فواید دوچرخه برای تقویت کمر [ تضمین سلامتی ]

فواید دوچرخه برای تقویت کمر [ تضمین سلامتی ]

مقدمه دوچرخه برای تقویت کمر

کمردرد و گردن درد جزو دردهایی هستند که با پشت میز نشستن‌های طولانی و نشستن غلط تشدید می‌شوند. کمردرد در حقیقت بدترین و طاقت‌ فرساترین دردی است که ممکن است فردی در طول زندگی خود تجربه کند و برای رهایی از آن به دنبال هر راهکاری می‌گردد. دوچرخه سواری به‌عنوان ورزشی که همه ما از زمان بچگی آن را با شوق و علاقه انجام می‌دادیم می‌تواند راه نجاتی برای رهایی از کمردرد باشد. در ادامه بیشتر درباره تاثیر و فواید دوچرخه سواری برای تقویت کمر و بهبود دیسک کمر صحبت خواهیم کرد.

آیا دوچرخه سواری برای دیسک گردن مضر است؟

احتمالاً اگر دوچرخه‌سوارهای حرفه‌ای مانند دوچرخه‌سوارهای مسیرهای کوهستانی و جاده‌ای را دیده باشید، می‌بینید که همیشه از کمردرد و گردن درد شاکی هستند؛ اما آیا واقعا دوچرخه سواری می‌تواند به مهره‌های گردن، ستون فقرات و کمر انسان آسیب بزند یا خیر؟ دوچرخه سواری یک ورزش هوازی است که می‌تواند به بهبود دردهای مفصلی و عضله‌ای و دردهای ستون فقرت کمک کند اما چیزی که باعث درد کمر و گردن برای دوچرخه‌سواران می‌شود، عادت‌های غلط هنگام دوچرخه سواری، مشکلات مادرزادی و موارد دیگر است.

خم شدن بر روی دسته‌فرمان و استفاده از دنده‌های سبک برای سرعت‌های بالا هنگام دوچرخه سواری می‌تواند باعث خستگی عضلات پشت گردن و کوفتگی آن‌ها شود اما به‌طورکلی دوچرخه سواری برای دیسک گردن مضر نیست.

 

دوچرخه سواری برای بهبود کمردرد

 

چرا دوچرخه سواری را برای بهبود کمردرد انتخاب کنیم؟

دیسک کمر و کمردرد می‌تواند ناشی از سبک غلط نشستن، مشکلات مادرزادی، فشار به ستون فقرات، افزایش سن، تصادف و موارد دیگر باشد. دیسک کمر همراه درد پاها، بی‌حسی و احساس سوزن شدن در پشت کمر و درد طاقت‌فرسای کمر همراه است. برای کاهش کمردرد و بهبود ناتوانی حرکتی فرد یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم دوچرخه سواری به همراه حرکات ملایم و اصلاحی خواهد بود.

دوچرخه سواری صحیح با دوچرخه‌های عادی یا دوچرخه‌های ثابت می‌تواند از ورم مفاصل و منقبض شدن ستون فقرات جلوگیری کند. استفاده از دوچرخه‌های پشتی دار با صندلی مناسب، کمر فرد را به‌خوبی پوشش می‌دهد و می‌تواند وضعیت بدنی شما هنگام نشستن را تا حد زیادی اصلاح کند؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانید شروع به رکاب زدن کرده و کمردرد شما آرام‌آرام کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه دوچرخه برای تقویت کمر نقش مهمی خواهد داشت.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه جاینت روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه جاینت

 

فواید دوچرخه برای تقویت کمر [تضمین سلامتی]

برخلاف سایر فعالیت‌های حرکتی هوازی مانند دویدن، دوچرخه سواری فشار کمتری را به ستون فقرات وارد می‌کند. اگر امکان بیرون رفتن از خانه و دوچرخه سواری در فضای آزاد را ندارید یا به دلیل بیماری قلبی و آلودگی هوا، ورزش در بیرون از خانه برایتان مضر است می‌توانید با کمک دوچرخه‌های ثابت در خانه شروع به دوچرخه سواری کنید. بعد از شروع دوچرخه سواری می‌بینید که فشار اضافی بر روی کمر و ستون فقرات شما به‌مرورزمان کمتر شده و درد کمتری احساس می‌کنید.

زمانی که شروع به دوچرخه سواری می‌کنید، بدن به‌طور طبیعی مقداری به سمت جلو متمایل می‌شود و همین موضوع می‌تواند احساس بهتری را به فردی که دیسک کمر دارد منتقل کند. همین موارد می‌توانند به نقش موثر دوچرخه و حرکات ورزشی برای تقویت کمر و کاهش دردهای آن اشاره کند.

 

شروع ورزش دوچرخه سواری برای کمردرد

 

دوچرخه سواری برای دیسک کمر و انجام حرکات ورزشی با دوچرخه را از کجا شروع کنیم؟

درباره تاثیرات مثبتی که دوچرخه سواری می‌تواند بر دیسک کمر داشته باشد صحبت کردیم. حالا که تصمیم به دوچرخه سواری و انجام حرکات ورزشی دیسک کمر گرفته‌اید، بهتر است بدانیم که باید از کجا شروع کنیم و به چه مواردی نیاز خواهیم داشت.

گام اول: با پزشک خود مشورت کنید

برای تسکین درد گردن، درد کمر و درد دیسک کمر، حتما اول باید با پزشک خود مشورت کنید و خودسرانه اقدامی نکنید. دوچرخه سواری برای بهبود دیسک کمر و کمردرد مفید است اما باید اول پزشک تایید کند که شما توان انجام این فعالیت را دارید یا خیر. در این مورد نگرانی زیادی وجود ندارد و اکثر افرادی که دردهای کمر خفیف دارند، بدون هیچ مشکلی می توانند زیر نظر پزشک خود از دوچرخه برای تقویت کمر استفاده کنند.

گام دوم: انتخاب دوچرخه برای تقویت کمر

در این مرحله باید انتخاب کنید که چه دوچرخه‌ای را خریداری کنید. دوچرخه سواری در فضای آزاد و هوای تازه همیشه لذت‌بخش است و حتی شما می‌توانید دوچرخه را کرایه کنید. اگر به دلایل مختلفی امکان ورزش در خارج از خانه برای شما وجود ندارد، اصلاً جای نگرانی نیست. شما می‌توانید از دوچرخه‌های ثابت که در دو مدل معمولی و نشسته ساخته می‌شوند استفاده کنید. استفاده از ضربه‌گیر برای پشتی صندلی و زین‌های ژلاتینی نیز برای افرادی که دیسک کمر دارند توصیه می‌شود.

گام سوم: برنامه‌ریزی مناسب

زمانی که دوچرخه سواری می‌کنید نیز بسیار مهم است. درست است که دوچرخه سواری می‌تواند به تقویت کمر و کاهش درد کمک کند، اما دوچرخه سواری طولانی‌مدت برای افراد مبتدی می‌تواند مضر باشد و حتی باعث تشدید درد نیز شود. اگر به‌تازگی می‌خواهید دوچرخه سواری را شروع کنید، بهتر است که در روزهای اول ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تمرین داشته باشید و پس از مدتی این زمان را افزایش دهید.

رکاب زدن را آرام شروع کنید و سعی کنید هرچند دقیقه یکبار از دوچرخه پیاده شده و به پاهایتان استراحت دهید و دوباره تمرین را شروع کنید. برای ردیابی دقیق‌تر تمرینات و بهبود سریع‌تر کمردرد می‌توانید از مربی‌های مجرب دوچرخه سواری نیز کمک بگیرید.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه جاینت روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه جاینت

 

حرکات اصلاحی دیسک کمر با دوچرخه

حرکات ورزشی دیسک کمر و ورزش دیسک کمر مهره ۴و۵ با دوچرخه تاثیر زیادی در بهبود بیماران داشته است. در هنگام اجرای حرکات اصلاحی با دوچرخه بهتر است قسمتی از وزن خود را به بالای سینه و بازوها وارد کنید و زیاد به زانوهایتان فشار نیاورید. وقتی روی دوچرخه برای تقویت کمر و کاهش درد می‌نشینید بدن باید صاف و بدون قوز بوده و شانه‌ها و بالاتنه بهتر است در حالت آزاد و شل باشند. حتما در طول پدال زدن توجه کنید که هردو پایتان به یک اندازه روی پدال قرار بگیرند.

  • رکاب زدن آرام

بهترین حرکت اصلاحی برای کاهش درد، دوچرخه سواری و آرام پدال زدن است. آرام شروع به پدال زدن کنید و سعی کنید که پشت خود را صاف نگه‌دارید. این حرکت می‌توانید به کاهش اسپاسم عضلانی و کمردرد کمک کند.

  • دوچرخه سواری به همراه گرم کردن

قبل از شروع تمرین، سطح خاصی از ضربان قلب را در نظر بگیرید و شروع به گرم کردن کرده و سپس آرام دوچرخه سواری را شروع کنید. در این حالت می‌بینید که دوچرخه سواری راحت‌تر بوده و احساس بهتری دارید.

  • ثابت نشستن و پدال زدن با دوچرخه ثابت

بر روی دوچرخه ثابت نشسته و در صورت وجود تکیه‌گاه به آن تکیه کرده و به‌صورت یکنواخت شروع به پدال زدن کنید.

کلام پایانی

امروزه استفاده از دوچرخه برای تقویت کمر و بهبود دردهای ستون فقرات، گردن و کمر توصیه می‌شود. شما می‌توانید حرکات ورزشی اصلاحی با دوچرخه را در بیرون یا داخل خانه شروع کرده و از تاثیرات آن شگفت‌زده شوید. نکته مهم این است که به‌صورت صحیح بر روی دوچرخه بنشینید و پدال زدن آرام و پیوسته را امتحان کنید.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه جاینت روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه جاینت

3/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من، میلاد مقصودلو، مدیر و موسس وب سایت دوچرخستان، از شما دعوت می کنم، حتما اینستاگرام دوچرخستان، رو فالو کنی.

سپاسگزارم

7455
7456