بخش می‌کند، استفاده از بالشتک‌های نرم در طراحی آن‌ها است. افرادی که در مسابقات تور یا دوچرخه‌سواری‌های طولانی‌مدت شرکت می‌کنند باید انتخاب این مدل زین را در اولویت قرار دهند؛ زیرا طراحی آن موجب شده که رکاب زدن بسیار راحت و آسان باشد. علاوه بر این، استفاده از این زین موجب کاهش لرزش‌های ناشی از ناهمواری‌های موجود در مسیر می‌شود.

پیشنهاد خرید

کش اتصال چراغ قوه و ابزار به فرمان دوچرخه

۶۹.۹۰۰ تومان۶۹.۹۰۰ تومانخرید کنید

·         زین کروز

شیوه طراحی این مدل به زین‌های راحت شباهت بسیاری دارد؛ اما تفاوت اصلی این دو مدل در بالشتک‌های و نحوه بکارگیری آن‌ها است. در زین کروز از یک بالشتک یک‌تکه در سراسر زین استفاده‌شده است. این امر سبب شده وزن دوچرخه‌سوار به‌صورت کامل بر تمام زین پخش‌شده و فشار واردشده به ناحیه لگن و پرینه کاهش یابد؛ اما استفاده از این زین برای کودکان و افراد زیر ۱۲ سال مناسب است. انتخاب این زین برای افراد حرفه‌ای گزینه مناسبی نخواهد بود.

·         زین مخصوص

در طراحی این دسته از زین‌ها به نوع رشته و جنسیت توجه ویژه می‌شود. افرادی که دوچرخه‌سواری را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کنند بهتر است برای انتخاب زین مناسب حتما این گزینه را مدنظر قرار دهند؛ زیرا تفاوت‌های ساختاری و رشته‌ای در طراحی این مدل زین‌ها اهمیت ویژه دارد؛ بنابراین، کمترین فشار و آسیب را در حین سواری به لگنت و سایر بخش‌ها وارد می‌کند.

 

انتخاب زین مناسب بانوان

 

انتخاب زین مناسب بانوان

تفاوت‌های ساختاری در ناحیه لگن و اندام تناسلی بانوان، مهم‌ترین عواملی است که سبب شده تولیدکنندگان توجه ویژه به طراحی زین دوچرخه مخصوص بانوان نشان دهند. البته زین تنها بخش متفاوت در دوچرخه مناسب برای بانوان نیست، هندسه کل دوچرخه، نوع فرمان، اهرم ترمز و دستگیره سایر موارد متمایزکننده دوچرخه بانوان و آقایان هستند.

ازآنجاکه برندهای مختلفی اقدام به طراحی و ساخت زین دوچرخه‌سواری بانوان می‌کنند، قیمت زین دوچرخه مخصوص بانوان با توجه به نوع برند و کیفیت متفاوت است. به دلیل، اهمیت نوع زین در کاهش فشار تحمیل‌شده به ناحیه لگن و پرینه سعی کنید به‌منظور صرفه‌جویی از زین‌های ارزان و بی‌کیفیت استفاده نکنید.

سخن پایانی

دوچرخه‌سواری یکی از رشته‌های محبوب است. برخی افراد هستند این رشته را به‌منظور حفظ تناسب‌اندام و برای افزایش سلامت بدن خود انجام می‌دهند؛ اما این باور اشتباه وجود دارد که تنها با استفاده از زین نرم دوچرخه و بدون توجه به ویژگی‌های ساختاری می‌توان زین مناسب را انتخاب کرد؛ اما حقیقت چیز دیگری است. برای انتخاب زین مناسب باید به عوامل مختلفی توجه کنید. جنسیت، توجه به ساختار لگن و نوع رشته، مهم‌ترین فاکتورها در انتخاب زین هستند. طراحی زین باید به گونه یا باشد که فشار واردشده به ناحیه لگن، پرینه و ران را کاهش دهد. رکاب زدن با آن بسیار آسان باشد. فشار ناشی از لرزش‌های حاصل از ناهمواری‌های جاده‌ای را کاهش دهد.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه کوهستان روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه کوهستان

۴.۵/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *