آموزش تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه [ راهنمای جامع و کاربردی ]

تنظیم فشار باد لاستیک

برای هر وسیله نقلیه‌ای سلامت و عملکرد مناسب چرخ‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. این مورد در خصوص وسیله ساده‌تری مانند دوچرخه از اهمیت بالاتری برخوردار است، چراکه شما نمی‌توانید همواره یک لاستیک زاپاس را با خود حمل کنید. مهم‌ترین اصل در کارکرد مناسب لاستیک، میزان باد موجود در آن و جنس لاستیک است. در مطالب دیگری به طور مفصل به ویژگی‌های لاستیک دوچرخه خواهیم پرداخت. در اینجا قصد داریم شما را با تنظیم فشار باد لاستیک انواع دوچرخه‌ها آشنا کنیم. امیدواریم که این آموزش به رفع نیازهای شما کمک نماید.

خرید قمقمه دوچرخه سواری اس کی اس SKS Thermos Bike

تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه چه تاثیری بر عملکرد آن خواهد داشت؟

شاید تصور کنید که ساده‌ترین کار ممکن باد کردن لاستیک‌های دوچرخه است، اما واقعا این طور نیست. بر حسب نوع لاستیک، وزن دوچرخه و دوچرخه سوار باید مقدار فشار باد دوچرخه را تنظیم نمود. برای این کار حتما به یک فشار سنج لاستیک دوچرخه نیاز خواهید داشت. ضمنا باید قطر لاستیک خود را هم همواره در نظر بگیرید. البته در کنار فشار سنج شما نیاز است تا آشنایی با انواع آچار دوچرخه را بیاموزید تا در مواقع ضروری دچار مشکل نشوید

که در ادامه در خصوص این ویژگی‌ها مفصلا صحبت خواهیم کرد. اگر همه موارد بالا به طور کامل رعایت شود، تنظیم فشار باد بر چابکی، نرمی و سرعت دوچرخه شما خواهد افزود. بنابراین در صورتی که دوچرخه شما به سختی و با صرف انرژی زیادی حرکت می‌کند، حتما میزان باد لاستیک‌ها را چک کنید و در صورت وجود مشکل با روش‌هایی که گفته خواهد شد آن را برطرف کنید.

خرید خودرو دوچرخه ۹ سرعته شیمانو Shimano_Tourney_hg200_11-32

 

فشار باد لاستیک دوچرخه

 

چرا لاستیک دوچرخه کم باد می‌شود؟

هنگامی که در لاستیک دوچرخه و تیوب آن منفذی برای خروج هوا ایجاد شود، به تدریج فشار باد در آن افت کرده و اصطلاحا کم باد می‌شود. این منفذ می‌تواند توسط خرده شیشه، میخ، سنگ‌های تیز و یاد در اثر فرسودگی لاستیک در آن ایجاد شده باشد. همچنین بهتر است در این مواقع حتما سر والف تیوب را چک کنید. بنابراین پیش از تنظیم باد دوچرخه حتما علت کم شدن باد لاستیک دوچرخه را برطرف نمایید.

خرید دسته دنده دوچرخه ۱۲ سرعته شیمانو Shimano Deore

تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه به چه عواملی وابسته است؟

عوامل مختلفی تعیین می‌کنند که لاستیک دوچرخه شما به چه میزان فشار باد برای حرکت مناسب نیاز دارد. اولین نکته‌ای که باید به آن دقت کنید خود لاستیک است، تقریبا بر روی سطح خارجی تمام لاستیک‌ها حداقل و حداکثر میزان فشار باد لاستیک نوشته شده است. بنابراین سعی کنید که همواره باد لاستیک‌ها را در همین محدوده نگه‌دارید. واحد سنجش فشار باد Psi است. این میزان فشاری است که به هر اینچ از سطح تیوب و لاستیک شما وارد می‌شود. توجه داشته باشید که میزان فشار باد مناسب در لاستیک‌های معمولی و تیوبلس با یکدیگر تفاوت دارد.

مورد دیگری که در هنگام تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه باید به خاطر داشته باشید، تفاوت این میزان در لاستیک جلو و عقب است. توصیه می‌شود که هنگام تنظیم چرخ جلو دوچرخه آن را ۵ psi کمتر باد کنید. این کار قدرت مانور و هدایت پذیری دوچرخه را افزایش خواهد داد.

خرید خودرو دوچرخه ۸ سرعته شیمانو Shimano_Tourney_hg200_12-32

 

برای مشاهده انواع تایر و تیوپ دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر تایر و تیوپ دوچرخه

 

آب و هوا نیز در تنظیم فشار باد مناسب لاستیک تاثیر خواهد داشت. البته این مورد مخصوص دوچرخه نیست بلکه حتی در خصوص لاستیک‌های خودرو نیز صدق می‌کند. در آب و هوای گرم، باد داخل لاستیک منبسط می‌شود و فشار بیشتری را ایجاد می‌کند، بنابراین بهتر است که در مکا‌ن‌های گرم مقداری از باد لاستیک خود را کاهش دهید.

عامل مؤثر دیگر در تعیین میزان استاندارد باد لاستیک دوچرخه، مسیری است که در پیش رو دارید. برای مثال فشار باد لاستیک دوچرخه کوهستان معمولا از دوچرخه‌های کورسی کمتر است. همین مورد باعث کنترل بهتر دوچرخه در مسیرهای پر پیچ و خم خواهد شد. در مسیرهای برفی برای افزایش سطوح مؤثر لاستیک بهتر است که ۳ psi از باد لاستیک کم کنید، انجام این کار در خصوص مسیر‌های شنی نیز توصیه می‌شود. اما بهتر است درمسیرهای سنگی کمی بر فشار باد دوچرخه خود بیافزایید، این کار به عبور سریع‌تر شما و گیر نکردن در موانع راه کمک می‌کند.

 

نکات مهم در تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه

 

تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه بر اساس نوع چرخ

مهم‌ترین عامل تعیین کننده‌ی فشار باد لاستیک‌ها سایز دوچرخه شماست. به همین منظور جدولی طراحی شده است که به شما حداقل فشار باد لاستیک برای هر نوع چرخی را نشان می‌دهد. البته ناگفته نماند که وزن دوچرخه سوار نیز باید لحاظ شود، که البته در این جدول به این موضوع هم پرداخته شده است. لازم به ذکر است که جدول تنظیم باد لاستیک زیر برای دوچرخه‌های کوهستان و دوچرخه‌های معمولی کاربرد دارد و برای دوچرخه‌های کورسی و لاستیک‌های هیبریدی فشار باد متفاوتی نیاز است.

آن چه که در جدول فوق مشهود است تاثیر وزن بر فشار باد لاستیک است. در واقع هرچه بار دوچرخه سنگین‌تر باشد به فشار بیشتری برای حفظ قوام لاستیک نیاز است. ضمنا توجه داشته باشید که میزان فشار از محدوده ۲۰ الی ۴۰ psi خارج نمی‌شود. در خصوص دوچرخه‌های کورسی با توجه به نوع مسیر یا پیست توصیه می‌شود که شار باد لاستیک دوچرخه در محدوده ۸۰ الی ۱۳۰ psi تنظیم شود. البته منظور از دوچرخه کورسی، دوچرخه‌ای است که لاستیک‌های باریک بر روی آن نصب شده باشد، بنابراین برای هر دوچرخه‌ای با لاستیک باریک بهتر است تنظیم فشار باد لاستیک بالاتر از ۸۰ psi باشد.

تایرهای هایبریدی هنوز در بازار ایران کم‌یاب هستند و افراد معدودی از این نوع تایرهای با کیفیت استفاده می‌کنند. در این نوع از تایرها بهتر است که فشار در محدوده ۵۰ الی ۷۰ psi تنظیم شود.

برخی نکات مهم در تنظیم فشارباد لاستیک دوچرخه

در انتها بهتر است که با یک سری از موارد مهم هنگام تنظیم باد دوچرخه آشنا شوید:

  • لاستیک‌های تیوبلس خطر ترکیدگی کمتری دارند، بنابراین می‌توانید به منظور افزایش شتاب دوچرخه این نوع از لاستیک‌ها را به میزان بیشتری باد کنید.
  • پس از مدتی قادر خواهید بود که بر اساس شتاب و فرمان پذیری دوچرخه میزان فشار باد موجود در آن را حدس بزنید. برخی از افراد با فشار دادن لاستیک این کار را انجام می‌ذهند که البته دقت کمتری دارد. بنابراین در مواردی که فشارسنج همراهتان نیست از شیوه حرکت دوچرخه به کم یا زیاد بودن باد درون لاستیک پی خواهید برد.
  • در صورت امکان هنگام تنظیم فشار باد لاستیک، آن را از جای خود دربیاورید. این موضوع به دقت کار شما خواهد افزود.

 

برای مشاهده انواع تایر و تیوپ دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر تایر و تیوپ دوچرخه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *