بررسی سایز انواع دوچرخه کودک به همراه جدول سایز دوچرخه

سايز دوچرخه کودک

یکی از مفرح‌ترین و پر طرفدارین وسایل ورزشی مورد علاقه کودکان دوچرخه است. دوچرخه وسیله‌ای است که می‌تواند ساعت‌های طولانی کودک شما سرگرم کند و در عین حال یک ورزش پرتحرک نیز به حساب می‌آید. اما یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه کرد سایز مناسب دوچرخه با توجه به سن و سال و اندام کودک است. چرا که استفاده از سایز نامتناسب می‌تواند در کنترل و حفظ تعادل کودک مشکل ایجاد کند و باعث زمین خوردن و در نتیجه صدمه به کودک شود. بنابراین بسیار مهم است در هنگام خرید دوچرخه، علاوه بر توجه به کیفیت و قیمت دوچرخه کودک، به سایز انواع دوچرخه کودک بیشتر توجه کرد.

 

تشخیص سایز دوچرخه

 

سایز دوچرخه را از کجا بفهمیم؟

برای تشخیص سایز دوچرخه بهترین راه استفاده از اطلاعات کارخانه‌ای دوچرخه و تطابق آن با اندام و بدن کودک است. باید توجه داشت که هر برند مطابق با شرایط و ضوابط خاصی خود سایز دوچرخه را ارائه می کند. بنابراین بهترین کار این است که در هنگام خرید دوچرخه، کودک نیز حضور داشته باشد تا بتواند از میان سایز انواع دوچرخه کودک، سایز مناسب خود را انتخاب کند. اما نکات دیگری هم وجود دارد که می‌توان در هنگام خرید آن‌ها را مد نظر قرار داد.

به طور کلی برای انتخاب سایز دوچرخه، بهترین کار توجه به سایز بدنه و لاستیک و تطابق آن با اندام کودکی است که می‌خواهد بر آن سوار شود. برای این کار به دو نکته باید توجه کرد؛ سن و بلندی قد کودک، ارتفاع داخلی پاها.

سایز انواع دوچرخه کودک بر اساس سن

سازندگان دوچرخه متناسب با میزان رشد کودک در سنین مختلف، معمولاً پنج سایز ۱۲، ۱۶، ۲۰، ۲۴، ۲۶ را ارائه کرده‌اند. البته باید توجه داشت که این سایزها و اعداد تقریبی هستند و هر چه کودک بزرگتر می‌شود باید سایز دوچرخه کودک نیز تغییر کند.

جدول سایز انواع دوچرخه کودک بر اساس سن
سایز دوچرخه محدوده سنی قد تقریبی کودک
۱۲ ۲ – ۴ ۹۰ – ۱۰۵
۱۶ ۴ – ۶ ۱۰۰ – ۱۲۰
۲۰ ۶ – ۹ ۱۳۰ – ۱۴۵
۲۴ ۹ – ۱۲ ۱۳۰ – ۱۴۵
۲۶ ۱۲ سال به بالا ۱۴۵ سانتیمتر به بالا

 

در توضیح سایزبندی بالا می‌توان این طور توضیح داد که برای تعیین سایز دوچرخه‌ی بزرگسالان معمولاً اندازه فریم مورد توجه قرار می‌گیرد اما برای کودکان اندازه لاستیک‌ها بسیار با اهمیت است. در حقیقت سایزهای ۱۲، ۱۶ و … اندازه لاستیک‌های دوچرخه با واحد اندازه‌گیری اینچ هستند.

سایز انواع دوچرخه کودک بر اساس اندازه داخلی پاها

در جدولی که قبلاً آورده شد اطلاعات مربوط به هر سایز که تقریباً با چه سنی و اندازه حدودی قد کودک را آورده‌ایم. با این حال اندام کودکان با یکدیگر متفاوت است و شاخص‌های رشد آن‌ها نیز ممکن است بسیار متفاوت باشد. به همین علت نکته دیگری که باید در این جا می‌تواند به ما کمک کند اندازه داخلی پاهاست. در حقیقت هنگامی که کودک بر روی دوچرخه قرار می‌گیرد، قبل از این که بر روی زین قرار بگیرد، باید ارتفاع پاهایش تقریباً یک اینچ (حدود دو سانت و نیم) از بدنه میانی دوچرخه بلندتر باشد. این تناسب ارتفاع داخلی پاها کمک می‌کند کودک هر بار راحت‌تر بر روی زین قرار بگیرد یا از آن پیاده شود.

 

نکات مهم خرید دوچرخه کودک

 

نکات خرید حضوری دوچرخه کودک

در هنگام خرید حضوری می‌توانید بر اساس اطلاعات سن و قد کودک و سایز پیشنهادی فروشنده یکی از مدل‌های موجود در فروشگاه را انتخاب کنید. سپس از کودک بخواهید بر روی آن قرار بگیرد. اگر کودک می‌تواند پاهای خود را صاف در دو سمت دوچرخه نگه دارد این مدل می‌تواند همان چیزی باشد که برای کودک شما مناسب است. توجه داشته باشید که به دلیل این که کودک در حال رشد است و احتمال دارد به زودی این دوچرخه برای او کوچک بشود از خرید دوچرخه بزرگتر خودداری کنید. چرا که این کار ممکن است باعث صدمه دیدن کودک در هنگام بازی و ورزش شود.

سپس از کودک بخواهید فرمان را در دست بگیرد. اگر بدون دراز کردن دست و به راحتی می‌تواند فرمان را در دست بگیرد و بر روی ترمزها نیز تسلط دارد، اندازه این فرمان برای اون مناسب است. حتی اگر در هنگام گرفتن فرمان کمی هم دست‌هایش خم بشود برای او بهتر است. چرا که باعث می‌شود تسلط خوبی در هدایت دوچرخه داشته باشد.

ارتفاع صندلی و زین دوچرخه نیز باید به گونه‌ای باشد که کودک بتواند به راحتی بر روی آن بنشیند و یا از روی آن بلند شود. وقتی که کودک بر روی زین می‌نشیند بهترین حالت این است که پاهای کودک در هنگام قرار گرفتن بر روی رکاب، کمی خم شود.

خرید آنلاین دوچرخه برای کودک

برای خرید دوچرخه، بهترین کار این است که انتخاب دوچرخه با حضور کودک انجام شود اما در صورتی که امکان این کار وجود ندارد می توانید از تمام نکاتی که برای انتخاب سایز انواع دوچرخه کودک در مطالب بالاتر شرح شد، متناسب با سن، قد، اندازه داخلی پاها کمک بگیرید و آن‌ها را با جدول سایزهایی که فروشنده یا سازنده ارائه می‌کند مطابقت بدهید.

علاوه بر این باید توجه داشته باشید که در سنین پایین‌تر (دو تا چهار سال) دوچرخه‌های تعادلی بیشتر برای این سنین مناسب هستند. در سنین بالاتر و در ابتدای استفاده از دوچرخه رکاب‌دار، قرار دادن چرخ‌های کمکی باعث می‌شود کودک با اعتماد به نفس بیشتری کار خود را شروع کند و اشتیاق بیشتری نشان دهد.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه بچه گانه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه بچگانه

۳.۳/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *