چگونه پدال دوچرخه را باز کنیم [آموزش کامل]

چگونه پدال دوچرخه را باز کنیم [آموزش کامل]

چگونه پدال دوچرخه را باز کنیم؟ این سوال بسیاری از دوچرخه سوارانی است که ترجیح می‌دهند شخصا نسبت به باز کردن و تعویض پدال دوچرخه خود اقدام نمایند. با توجه به اینکه دوچرخه از وسایل نقلیه بسیار محبوب در بین افراد است که از آن جهت تفریح و یا رفت و آمد استفاده می‌کنند، ضروری است تا با نحوه بازکردن پدال دوچرخه بیشتر آشنا شوید. دوچرخه در مقایسه با سایر وسایل نقلیه یک وسیله کم خرج به شمار آمده، اما گاهی برخی از قطعات آن نیاز به سرویس و نگهداری خواهند داشت. از این‌رو قصد داریم در این مقاله در مورد اینکه چگونه پدال دوچرخه را باز کنیم [آموزش کامل]، تعویض رکاب دوچرخه و علل خرابی پدال دوچرخه توضیحات جامعی را ارائه دهیم.

پدال دوچرخه چیست و اجزای آن کدامند؟

پدال دوچرخه در واقع به عنوان رکاب دوچرخه نیز عنوان می‌شود که از قطعات بسیار مهم در هر دوچرخه‌ای است. دوچرخه سوار با فشاری که از طریق پنجه پا به رکاب دوچرخه وارد ساخته، سعی در به حرکت درآوردن چرخ‌های دوچرخه می‌نماید. در واقع بدون وجود پدال دوچرخه امکان حرکت چرخ‌ها میسر نبوده و نمی‌توان به دوچرخه سواری پرداخت. از این‌رو سالم بودن پدال دوچرخه بسیار مهم خواهد بود.

اجزای پدال دوچرخه از ساختار ساده‌ای برخوردار هستند و بطور کلی از دو بخش اصلی اهرم و پنجه رکاب تشکیل می‌شوند. در حال حاضر بسیاری از دوچرخه‌ها رکاب‌های معمولی دارند که تنها با فشار پای دوچرخه سوار به سمت پایین، نیرو به چرخ‌ها وارد شده و به چرخش در می‌آیند. پدال‌های حرفه‌ای نیز در برخی از دوچرخه‌ها وجود دارند. در این مدل پدال‌ها کفش‌های دوچرخه سوار به آن متصل شده و بر همین اساس هنگامی که فشار پای دوچرخه سوار به سمت بالا صورت می‌گیرد نیز باعث به حرکت درآمدن چرخ‌های دوچرخه خواهد شد. 

 

انواع پدال دوچرخه

 

انواع پدال دوچرخه

قبل از بررسی درباره اینکه چگونه پدال دوچرخه را باز کنیم؟ لازم است تا با انواع پدال دوچرخه بیشتر آشنا شویم. 

  • پدال دوچرخه ساده: این نوع از پدال‌ها جزو رایج‌ترین و ساده‌ترین رکاب‌های دوچرخه در بازار هستند. طراحی این رکاب‌ها به گونه‌ای صورت گرفته است که کلیه دوچرخه‌ سواران آماتور و حرفه‌ای بتوانند با هر مدل کفشی از آن استفاده نمایند. پدال‌های ساده دوچرخه نیز خود انواع مختلفی داشته که با توجه به برند، جنس و شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند.
  • پدال دوچرخه ارتقا یافته: اینگونه از رکاب‌های دوچرخه بیشتر مناسب دوچرخه‌های شهری هستند. لبه‌های دندان‌داری که بر روی این رکاب‌ها وجود دارد به دوچرخه سوار کمک کرده تا در قرار دادن پای خود بر روی رکاب راحت‌تر بوده و با برخورداری از تسلط بیشتر اقدام به رکاب زدن کند. برای استفاده و نصب این‌گونه پدال‌ها همانند پدال‌های ساده نیاز به کفش به خصوصی نخواهد بود.
  • پدال دوچرخه قفل‌شونده: پدال‌‌های فوق برای دوچرخه‌های مسابقه‌ای و حرفه‌ای طراحی شده است. همچنین جهت استفاده از این پدال‌ها نیاز به استفاده از کفش‌های مخصوص بوده تا به پنجه رکاب قفل گردد که بر این اساس نیروی دوچرخه سوار برای به حرکت درآوردن دوچرخه صرف خواهد شد.

پدال دوچرخه قفل شو کوهستان مارک GUB

 

پدال دوچرخه قفل شو کوهستان مارک GUB

 

چه مواقعی نیاز به بازکردن پدال دوچرخه است؟

همان‌طور که اشاره شد دوچرخه نیز مانند سایر وسایل نقلیه نیاز به سرویس، تعمیر و نگهداری خواهد داشت، از این‌رو آشنایی با اینکه چگونه پدال دوچرخه را باز کنیم می‌تواند جهت صرفه‌جویی در هزینه‌های سرویس دوچرخه به ما کمک نماید. در ادامه به بررسی دلایل مختلفی می‌پردازیم که بر اساس آن‌ها نیاز به بازکردن پدال دوچرخه خواهد بود.

برای خرید پدال دوچرخه وارد سایت شوید.

  • شکستن رکاب دوچرخه: از مهم‌ترین علل برای باز کردن رکاب دوچرخه، آسیب دیدن و شکسته شدن هر کدام از آن‌ها بوده که اغلب به دلیل تصادف و یا ایجاد ضربه ممکن است به وجود آید. در چنین مواقعی با داشتن مهارت در این زمینه می‌توان به راحتی نسبت به تعویض رکاب دوچرخه اقدام کرد.
  • هرز و مستهلک شدن رکاب دوچرخه: پنجه و اهرم رکاب در بسیاری از پدال‌های دوچرخه به شکل رزوه تولید و طراحی شده است. از این‌رو امکان اینکه در مرور زمان و استفاده طولانی‌مدت رزوه‌ها دچار ساییدگی شوند بسیار زیاد است. در چنین مواقعی با هرز شدن پدال دوچرخه نیاز به باز کردن و سپس تعویض آن با پدال سالم خواهد بود.
  • قدیمی بودن مدل پدال دوچرخه: امروزه پدال‌های بلبرینگی و جدید با کیفیتی تولید می‌شود که فعالیت دوچرخه سواری و رکاب زدن را بسیار آسان می‌نماید. چرا که پدال‌های قدیمی چندان نرم و با کیفیت نیستند. از این‌رو دوچرخه سوار در هنگام رکاب زدن چندان راحت نخواهد بود. بر همین اساس توصیه می‌شود که دوچرخه سواران گرامی با خرید پدال دوچرخه جدید و با کیفیت، آن را جایگزین پدال قدیمی نمایند.

 

چگونه پدال دوچرخه را باز کنیم؟

 

چگونه پدال دوچرخه را باز کنیم؟

بعد از بررسی انواع پدال دوچرخه و علل خرابی آن نوبت به پاسخ این سوال می‌رسد که چگونه پدال دوچرخه را باز کنیم؟

در این بخش نحوه بازکردن رکاب دوچرخه را مرحله به مرحله شرح داده تا با توجه به آن بتوانید بدون مراجعه به تعمیرگاه شخصا نسبت به باز کردن و تعویض پدال دوچرخه خود اقدام نمایید. اما قبل از آن بهتر است بدانید که برای باز کردن پدال دوچرخه نیاز به وسایل و ابزار مخصوصی خواهید داشت. شما می‌توانید این ابزار را از فروشگاه اینترنتی لوازم جانبی دوچرخه با سابقه و معتبر به صورت غیرحضوری سفارش داده و خریداری نمایید.

ساختار بسیاری از رکاب‌ها در بخش داخلی دارای تعدادی ساچمه و یا بلبرینگ است که جهت حرکت روان دوچرخه نیاز است تا در فواصل معین آن‌ها را سرویس و گریس‌کاری نمایید.

با گریس‌کاری پدال دوچرخه ضمن رکاب زدن آسان و راحت باعث افزایش عمر مفید رکاب‌ها نیز شده و در نتیجه از خرابی زودهنگام آن‌ها جلوگیری می‌گردد. اما برای گریس‌کاری پدال و یا تعویض آن قبل از هر چیز باید بدانیم که چگونه پدال دوچرخه را باز کنیم که این کار نیز بسیار ساده است.

نکته بسیار مهم جهت بسته و باز کردن رکاب دوچرخه این است که بستن یکی از رکاب‌ها متفاوت از دیگری بوده و همانند بستن پیچ و مهره‌ها نیستند. برای باز کردن در جهت عقربه‌های ساعت و برای سفت شدن رکاب بر خلاف عقربه‌های ساعت باید عمل نمایید. دلیل این امر به خاطر این است که عمل رکاب زدن رو به جلو صورت گرفته و در این سمت در حال سفت شدن است.

چنانچه سفت شدن رکاب‌ها و برخلاف جهت عقربه‌های ساعت صورت گیرد این امکان وجود دارد که در زمان رکاب زدن دوچرخه، پنجه آن شل شده و از جای خود خارج گردد.

 

 

 

تفاوت رکاب‌های دوچرخه

به طور کلی هر دوچرخه‌ای از دو پنجه رکاب برخوردار بوده که راست و یا چپ بودن آن‌ها مهم است. بر همین اساس پنجه رکاب راست با حرف لاتین R و پنجه رکاب چپ دوچرخه با حرف لاتین L از یکدیگر تشخیص داده می‌شوند. تفاوت این دو رکاب در نحوه سفت کردن آن‌ها بوده و چنانچه به درستی صورت نگیرد باعث صدمه دیدن قامه دوچرخه خواهد شد. بنابراین رکاب سمت راست دوچرخه در جهت راست سفت گردیده و رکاب سمت چپ دوچرخه در جهت چپ سفت می‌شود.

ابزاری که برای بازکردن پدال دوچرخه به آن احتیاج دارید تنها یک آچار با شماره ۱۵ بوده که به وسیله آن می‌توانید پنجه رکاب‌های دوچرخه را باز و یا بسته نمایید. 

پدال قفل شو دوچرخه TIME

پدال قفل شو دوچرخه(٣٠٠ گرمى) مارک TIME

 جمع‌بندی چگونه پدال دوچرخه را باز کنیم

چگونه پدال دوچرخه را باز کنیم از سوالات رایج بسیاری از دوچرخه سوارانی است که علاقه‌مند هستند شخصا نسبت به بازکردن پدال دوچرخه خود اقدام نمایند. پدال دوچرخه که به آن رکاب نیز می‌گویند از قطعات مهم در هر دوچرخه‌ای به شمار می‌آید. در واقع دوچرخه سوار با ایجاد فشار از طریق پنجه پا به رکاب دوچرخه، آن را به حرکت در می‌آورد.

انواع پدال دوچرخه با توجه به برند، جنس و ظاهر با یکدیگر متفاوت هستند. برخی از انواع رکاب دوچرخه موجود در بازار عبارتند از:

  • پدال دوچرخه ساده
  • پدال دوچرخه ارتقا یافته
  • پدال دوچرخه قفل‌شونده

مواقعی که نیاز به بازکردن پدال دوچرخه خواهد بود عبارتند از: 

  • شکستگی و آسیب دیدن پدال دوچرخه
  • مستهلک شدن پدال دوچرخه
  • قدیمی شدن مدل پدال دوچرخه

در مورد اینکه چگونه پدال دوچرخه را باز کنیم باید به این نکته توجه نمایید که جهت بسته و باز کردن رکاب دوچرخه متفاوت از بستن پیچ و مهره‌ها است. از این‌رو جهت باز کردن پدال دوچرخه با استفاده از آچار شماره ۱۵ در جهت عقربه‌های ساعت و برای بستن آن بر خلاف عقربه‌های ساعت عمل نمایید.

 

برای مشاهده تجهیزات و لوازم جانبی دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر لوازم جانبی دوچرخه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *