ورزش برای بالا بردن سیستم ایمنی و حفظ سلامت بدن ضروری است. وقتی صحبت از ورزش های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی، قلب و عروق می شود همیشه دو ورزش در اولویت هستند: پیاده روی و دوچرخه سواری. با وجود ترافیک شهری، آلودگی هوا، مشغله های مختلفی همچون خانه داری و مراقبت از کودک برای بانوان و هزاران دلیل دیگر بهترین راه استفاده از دستگاه های جایگزین این ورزش ها است.

تردمیل و دوچرخه ثابت دو دستگاهی هستند که می توانند جایگزین ورزش بیرون از منزل و محیط های باشگاهی باشند. دوچرخه ثابت یکی از رایج ترین روش ها در ورزش های هوازی بوده و می تواند به نسبت کمتری از تند دویدن ظرفیت هوازی را افزایش دهد.

شما می توانید به راحتی شرایط ورزش هوازی را در یک اتاق کوچک فراهم نمایید بدون آنکه نیاز باشد از منزل خارج شوید. این وسیله فضای کمی اشغال کرده و صدای بسیار کمی نیز دارد حتی در برخی مدل ها دستگاه کاملاً بی صدا است بنابراین گزینه ای ایده آل برای بسیاری از افراد می باشد.

شاخص استقامت قلبی و عروقی مقدار حداکثر اکسیژن مصرفی است و این مقدار با استفاده از دوچرخه ثابت افزایش می یابد. این دستگاه در باشگاه های بدنسازی بسیار محبوب بوده و اکثر ورزشکاران جهت داشتن تناسب اندام، تقویت و فرمدهی به عضلات و ماهیچه های پا، تقویت سیستم تنفسی، تقویت سیستم ایمنی، چربی سوزی، تقویت سیستم قلب و عروق و …. از این دستگاه استفاده می کنند.

دوچرخه ثابت

انواع دوچرخه ثابت

 

  1. ایستاده

دوچرخه ثابت ایستاده این امکان را به کاربر می دهد که هم روی زین بنشیند و هم به صورت ایستاده دوچرخه سواری کند. انواع ایستاده کالری سوزی بیشتری نسبت به نوع نشسته دارند. در نوع ایستاده زین قابل تنظیم بوده و گزینه ی مناسبی جهت کاهش وزن و تقویت عضلات می باشد.

  1. نشسته

فشار وارد بر کمر و زانو در نوع نشسته بسیار کم می باشد بنابراین مناسب افرادی است که دارای مشکلات حرکتی بوده یا آسیب دیده باشند. کاربرد اصلی تقویت عضلات بوده و بیشتر کاربرد پزشکی دارند. می توانید با پیروی از یک برنامه ی اصولی و استفاده ی مداوم به کاهش وزن نیز دست یابید.

  1. مگنتی

در این نوع مگنت دستگاه باید توسط خود کاربر پیچانده شود. مقاومت دوچرخه دارای ۸ حالت از سخت تا آسان بوده و این حالت توسط خود کاربر تعیین می شود.

  1. الکترومگنتی

باز هم تعیین مقاومت دستگاه در دست کاربر است اما این بار با استفاده از مانیتور. حتی در حین انجام تمرین نیز می توانید مقاومت دستگاه را با فشردن دکمه های مربوطه کم یا زیاد کنید.

  1. اسپینینگ

حرفه ای ترین نوع دوچرخه ثابت. اسپینینگ شباهت بسیار زیادی به دوچرخه های کورسی دارد. دوچرخه سواری با دوچرخه ثابت اسپینینگ بسیار نزدیک به واقعیت است بنابراین افرادی که می خواهند این کار را به صورت حرفه ای انجام دهند بهتر است این نوع را خریداری نمایند.

 

مزایای دوچرخه ثابت

  • کاهش استرس
  • بالا بردن سیستم چربی سوزی
  • افزایش مقاومت ماهیچه ها
  • اشغال فضای کم
  • قابل استفاده در هر شرایط آب و هوایی
  • قیمت مناسب
  • تقویت سیستم قلبی-عروقی

اگر باردار هستید، مشکل آرتروز و یا سیاتیک دارید استفاده از دوچرخه ثابت را به شما توصیه نمی کنیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 19 =