آموزش جامع تنظیم دنده دوچرخه [ راهنمای کامل و کاربردی ]

نحوه تنظیم دنده دوچرخه

سیستم دنده دوچرخه و تنظیم درست و صحیح آن به شما کمک می‌کند عمر این سیستم را بالاتر ببرید و مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید. به همین علت نحوه تنظیم دنده دوچرخه از نکات مهم و قابل توجهی است که هر دوچرخه سواری باید با آن آشنا باشد. تنظیم صحیح دنده دوچرخه می‌تواند مسیرهای سخت و دشوار را برای شما آسان و لذت‌بخش کند. پیش از اینکه به نحوه تنظیم دنده دوچرخه بپردازیم قصد داریم شما را به‌صورت مختصر با نحوه عملکرد دنده دوچرخه و اجزای آن آشنا کنیم.

 

عملکرد دنده دوچرخه

 

نحوه عملکرد دنده دوچرخه

دنده دوچرخه یا Derailleur از جمله اختراعات بسیار مفید و کاربردی برای دوچرخه سواران به‌شمار می‌رود. زیرا تنظیم دنده دوچرخه در سربالایی و در سرپایینی‌ها به حفظ تعادل و سرعت دوچرخه سواران کمک فراوانی کرده و حرکت شما را آسان‌تر می‌کند.

ماهیچه‌های شما برای پدال زدن میزان معینی از انرژی زا تولید کرده و به پدال‌ها منتقل می‌کند. در این هنگام دنده، انرژی وارد شده شما را به‌صورت خروجی‌های مشخص به دوچرخه وارد می‌کند و امکان حرکت راحت‌تر را برای شما فراهم می‌کند. در واقع دنده دوچرخه انرژی شما را به‌ شکل بهینه استفاده نموده و به شما کمک می‌کند با تلاش کمتری رکاب بزنید. سیستم دنده دوچرخه شامل دسته دنده یا شیفتر، طبق و سینی طبق یا چرخ دنده جلو، طبق عوض کن یا دنده جلو، خودرو یا چرخ دنده عقب، شانژمان یا دنده‌ عقب می‌شود. در ادامه مطلب به نحوه تنظیم دنده دوچرخه می‌پردازیم.

برای خرید دسته دنده دوچرخه مدل آسترا وارد سایت دوچرخستان شوید.

 

تنظیم شانژمان دوچرخه

 

نحوه تنظیم دنده دوچرخه

از آنجایی که دوچرخه‌ها از نظر انواع دنده دوچرخه به دو مورد تقسیم می‌شوند، در ادامه‌ی این مطلب آموزش نحوه تنظیم دنده دوچرخه را به دو صورت تنظیم دنده عقب دوچرخه و تنظیم دنده یا شانژمان جلو دوچرخه به شما ارائه خواهیم داد:

برای خرید دنده دوچرخه وارد سایت شوید.

مرحله اول نحوه تنظیم دنده دوچرخه: تنظیم شانژمان دوچرخه یا دنده عقب دوچرخه

در این بخش نحوه تنظیم دنده عقب را مرحله به مرحله برای شما شرح دادیم.

۱. دنده عقب و جلو را برای تنظیم شانژمان آماده کنید.

در مرحله اول باید زنجیر را روی بزرگترین سینی طبق قرار دهید. برای انجام این کار با کمک دسته دنده که بر روی فرمان قرار گرفته است، دنده عقب دوچرخه را بر روی پایین‌ترین خودرو و دنده جلو یا طبق عوض کن را در بزرگترین دنده قرار بدهید.

۲. صاف بودن گوشواره را بررسی کنید.

در قدم دوم صاف بودن گوشواره را بررسی کنید. دقت داشته باشید که اگر گوشواره خم شده باشد، تنظیمات دنده دوچرخه عمل نخواهد کرد.

 

برای مشاهده انواع خودرو دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر خودرو دوچرخه

 

۳. مجددا دسته دنده یا شیفتر را چک و بررسی کنید.

در مرحله سوم نحوه تنظیم دنده دوچرخه با چک کردن دسته دنده از خلاص بودن کامل دنده عقب اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که قرقره شانژمان بر روی کوچکترین خودرو قرار گرفته باشد. برای اینکه از خلاص شدن کامل دنده عقب اطمینان حاصل کنید چندبار بر روی اهرم خلاصی دسته دنده فشار وارد کنید.

۴. قرقره شانژمان و کوچکترین خودرو را در یک مسیر مستقیم قراردهید.

در این بخش از تنظیم دنده عقب دوچرخه با باز کردن پیچ تنظیم H-limit screw و برگرداندن آن به سمت عقب سعی کنید قرقره یا چرخ دنده شانژمان را با کوچکترین خودرو در یک راستا قرار دهید. اگر با باز کردن پیچ Hچرخ دنده و خودرو در یک خط راست قرار نگرفتند همانطور که در بالا اشاره کردیم، سیم دنده را کمی شل یا باز کنید و زمانی که پیچ و خودرو را در یک خط مستقیم قرار دادید دوباره سیم دنده را بکشید و سفت کنید.

۵. دنده را عوض کرده و از همراستایی قرقره شانژمان و خودروها مطمئن شوید.

در مرحله آخر نحوه تنظیم دنده دوچرخه، دقت داشته باشید که اگر سه دنده تغییر کند اما قرقره شانژمان در وسط خودرو چهار قرار نگرفته باشد نشان از آن است که تنظیم دنده بدرستی انجام نشده است و سیم دنده بیش از مقدار نیاز کشیده شده. به همین علت همواره باید توجه کنید با کمک پیچ H قرقره شانژمان را با کوچکترین خودرو تنظیم کرده و در یک راستا قرار دهید.

 

تنظیم دنده جلو دوچرخه

برای مشاهده قیمت شانژمان دوچرخه در سایت فروش لوازم جانبی دوچرخه دوچرخستان بر روی لینک کلیک کنید.

مرحله دوم نحوه تنظیم دنده دوچرخه: تنظیم دنده جلو دوچرخه

در ادامه به نحوه تنظیم دنده جلو دوچرخه خواهیم پرداخت.

۱. در قدم اول تنظیم چرخش و ارتفاع را بررسی کنید.

از آنجا که بعضی از مدل‌های مختلف طبق عوض کن یا همان دنده جلو میزان چرخش کم یا تنظیم ارتفاع محدودتری دارند نیاز دارید در قدم اول موقعیت دنده جلو را بررسی کنید. این مدل از طبق عوض کن‌ها تنظیم میزان چرخش از پیش تعیین شده‌ای دارند و یا کمتر به تنظیم نیاز دارند. اما در مدل‌های دیگر این تنظیم باید بصورت دستی انجام شود. برای انجام این کار باید در قدم اول با شل کردن پیچ بست دنده جلو قاب داخلی دنده یا طبق عوض کن جلو را با زنجیر موازی قرار دهید.

۲. ارتفاع را تنظیم کنید.

در مرحله دوم طبق عوض کن یا دنده جلو را در بزرگترین دنده قرار دهید. فاصله بین دندانه‌های سینی طبق و قسمت پایین طبق عوض کن باید بین یک تا سه میلیمتر باشد.

۳. دنده جلو و عقب را برای تنظیم طبق عوض کن آماده کنید.

در این قسمت از نحوه تنظیم دنده دوچرخه سعی کنید با کمک شیفتر قرار گرفته بر روی فرمان، دنده جلو را بر روی کوچکترین سینی و دنده عقب را بر روی بزرگترین خودرو قرار بدهید.

۴. پیچ L-limit Screw را تنظیم کنید.

در ادامه سعی کنید با کمک پیج تنظیم Lفاصله داخل سمت راست قاب عوض کن و زنجیر را به یک میلیمتر برسانید. اگر این فاصله بیشتر شود زمانیکه دنده را به سینی بزرگتر منتقل می‌دهید، احتمال اینکه زنجیر از طبق بالا، بیوفتد وجود دارد و اگر این فاصله کمتر شود در هنگام تغییر دنده، انتقال زنجیر به سینی بزرگتر انجام نمی‌شود.

۵. زنجیر را در وسط طبق قامه قرار دهید.

با توجه به اینکه طبق عوض کن باید در وسط سینی باشد در مرحله آخر بررسی کنید و ببینید اگر فاصله داخل سمت چپ قاب طبق عوض کن با زنجیر بیش از یک میلیمتر باشد باید پیچ کشش سیم دنده که بر روی دسته دنده قرار گرفته است را بچرخانید و این فاصله را تنظیم کنید.

 

برای مشاهده انواع خودرو دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر خودرو دوچرخه

۲.۹/۵ - (۱۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *