فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه [ مقایسه سال ۲۰۲۲ ]

فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه

فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه چیست؟ فرق دنده سبک و سنگین در دوچرخه‌ها مسئله بسیار مهمی است که برای افرادی که به‌تازگی با دوچرخه دنده‌ای آشنا شده‌اند، دارای اهمیت است. در طول این مقاله قصد داریم تا شما را با بخشه‌ای گوناگون دنده، نحوه و چگونگی به کار بردن دنده‌های جلو و عقب، دنده‌های اشتباه و آشنا کنیم. از این طریق شما می‌توانید به‌آسانی از دوچرخه‌سواری و رکاب زدن خود لذت ببرید. دنده‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی در دوچرخه‌های دنده‌ای و مخصوصاً دوچرخه‌های حرفه‌ای هستند. پس اگر قصد دارید یکی از این دوچرخه‌ها را خریداری کنید و سوار شوید بهتر است با ادامه مطلب با آموزش نحوه و زمان تعویض دنده دوچرخه با ما همراه باشید.

زمان تعویض دنده

پیش از اینکه به فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه بپردازیم باید به شما بگوییم که چه زمانی باید دنده را عوض کنید. مثال زیر می‌تواند به شما زمان دقیق تعویض دنده را نشان دهد.

در ذهن خود یک بلندی را تصور کنید. بر روی این بلندی در حال رکاب زدن هستید و کم‌کم احساس می‌کنید که قادر به رکاب زدن نیستید و پاهایتان توان کافی را ندارد. در این زمان بهتر است دنده نرم‌تر را (به‌طرف عددهای پایین) انتخاب کنید و دوباره آرام‌تر اما به شکل مداوم راه خود را ادامه دهید. دنده نهایی برای سربالایی دنده یک (۱) است که قادر به استفاده از آن هستید.

برای فهم فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه فکر کنید که در بالای آن بلندی قرار دارید و حالا باید از یک سراشیبی به پایین تپه حرکت کنید. در چنین موقعیتی اصلاً نباید دنده‌های نرم و سبک را مورد استفاده قرار دهید، بلکه نیاز است تا دنده را سنگین‌تر کنید و آن را بالا ببرید. در ادامه به معرفی دنده‌های دوچرخه می‌پردازیم.

 

تغییر دنده و فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه

 

تغییر دنده و فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه

زمانی که زنجیر از روی یک چرخ‌دنده به روی یک چرخ‌دنده دیگر حرکت می‌کند تغییر دنده اتفاق می‌افتد. تغییر دنده همواره توسط شیفتر انجام می‌شود. در اصل می‌توان گفت شیفتر به‌عنوان یک اهرم روی فرمان دوچرخه قرارگرفته است که به‌وسیله آن می‌توان تغییر دنده را انجام داده و به کنترل دوچرخه پرداخت. برای خرید زنجیر چرخ دوچرخه میتوانید وارد دوچرخستان شوید.

خرید گریس زنجیر دوچرخه رنگی Grace Color Bicycle Chains

در ادامه مطلب فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه باید بدانید برای تعویض دنده‌ها دو اصطلاح به کار برده می‌شود، Up shifting یا همان رفتن به دنده بیشتر و Down shifting به معنی تعویض دنده به دنده کم‌تر است.

اگر دوچرخه‌ای دارید که ۳ دنده دارد یعنی دارای ۳ چرخ‌دنده جدا از هم است که هر یک از آن‌ها به شکل مجزا کار می‌کنند. حال اگر دوچرخه شما ۱۰ دنده داشته باشد تعویض دنده دشوارتر خواهد بود.

 

شانژمان شیمانو ایکس تی SHIMANO_XT_M781

شانژمان شیمانو ایکس تی SHIMANO_XT_M781

 

ممکن است دوچرخه شما دارای ۱۸ سرعت گوناگون باشد، شما قادر خواهید بود به‌وسیله شیفتر سمت چپ فقط ۳ دنده را انتخاب نمایید و هر یک از این ۳ دنده می‌تواند دارای ۶ سرعت مختلف باشد که شما به‌وسیله شیفتر سمت راست قادر به تنظیم آن هستید.

برای خرید دسته دنده دوچرخه وارد سایت شوید.

برای اینکه فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه را متوجه شوید باید دقت کنید که تغییر دنده به‌وسیله شیفترها انجام می‌شود. روی فرمان دوچرخه‌های دنده‌ای دو عدد شیفتر قرارگرفته است که یکی از آن‌ها برای تعویض و جابه‌جایی چرخ‌دنده‌های طبق قامه و شیفتر دوم برای تغییر چرخ‌دنده‌های عقب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هنگامی‌که شیفتر چپ بر روی عدد ۱ باشد به این معنا است که زنجیر روی ریزترین چرخ‌دنده قرار دارد. همچنین وقتی‌که شیفتر بر روی عدد ۲ باشد به این معنا است که در چرخ‌دنده میانی و عدد ۳ به معنا قرار گرفتن روی چرخ‌دنده بزرگ‌تر خواهد بود.

به کار بردن دنده سبک در سربالایی

در ادامه مطلب فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه باید بدانید در چه جاهایی از دنده سبک استفاده کنید. در جاهایی که مسیر شما سربالایی است حتماً دقت کنید دوچرخه در دنده ۱ قرار داشته باشد؛ یعنی شیفتر باید روی کوچک‌ترین چرخ‌دنده قرار بگیرد و هنگامی‌که حرکت شما به‌سوی سراشیبی باشد می‌فهمید که هیچ فشاری بر روی پدال احساس نمی‌شود. کدام دنده دوچرخه بهتر است؟

به‌عبارت‌دیگر میان پاهای شما و پدال دوچرخه هیچ نوع اصطکاکی وجود را احساس نخواهید کرد، با فشاری کوچک توسط پاها سرعت زیادی ایجاد می‌شود اما دور دوچرخه کند خواهد بود و نمی‌توانید به‌آسانی به کنترل دوچرخه خود بپردازید. به همین خاطر شما باید فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه را برای حل این مسئله بدانید.

 

شانژمان شیمانو مدل تیاگرا ۴۷۰۰

شانژمان شیمانو مدل تیاگرا ۴۷۰۰ TIAGRA R4700-ss

 

در این زمان شما باید دنده دوچرخه را بالا ببرید و در اصل شما با بالا بردن میزان دنده دوچرخه به ۲ و یا ۳ قادر هستید زمان و مقاومت را برای هر دور کامل رکاب بیشتر کنید؛ به‌عبارت‌دیگر هنگامی‌که شما چرخ‌دنده‌های بزرگ‌تر را مورد استفاده قرار می‌دهید قادر هستید برای چرخش بعدی هر رکاب فرصت بیشتری ایجاد کنید.

دقت داشته باشید برای فهم فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه وقتی‌که شما قصد پایین رفتن از یک تپه را دارید باید کمترین نیرو را برای حرکت دوچرخه استفاده کنید. پس برای این‌که سرعت خود را بالا ببرید بهتر است با استفاده از دنده‌های بیشتر به تولید اصطکاک و مقاومت بالاتر بپردازید.

 

فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه در چه چیزی است؟

 

فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه در چه چیزی است؟

همان‌طور که گفتیم در بالا رفتن از بلندی‌ها و سربالایی‌ها به علت وجود مقاومت نیروی جاذبه، فشار بسیار زیادی بر روی پاها احساس خواهد شد. به همین خاطر باید در این وضعیت از دنده‌های سبک استفاده نمایید.

این به آن معنا است که هر چه شیب بالاتر بود باید دنده ۱ و اگر شیب پایین‌تر بود باید دنده ۴ مورد استفاده قرار گیرد تا دوچرخه‌سوار بتواند در وضعیت مناسب‌تری رکاب بزند.

فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه این است که هنگامی‌که دنده کوچک را به کار می‌برید وقت کمتری برای چرخش پدال احتیاج خواهید داشت و هنگامی‌که دنده‌های بیشتر را مورد استفاده قرار می‌دهید با هر دفعه رکاب زدن قادر به طی کردن مسیر بیشتری هستید.

استفاده از دنده اشتباه در دوچرخه

به کار بردن دنده اشتباه در دوچرخه می‌تواند در بهترین شکل موجب فعالیت نامناسب دوچرخه و خراب شدن سریع‌تر قطعات دنده شود. همچنین این مسئله می‌تواند موجب به هم خوردن تعادل یا حتی به وجود آمدن خطراتی مانند افتادن یا تصادف شما شود. تابه‌حال شما را با فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه آشنا کردیم حال باید بدانید که دنده اشتباه در دوچرخه وقتی به وجود می‌آید که دوچرخه‌سوار با دنده‌ها به شکل دقیق و کامل آشنایی ندارد. همچنین امکان دارد دنده را بیش‌ازاندازه سبک و یا بیش‌ازاندازه سنگین کرده باشد.

درهرصورت همه این مسائل موجب می‌شوند تا دوچرخه‌سوار در زمان رکاب زدن دنده اشتباهی را مورد استفاده قرار دهد که این مسئله نتایج مناسبی را برای او و اطرافیانش در پی نخواهد داشت. وقتی‌که فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه را متوجه شدید برای جلوگیری از زمین خوردن در زمان آغاز دوچرخه‌سواری باید دنده‌ها روی حد وسط (طبق جلو روی ۲ و خودروهای عقب در وسط رنج دنده) قرار بگیرند. دقت داشته باشید دنده جلو ۳ را با دنده عقب ۱ به کار نبرید و دنده جلو ۱ و دنده عقب سنگین (۶ یا ۷ یا ۸ یا .) را به‌هیچ‌وجه مورد استفاده قرار ندهید.

زمانی که در سراشیبی در حال رکاب زدن هستید دقیقا این حالت برعکس حالت پیشین است و باید دنده‌های سنگین را به کار ببرید، این یعنی این‌که زنجیر بخش جلو باید روی چرخ‌دنده بزرگ‌تر قرار بگیرد و در بخش پشت باید روی دنده کوچک (دنده‌های ۵ تا ۹) قرار داشته باشد.

و در پایان فرق دنده سبک و سنگین دوچرخه باید بدانید هنگامی‌که در سطح صاف در حال رکاب زدن هستید، تلاش کنید چرخ‌دنده وسط را در جلو و در قسمت پشت دنده‌های ۱ تا ۹ را مورد استفاده قرار دهید.

 

برای مشاهده انواع خودرو دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر خودرو دوچرخه

۴.۶/۵ - (۳۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *