ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای ؟ [ مقایسه تخصصی ]

ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای

ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟ این سؤالی است که ممکن است در زمان خرید دوچرخه برای شما به وجود آید. ترمزهای لقمه ای دارای عملکردی قدیمی هستند اما ترمزهای دیسکی دارای تکنولوژی تازه‌تر و به‌روزتری هستند؛ اما باید دقت داشته باشید با وجود نگهداری دشوار ترمزهای دیسکی اغلب استفاده از آن‌ها به‌جای ترمزهای لقمه ای توصیه می‌شود. در ادامه به معرفی این دو ترمز دوچرخه و مقایسه تخصصی آن‌ها خواهیم پرداخت.

تاریخچه ترمز دوچرخه

ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟ ترمزها به‌عنوان بخش مهمی از دوچرخه شناخته شده‌اند که به شما این امکان را می‌دهند تا در زمان دوچرخه‌سواری سرعت خود را کنترل کنید. به‌وسیله ترمز شما می‌توانید در زمان رکاب زدن سرعت خود را کاهش دهید و اگر نیاز بود به‌طور کامل بایستید. ترمز به دوچرخه‌سوار این قابلیت را می‌دهد تا سرعت خود را بر اساس فضایی که در آن به دوچرخه‌سواری مشغول است تنظیم کند و او را از خطرهای احتمالی در زمان دوچرخه‌سواری که ممکن است به دلیل سرعت زیاد اتفاق بیفتد حفظ کند.

برای مشاهده دیسک دوچرخه وارد سایت دوچرخستان شوید.

ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟ نخستین مکانیسم ترمز که یافت شده است به اختراع کارل فون درایس بازمی‌گردد. این مکانیسم از یک کفشک ترمز برای کم کردن سرعت در قسمت چرخ عقب دوچرخه استفاده می‌کرد. البته نخستین نسخه از ترمز دوچرخه‌ای که بر اساس آن ترمزهای مدرن ساخته شدند، ترمز قاشقی در روزهای نخست در دهه ۱۸۰۰ بود. این سیستم ترمز با استفاده از یک اهرم فرمان عملکردی شبیه به ترمزهای دوچرخه امروزی داشتند.

 

نحوه عملکرد ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای

 

نحوه عملکرد ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای

ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟ ترمزهای دوچرخه با بالا بردن مقدار اصطکاک و تبدیل کردن نیروی جنبشی به حرارت منجر به ایستادن دوچرخه می‌شوند. به همین خاطر در آغاز نیروی موردنیاز برای فعال شدن ترمز به‌وسیله اهرم ترمز به قسمت چرخ‌ها انتقال داده می‌شود. در بخش چرخ‌ها، نیروی وارده موجب بالا رفتن میزان اصطکاک در دوچرخه شده و باعث کم شدن نیروی جنبشی در آن خواهد شد.

به شکل کلی ترمزها دارای دو مکانیزم مکانیکی (سیمی) و هیدرولیکی (روغنی) برای منتقل کردن انرژی از اهرم ترمز به قسمت چرخ‌های دوچرخه هستند. درحالی‌که ترمزهای مکانیکی با استفاده از سیم ترمزهای دوچرخه را فعال می‌کنند، دوچرخه‌های دارای ترمز هیدرولیکی به‌وسیله روغن هیدرولیک مایع لنت ترمز خود را فعال می‌کنند. برای اینکه بتوانید به مقایسه ترمز دیسکی و لقمه ای بپردازید شناخت هر دو نوع این ترمزها ضروری و بسیار مهم است که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی ترمز لقمه ای؛ ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای

ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟ ترمزهای لقمه ای دارای سیستم قدیمی هستند که هنوز هم استفاده از آن‌ها رایج است. البته باید دقت داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان عملکرد آن‌ها را ترمزهای دیسکی مقایسه کرد. ولی می‌توان گفت این ترمزها نگهداری راحتی داشته و هزینه نگهداری آن‌ها کم است. همچنین از این سیستم ترمز در دوچرخه‌های کوهستان استفاده نمی‌شود و اغلب در مدل‌های پایین این ترمز مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولاً در دوچرخه‌های شهری و یا دوچرخه‌های جاده‌این نوع ترمز استفاده می‌شد.

ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت ترمزهای لقمه‌ای دارای وزن سبک‌تری هستند و حجم کمتری دارند و از این ترمزها به‌عنوان یکی از ترمزهای محبوب برای دوچرخه‌سواران جاده‌ای که تصمیم دارند تا جایی که امکان دارد دوچرخه‌شان حالت آیرودینامیک داشته باشند، یاد می‌شود. ترمزهای لقمه‌ای اغلب در قسمت بالایی چرخ قرار دارند و زمانی که به آن‌ها فشار وارد می‌شود، اصطکاک را میان لنت و رینگ یا طوقه دوچرخه به وجود می‌آورند. این بالا رفتن میزان اصطکاک موجب کم شدن سرعت چرخش در چرخ‌ها خواهد شد.

مزایا ترمز لقمه ای:

  • دارای قیمت کم
  • نگهداری راحت
  • راحت پیداشدن قطعات و لوازم جانبی آن
  • ایجاد کمترین میزان فشار روی چرخ دوچرخه

معایب ترمز لقمه ای:

  • کم بودن توان ترمز گیری
  • افت بسیار زیاد در قدرت ترمز در وضعیت جوی نامناسب
  • افت توانایی ترمز در صورت ترمز گیری شدید و بالا رفتن میزان حرارت ترمز
  • ضعف در فرایند ترمز گیری در صورت صدمه دیدن طوقه
  • طول عمر پایین

معرفی ترمز دیسکی؛ ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای

ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟ ترمزهای دیسکی به دو گروه کلی طبقه‌بندی می‌شوند.

پیشنهاد خرید

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو Deore مدل M4100

۵.۶۹۰.۰۰۰ تومان۵.۶۹۰.۰۰۰ تومانخرید کنید

۱- ترمز دیسکی مکانیکی

این نوع از ترمزهای دیسکی ترمزهای بسیار باکیفیتی هستند ولی باید دقت کنید که مدل مکانیکی آن‌که کار منتقل کردن نیرو از کتی‌ها به کالیپر را با استفاده از سیم انجام می‌دهد دارای کارایی زیادی نیست و اغلب این نوع ترمزها در دوچرخه‌هایی که ارزان‌تر هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر میان ترمز دیسک مکانیکی و لقمه ای دوبه‌شک هستید بهتر است از ترمز لقمه ای استفاده کنید.

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل ام ۳۹۶

 

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل M۳۹۶

 

پیشنهاد خرید

محافظ دسته ترمز دوچرخه برند Enlee

۰ تومان۱۰۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

۲- ترمز دیسک هیدرولیک

ترمز دیسکی بهتره؟ این نوع ترمزهای هیدرولیکی برای منتقل کردن نیرو از کتی ترمز به کالیپیر روغن مخصوصی را مورد استفاده قرار می‌دهند به همین علت بسیار قوی‌تر از ترمز لقمه ای و دیسک مکانیکی است. این ترمز می‌تواند بهترین انتخاب برای هر مدل سواری باشند. ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟ تنها مشکلی که دارند این است که دارای قیمت زیادی هستند.

همچنین این سیستم ترمز در آب‌وهوا بارانی دارای عملکرد بسیار خوبی است. زمانی که درشیب‌های تند رکاب می‌زنید بسیار پرقدرت عمل می‌کند و یا حتی وزن شما زیاد است می‌تواند به‌خوبی عمل کند. به همین خاطر دقت کنید که استفاده از ترمز دیسکی هیدرولیکی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

مزایا ترمز دیسکی:

  • دارای قدرت بسیار زیاد در زمان گرفتن ترمز
  • عملکرد بسیار قوی در وضعیت جوی نامناسب
  • کارایی با دقت و سریع و قابل اطمینان
  • بسیار پربازده در مقایسه با سایر مدل‌های ترمز
  • دارای لنت‌هایی با طول عمر زیاد
  • آسیب پذیری پایین در زمان صدمه دیدن طوقه

معایب ترمز دیسکی:

  • سنگین‌تر در مقایسه با بقیه ترمزها
  • دارای قیمت بیشتر در مقایسه با مدل‌های دیگر ترمز

 

ترمز هیدرولیک شیمانو مدل ام تی۲۰۰

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو مدل mt200

خرید روغن ترمز دوچرخه برای تعمیر سیستم ترمز روغنی

 

نگهداری از ترمز دیسکی؛ ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟

ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟ برخلاف باور اکثر دوچرخه‌سواران ترمزهای دیسکی دارای آسیب‌پذیری بالایی نیستند به این معنا که به آسانی دچار صدمه نمی‌شوند. اگر ست ترمز مناسبی تهیه‌کرده باشید صفحه ترمز شما دچار مشکل نخواهد شد.

تنها رسیدگی این ترمزها دارند این است که باید به‌صورت سالانه هواگیری شوند و یا در مواقعی که در دوچرخه خود در مسیرهای خاکی استفاده می‌کنید باید روغن آن‌ها را چک کرده و در صورت نیاز تعویض کنید و یا پس از گذشت زمان معمولاً لنت‌های آن‌ها به تعویض نیاز خواهند داشت. نگهداری‌های مربوط به ترمز دیسکی را به‌شخصه می‌توانید انجام دهید؛ و نیازی به آموزش خاصی برای این کار نخواهید داشت. همچنین می‌توانید دوچرخه خود را به مکانیسین بسپارید تا آن را بررسی کند. همچنین باید توجه کنید اگر یک‌بار از دوچرخه‌هایی با سیستم هیدرولیکی استفاده کنید دیگر به‌هیچ‌عنوان از دوچرخه‌ها با ترمز لقمه ای استفاده نخواهید کرد.

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو مدل M4100

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو (Shimano) مدل M4100

 

سخن پایانی ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟

ترمز دوچرخه دیسکی بهتر است یا لقمه ای؟ بر اساس آنچه در بالا گفتیم ترمزها دارای انواع گوناگونی هستند که هر یک از آن‌ها بر روی دوچرخه‌های مخصوص نصب خواهند شد. به همین خاطر ترمز دوچرخه‌ها باید بر اساس کاربردی که دارند انتخاب شوند. به‌عنوان نمونه برای دوچرخه‌های کوهستانی و یا دوچرخه‌های مخصوص مسابقه باید از سیستم ترمز باقدرت بیشتری استفاده شود تا دوچرخه‌سوار به مشکل برنخورد. در این مطلب به سؤال‌هایی همچون ترمز دیسکی یا لقمه ای و ترمز لقمه ای بهتره؟ پاسخ دادیم.

 

 

برای مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

ترمز دوچرخه

۴.۶/۵ - (۱۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *