انواع ترمز دوچرخه کوهستانی را بشناسید (بررسی ۵ مدل حرفه ای)| خرید ترمز دوچرخه

خرید ترمز دوچرخه

دوچرخه‌ها وسیله‌های حمل‌ونقلی هستند که از گذشته تابه‌حال در عین پیشرفت تکنولوژی و تغییرات به وجود آمده در آنها همیشه استفاده می‌شوند. این وسیله محبوب علاوه بر بی‌خطر بودن برای محیط‌زیست، بر سلامتی شما تأثیر زیادی می‌گذارد. یکی از قسمت‌های مهم دوچرخه سیستم‌های ترمز آن است که در این مطلب به معرفی انواع سیستم ترمز دوچرخه می‌پردازیم. پس چنانچه قصد خرید ترمز دوچرخه یا به‌طورکلی خرید دوچرخه را دارید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

نکاتی که قبل از خرید ترمز دوچرخه باید بدانید!

ترمز دوچرخه از هر نوعی که باشد شامل قطعاتی مانند کت ترمز، لقمه ترمز، کالیپر، دیسک ترمز و سیم ترمز است. به‌طورکلی ترمز دوچرخه به دو گروه مختلف با سیستم‌های متفاوت تقسیم‌بندی می‌شود که شامل ترمزهای طوقه‌ای و ترمزهای دیسکی است. هرکدام از این مدل‌ها نیز خود شامل مدل‌های متفاوتی می‌شود که برای ترمز دوچرخه ساده و حرفه‌ای مناسب هستند و در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

ترمزهای طوقه‌ای یا Rim Brake

سیستم سازوکار انواع ترمز دوچرخه قدیمی به‌گونه‌ای است که دو عدد لقمه پلاستیکی روی طوقه متصل می‌شود و با فشار دادن کابل، حرکت طوقه‌ها متوقف می‌شود و برای ترمز دوچرخه ساده مناسب است. ترمز طوقه‌ای نیز خود به دو نوع کالیپر یا Caliper و کانتیلیور یا  Cantilever تقسیم‌بندی می‌شود و هرکدام انواع متفاوتی را شامل می‌شوند.

  • کالیپر: ترمزهای کالیپر توسط یک پیچ مرکزی به دوشاخ جلویی متصل می‌شوند. اندازه این ترمزها کوچک است و از همین رو فضای کمی را اشغال می‌کنند. مزیت استفاده از این ترمزها تنظیمات راحت، قیمت ارزان و وزن پایین است. از معایب این ترمز نیز می‌توان به این نکته اشاره کرد که ترمزهای کالیپر در محیط‌های مرطوب و گل‌ولای کوهستان عملکرد ضعیفی دارند.
  • U-Brakes: تنها تفاوت این ترمزها با ترمز کالیپر محل قرارگیری اهرم‌ها روی دوچرخه است. در ترمزهای یو بریک هرکدام از اهرم‌ها با یک پیچ به بدنه متصل می‌شوند. این ترمزها معمولاً در دوچرخه‌های BMX یا دوچرخه های حرکات نمایشی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • ترمزهای Cantilever: این ترمزها نیز به چند مدل دسته‌بندی می‌شوند که در ادامه به ذکر آن خواهیم پرداخت. برای خرید ترمز دوچرخه کانتیلیور لازم به ذکر است که برای نصب این ترمزها دو بازوی مستقل در دو طرف دوچرخه وصل می‌کنند.
  • ترمزهای V-brake: اهرم‌های این ترمز در دوشاخ جلویی دوچرخه قرار می‌گیرند. این ترمزها دو اهرم جدا دارند که روی هرکدام از این اهرم‌ها جایگاهی برای اتصال پد ترمز در نظر گرفته شده است.
  • ترمزهای Mini-V Brakes: این ترمزها دقیقاً مانند ترمزهای وی بریک است با این تفاوت که اهرم‌های کوچک‌تری دارند. این ترمزها برای دوچرخه‌های BMX مناسب هستند.
  • ترمز X-Brakes: در سازوکار این ترمزها دو محور متقاطع توسط یک کابل به هم متصل می‌شوند. این ترمزها شباهت‌های زیادی به ترمزهای وی بریک دارند.

تا اینجا ترمزهای طوقه‌ای را بررسی کردیم که از انواع ترمز دوچرخه قدیمی به شمار می‌روند. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی و معرفی ترمزهای دیسکی بپردازیم.

 

ترمزهای دیسکی دوچرخه کوهستانی

 

ترمزهای دیسکی دوچرخه کوهستانی

انواع ترمز دیسکی شباهت‌های زیادی به ترمزهای موجود در ماشین و موتورسیکلت دارند و به دو نوع ترمزهای دیسکی – مکانیکی و ترمزهای دیسکی – هیدرولیکی تقسیم‌بندی می‌شود. سیستم این ترمزها به شکلی طراحی شده که صفحه‌ای به نام روتور Rotor در مرکز چرخ‌ها و در میان پدهایی قرار گرفته که این پدها زمانی که ترمز می‌کنید به صفحه روتور می‌چسبند و از این طریق باعث کاهش سرعت و متوقف شدن دوچرخه می‌شوند. در ادامه انواع ترمز دیسکی را که پیش‌تر ذکر کردیم، بررسی می‌کنیم:

  • ترمزهای دیسکی – مکانیکی: مکانیسم این ترمزها به شکلی طراحی شده که نیرو از طریق کابل به لنت منتقل شود. این ترمزها به نسبت ترمزهای هیدرولیکی سیستم ساده‌تری دارند و قیمت آنها نیز پایین‌تر است. از مزایای خرید ترمز دوچرخه دیسکی می‌توان به عملکرد عالی در هوای برفی و بارانی و عملکرد خوب این ترمز در زمان تاب داشتن طوقه اشاره کرد. مانند هر محصولی این ترمز نیز معایب خود را دارد که شامل امکان پارگی و زنگ‌زدگی سیم ترمز و ترمزگیری با نیروی زیاد می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که تعمیر و نگهداری این ترمزها به تخصص نیاز دارد.
  • ترمزهای دیسکی – هیدرولیکی: از این نوع از ترمزها به دلیل سیستم پیشرفته موجود در آن در دوچرخه‌های حرفه‌ای استفاده می‌شود. به دلیل تکنولوژی جدیدتر به‌کاررفته در این ترمزها بهترین و قوی‌ترین عملکرد را در ترمزگیری از خود نشان می‌دهند. از مزایای این ترمزها می‌توان به این موارد اشاره کرد:
  • در این ترمزها جابه‌جایی اهرم خیلی کم اتفاق می‌افتد.
  • در صورت تاب برداشتن طوقه، این ترمز به‌راحتی به کار خود ادامه می‌دهد.
  • کارکرد خوب و عالی در هوای بارانی و برفی.

معایب این نوع از ترمزها نیز شامل این موارد می‌شود:

  • قیمت بالا
  • تعمیرات این ترمز به نیروی متخصص احتیاج دارد.

نکات تکمیلی و خرید ترمز دوچرخه از سایت دوچرخستان

به‌طورکلی می‌توان گفت که ترمزهای طوقه‌ای به دلیل قیمت پایین و سهولت تعمیر و نگهداری بسیار ترمزهای محبوب و پر طرف‌داری هستند. اما برای دوچرخه کوهستان و دوچرخه‌های حرفه‌ای گزینه خوبی نیستند زیرا در هوای مرطوب و گل‌ولای عملکرد این ترمزها دچار مشکل می‌شود. ترمزهای دیسکی نیز قیمت بالاتری دارند و تعمیرات آن نیز هزینه بالاتری می‌طلبد اما در شرایط آب‌وهوایی مختلف عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند و بسیار دقیق و قوی هستند.

باتوجه‌به موارد ذکر شده اکنون شما می‌توانید باتوجه‌به نیاز، مصرف و هزینه‌ای که برای خرید ترمز دوچرخه در نظر گرفته‌اید بهترین این ترمزها را انتخاب نمایید. همچنین جهت بررسی قیمت‌ها و خرید ترمز دوچرخه از سایت دوچرخستان بازدید نمایید تا محصول موردنظر را با مناسب‌ترین قیمت خریداری نموده و در کوتاه‌ترین زمان دریافت نمایید. امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع شده باشد.

 

برای مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر ترمز دوچرخه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *