راهنمای خرید بهترین صفحه دیسک دوچرخه [مقایسه بهترین‌ها]

بهترین دیسک دوچرخه

ممکن است تصور کنید صفحه دیسک دوچرخه، قطعه خیلی مهمی به حساب نمی‌آید؛ اما واقعیت آن است که هیچ یک از اجزای دوچرخه نمی‌تواند به این اندازه اهمیت داشته باشد. صفحه دیسک یکی از اجزای سیستم ترمز است که همراه با لنت دیسک دوچرخه در کیفیت ترمز دوچرخه بسیار تأثیرگذار است. در این مقاله نکاتی برای انتخاب و خرید بهترین صفحه دیسک دوچرخه ارائه شده است.

خرید بهترین صفحه دیسک دوچرخه

صفحه دیسک دوچرخه یکی از مهم‌ترین اجزای سیستم ترمز است که میان پدهایی به نام لنت دیسک قرار گرفته است و با فشار دادن اهرم ترمز و چسبیدن این صفحه به پدها، سرعت حرکت دوچرخه کاهش می‌یابد. پیش از آنکه به ارائه نکاتی درباره انتخاب بهترین صفحه دیسک دوچرخه بپردازیم بهتر است با انواع ترمز دوچرخه آشنا شویم.

 

 

مقایسه بهترین صفحه دیسک‌های دوچرخه بازار ایران و جهان

 

انواع ترمز دوچرخه

سیستم‌های ترمز دوچرخه به دو نوع ترمزهای دیسکی (Disc Brake) و ترمزهای طوقه‌ای (Rim Brake) دسته‌بندی می‌شوند.

ترمز طوقه‌ای

ترمز طوقه‌ای توسط دو لقمه لاستیکی بر روی طوقه قرار می‌گیرد و مکانیزم عملکرد آن به این صورت است که با فشار دادن دسته ترمز، لقمه به طوقه می‌چسبد و موجب کاهش سرعت آن می‌شود.

اگر ترمز دوچرخه شما از نوع طوقه‌ای است؛ هنگام ترمز گرفتن لازم است که اهرم ترمز را بیش‌تر از انواع دیسکی آن حرکت دهید و نیروی بیش‌تری برای انجام این کار نیاز دارید. لازم به ذکر است که زمانی که رطوبت هوا زیاد باشد قدرت ترمزگیری با این نوع ترمز کاهش می یابد.

پیشنهاد خرید

پدال یک طرف قفل شو RACEWORK

۰ تومان۲.۵۴۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

ترمز دیسکی

ترمز دیسکی دوچرخه شباهت زیادی به ترمز خودرو و موتورسیکلت دارد. در این نوع ترمز، برای عمل ترمزگیری از یک صفحه دایره‌ای نصب شده در مرکز چرخ استفاده می‌شود که به آن روتور دیسک گفته می‌شود. ترمز دیسکی دوچرخه شامل دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی است.

گفتنی است که ترمز دیسکی هیدرولیکی نسبت به ترمز دیسکی مکانیکی و ترمز طوقه‌ای عملکرد بهتری دارد و حتی در شرایط وجود رطوبت بالا و در شیب‌های تند کارایی مناسبی دارد. همچنین اهرم ترمز هیدرولیکی بسیار نرم است و به سهولت جا‌به‌جا می شود.

 

برای مشاهده مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر ترمز دوچرخه

 

انواع صفحه دیسک دوچرخه

صفحه دیسک دوچرخه بر اساس نحوه اتصالات آن به دو نوع تقسیم می‌شود. در نوع اول، روتور دیسک دوچرخه توسط شش پیچ و مهره به چرخ متصل می‌شود. این نوع از صفحه دیسک طرف‌داران زیادی دارد به دلیل آنکه با اغلب چرخ‌ها سازگار است و به راحتی می توان آن را تعویض نمود. با وجود این، باز و بسته کردن پیچ‌ها مقداری زمان‌بر است؛ افزون بر این، ممکن است بعد از مدتی پیچ‌ها هرز و خراب شوند.

در نوع دوم، برای اتصال روتور دیسک به چرخ از سیستم قفل مرکزی استفاده می‌گردد و در زمان بسیار کوتاهی می‌توان روتور دیسک را به چرخ متصل کرد یا از آن جدا نمود. با این حال، برای اتصال این نوع صفحه دیسک، ابزارهای خاصی مورد نیاز است. از سوی دیگر، این نوع صفحه دیسک تنها با برخی از انواع چرخ‌ها سازگاری دارد.

گفتنی است که قیمت دیسک دوچرخه با سیستم قفل مرکزی بسیار بیش‌تر از دیسک صفحه با اتصالات پیچ و مهره است.

 

مقایسه بهترین صفحه دیسک‌های دوچرخه بازار ایران و جهان

 

مقایسه بهترین صفحه دیسک‌های دوچرخه

یکی از بهترین صفحه دیسک دوچرخه، مدل SRAM CenterLine است که در اندازه‌های ۱۴۰، ۱۶۰، ۱۸۰، ۲۰۰ و ۲۲۰ میلی‌متری در بازار موجود است. سیستم اتصال آن از نوع قفل مرکزی است و در مقابل تاب‌خوردگی نیز مقاوم است. با این حال، ممکن است کمی سر و صدا داشته باشد. این نوع روتور دیسک دوچرخه از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه است و به خوبی با مدل‌های گران‌تر رقابت می‌کند.

نوع دیگری از بهترین صفحه‌های دیسک دوچرخه، مدلShimano Deore XT  است که در اندازه‌های ۱۴۰، ۱۶۰، ۱۸۰ و ۲۰۳ میلی‌متری عرضه می‌شود. سیستم اتصال این نوع صفحه دیسک نیز از نوع قفل مرکزی است و سرعت بسیار بالایی در ترمزگیری دارد. گفتنی است که این نوع روتور دیسک به خوبی گرما را از سطح ترمز خارج می‌کند.

نوع دیگری از بهترین صفحه‌های دیسک دوچرخه، مدل شناور Hope است که در اندازه‌های ۱۴۰، ۱۶۰، ۱۸۰، ۱۸۳، ۲۰۰، ۲۰۳، ۲۰۵ و ۲۲۰ میلی‌متری عرضه می‌شود و در برابر تاب‌خوردگی و گرمای شدید مقاومت بالایی دارد. این نوع صفحه دیسک از نظر ظاهری نیز بسیار زیباست و در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود. شایان ذکر است که این نوع صفحه دیسک که در اندازه‌های بزرگ‌تر هم تولید می‌شود عملکرد بهتری دارد؛ زیرا با افزایش اندازه صفحه دیسک، قدرت ترمزگیری نیز افزایش می یابد.

کلام آخر راهنمای خرید بهترین صفحه دیسک دوچرخه

در این مقاله، درباره انواع ترمز دوچرخه و انواع صفحه دیسک آن نکاتی را ارائه کردیم. همچنین سه نوع از بهترین صفحه‌های دیسک دوچرخه را مورد مقایسه قرار دادیم تا برای خرید دیسک صفحه بهتر بتوانید تصمیم‌گیری کنید. در صورتی که شما هم در این زمینه دیدگاهی دارید بیان نمایید.

برای مشاهده مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر ترمز دوچرخه

۴.۴/۵ - (۷ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *