آموزش تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای [ در سال ۲۰۲۲ ]

تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای چگونه است؟ یکی از مسائلی که موجب می‌شود که شما از دوچرخه‌سواری خود لذت ببرید تنظیم ترمز دوچرخه است. دو مسئله بسیار مهم که در ترمز دوچرخه اهمیت دارد تنظیم لنت ترمز و تنظیم کابل آن است. استفاده از لنت‌ها و ترمزهایی که درست سر جای خود قرار ندارند یا به‌صورت بالا و پایین نصب‌شده‌اند می‌توانند مشکلات فراوانی برای دوچرخه‌سواران ایجاد کنند. در ادامه قصد داریم به چگونگی تنظیم دوچرخه لقمه ای و روش تنظیم دوچرخه لقمه ای بپردازیم.

معرفی ترمزهای لقمه ای

در ابتدای مطلب تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای بهتر است به معرفی این ترمزها بپردازیم. یکی از ترمزهای قدیمی که امروزه کاربرد کمتری دارند ترمزهای لقمه‌ای هستند. این ترمزها پس از معرفی ترمزهای دیسکی به‌مرور محبوبیت خود را از دست دادند.

خرید آچار زنجیر چرخ دوچرخه مارک ZTTO

خرید آچار آلن دوچرخه ۱۱ کاره BikeTool

ترمزهای لقمه‌ای دارای وزن سبک بوده و ظاهری جمع‌وجور دارند به همین علت از آن‌ها به‌عنوان انتخابی مناسب برای دوچرخه‌سواران جاده‌ای یاد می‌کنند. دوچرخه‌سوارانی که می‌خواهند دوچرخه‌شان حالت آیرودینامیک داشته باشد، معمولاً از این ترمز استفاده می‌کنند. اغلب این ترمزها در قسمت بالایی چرخ نصب می‌شوند و درزمانی که به آن‌ها فشار وارد می‌شود، اصطکاک را میان لنت و رینگ یا طوقه دوچرخه به وجود می‌آورند. این بالا رفتن میزان اصطکاک موجب می‌شود سرعت چرخش در چرخ‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد.

همچنین در ادامه مطلب تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای باید دقت داشته باشید که علاوه بر این ترمز لقمه ای، ترمزهای پایی و کاسه‌ای نیز ازجمله ترمزهایی هستند که بسیار قدیمی بوده و امروزه استفاده از آن‌ها منسوخ شده و دیگر بر روی دوچرخه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. همچنین باید دقت داشته باشید که در دوچرخه‌های به‌روز استفاده از ترمزهای پایی و ترمزهای کاسه‌ای دیگر رایج نیست.

 

مزایا استفاده از ترمز لقمه ای

 

مزایا استفاده از ترمز لقمه ای

  • قیمت کم
  • نگه‌داری بسیار راحت و آسان
  • پیدا شدن راحت قطعات و تجهیزات
  • ایجاد حداقل فشار بر روی چرخ‌های دوچرخه
پیشنهاد خرید

دیسک ترمز دوچرخه ۱۶۰ میلیمتر reddo

۱۹۹.۰۰۰ تومان۱۹۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

معایب استفاده و تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای

  • کم بودن میزان و توان ترمز گیری
  • افت بسیار زیاد قدرت ترمز در وضعیت جوی نامناسب
  • کاهش بسیار زیاد قدرت ترمز در صورت ترمز گیری به شکل مداوم و بالا رفتن حرارت ترمز
  • ضعف در ترمز گیری در صورت صدمه دیدن طوقه
  • عمر و دوام بسیار پایین و کم

تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای

در ادامه به‌صورت مرحله‌به‌مرحله تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای را به شما آموزش می‌دهیم.

مرحله اول؛ بررسی لنت‌ها و چرخ‌ها

پیش از اینکه هر‌گونه تنظیماتی روی ترمزها انجام دهید ابتدا باید شرایط لنت‌‌های ترمز را بررسی کنید. لنت‌های ترمز تجهیزاتی به گفته می‌شود که درزمانی که اهرم ترمز را می‌کشید، موجب توقف چرخ‌های جلوی دوچرخه می‌شود. اگر این لنت‌ها بیش‌ازاندازه تعیین‌شده دچار فرسایش یا ساییدگی شده، باید پیش از تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای اقدام به تعویض آن‌ها کنید.

خرید ترمز لقمه ای دوچرخه برای هر مدلی از سایت

اگر روی لنت‌ها خطوط سایش دارای علامت نباشند، باید به شیار‌هایی که در کنار لنت وجود دارند دقت کنید. برای خرید این لنت‌ها می‌توانید هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت غیرحضوری اقدام کنید. دقت داشته باشید که چرخ‌ها به‌درستی در جای خود نصب‌شده باشند به این دلیل که اگر درست در مکان خود نباشد عملکرد ترمزها مختل خواهد شد.

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو مدل M4100

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو (Shimano) مدل M4100

 

مرحله دوم؛ بررسی نقطه تماس لنت و تایر

روی اهرم ترمز فشار بیاورید تا از ببینید که لنت‌ها به کدام بخش از رینگ تماس دارند. باید دقت داشته باشید که هر دو لنت باید به‌صورت هم‌زمان با رینگ چرخ جلو در تماس باشند. همچنین باید تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای به صورتی باشد که لنت‌ها بافاصله‌ مساوی از قسمت بالایی و پایین با مرکز رینگ در تماس باشند. اگر این نقاط تماس کمی بالا یا پایین بروند، امکان دارد با بخش لاستیکی تایر یا پره‌های روی چرخ در ارتباط باشند و برای ترمز گرفتن ایجاد مشکل کنند. همان‌طور که به اهرم ترمز فشار وارد می‌کنید، بهتر است کمی خم شوید تا لنت‌های ترمز را به‌خوبی مشاهده کنید.

اگر دوچرخه‌ای خریداری کرده‌اید که دارای مکانیسم آسان‌بازشو است، بهتر است برای تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای بررسی کنید که به‌هیچ‌عنوان شل شدگی در قسمت‌های مختلف آن وجود نداشته باشد به این دلیل که اگر جایی شل باشد لنت به‌خوبی کار نمی‌کند و ترمز شما درست عمل نخواهد کرد.

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل ام ۳۹۶

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل M۳۹۶

 

 

مرحله سوم؛ شل کردن پیچ‌ها

پیچ‌های لنت ترمز را به‌وسیله آچار آلن در قسمتی که قرار دارند شل کنید. باید دقت داشته باشید باید آچار آلن را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا پیچ‌ها به‌طور کامل شل شوند. پیچ‌ها را نباید به میزان زیاد شل کنید به دلیل این‌که ممکن است لنت‌های ترمز نباید به‌هیچ‌عنوان از درون قالب نگه‌دارنده‌هایشان بیرون آیند.

مرحله چهارم؛ جابه‌جایی لنت ترمز

در این مرحله از تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای باید لنت‌ها را درون نگه‌دارنده به طرف بالا یا پایین جا‌به‌جا کنید. زمانی که پیچ‌ها را شل می‌کنید، لنت‌ها راحت‌تر به‌سوی بالا و پایین حرکت می‌کنند. اگر احساس می‌کنید که لنت‌ها زیادی به سمت پایین متمایل هستند، آن‌ها را به طرف بالا بکشید و اگر زیادی در قسمت بالا قرار دارند آن‌ها را به طرف پایین قرار دهید تا درست در میانه رینگ قرار بگیرند.

مرحله آخر؛ سفت کردن پیچ‌ها و تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای

در انتها باید پیچ‌های لنت‌های ترمز را مجدداً با استفاده از آچار آلن سر جای خود محکم کنید. این بار باید در جهت عقربه‌های ساعت آچار را بچرخانید تا پیچ‌ها به‌درستی محکم شوند. دقت داشته باشید لنت‌های ترمز باید دقیقاً در وسط رینگ نصب‌شده باشند.

 

ترمز هیدرولیک شیمانو مدل ام تی۲۰۰

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو مدل mt200

 

 

شرایط نگه‌داری ترمز و تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای

در ادامه به نحوه نگهداری ترمز و تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای می‌پردازیم.

  • دوچرخه‌سواران باید به‌طور متوسط هر شش ماه یک‌دفعه به تنظیم ترمز دوچرخه خود بپردازند.
  • دقت داشته باشید در ترمزهای لقمه ای هیچ‌گاه زمانی که سرعت بسیار زیادی دارید به‌شدت ترمز نکنید زیرا این ترمزها دارای توان محدودی هستند و ممکن است دچار آسیب شوند.
  • درزمانی که قصد برداشتن چرخ‌ها برای تعمیر و نگهداری را دارید، بهتر است از یک جسم بین لنت ترمز یا پیستون استفاده کنید تا به‌صورت تصادفی اهرم فشرده نشود. البته بهتر است دقت داشته باشید برای این کار لنت‌ها صدمه نبینند و دچار آسیب نشوند.
  • حداقل سالی یک‌بار ترمزهای خود را بررسی کنید تا اگر مشکلی دارند آن‌ها را رفع کنید.
  • درزمانی که روتور یا لنت کثیف شده باشد بهتر است از هیچ روان کننده یا مواد شیمیایی خارجی استفاده نکنید زیرا می‌تواند به روتور یا لنت آسیب برساند.

سخن آخر تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای

در این مطلب به تنظیم ترمز دوچرخه لقمه ای پرداختیم و سعی کردیم شما را با نحوه تنظیم دوچرخه لقمه ای آشنا کنیم. بهتر است پیش از خرید این ترمز به دوچرخه‌تان دقت کنید و بر اساس آن اقدام به تهیه ترمز کنید.

 

برای مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

ترمز دوچرخه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *