بهترین زمان تعویض زنجیر دوچرخه چه زمانی است ؟

زمان تعویض زنجیر دوچرخه

مقدمه

پیش از اینکه به سوالاتی مانند چگونه زنجیر دوچرخه را کوتاه کنیم؟ و یا چگونه زنجیر دوچرخه را باز کنیم؟، پاسخ دهیم، باید بدانید که چه زمانی می‌توانید این کار را انجام دهید. بنابراین در این متن به بررسی مناسب‌ترین زمان تعویض زنجیر دوچرخه پرداخته شده است. همانطور که باید حواستان به فرسوده نبودن چرخ‌ها باشد، باید کیفیت زنجیر دوچرخه را نیز بررسی کنید؛ زیرا فرسودگی زنجیر ممکن است برای شما خطرناک بوده و یا باعث خراب شدن اجزای دوچرخه شود. البته در همین ابتدا باید گفت که زمان تعویض برای انواع زنجیر دوچرخه یکسان نبوده و شرایط مختلف می‌تواند این زمان را کوتاه یا بلندتر کند.

خرید قفل رمز دار دوچرخه جاینت مدل Flex Combo Air

 

تعویض زنجیر دوچرخه

 

انتخاب بهترین زمان تعویض زنجیر دوچرخه

اگر می‌خواهید قسمت‌های مختلف دوچرخه شما خیلی سریع خراب نشود، باید به طور مرتب زنجیر دوچرخه را بررسی کرده تا پیش از فرسوده شدن، آن را تعویض کنید. اما از کجا می‌توان زمان تعویض این زنجیر را متوجه شد؟ یک قانون کلی وجود دارد که می‌گویند باید بعد از پیمودن ۲۰۰۰ مایل، زنجیر دوچرخه را تعویض کنید. اما باید بدانید که این قانون برای همه زنجیرها کاربرد ندارد و ممکن است با توجه به نوع زنجیر، اندازه و طول آن، میزان دوچرخه سواری در روزهای بارانی یا آفتابی، نوع و سرعت دوچرخه‌سواری شما و… می‌تواند باعث تغییر زمان تعویض زنجیر شود.

خرید زنجیر دوچرخه مدلHG701 (11 سرعته)

قانون دومی که در این باره وجود دارد، اندازه‌گیری میزان سایش زنجیر با یک خط‌کش است. ابتدا باید بدانید که در هر نیم اینچ از زنجیرهای دوچرخه، یک میخ وجود دارد و پرچ‌ها بر روی زنجیر نیز حدود ۱۲ اینچ از یکدیگر فاصله دارند. بنابراین زمانی که با خط‌کش این فاصله را اندازه می‌گیرید، قرار گرفتن خط ۱۲ اینچ خط‌کش با موقعیت میخ پرچ می‌تواند زمان تعویض زنجیر دوچرخه را مشخص کند.

اما روش‌های دیگری نیز مانند بلند کردن زنجیر و مشاهده مشاهده فاصله آن با طبق نیز وجود دارد که در این روش اگر این فاصله زیاد باشد یعنی باید خیلی سریع زنجیر را تعویض کنید و یا می‌توانید از ابزارهایی مانند ابزارهای بررسی فرسودگی زنجیر CC-2 و CC-3.2 استفاده کنید. این ابزارها را باید بین دو صفحه داخلی زنجیر دوچرخه قرار دهید و سپس عدد درج شده بر روی قسمتی از ابزار که داخل زنجیر شده است را بخوانید تا میزان فرسودگی آن را متوجه شوید.

برای مشاهده انواع زنجیر دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر زنجیر دوچرخه

چگونه زنجیر دوچرخه را باز کنیم؟

برخی از افراد می‌پرسند که چگونه زنجیر دوچرخه را تعویض کنیم و یا تعمیر زنجیر پاره شده دوچرخه به چه صورت است. در این قسمت می‌خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم. برای اینکه بتوانید زنجیر دوچرخه را باز کنید، به یک آچار متناسب با نوع زنجیر دوچرخه احتیاج دارید. سپس باید آچار را بر روی پین اتصال دو سر زنجیر قرار داده و با چرخش آچار، آن را بیرون کشیده تا زنجیر باز شود.

خرید روغن زنجیر دوچرخه لیکومولی شرایط مرطوب (زمستانی) lIQUI MOLY wet bicycle chain oil

البته فراموش نکنید که جا انداختن پین و قرار دادن آچار بر روی پین، کار بسیار حساس و دقیقی است. بنابراین فقط در صورت نیاز این کار را انجام دهید تا آسیبی به زنجیر دوچرخه وارد نشود. با توجه به اینکه ممکن است در هنگام دوچرخه‌سواری مشکلی برای زنجیر پیش بیاید، بهتر است همیشه این آچار مخصوص را به همراه داشته باشید تا بتوانید پایه یا پین‌های اتصال را تا رسیدن به نزدیک‌ترین تعمیرگاه کم کنید.

 

زنجیر دوچرخه

 

جمع‌بندی زمان تعویض زنجیر دوچرخه

تنظیم زنجیر دوچرخه یکی از کارهای بسیار مهم و اصلی در نگهداری دوچرخه است. بنابراین اگر شما دوچرخه‌سواری می‌کنید، حتما در جعبه ابزار خود یک آچار مناسب تعویض زنجیر قرار دهید تا اگر در هنگام حرکت با مشکلاتی مانند شل شدن اتصالات زنجیر و یا مشکل درآمدن زنجیر دوچرخه مواجه شدید، بتوانید آن را برطرف کرده و مسیر خود را تا رسیدن به تعمیرگاه ادامه دهید. همچنین فراموش نکنید که زمان تعویض زنجیر دوچرخه نباید آنقدر دیر شود که زنجیر به طور کامل پوسیده و فرسوده شود و بنابراین با توجه به روش‌هایی که در متن گفته شد، به صورت مرتب میزان فرسودگی زنجیر را اندازه بگیرید.

 

برای مشاهده انواع زنجیر دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر زنجیر دوچرخه

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *