دوچرخه یکی از وسایل نقلیه و ورزشی پرکاربرد است که طرفداران زیادی نیز دارد. این وسیله نیز مانند هر وسیله ی دیگری از قطعات مختلفی تشکیل شده است. خراب شدن هریک از این قطعات می تواند باعث معیوب شدن و از کار افتادن دوچرخه شود. امروزه فروشگاه های اینترنتی مختلفی قطعات دوچرخه عرضه می کنند. در این فروشگاه های اینترنتی انواع مختلف قطعات با قیمت های متنوع وجود دارند و شما می توانید به راحتی و بدون دردسر قطعه ی مورد نظر خود را بخرید.

قطعات مختلف دوچرخه

  • تنه

مهمترین قسمت دوچرخه بدنه یا تنه ی آن است. این تنه باید علاوه بر مستحکم بودن از نظر فنی به شکلی طراحی شده باشد که منجر به هدررفت انرژی دوچرخه سوار نشود. اغلب تنه دوچرخه ها از آلومینیوم و یا کربن ساخته می شوند. تنه علاوه بر استحکام باید سبک نیز باشد. دوچرخه های حرفه ای بسیار سبک تر از انواع معمولی هستند و آلیاژ به کار برده شده در تنه و سایر قطعات آن ها مرغوب تر است بنابراین گران قیمت تر هستند.

  • چرخ

بعد از تنه، طوقه و لاستیک مهمترین بخش های دوچرخه هستند. انتقال وزن و نیرو به وسیله ی این قطعات به زمین صورت می گیرد. لاستیک ها انواع مختلف و سایزهای متنوعی دارند که بهترین آن ها نوع ابریشمی می باشد اما انتخاب سایز کاملاً سلیقه ای است.

  • ترمز

ترمز دوچرخه به دو دسته ی دیسکی و طوقه ای تقسیم می شود. در ترمزهای طوقه ای وقتی پد ترمز بر روی طوقه چرخ فشار وارد می کند ترمزگیری صورت می پذیرد. انواع طوقه ای وزن سبک و سیستم مکانیکی ساده ای دارند بنابراین در بسیاری از دوچرخه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ترمز کالیپر نوعی از ترمزهای طوقه ای است. این ترمزها با استفاده از یک پیچ مرکزی برروی دوشاخه جلویی دوچرخه نصب شده و بازوها متمایل به سمت پایین می باشند. با فشردن دسته ترمز کشش کابل باعث می شود بازوها بچرخند و پدها روی لبه طوقه قرار گرفته و سرعت کم شود. وزن کم، کوچک بودن و تنظیم راحت از ویژگی های این نوع ترمز است.

در ترمزهای دیسکی از صفحه ای که در مرکز چرخ نصب شده برای ترمزگیری استفاده می شود. به این صفحه روتر گفته می شود. سیستم ترمز دیسکی مشابه با ترمز موتور سیکلت و ماشین است. ترمزهای دیسکی به دو دسته مکانیکی و هیدرولیکی تقسیم می شوند.

  • دنده و شانژمان

تقویت نیروی رکاب با افزایش و کاهش گشتاور آن برعهده ی سیستم دنده و شانژمان می باشد. تعداد دنده با توجه به نوع دوچرخه و برند آن متغیر است. به طور معمول ۳ دنده در جلو و ۷ دنده در عقب مورد استفاده قرار می گیرند. به جرأت می توان گفت وجود سیستم دنده در دوچرخه ضروری است. از دنده سنگین به منظور افزایش سرعت در جاده های هموار و از دنده سبک به منظور عبور از سربالایی ها و مناطق ناهموار استفاده می شود.

  • زین

اگر اصول فنی و ایمنی در نشیمنگاه دوچرخه رعایت نشود می تواند به سلامتی آسیب برساند. ارتفاع زین باید متناسب با قد دوچرخه سوار تنظیم شود. زاویه زین نیز باید متناسب باشد نه خیلی جلو و نه خیلی عقب. فاصله زین از فرمان و پدال نیز اهمیت بسزایی دارد. برای تنظیم این فاصله باید از شاقول استفاده کرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *