معرفی لوازم دوچرخه برقی [ مقایسه قطعات مختلف ]

معرفی لوازم دوچرخه برقی

لوازم دوچرخه برقی شامل چه چیزهایی هستند و آن‌ها را از کجا می‌توانیم تهیه کنیم؟ خرید کیت دوچرخه برقی چگونه است؟ دوچرخه‌های برقی یکی از وسایل نقلیه هستند که با برق کار می‌کنند و باید آن‌ها را شارژ کنید. می‌توان گفت به‌طور متوسط یک دوچرخه‌ برقی با یک باتری کاملاً شارژ شده قادر است مسافتی میان ۲۵ تا ۶۰ کیلومتر را بپیماید که البته طول این مسافت بر اساس کیفیت دوچرخه، کیفیت باتری، وضعیت جاده و حتی دمای هوا وضعیت جوی متغیر است. در ادامه قصد معرفی لوازم دوچرخه برقی با یک مقایسه کامل را داریم..

خرید ضامن توپی دوچرخه فولچی FulChee Quick Release

معرفی دوچرخه برقی و نحوه عملکرد آن

پیش از اینکه به معرفی لوازم دوچرخه برقی بپردازیم بهتر است با این دوچرخه آشنا شوید. دوچرخه برقی یا به‌اختصار E-bike، به دوچرخه‌ای گفته می‌شود که به یک موتور الکتریکی کوچک تجهیز شده است که می‌تواند به دوچرخه‌سوار در پدال زدن کمک کند. انواع گوناگونی از دوچرخه‌های برقی در دنیا موجود است، از دوچرخه‌هایی که یک موتور برقی کوچک دارند و می‌توانند لذت رکاب زدن را چند برابر کنند تا مدل‌هایی که شباهت زیادی به یک موتورسیکلت کوچک (موتورگازی) دارند. 

خرید فرمان دوچرخه کاپریولو Capriolo handlebar 760mm

به‌هرحال تا وقتی‌که دوچرخه‌سوار می‌تواند از پدال استفاده کند، به معنای استفاده او از دوچرخه برقی است و می‌توان گفت از موتورسیکلت برقی استفاده نمی‌کند. معمولاً کشورهای مختلف دارای قوانین متفاوتی برای این دسته‌بندی‌ها هستند. در مورد لوازم دوچرخه برقی می‌توان گفت دوچرخه برقی دارای باتری‌های قابل شارژ است و اغلب این قابلیت را دارد با سرعتی حدود ۲۵ تا ۳۲ کیلومتر در ساعت حرکت کند. طبق قوانین کشورها مقدار قدرت موتور و سرعت دوچرخه‌های برقی با یکدیگر فرق دارد، بعضی از دوچرخه‌های برقی سرعت ۴۵ کیلومتر در ساعت دارند.

 

نگاهی کلی به لوازم دوچرخه برقی

 

نگاهی کلی به لوازم دوچرخه برقی

در ادامه قصد داریم به معرفی لوازم دوچرخه برقی بپردازیم:

مهم‌ترین مسئولیت باطری دوچرخه برقی تأمین ولتاژ است. قبل‌ترها در این نوع از دوچرخه‌ها باطری‌های لیتیوم خشک مورداستفاده قرار می‌گرفت؛ اما هم‌اکنون با پیشرفت فناوری باطری‌های لتیوم یون مورداستفاده قرار می‌گیرند که دارای طول عمر بهتر و قدرت بالاتری هستند.

خرید لاستیک ۲۶ کوهستان کانتیننتال مانتین کینگ Continental Mountain KING 26 2.20

باید دقت داشته باشید باطری دوچرخه برقی یکی از لوازم دوچرخه برقی است که عمر مصرفی دارد. اغلب عمر این قطعه از دو سال تا چهار سال بر اساس مدل و مرغوبیت باطری متغیر است. مسئله مهم برای طول عمر این قطعه این است که نباید باطری را بدون شارژ بگذارید و همواره باید باطری شارژ داشته باشد حتی اگر نمی‌خواهید از آن استفاده کنید.  به علت اینکه باطری دارای قیمت بالایی است و باید در حفظ و مراقبت از آن کوشا باشید. در باطری‌های دوچرخه برقی بردی وجود دارد که می‌تواند کل شارژ را اداره کند. درصورتی‌که این برد خراب شود می‌توانید آن را تعویض کنید.

یکی از مهم‌ترین لوازم دوچرخه برقی موتور و سیستم محرکه آن است. در ادامه به انواع موتور دوچرخه برقی می‌پردازیم. اغلب دارای قدرت ۲۵۰ وات تا ۱۰۰۰ وات است که مدل ۲۵۰ وات آن گیربکس سیاره‌ای نیز دارد. موتور دوچرخه برقی از مدل براشلس است و از مدل موتورهایی است که گیربکس درونی دارند.

خرید ‏دوشاخ کمک دار دوچرخه سایز ٢٧.۵ مارک sountur-XCM

موتورهای براشلس معمولاً به موتورهایی گفته می‌شود که در آن‌ها سیم پیچ پایدار وجود دارد و پوسته به‌طور کامل به دور سیم پیچ چرخیده است. در این موتورها حسگرهایی به اسم حسگر اثر هال موجود است که وظیفه گزارش شرایط موتور به درایور را بر عهده دارد. در بحث تعمیر دوچرخه‌های برقی این موتورها هم می‌توانند تعمیر شوند و همه قطعاتی این دوچرخه‌ها می‌تواند دچار مشکل شوند. البته دقت داشته باشید موتور دوچرخه برقی بیشتر در معرض آسیب و صدمه است.

همان‌طور که می‌دانید مهم‌ترین وظیفه دوچرخه برقی سهولت در رکاب زدن است. البته وجود دسته گاز روی این وسیله موجب شده زمانی که شما خسته هستید رکاب نزنید و با استفاده از این دسته گاز دهید؛ اما در اصل حسگر پدال بیشترین میزان کارایی را میان لوازم دوچرخه برقی دارد. این وسیله درواقع یک حسگر ام دی آر به حساب می‌آید.

برای خرید خودرو دوچرخه وارد سایت شوید.

زمانی که دوچرخه‌سوار در حال رکاب زدن است این حسگر به‌وسیله صفحه‌ای مغناطیسی می‌تواند پالس حرکتی را به درایور ارسال کند. در همین زمان موتور می‌تواند حرکت خود را آغاز کند. موتور به شکلی حرکت می‌کند که شخص در زمان رکاب زدن احساس خستگی نکند. در اصل موتور برای کمک فرد ساخته شده است و می‌تواند دوچرخه را به حرکت درآورد. این قطعه زیاد خراب نمی‌شود اما درصورتی‌که به مشکل بخورد باید تعویض شود.

خرید لاستیک کوهستان دلی DELLI tire SA 27.5*2.10

دسته گاز و ترمز از لوازم دوچرخه برقی

این قطعه از لوازم دوچرخه برقی وظیفه کنترل سرعت به‌وسیله راکب دوچرخه برقی را بر عهده دارد. دسته گاز دوچرخه برقی مثل یک دیمر یا ولوم کار می‌کند و مسئولیت اصلی آن کنترل دوچرخه برقی است. احتمال خرابی در این قطعه زیاد است و برای از بین بردن مسئله باید این قطعه را عوض کنید. بالطبع وظیفه ترمز دوچرخه برقی متوقف کردن دوچرخه است. این قطعه زیاد خراب نمی‌شود ولی اگر دچار مسئله شود باید سریعاً تعویض شود.

درایور یا کنترلر از لوازم دوچرخه برقی

این قطعه از لوازم دوچرخه برقی درواقع برد کنترل یا همان برد فرمان دوچرخه شارژی است. این برد وظیفه ارسال تمامی فرمان‌های حرکت را دارد. درون این قطعه، تجهیزاتی تعبیه شده است که موجب تقویت ولتاژ و آمپر است که برای حرکت موتور دوچرخه مورداستفاده قرار می‌گیرد. خرابی این قطعه می‌تواند به‌راحتی قسمت برقی دوچرخه را از کار بی اندازد و آن را دچار مشکل کند.

 

مزایای استفاده از دوچرخه برقی

 

مزایای استفاده از دوچرخه برقی

در ادامه مطلب لوازم دوچرخه برقی قصد معرفی مزایای این وسیله را داریم:

  • برای اینکه از این وسیله نقلیه استفاده کنید احتیاجی به گواهی‌نامه رانندگی ندارید.
  • برای تردد با دوچرخه برقی هیچ نوع محدودیتی وجود ندارد، حتی می‌توانید از گذرگاه عابر پیاده و درون پارک‌ها و فضای سبز هم رد شوید.
  • یکی از مهم‌ترین موانع برای به‌کارگیری دوچرخه برای ترددهای روزانه، مسئله تعریق و بروز وضعیتی نامطلوب برای حضور در جامعه است که دوچرخه‌های برقی می‌توانند پاسخ مناسبی برای از بین بردن این مشکل باشند.
  • دوچرخه برقی لذت رکاب زدن؛ با استفاده از موتور برقی، علاوه بر مصرف انرژی کمتر، می‌توانید مسافت بیشتری را طی کنید.
  • تعداد زیادی از افراد به دلیل نداشتن آمادگی جسمانی مناسب، باوجود علاقه فراوان به دوچرخه‌سواری، نمی‌توانند به‌طور روزانه از این وسیله نقلیه استفاده کنند. دوچرخه برقی به‌راحتی امکان لذت بردن از دوچرخه‌سواری در هر سنی و با هر وضعیت بدنی را برای شما فراهم کرده است.
  • در مقایسه با وسایل نقلیه موتوری، لوازم دوچرخه برقی سبک‌تر، پاک‌تر و مطمئن‌تر هستند.
  • نسبت به وسایل نقلیه موتوری، دارای قیمت کمتری هستند. به‌خصوص در بلندمدت به دلیل استفاده از انرژی الکتریکی خرج کمتری روی دست شما می‌گذارند.
  • به دلیل سرعت‌پایین در مقایسه با موتورسیکلت امنیت بیشتری دارد.
  • به‌آسانی می‌توان در خیابان‌های پرتردد و پراسترس ترافیک را رد کرد.
  • دوچرخه برقی حامی محیط‌زیست و هوای پاک است.
  • شما می‌توانید به‌راحتی در هر مکانی این وسیله را پارک کنید؛ بدون اینکه نگران جای پارک باشید.
  • در مقایسه با دوچرخه‌های معمولی، می‌تواند مسافت بیشتری را بپیماید چون نیروی الکتریسیته به یاری نیروی انسانی آمده است.

خرید ‏تبدیل بست نصب قمقمه اضافی برند GUB

کلام آخر لوازم دوچرخه برقی

در این مطلب به معرفی تمام دوچرخه‌های تاشو پرداختیم. بر اساس آنچه در بالا گفته شد لوازم دوچرخه برقی شامل موتور، دسته گاز، سنسور پدال، باطری و … است. این لوازم باید به‌طور مکرر بررسی شوند تا در صورت بروز مشکل یا صدمه به‌سرعت بتوان نسبت به تعویض یا تعمیر آن‌ها اقدام کرد. 

برای مشاهده لوازم دوچرخه وارد دوچرخستان شوید.

همچنین اگر شما نیز به دوچرخه‌سواری علاقه دارید اما به خاطر شرایط جسمی نمی‌توانید رکاب بزنید دوچرخه برقی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. با استفاده از این وسیله شما می‌توانید به‌راحتی مسافت‌های طولانی را بپیمایید بدون اینکه خسته شوید.

 

برای مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

ترمز دوچرخه

۳.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *