تفاوت دوچرخه مردانه و زنانه چیست ؟ [ راهنمای جامع و کاربردی ]

تفاوت دوچرخه مردانه و زنانه

مقدمه

آیا زمانی که می‌خواستید یک دوچرخه مناسب و استاندارد برای خود انتخاب کنید، اصطلاح دوچرخه زنانه و مردانه را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید چرا این تقسیم‌بندی در طراحی دوچرخه‌ها وجود دارد و چرا باید در هنگام خرید دوچرخه زنانه یا مردانه به این موارد توجه کنید؟ برندهای معتبر معمولا دوچرخه‌ها را با توجه به فرم و ابعاد بدن‌های مختلف طراحی می‌کنند تا همه افراد بتوانند به راحتی از دوچرخه استفاده کنند. همچنین این کار باعث می‌شود که ایمنی دوچرخه بیشتر شده و برای حرکت در مسیرهای ناهموار مناسب‌تر باشد. اگر می‌خواهید با تفاوت دوچرخه مردانه و زنانه آشنا شوید و دلیل هر کدام از این تفاوت‌ها را بدانید، با ما تا انتهای متن همراه باشید.

 

دوچرخه مردانه و زنانه

 

تفاوت دوچرخه مردانه و زنانه چیست؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تولیدکنندگان دوچرخه با توجه به ویژگی‌ و تفاوت ساختار بدن زن و مرد، دو مدل دوچرخه را طراحی کرده‌اند. در ادامه تفاوت در طراحی دوچرخه‌های زنانه و مردانه را بررسی کرده‌ایم:

  • تفاوت در ابعاد بدنه دوچرخه: با توجه به اینکه خانم‌ها معمولا اندام ظریف و بالاتنه کوتاه‌تری دارند، دوچرخه‌های آن‌ها تا سایز xs طراحی می‌شوند، اما دوچرخه‌های مردان تا سایز s تولید می‌شود. البته بسیاری از برندهای تولیدکننده دوچرخه این تفاوت را برای ساخت محصولات خود درنظر نمی‌گیرند.
  • تفاوت در عرض فرمان دوچرخه: تفاوت دیگری که بین دوچرخه‌های زنانه و مردانه وجود دارد، عرض فرمان است. عرض شانه مردان از خانم‌ها بیشتر است و بنابراین عرض فرمان دوچرخه مردانه نیز بیشتر از مدل زنانه خواهد بود. این تفاوت در طراحی را می‌توانید در دوچرخه‌های مخصوص جاده مشاهده کنید.
  • تفاوت در طراحی دسته ترمز: خانم‌ها معمولا دستان ظریف و کوچک‌تری دارند و به همین دلیل دسته ترمز دوچرخه زنانه باید فاصله کمتری با قسمت فرمان داشته باشد. برخی از دوچرخه‌ها قابلیت تنظیم این فاصله را دارند و تعدادی از برندها نیز با توجه به این تفاوت، دوچرخه‌هایی مخصوص بانوان را طراحی کرده‌اند.
  • تفاوت در زین دوچرخه: با توجه به تفاوت فرم و ابعاد لگن مردان و زنان، طراحی زین دوچرخه‌ی آن‌ها نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. معمولا زین دوچرخه زنانه پهن‌ و کوتاه‌ بوده و زین دوچرخه مردانه به صورت بلند و باریک طراحی می‌شود.
  • تفاوت در فاصله بین محور اصلی با رکاب دوچرخه: به دلیل تفاوت در استخوان‌بندی لگن و فاصله کمتر بین پاهای مردان نسبت به زنان، باید فاصله بین دو رکاب دوچرخه آن‌ها نیز کمتر باشد تا بعد از رکاب زدن طولانی خسته نشوند و بتوانند به راحتی دوچرخه‌سواری کنند.

برای مشاهده انواع دوچرخه جاینت روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه جاینت

 

باید پیش از خرید دوچرخه مناسب بانوان یا آقایان بدانید.

همانطور که گفته شد تفاوت‌ دوچرخه مردانه و زنانه به دلیل تفاوت در اندام و بدن آن‌ها است. اما این تفاوت به معنی این نیست که حتما خانم‌ها باید دوچرخه زنانه را انتخاب کنند و یا آقایان فقط باید دوچرخه مردانه سوار شوند. درست است که به صورت کلی عرض شانه خانم‌ها کمتر از مردان و یا پاهای آقایان از بانوان کوتاه‌تر است، اما این یک موضوع صد در صد و قطعی نیست و بنابراین اجباری نیز در انتخاب دوچرخه زنانه یا مردانه وجود ندارد.

پس چرا این دوچرخه‌ها طراحی می‌شوند؟ کارشناس‌ها و طراحان برای اینکه بدن دوچرخه‌سوار دیرتر خسته شود و بتواند زمان طولانی پدال بزند، این تفاوت‌ها را در دوچرخه‌ها ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال زمانی که می‌خواهید یک دوچرخه مناسب از بین سایزهای مختلف سفارش دهید، باید به تفاوت دوچرخه ۲۴ و ۲۶ و… دقت کرده و فیزیک بدن خود را درنظر داشته باشید.

جمع‌بندی تفاوت دوچرخه مردانه و زنانه

همانطور که در این متن گفته شد، دوچرخه مناسب بانوان علاوه بر رنگ در موارد دیگری مانند سایز بدنه، ابعاد زین، فاصله محور رکاب‌ها و… با دوچرخه‌های مردانه متفاوت است. اما این نکته را فراموش نکنید که تفاوت دوچرخه مردانه و زنانه به معنای تبعیض و یا نداشتن قدرت انتخاب نیست، بلکه این تفاوت‌ها قرار است به راحتی و ایمنی شما کمک کند. بنابراین در هنگام خرید فقط به اسم دوچرخه دقت نکنید و مدلی را انتخاب کنید که متناسب با فرم بدن شما باشد و حتی می‌توانید بخشی از قسمت‌های دوچرخه را بعد از خرید تعویض کرده تا کاملا به یک دوچرخه شخصی و استاندارد برای شما تبدیل شود.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه جاینت روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه جاینت

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *