بهترین روغن ترمز دوچرخه کدام است ؟

بهترین روغن ترمز دوچرخه کدام است ؟

مقدمه روغن ترمز دوچرخه چیست

روغن ترمز دوچرخه چیست؟ این سؤال ممکن است برای افرادی که تازه دوچرخه خریداری کرده‌اند به وجود آید. روغن ترمز برای دوچرخه به‌منظور سهولت و برابری ترمز گرفتن در بخش‌های جلو و عقب ترمز است. روغن‌ترمزها در انواع مختلفی وجود دارند که برای خرید بهترین نوع آنها لازم است به طور کامل با روغن‌ترمزهای دوچرخه آشنا شوید. روغن ترمزی که برای دوچرخه خریداری می‌کنید باید متناسب با نوع ترمز دوچرخه باشد تا بعداً مشکلاتی را به وجود نیاورد. تا آخر این مقاله همراه ما باشید تا بیشتر با روغن ترمز دوچرخه و انواع آن آشنا شوید. 

روغن ترمز دوچرخه چیست؟

در پاسخ به سوال روغن ترمز دوچرخه چیست؟ می‌توان گفت مایعی که سبب می‌شود ترمز دوچرخه به‌درستی و با سرعت بالا عمل کند روغن ترمز دوچرخه نام دارد. این روغن می‌تواند در شرایط مختلف و در سرعت‌های متفاوت دوچرخه را نگه دارد. برای فعال‌شدن سیستم ترمز دوچرخه نیرو لازم از طریق اهرم به چرخ‌ها منتقل می‌شود، سپس این فرایند نیرو اصطکاک را بالا برده و از انرژی جنبشی دوچرخه می‌کاهد. با بالارفتن نیرو اصطکاک در نهایت دوچرخه متوقف می‌شود.

مشاهده ترمز دیسکی دوچرخه در دوچرخستان

 

نحوه عملکرد روغن ترمز دوچرخه

 

نحوه عملکرد روغن ترمز دوچرخه

پس از پاسخ به سؤال روغن ترمز دوچرخه چیست نوبت به آشنایی با نحوه عملکرد آن می‌رسد. دوچرخه‌سوار هنگامی که قصد گرفتن ترمز را دارد با فشار دادن دسته هیدرولیک به مایع هیدرولیک که در داخل شلنگ مربوط به ترمز است فشار وارد می‌کند. با این فشار روغن ترمز داخل شلنگ به حرکت درآمده و سبب حرکت لنت به سمت دیسک ترمز می‌شود. با برخورد دیسک و لنت با یکدیگر نیرو اصطکاک بالا می‌رود تا جایی که سرعت دوچرخه کاهش یافته و در نهایت سبب توقف آن می‌شود.

برای خرید ترمز دوچرخه وارد سایت ما شوید

بهترین روغن ترمز دوچرخه کدام است؟

در پاسخ به سؤال بهترین روغن ترمز دوچرخه چیست؟ شما باید باتوجه‌به نوع ترمز دوچرخه‌تان روغن ترمز را انتخاب کرده و سپس در میان روغنی که مناسب دوچرخه است روغن خوب را پیدا کنید. بهترین روغن ترمز برای دوچرخه روغنی است که دارای کیفیت بسیار عالی بوده و در روزهای برفی و بارانی سبب شود دوچرخه ترمزگیری منحصربه‌فردی داشته باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های روغن ترمز عالی این است که ترمز را بسیار نرم کرده و دوچرخه‌سوار هنگام ترمز گرفتن نیازی ندارد به اهرم ترمز فشار زیاد وارد کند.

 

انواع روغن ترمز دوچرخه

 

انواع روغن ترمز دوچرخه

در کنار سؤال روغن ترمز دوچرخه چیست ممکن است این سؤال نیز برای شما به وجود آید که چند نوع روغن ترمز مخصوص برای دوچرخه داریم. انواع بهترین روغن ترمز دوچرخه به‌طورکلی به دودسته تقسیم می‌شود یکی روغن ترمز معدنی و دیگری روغن dot نام دارد. روغن‌های معدنی هیچ‌گونه آسیبی به مواد نقاشی شده وارد نکرده و برای پوست و محیط ضرر کمتری دارند. نقطه‌جوش روغن معدنی نسبت به dot بالاتر است، چراکه روغن dot به‌مرورزمان رطوبت هوا را به خود جذب کرده و این فرایند سبب پایین آمدن نقطه‌جوش این روغن می‌شود. در حالت کلی شما باید باتوجه‌به نوع ترمزتان روغن ترمز مناسب را خریداری کنید تا به‌مرورزمان واشرها پوسیده نشوند. 

فرایند تعویض روغن ترمز دوچرخه

بعد از دریافت پاسخ سوال روغن ترمز دوچرخه چیست؟ لازم است فرایند عوض کردن آن را نیز یاد بگیرید. اگر دوچرخه شما دارای ترمز دیسک هیدرولیکی است به‌مرورزمان با استفاده کردن از دوچرخه روغن ترمز آن کثیف شده و گردوغبار وارد آن می‌شود، به همین خاطر باید با روش صحیحی روغن ترمز را عوض کرد. برای عوض‌کردن روغن ترمز دوچرخه باید به دوچرخه مقداری شیب روبه بالا داد و چرخ‌ها و لنت را از دوچرخه جدا کرد. نحوه قرارگیری دوچرخه باید به‌گونه‌ای باشد که مخزن روغن با زمین حالت موازی داشته باشد. اکنون لوله مربوط به هواگیری را باید به سوپاپ کالیپر متصل کرد، با این کار مایع اضافی داخل مخزن خارج می‌شود. 

با تخلیه کردن روغن ترمز دوچرخه بایستی کتی ترمز و درپوش مخزن را کاملاً از گردوغبار و آلودگی پاک کرد. مرحله واردکردن روغن ترمز و هواگیری را تا حدی ادامه دهید که روغن ترمز تمیز و شفاف از مخزن خارج شود. 

 

نکات لازم هنگام تعویض روغن ترمز 

 

نکات لازم هنگام تعویض روغن ترمز 

در کنار دریافت پاسخ روغن ترمز دوچرخه چیست؟ لازم است نکاتی را در زمینه استفاده از آن بدانید. هنگامی که قصد تعویض روغن ترمز دوچرخه خود را دارید لازم است با نکاتی که هنگام این کار باید انجام دهید آشنایی داشته باشید. این نکات عبارت‌اند از:

  • از تماس مستقیم پوست با روغن خودداری کرده و هنگام عوض‌کردن روغن ترمز حتماً از دستکش استفاده کنید.
  • برعکس کردن دوچرخه سبب می‌شود تا هوا وارد خطوط ترمز شود و عملکرد دوچرخه را دچار اختلال کند؛ بنابراین به‌هیچ‌عنوان دوچرخه را برعکس نکنید فقط کافی است به آن مقداری شیب دهید.
  • هنگام تعویض روغن برای جلوگیری از خارج‌شدن مایع درون محفظه روغن حتماً شیلنگ و محفظه را صاف بگیرید.
  • توجه کنید به‌هیچ‌عنوان روغن‌ترمزهای دارای مارک مختلف را با یکدیگر مخلوط نکنید، چون ترکیبات و غلظت مواد تشکیل‌دهنده آنها مشابه یکدیگر نیست.

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل ام ۳۹۶

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل M۳۹۶

 

ویژگی‌های روغن ترمز باکیفیت دوچرخه

اکنون که پاسخ سؤال روغن ترمز دوچرخه چیست؟ را یافتید لازم است ویژگی‌های آن را نیز بشناسید. شما پس از انتخاب نوع روغن ترمز متناسب با دوچرخه خود لازم است ویژگی‌های روغن ترمز باکیفیت را بدانید تا بتوانید بهترین نوع آن را برای دوچرخه‌تان تهیه کنید. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • یک روغن ترمز باکیفیت در تمامی شرایط آب‌وهوایی قابل‌استفاده بوده و در سیستم ترمز دوچرخه هیچ‌گونه اختلالی ایجاد نمی‌کند.
  • اگر هنگام ترمز گرفتن نیازی به فشار دادن زیاد اهرم ترمز نباشد و سیستم به کوچک‌ترین فشاری به‌سرعت عمل کند نشان می‌دهد که روغن ترمز دوچرخه شما باکیفیت است.

 

نکات لازم برای خرید روغن ترمز دوچرخه

 

نکات لازم برای خرید روغن ترمز دوچرخه

معمولاً ترمزهای هیدرولیکی یا روغنی که اساس کار آنها استفاده از روغن ترمز است قیمت نسبتاً بالاتری در مقایسه با ترمزهای دیگر دارند، اما بااین‌وجود مزایای بسیار زیادی دارند. برای استفاده از این ترمزها بایستی هرچند وقت یک‌بار روغن ترمز آنها را عوض کرد. نکاتی که پس دریافت جواب پرسش روغن ترمز دوچرخه چیست؟ هنگام خرید روغن باید در نظر بگیرید، عبارت‌اند از:

  • هنگام خرید روغن ترمز حتماً به میزان کیفیت آن توجه کنید. هرچه روغن ترمز کیفیت بالاتری داشته باشد ترمز کردن برای دوچرخه‌سوار در شرایط سخت بارانی و محیطی راحت‌تر خواهد بود. 
  • توجه کنید که برای دوچرخه شما روغن ترمز معدنی بهتر است یا dot در صورت مناسب بودن هرکدام آن را خریداری کرده تا از آسیب رسیدن به واشرها جلوگیری کنید. 
  • حتماً هنگام خرید روغن ترمز برای دوچرخه به برند آن توجه کرده و برندی خریداری کنید که به کیفیت آن اطمینان دارید. 

 

ترمز هیدرولیک شیمانو مدل ام تی۲۰۰

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو مدل mt200

 

چه زمانی دوچرخه به روغن ترمز نیاز دارد؟

در کنار رسیدن به پاسخ سوال روغن ترمز دوچرخه چیست؟ بایستی به پاسخ زمان تعویض آن نیز دست یابید. عوض‌کردن روغن ترمز دوچرخه بستگی به میزان استفاده شما از دوچرخه دارد، اما به طور معمول توصیه می‌شود هر سه ماه یکبار روغن ترمز دوچرخه‌تان را عوض کنید تا مشکلی برای دوچرختان پیش نیاید. لازم است ماهانه سیستم دوچرخه را نیز بررسی کنید تا از مشکلات آن آگاه شده و قبل از بروز اتفاقی آنها را حل کنید. توجه داشته باشید که در فصل تابستان اگر روغن دوچرخه دچار گرد غبار شده و نقطه‌جوش آن پایین آمده باشد به دلیل بالا بودن دمای هوا ممکن است مشکلاتی به وجود آید؛ بنابراین قبل از بروز اتفاق ناخوشایندی نسبت به تعویض روغن ترمز اقدام کنید.

کلام آخر روغن ترمز دوچرخه چیست؟

در این مقاله به سؤال روغن ترمز دوچرخه چیست؟  به طور کامل پاسخ دادیم. روغن ترمز دوچرخه نوعی مایع است که آن را داخل مخزن دوچرخه ریخته و ترمزگیری دوچرخه به کمک آن انجام می‌شود. روغن‌ترمزها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام از آنها مخصوص یک نوع ترمز دوچرخه است؛ بنابراین در هنگام خرید روغن ترمز برای دوچرخه حتماً باید به این نکته توجه کنید که ترمز دوچرخه شما به چه نوع روغنی نیاز دارد. اگر روغنی که خریداری می‌کنید مناسب نوع ترمز نباشد به‌مرورزمان در کارکرد دوچرخه شما اختلال ایجاد می‌شود. 

 

برای مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

ترمز دوچرخه

۳.۹/۵ - (۱۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *