آموزش گام به گام نحوه هواگیری ترمز دوچرخه

هواگیری ترمز دوچرخه

چرا ترمز دوچرخه من به خوبی کار نمی‌کند؟ چگونه ترمز دوچرخه را قوی کنیم؟ این پرسش‌ها همواره از سوی طرف‌داران دوچرخه‌سواری مطرح می‌شوند. ترمز هیدرولیک یکی از پیچیده‌ترین و پر‌کاربردترین قطعات موجود در هر دوچرخه می‌باشد؛ بنابراین جای تعجب ندارد که این قطعه برای داشتن عملکرد مناسب نیاز به تعمیر و بررسی دوره‌ای دارد. نفوذ هوا به داخل سیستم ترمز دوچرخه و یا آلوده شدن مایع داخل آن موجب می‌شود که ترمز به درستی کار نکند یا لرزش داشته باشد به همین دلیل ترمز دوچرخه نیاز به هواگیری پیدا می‌کند. اگر شما هم بارها به این مشکل برخورد کرده‌اید با ما همراه باشید تا راه‌حل آن را پیدا کنید. در این مقاله به بیان نحوه هواگیری ترمز دیسکی دوچرخه و تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه پرداخته می‌شود.

خرید آچار تابگیرى دیسک ترمز دوچرخه مارک TOOPRE

لزوم هواگیری ترمز دوچرخه

در تمامی سیستم‌های روغنی لازم است که هیچ‌گونه هوایی در مسیر لوله‌کشی و خطوط میان کالیپر و پیستون کتی ترمز وجود نداشته باشد. با گذر زمان، حباب‌های هوا در مایع هیدرولیک ترمز فشرده می شود و مانع کارکرد صحیح ترمز دوچرخه می‌شود. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که ترمز ضعیف شده است؛ بنا‌بر‌این لازم است که به صورت دوره‌ای هواگیری ترمز دوچرخه انجام شود.

در صورتی که ست هواگیری ترمز دوچرخه را در اختیار داشته باشید و دستورالعمل آن را هم بدانید؛ هواگیری ترمز دوچرخه کار نسبتاً ساده‌ای است. ممکن است هواگیری مدل‌های مختلف دوچرخه کمی متفاوت باشد اما اصول آن یکسان است.

 

مراحل هواگیری ترمز دوچرخه

 

مراحل هواگیری ترمز دوچرخه

نحوه هواگیری ترمز دوچرخه به ترتیب شامل گام‌های زیر است.

  • ابتدا جلوی دوچرخه را بلند کنید و طوری آن را روی پایه تعمیر قرار دهید که شیبی رو به بالا داشته باشد. کتی ترمز را کمی حرکت بدهید تا سطح بالایی مخزن به موازات سطح زمین قرار گیرد.
  • از ست هواگیری ترمز دوچرخه، یک آچار دو سر رینگ بردارید و روی پیچ سوپاپ هواگیری کالیپر قرار دهید. در همین حال، درپوش سوپاپ هواگیری را جدا کنید و لوله یا دستگاه هواگیری ترمز دوچرخه را به انتهای سوپاپ هواگیری کالیپر وصل کنید.
  • کیسه پلاستیکی موجود در ست هواگیری ترمز دوچرخه را به انتهای لوله هواگیری وصل کنید تا مایع خارج شده در آن جمع شود. دقت کنید که حباب‌های هوا هم همراه با مایع از سوپاپ خارج می‌شود یا خیر.
  • در صورتی که حباب‌های هوا را مشاهده کردید؛ درپوش مخزن موجود روی کتی ترمز را چند ثانیه باز کنید تا حباب‌های هوا خارج شوند.
  • پس از خروج تمام حباب‌ها، مخزن را بررسی کنید و در صورت لزوم به آن مقداری روغن اضافه کنید.
  • در این مرحله، چندین مرتبه کتی ترمز را فشار دهید و رها کنید. هنگامی که حرکت کتی ترمز با مقاومت مواجه شد یعنی حباب‌های هوا کاملاً تخلیه شده‌اند و سیستم ترمز به خوبی هواگیری شده است.
  • در این مرحله، اطمینان پیدا کنید که مخزن کاملاً پر شده باشد؛ حتی ممکن است مقداری مایع اضافی از کتی ترمز به بیرون نشت پیدا کرده باشد.
  • با اتمام یافتن هواگیری، لازم است که شیلنگ را از سوپاپ هواگیری جدا کنید و کالیپر و کتی ترمز را کاملاً تمیز کنید.

 

تنظیم ترمز دوچرخه

 

تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه

بررسی ضامن‌ها

تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه کار نسبتاً ساده‌ای است. بهتر است ابتدا ضامن‌ها بررسی شوند و اطمینان پیدا کنید که چرخ‌ها به درستی داخل شیار قرار گرفته‌اند.

پیشنهاد خرید

دیسک ترمز دوچرخه ۱۶۰ میلیمتر reddo

۱۹۹.۰۰۰ تومان۱۹۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

باز کردن پیچ‌های کالیپر

پس از بررسی ضامن و تنظیم محل قرارگیری چرخ‌ها، در صورتی که مشکل همچنان وجود داشته باشد؛ لازم است که پیچ‌های کالیپر را با استفاده از یک آچار آلن مقداری باز کنید تا کالیپر تا حدی امکان حرکت داشته باشد. سپس با استفاده از کتی روی فرمان، ترمز بگیرید و این عمل را چند مرتبه تکرار کنید؛ این کار موجب می‌شود که صفحه دیسک درست در وسط لنت‌ها قرار گیرد. همزمان با نگه داشتن ترمز، پیچ‌های کالیپر را محکم کنید تا تنظیمات دیسک ترمز ثابت شود. چرخ را حرکت دهید و اطمینان پیدا کنید که دیسک با لنت‌ها تماسی پیدا نمی‌کند. در صورتی که دیسک با لنت‌ها برخورد کرد باید دوباره تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه را انجام دهید.

برای مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر ترمز دوچرخه

 

کلام آخر نحوه هواگیری ترمز دوچرخه

در این مقاله، نحوه هواگیری ترمز دوچرخه با استفاده از دستگاه هواگیری ترمز دوچرخه به صورت گام به گام توضیح داده شد. همچنین نحوه تنظیم ترمز هیدرولیک دوچرخه به طور جامع بیان گردید. در صورتی که درباره این مطلب نظر یا دیدگاهی دارید با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

۳/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *