آموزش روغن کاری سیم ترمز دوچرخه [ آموزش تصویری ]

روغن کاری سیم ترمز دوچرخه از اقدامات بسیار مهم جهت نگهداری و تعمیر دوچرخه‌های هیدرولیکی به شمار می‌آید. در صورتی‌که این عمل به صورت صحیح و در زمان معینی انجام گردد عملکرد و کارایی ترمز دوچرخه را افزایش داده و دوچرخه سواران می‌توانند به راحتی ترمز بگیرند. روغن کاری کردن سیم ترمز دوچرخه و همچنین تعویض روغن آن نیاز به ابزار خاصی دارد تا افراد بتوانند به راحتی در منزل خود نسبت به انجام آن بپردازند. در این مقاله قصد داریم ضمن آموزش روغن کاری سیم ترمز دوچرخه و معرفی ابزار لازم برای آن،  نکاتی را درباره خرید روغن ترمز دوچرخه با کیفیت و مناسب نیز بیان نماییم.

 

روغن ترمز شیمانو ۵۰ میل

خرید روغن ترمز شیمانو ۵۰ میل

چرا تعویض و روغن کاری کردن سیم ترمز دوچرخه مهم است؟

سیستم ترمزبندی در دوچرخه‌های هیدرولیکی به گونه‌ای طراحی شده‌ است که جهت ارتباط برقرار کردن میان بخش‌های مختلف دوچرخه از روغن‌های مخصوصی با عنوان روغن ترمز به جای کابل و سیم استفاده می‌شود. اما روغن ترمز مدتی بعد از استفاده به دلایل مختلفی از جمله رطوبت و گرد و غبار آلوده شده و دیگر نمی‌تواند به انتقال نیرو میان بخش‌های مختلف سیستم ترمزبندی دوچرخه بپردازد. 

از این‌رو تعویض و روغن کاری سیم ترمز دوچرخه از امور بسیار مهمی است که باید هر چند وقت یکبار نسبت به انجام آن اقدام نمایید. همچنین زمان روغن زدن سیم ترمز دوچرخه و یا تعویض روغن ترمز دوچرخه به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در ادامه مقاله آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

بررسی عملکرد ترمزهای هیدرولیک دوچرخه

 

بررسی عملکرد ترمزهای هیدرولیک دوچرخه

قبل از پرداختن درباره چگونگی روغن زدن به سیم ترمز دوچرخه بهتر است اطلاعاتی را در خصوص عملکرد ترمزهای هیدرولیکی ارائه دهیم. این امر به دوچرخه سواران کمک می‌کند تا تعویض روغن ترمز و همچنین روغن کاری ترمز دوچرخه را آسان‌تر انجام دهند.

ترمزهای هیدرولیکی دوچرخه با استفاده از روغن ترمز به وسیله پیستون اصلی به سایر پیستون‌های قرار گرفته در کالیپر فشار لازم را وارد می‌نماید. این اتفاق باعث می‌شود تا لنت ترمز به صفحه دیسک دوچرخه فشار لازم را وارد کرده و در انتها دیسک‌ها با جلوگیری از چرخش چرخ‌ها باعث متوقف شدن و ترمز دوچرخه شوند.

از جمله مزیت‌های ترمزهای هیدرولیکی در مقایسه با ترمزهای معمولی می‌توان به دقت و سرعت بسیار بالای آن‌ها اشاره کرد. بر همین اساس بکارگیری چنین ترمزهایی امروزه بسیار رایج شده و اغلب دوچرخه سواران حرفه‌ای و آماتور به استفاده از این‌گونه ترمزها علاقه‌مند هستند. همچنین برخلاف سیستم ترمزبندی دارای سیم و کابل، در روغن ترمز احتمال خم شدن و یا خرابی وجود نداشته و در نتیجه نگهداری از آن‌ها نیز ساده‌تر خواهد بود. تنها مورد بسیار مهم ترمزهای هیدرولیکی توجه به تعویض و روغن کاری سیم ترمز دوچرخه در زمان لازم خود است.

 

ترمز هیدرولیک شیمانو مدل ام تی۲۰۰

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو مدل mt200

 

مراحل لازم جهت تعویض و روغن کاری کردن سیم ترمز دوچرخه 

برای تعویض و همچنین روغن زدن سیم ترمز دوچرخه قبل از هر اقدامی، تهیه و خرید روغن ترمز دوچرخه مرغوب و با کیفیت بر اساس برند سیستم ترمزبندی دوچرخه است. توجه به این مورد بسیار مهم است چرا که استفاده از روغن‌های متفرقه و یا بی‌کیفیت ممکن است باعث صدمه به اجزای مختلف در سیستم ترمزبندی دوچرخه شود.

همچنین در قدم دوم انتخاب مکان مناسب جهت تعویض روغن ترمز دوچرخه بسیار مهم است چرا که باید کاملاً خشک و فاقد گرد و غبار باشد. در سومین مرحله لازم است دوچرخه را در جای مشخصی مانند استند ثابت کرده و چرخ‌های آن را باز نمایید. سپس لنت‌های ترمز دوچرخه را باز کنید که البته لنت‌های ترمز در دوچرخه‌های هیدرولیکی در داخل کالیپر قرار دارند. 

در مرحله چهارم از روغن کاری سیم ترمز دوچرخه می‌توانید به وسیله یک اهرم پلاستیکی نسبت به فشار دادن پیستون‌ها به درون بدنه کالیپر اقدام کرده و ابزاری از جمله کارت، آچار و یا مسدود کننده ترمز را به جای لنت ترمز داخل آن قرار دهید. سپس با استفاده از آچار نسبت به باز کردن پیچ سوپاپ هواگیری در کالیپر اقدام کرده و دریچه آن را که از متریال پلاستیک بوده، خارج نمایید. این امر برای وصل کردن پلاستیکی به انتهای آن جهت جمع کردن مایع اضافه ضروری است. 

در پنجمین مرحله بعد از باز کردن درپوش مخزن آن را تمیز کرده و سرنگ مخصوص را روی دریچه قرار دهید. در این مرحله باز کردن سوپاپ هواگیری جهت وارد شدن روغن قدیمی به پلاستیک بسیار ضروری است. حال می‌توانید با استفاده از سرنگ نسبت به روغن کاری سیم ترمز دوچرخه اقدام کرده و مخزن را پر نمایید. فشار دادن چند باره کتی ترمز در هنگام روغن زدن به سیم ترمز دوچرخه جهت اطمینان از صحیح بودن مراحل تعویض روغن و کافی بودن میزان روغن ضروری است.

 

موارد بسیار مهم تعویض روغن سیستم ترمزبندی دوچرخه

 

موارد بسیار مهم تعویض روغن سیستم ترمزبندی دوچرخه

مراحل مختلف جهت تعویض و همچنین روغن کاری سیم ترمز دوچرخه را به طور کامل شرح دادیم، اما چند نکته بسیار مهم نیز در هنگام تعویض روغن وجود دارد که لازم است به آن‌ها توجه نمایید.

  • استفاده از دستکش هنگام تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه بسیار ضروری خواهد بود چرا که روغن هیدرولیک سمی بوده و ممکن است در تماس با پوست، فرد را دچار مشکلاتی نماید.
  • در هنگام خرید و انتخاب روغن ترمز دوچرخه به تطابق میان برند سیستم ترمزبندی دوچرخه و روغن ترمز آن توجه نمایید. همچنین استفاده از روغن ترمز اتومبیل به جای روغن هیدرولیک دوچرخه باعث صدمه زدن به بخش‌های مختلف ترمز دوچرخه و همچنین واشرها خواهد گردید.
  • از مخلوط و ترکیب کردن دو روغن ترمز دوچرخه در برندهای متفاوت خودداری نمایید این امر نیز باعث آسیب رسیدن به سیستم ترمزبندی دوچرخه خواهد شد.
  • بعد از اتمام روغن کاری سیم ترمز دوچرخه از آغشته نشدن لنت‌ها و دیسک‌های دوچرخه به روغن مطمئن شوید. در صورت آغشته شدن حتما با استفاده از یک دستمال نسبت به تمیز کردن آن‌ها اقدام نمایید.

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل ام ۳۹۶

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل M۳۹۶

 

لوازم مورد نیاز برای روغن زدن سیم ترمز دوچرخه

همان‌طور که اشاره شد روغن زدن سیستم ترمز دوچرخه نقش اساسی در کارکرد و کارایی این بخش مهم دارد. اما برای تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه و همچنین روغن کاری سیم ترمز دوچرخه نیاز به ابزار مختلفی خواهید داشت تا بتوانید راحت و بدون مشکل این کار را انجام دهید. لوازم و ابزار فوق عبارتند از:

  • روغن ترمز دوچرخه از برند مطمئن و با کیفیت
  • شلنگ ترمز یدکی
  • پیچ هواگیری
  • سرنگ
  • دستکش مخصوص
  • آچار

شما می‌توانید کلیه این ابزار را با قیمت مناسب و کیفیت بالا از فروشگاه اینترنتی لوازم جانبی دوچرخه سفارش داده و خریداری نمایید.

جمع‌بندی روغن کاری سیم ترمز دوچرخه

با توجه به مقاله فوق دریافتیم که روغن کاری سیم ترمز دوچرخه از اقدامات اساسی و مهم جهت نگهداری و تعمیر دوچرخه‌های هیدرولیکی محسوب می‌شود. روغن کاری کردن سیم ترمز دوچرخه باید بگونه‌ای صحیح و در زمان معینی صورت گیرد تا سیستم ترمزبندی دوچرخه دچار مشکل نشده و دوچرخه سواران بتوانند در شرایط مختلف به راحتی ترمز بگیرند. در سیستم ترمزبندی هیدرولیکی از روغن ترمز برای برقرار کردن ارتباط میان بخش‌های مختلف دوچرخه استفاده می‌شود. 

از این‌رو بعد از تعویض روغن باید حتماً از یک روغن ترمز مرغوب و درجه یک مطابق با برند سیستم ترمز دوچرخه بهره گرفته شود. علاوه بر این رعایت چند نکته هنگام روغن زدن به سیم ترمز دوچرخه نیز ضروری است. از جمله اینکه مکان روغن‌کاری تمیز و بدون هیچگونه رطوبت و گرد و غبار باشد. همچنین از لوازم مخصوص این کار استفاده گردد تا ضمن رعایت نکات ایمنی روغن کاری سیم ترمز دوچرخه بسیار آسان و به بهترین وجه ممکن صورت گیرد.

 

 

برای مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

ترمز دوچرخه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *