نحوه تنظیم کلاه دوچرخه سواری [آموزش کامل]

نحوه تنظیم کلاه دوچرخه سواری [آموزش کامل]

نحوه تنظیم کلاه دوچرخه سواری از مهم‌ترین مواردی است که هر دوچرخه سوار باید بداند. امروزه کلاه‌های دوچرخه‌سواری در مدل‌ها و سبک‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. استفاده از تکنولوژی‌های مختلف در این کلاه‌ها باعث شده تا در مقایسه با گذشته پیشرفته قابل ملاحظه‌ای داشته باشند. دوچرخه سواری از آن دسته ورزش‌هایی است که امکان زمین خوردن و حادثه در آن بالا بوده از این‌رو استفاده از کلاه مناسب و همچنین تنظیم صحیح کلاه دوچرخه سواری اهمیت بالایی دارد. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی کلاه دوچرخه سواری موجود در بازار، به بررسی نحوه تنظیم کلاه دوچرخه سواری[آموزش کامل] و نحوه انتخاب سایز کلاه دوچرخه سواری نیز بپردازیم.

 

انواع کلاه دوچرخه سواری و روش تنظیم آن

 

انواع کلاه دوچرخه سواری و روش تنظیم آن

همان‌طور که اشاره شد کلاه‌های دوچرخه سواری بر اساس سبک دوچرخه سواری افراد در مدل‌ها و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند. در صورتی ‌که انتخاب کلاه دوچرخه سواری و نحوه تنظیم آن به درستی صورت گیرد نقش مهمی در محافظت از سر دوچرخه سوار خواهد داشت. روش تنظیم کلاه دوچرخه سواری با توجه به نوع کلاه کمی متفاوت بوده اما به طور کلی نحوه بستن بند کلاه دوچرخه سواری در اغلب مدل‌ها یکسان است. در ادامه مقاله به معرفی برخی از رایج‌ترین مدل‌های کلاه دوچرخه سواری و چگونگی تنظیم اندازه هر یک اشاره می‌کنیم.

کلاه دوچرخه سواری اسپرت از اقتصادی‌ترین و ارزان‌ترین کلاه‌های موجود در بازار بوده که اغلب دوچرخه سواران چه حرفه‌ای و چه آماتور از آن برای دوچرخه سواری در کوهستان، جاده و فضای شهری استفاده می‌کنند. تنظیم اندازه کلاه دوچرخه سواری اسپرت بسیار آسان بوده و پیچیدگی خاصی ندارد. برخی از مدل‌های این‌گونه کلاه‌ها دارای چرخاننده تنظیم بوده که بر این اساس لازم است حلقه را از پشت کلاه چرخانده تا بر روی سر ثابت شود. 

 

‏ کلاه مخصوص دوچرخه سوارى vibe climax زرد

‏ کلاه مخصوص دوچرخه سوارى vibe climax

 

کلاه دوچرخه سواری جاده از کلاه‌های محبوب و بسیار رایج در بین دوچرخه سواران شناخته شده است. طرح کلی این مدل از کلاه دوچرخه سواری برگرفته از کلاه‌های کلاسیک بوده که امروزه تکامل یافته و با مزایای بسیاری همراه است. وزن بسیار سبک، طراحی آیرودینامیک و وجود تهویه مناسب از جمله ویژگی‌های کلاه دوچرخه سواری جاده به شمار می‌آیند. همان‌طور که از نام کلاه مشخص است از این کلاه دوچرخه سواری می‌توان در جاده استفاده کرد. تنظیم کلاه دوچرخه سواری در مدل فوق نیز بسیار آسان بوده و تنها کافی است حلقه کلاه به صورت مناسبی دور سر کاربر تنظیم شود. با ثابت شدن حلقه فرد احساسی همانند محصور بودن داشته، اما باز بودن حلقه، تنظیم آن را با مشکل مواجه کرده و کلاه دیگر نقش محافظتی چندانی نخواهد داشت.

اهمیت تنظیم کلاه دوچرخه سواری پیست 

کلاه‌های دوچرخه سواری پیست و تام تریل برای استفاده در مسابقات دوچرخه سواری تولید و طراحی شده‌اند. اهمیت تنظیم کلاه دوچرخه سواری پیست در مقایسه با سایر کلاه‌های دوچرخه‌سواری بیشتر خواهد بود. سرعت بالای دوچرخه سواران در هنگام مسابقات امکان بروز خطرات احتمالی را افزایش داده، از این ‌رو آموزش تنظیم کلاه دوچرخه سواری در این سبک بسیار مهم است. این کلاه‌ها از حالت آیرودینامیکی فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند و همچنین وزن سبک‌‌تری در مقایسه با سایر کلاه‌های دوچرخه سواری دارند.

کلاه دوچرخه سواری کوهستان از جمله کلاه‌های ایمنی بسیار مهم بوده که طراحی آن بر اساس محافظت حداکثری دوچرخه سوار در برابر خطرات و موانع مختلف صورت گرفته است. کلاه‌های دوچرخه ‌سواری کوهستان در مدل‌های مختلفی مانند اسپرت و کراس کانتری تولید و عرضه می‌شوند. لبه آفتاب‌گیر در این سبک از کلاه‌ها بسیار وسیع بوده تا از دوچرخه سوار در برابر تابش نور مستقیم خورشید محافظت نماید. تنظیم کلاه ایمنی دوچرخه سواری کوهستان با توجه به سیستم نگهدارنده در داخل آن صورت می‌گیرد. نحوه تنظیم باید به گونه‌ای انجام شود تا کلاه دوچرخه سواری به صورت مستحکم و کاملا ایمن بر روی سر قرار گرفته و باقی بماند.

 

کلاه دوچرخه Sonic

کلاه دوچرخه سوارى برند ‏vibe Sonic

 

  • کلاه دوچرخه سواری فری استایل

کلاه دوچرخه سواری فری استایل از کلاه‌های مناسب برای استفاده در رشته‌های تریال و همچنین دوچرخه سواری در شهر به شمار می‌آید. این کلاه دوچرخه سواری از پوشش بسیار متراکمی برخوردار بوده که مقاومت آن را جهت اصابت ضربه‌های ناگهانی در سرعت پایین افزایش داده است. نحوه تنظیم کلاه دوچرخه سواری فری استایل نیز همانند سایر کلاه‌های دوچرخه ‌سواری بوده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

محاسبه سایز و تنظیم اندازه کلاه دوچرخه سواری 

 

محاسبه سایز و تنظیم اندازه کلاه دوچرخه سواری 

انتخاب صحیح سایز کلاه دوچرخه سواری نیز همانند تنظیم کلاه دوچرخه سواری مهم بوده و ارتباط مستقیمی با نقش محافظتی آن دارد. چرا که هنگام بروز حادثه و زمین خوردن، فشار و ضربه وارد شده در کلاه به صورت درستی تقسیم شده و این امر جهت پیشگیری از فشار وارده به سر دوچرخه سوار بسیار مهم خواهد بود. به عنوان مثال فرض نمایید اگر از کلاه بزرگ‌تر استفاده کنید حتی با وجود بستن صحیح بندهای آن، در هنگام زمین خوردن و یا تصادف کلاه به راحتی از سر جدا شده و دیگر نقش حافظتی برای‌تان نخواهد داشت. بر همین اساس انتخاب سایز مناسب و تنظیم اندازه کلاه دوچرخه سواری بسیار مهم است.

به طور کلی کلاه‌های دوچرخه‌سواری جدا از مدل و طرحی که دارند در سایزهای مختلفی از جمله سایز کوچک، سایز متوسط، سایز بزرگ و یا سایزهای خیلی بزرگ‌تر در بازار ارائه می‌شوند. برای تعیین و انتخاب سایز خود با استفاده از یک متر دوره سرتان را اندازه بگیرید. یک ‌و ‌نیم سانتی‌متر بالاتر از ابروها بزرگ‌ترین ناحیه از دور سر شما خواهد بود. اندازه فوق را یادداشت کرده و با توجه به آن اقدام به خرید کلاه دوچرخه سواری متناسب با اندازه سرتان نمایید. در صورتی ‌که سایز سرتان بین دو اندازه قرار داشته باشد توصیه می‌شود سایز کوچک‌تر را انتخاب نمایید چرا که تنظیم کلاه دوچرخه سواری در سایز کوچک‌تر بهتر و دقیق‌تر انجام  می‌گیرد.

برخی از تولیدکنندگان کلاه دوچرخه سواری ممکن است در تولید و طراحی کلاه‌ در سایز‌های مختلف تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشند که در ادامه رایج‌ترین اندازه‌ها را برای سایزهای مختلف کلاه دوچرخه سواری خدمت شما ارائه می‌دهیم.

 

کلاه دوچرخه سواری ROCKY

کلاه دوچرخه سوارى راکی (ROCKY)

 

  • سایز کوچک برای کلاه دوچرخه سواری: ۵۱ الی ۵۵ سانتی‌متر
  • سایز متوسط برای کلاه دوچرخه سواری:  ۵۵ الی ۵۹ سانتی‌متر
  • سایز بزرگ برای کلاه دوچرخه سواری: ۵۹ الی ۶۳ سانتی‌متر
  • سایز خیلی کوچک برای کلاه دوچرخه سواری: زیر ۵۱ سانتی‌متر
  • سایز خیلی بزرگ برای کلاه دوچرخه سواری: بالای ۶۳ سانتی‌متر
  • کلاه دوچرخه سواری فری‌سایز برای آقایان: ۵۴ الی ۶۱ سانتی‌متر
  • کلاه دوچرخه سواری فری‌سایز برای بانوان: ۵۰ الی ۵۷ سانتی‌متر
  • اغلب کلاه‌های دوچرخه سواری کودکان نیز تک‌سایز بوده و سایز آن‌ها معمولاً ۴۶ الی ۵۷ سانتی‌متر است.

تنظیم کلاه دوچرخه سواری بر روی سر

تنظیم کلاه دوچرخه سواری امری چندان پیچیده نبوده و با به کارگیری چند تنظیم ساده می‌توانید کلاه را بر روی سر خود ثابت و فیکس نمایید. در کلیه کلاه‌های دوچرخه‌سواری بند و حلقه دور سر به صورت قابل تنظیم وجود دارد. قبل از اینکه کلاه را بر روی سر خود قرار دهید لازم است که حلقه دور سری که در داخل آن وجود دارد را بیشتر باز نمایید. به همین منظور لغزنده و یا پیچ تنظیم آن را که در پشت کلاه بوده، باز کرده و کلاه را بر روی سر قرار دهید.

  • فاصله ابروی شما با لبه کلاه باید در حدود دو بند انگشت باشد.
  • به فاصله لبه‌های کلاه دقت نمایید تا ناهماهنگ و کج بر روی سر قرار نگیرند.
  • خانم‌ها نیز برای تنظیم کلاه دوچرخه سواری و قرار گرفتن صحیح آن بر روی موی سر خود می‌توانند از فاصله‌ای که بین پیچ تنظیم در پشت سر وجود دارد برای هدایت موها استفاده نمایند.
  • نوبت به تنظیم بند زیر چانه می‌رسد که باید زیر هر دو گوش قرینه و متناسب باشد. بعد از سفت کردن بند زیر چانه دهان خود را باز کرده، اگر از قسمت جلوی سر فشاری احساس نمی‌کنید لازم است که بند زیر چانه را محکم‌تر نمایید.
  • از قران گرفتن بند هفتی شکل بر روی گوش نیز مطمئن شوید.
  • حال اقدام به بستن پیچ تنظیم در پشت کلاه کرده، تا بر روی سر به طور کامل فیکس و محکم شود.

سخن پایانی تنظیم کلاه دوچرخه سواری

نحوه تنظیم کلاه دوچرخه سواری از موارد بسیار مهمی است که با انجام صحیح آن می‌توانید از قابلیت ایمنی و حفاظت کلاه ایمنی در هنگام دوچرخه سواری برخوردار شوید. انواع کلاه دوچرخه سواری با توجه به سبک دوچرخه سواری متفاوت بوده و بر همین اساس در مدل‌های مختلفی در بازار ارائه می‌گردند. رایج‌ترین مدل‌های کلاه دوچرخه سواری موجود در بازار عبارتند از:

  • کلاه دوچرخه سواری اسپرت
  • کلاه دوچرخه سواری جاده
  • کلاه دوچرخه سواری پیست
  • کلاه دوچرخه سواری کوهستان
  • کلاه دوچرخه سواری فری استایل

نحوه تنظیم کلاه دوچرخه سواری در مدل‌های فوق اغلب یکسان بوده و کافی است نکاتی را که به آن‌ها اشاره کردیم رعایت نمایید.

 

 

برای مشاهده تجهیزات و لوازم جانبی دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر لوازم جانبی دوچرخه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *