نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه را بیاموزید!

نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه

نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه یکی از نکات مهم در هنگام دوچرخه سواری است که رعایت نکردن آن عواقب بدی برای بدن دارد. امروزه دوچرخه سواری جزو محبوب‌ترین و کم‌خرج‌ترین ورزش‌ها محسوب می‌شود. همچنین یک نوع وسیله نقلیه بی ضرر و کم هزینه است که بسیاری از مردم برای رفت و آمدهای خود از آن استفاده می‌کنند؛ بنابراین آگاهی داشتن از فرم بدن روی دوچرخه و همچنین رعایت اصول دوچرخه سواری امری ضروری است. اگر شما جزو کسانی هستید که از این نکات آگاهی ندارید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه آشنا شوید.

استاندارد بودن دوچرخه

قبل از هر چیز از استاندارد بودن دوچرخه خود اطمینان حاصل کنید زیرا اگر همه اصول و نکات ایمنی در نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه را رعایت کنید اما دوچرخه‌ای که دارید استاندارد نباشد هیچ فایده‌ای ندارد.

طراحی دوچرخه اگر استاندارد و ارگونومیک باشد، بدن روی آن به نسبت بسیار زیادی به شکل صحیح و اصولی قرار می‌گیرد و در نهایت نیروی شما کمتر اتلاف می‌شود و فشار و خستگی کمتری را احساس می‌کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که از دوچرخه مناسب با سایز خودتان استفاده کنید زیرا اگر دوچرخه کوچک یا بزرگ باشد رعایت نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه امکان‌پذیر نیست.

 

استاندارد بودن دوچرخه

 

تنظیم ارتفاع صندلی دوچرخه و نحوه صحیح نشستن روی آن

بعد از انتخاب دوچرخه استاندارد و مناسب سایز خود، گام بعدی تنظیم ارتفاع صندلی و زین دوچرخه است. برای تنظیم صندلی دوچرخه می‌توانید از مراحل زیر پیروی کنید:

  1. ابتدا از شخصی بخواهید تا دوچرخه را نگه دارد.
  2. یکی از پدال‌ها را در بالا و دیگری را در پایین قرار دهید.
  3. سپس هنگامی که سوار دوچرخه شدید یک پایتان را روی پدالی که پایین‌تر است قرار دهید و ارتفاع صندلی را طوری تنظیم کنید که پایی که رو پدال قرار داده‌اید بدون کشیدگی و فشار روی پدال قرار بگیرد و کمی زانو خم باشد.
  4. آن‌قدر ارتفاع زین را تغییر دهید تا حالت بالا برایتان ایجاد شود.

 

تنظیم ارتفاع صندلی دوچرخه

 

نحوه صحیح گرفتن فرمان در دوچرخه سواری

طرز گرفتن فرمان دوچرخه نیز یکی از نکات مهم در نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه است. برای نشستن صحیح روی دوچرخه باید فرمان خود را طوری تنظیم کنید که به ترمزها و دنده به خوبی دسترسی داشته باشید. همچنین توجه داشته باشید که هنگام گرفتن فرمان، آرنج نباید کاملاً صاف باشد و می‌بایست مقدار کمی به سمت بیرون خم شود تا به مفصل آرنج آسیب وارد نشود.

بعد از تنظیم درست فرمان، هنگامی که سوار دوچرخه می‌شوید بدن باید به حالت مثلث شکل به خود بگیرد و این حالت نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه است زیرا باعث دفع فشار و انتقال صحیح نیرو به چرخ است.

در تنظیم ارتفاع فرمان دوچرخه کوهستان به این نکته توجه داشته باشید که به وسیله واشرهای کرپی می‌توانید ارتفاع فرمان دوچرخه را کم یا زیاد کنید. در دوچرخه‌های کوهستانی معمولاً فرمان پایین‌تر از زین قرار می‌گیرد.

در تنظیم ارتفاع فرمان در دوچرخه سواران جاده، بهترین حالت زاویه نود درجه بین بالا تنه و بازو است. برای داشتن راحتی بیشتر آرنج‌ها کمی خم می‌شود اما زمانی که می‌خواهید دوچرخه سواری سرعتی داشته باشید این خمیدگی می‌تواند بیشتر شود تا بتوانید شتاب بیشتری به دوچرخه بدهید.

 

صحیح گرفتن فرمان در دوچرخه سواری

 

انتخاب زین مناسب

انتخاب زین مناسب در نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین زین برای دوچرخه سواران حرفه‌ای زین‌های باریک و کشیده است. این نوع زین‌ها برای انواع دوچرخه کوهستان و جاده‌ای و همین‌طور دوچرخه سواری طولانی مدت نیز مناسب است. اما برای دوچرخه سواری تفریحی، زین‌های پهن که دارای روکش هستند مناسب است. در صورتیکه زین دوچرخه شما سفت است و بر روی آن احساس راحتی نمی‌کنید بهتر است برای آن یک روکش ابری یا ژله‌ای تهیه کنید.

 

 

حالت درست بدن در دوچرخه سواری

 

حالت درست بدن در دوچرخه سواری

نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه یک چالش برای کسانی است که می‌خواهند دوچرخه سواری را یاد بگیرند و از سؤالات متداول آنها این است که چگونه باید روی دوچرخه نشست. در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

نحوه صحیح قرارگیری آرنج

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در هنگام گرفتن فرمان نباید آرنج صاف باشد و بهتر است به سمت خارج کمی خم شود تا به دست‌ها فشار زیاد وارد نشود.

نحوه صحیح قرارگیری مچ دست

برخلاف آرنج مفصل مچ دست نباید خم شود. در غیر این صورت مفصل مچ دستتان فشار و خستگی زیادی را متحمل خواهد شد.

نحوه صحیح قرارگیری شانه‌ها

در هنگام دوچرخه سواری شانه‌ها نباید منقبض و به سمت بالا گرفته شده باشد. شانه‌های خود را آزاد و شل نگه دارید تا حرکات آسان‌تری داشته باشید.

نحوه صحیح قرارگیری کمر و ستون فقرات

در نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه این نکته بسیار حائز اهمیت است که کمر خود را صاف نگه دارید. سعی کنید بدون ایجاد انقباض در عضلات پشت، کمرتان صاف بماند به‌طوریکه کمر در راستای شانه و باسن قرار گیرد. برای مطمئن شدن از اینکه کمرتان را صاف نگه می‌دارید یا خیر، بهتر است از شخصی بخواهید تا شما را مشاهده کند.

نحوه صحیح قرارگیری زانو

یکی دیگر از نکات مهم در نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه، نحوه قرارگیری زانو در هنگام دوچرخه سواری است که رعایت نکردن آن باعث می‌شود زانوها به‌مرورزمان دچار آسیب‌دیدگی شود و این مسئله در دوچرخه سواران بسیار متداول است. همان‌طور که گفته شد هنگامی که پدال دوچرخه در پایین‌ترین حد خود قرار دارد پاها نباید احساس کشیدگی داشته باشند و بهتر است کمی خم شوند. همچنین خم شدن بیش از حد و یا خم شدن زانو به سمت بیرون نیز دلیل بر تنظیم نبودن زین است، پس با دقت ارتفاع زین خود را تنظیم کنید.

 

حالت درست بدن در دوچرخه

 

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شمارا با نحوه صحیح نشستن روی دوچرخه آشنا کنیم. رعایت نکات ایمنی و اصول صحیح دوچرخه سواری باعث می‌شود که شما دوچرخه سواری لذت‌بخش‌تری داشته باشید و همچنین از بروز مشکلات جسمی و آسیب‌دیدگی جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید که دوچرخه سواری به تنهایی ممکن است خستگی زیادی را به همراه داشته باشد؛ بنابراین بهتر است در کنار دوچرخه سواری از ورزش‌های دیگری جهت بالا بردن آمادگی جسمانی خود برمند شوید تا بدن آماده‌تری داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من، میلاد مقصودلو، مدیر و موسس وب سایت دوچرخستان، از شما دعوت می کنم، حتما اینستاگرام دوچرخستان، رو فالو کنی.

سپاسگزارم

7455
7456