آموزش کامل نحوه تمیز کردن دوچرخه به همراه نکات تخصصی

نطافت دوچرخه

تمیز کردن دوچرخه چگونه است و باید به چه نکاتی توجه کرد؟

تمیز کردن دوچرخه، یکی از فعالیت هایی است که هر  فرد دوچرخه سوار باید انجام دهد زیرا، به شخصیت دوچرخه سوار و کیفیت رکاب زنی او کمک میکند. اما باید بدانید که شستشو یک دوچرخه متفاوت است و باید با حساسیت بالا و ریز بینی اینکار انجام شود. شاید تا به الان این دغدغه را داشتید که چطور و چگونه دوچرخه خود را با چه موادی بشویم تا آسیب نبیند؟ و این فکر همیشه ذهن شمارا درگیر خود کرده و اینبار قرار است شما با خواندن این مقاله از سایت دوچرخستان به خوبی بیاموزید که چطور به نظافت دوچرخه خود بپردازید.

کثیفی و تمیز نبودن دوچرخه تنها ظاهر دوچرخه شما را از بین نمیبرد، بلکه ممکن است به واسطه گل و لای هایی که به زنجیر دوچرخه و تنه چسبیده است، به قطعات و بدنه دوچرخه شما آسیب بزند. گفتنی است که شما باید برای تمیز کردن دوچرخه خود برنامه ای داشته باشید و برای تهیه این برنامه ابتدا شما باید بدانید که چقدر در هفته یا ماه، در چه مکانهایی دوچرخه سواری میکنید تا نسبت به زمانهایی که رکابزنی میکنید یک برنامه دوره ای بچینید و طبق آن برنامه دوچرخه خود را نظافت کنید.

برای مثال، اگر شما به صورت هفتگی ۲ بار (ماهیانه ۸ بار) برنامه رکاب زنی در کوه و بیابان را به صورت گروهی یا انفرادی دارید بهتر است که آخر هر هفته به سراغ شستشو دوچرخه خود بروید تا بتوانید سلامت دوچرخه را تضمین کنید. شما باید برای شستشو دوچرخه این نکته را بدانید که، تمیزکاری دوچرخه را به ۲ بخش تقسیم کنید که شامل: تنه یا بدنه و قطعات و لوازم جانبی میباشد. نکاتی که باید حین تمیزکاری دوچرخه به یاد داشته باشید شامل: شستشو دستی بدون استفاده از هر دستگاهی، تمیزکاری با فشار پایین یا متوسط و استفاده از گریس یا روغن برای قطعات میباشد.

 

نحوه نظافت دوچرخه

 

۳ روش اصلی پاک کردن دوچرخه خود را بیاموزید!

شما برای اینکه بتوانید دوچرخه خود را به خوبی بشویید کافیست تنها ۱۵ الی ۱ ساعت بسته به نوع شستشو زمان صرف کنید و اهمیت دهید. شما در ابتدا برای تمیزکاری دوچرخه خود ۳ روش یا راه تمیزکاری پیش رو دارید.

راه ۱، تمیزکاری سریع و در زمان کم میباشد که فقط کافیست شما با استفاده از یک دستمالی که گرد و غبار و چربی ها را به خود جذب میکند، به سراغ قطعات دوچرخه مانند: زنجیر چرخ، سیستم ترمز و غیره بروید و روی آنها بکشید، اینکار را تا ۳ مرتبه با دقت انجام دهید تا از خرابی قطعات و کثیفی سطحی دوچرخه خود جلوگیری کنید.

راه ۲، باید در این قسمت، کافی ست مقداری آب را در ظرف ریخته و دستمال و فرچه را به همراه داشته باشید و بعد به صورتی که دوچرخه را در هوای باز واژگون کردید، در ابتدای کار دقیقا مثل مرحله اول غبار و خاک اولیه را بگیرید و بعد سپس با خیس کردن یک دستمال تمیز دیگر به سراغ تمیزکاری بدنه خود بروید. بهتر است که شما وقتی با دستمال خیس دوچرخه خود را میشویید، پس از مدتی کوتاهی با یک دستمال خشک آب آن را گرفته و تنه را خشک کنید. و سپس همین مراحل را برای پاک کردن قطعات دوچرخه انجام دهید.

راه ۳، در این روش شما میبایستی زمان بیشتری برای شستشو صرف کنید زیرا، این روش باید به جزئی ترین نکات توجه کنید و نباید بدون توجه از آن عبور کنید. شما در این راه به ابزار بیشتری نیاز دارید اما قرار نیست شما این روش را به دلیل اینکه طولانی است به صورت مکرر، مورد استفاده قرار دهید.

در این روش شما میتوانید از یک مکانیک دوچرخه که نصب قطعات مسلط است کمک بگیرید زیرا باید قطعات اصلی دوچرخه که شامل: طوقه،زنجیر دوچرخه و لوازمی که اصلی و بزرگ هستند را جدا کنید و به صورت اختصاصی به تمیز کردن آن با فرچه یا مسواک و دستمال بپردازید که در ادامه این روش را در ۴ گام برای شما توصیف خواهیم کرد.

 

چطور دوچرخه را تخصصی بشوییم؟

 

۴ گام برای پاک کردن تخصصی دوچرخه برای زیبایی و ماندگاری بیشتر را بخوانید!

در این گام شما میبایست لوازم تمیز کننده مانند: دستکش، ظرف آب، مایع شستشو مناسب، مسواک یا برس و روغن زنجیر دوچرخه را به همراه داشته باشید تا در حین تمیزکاری وقفه ای ایجاد نشود. یادتان باشد که تمیز کردن دوچرخه کوهستانی با شستشو دیگر دوچرخه ها تنها تفاوتی که دارد این است که، شما باید زمان بیشتری را برای نظافت قرار دهید تا لکه ها و کثیفی ها از بین برود.

  1. تمیزکاری زنجیر دوچرخه:

شما برای تمیزکاری این قسمت میبایستی، دوچرخه را به صورت برعکس روی زمین خوابانده و بعد زنجیر چرخ خود را به آرامی باز کنید و سپس با استفاده از فرچه لابه لای زنجیر را به خوبی تمیز کنید و آنرا اصلاح کنید. گفتنی است که نظافت به موقع این قسمت از دوچرخه عمر سیستم دنده و دوچرخه را افزایش میدهد.

  1. وارونه کردن دوچرخه و تمیزکاری طوقه و لاستیکها:

در این قسمت شما کافیست دوچرخه خود را به صورتی که زین را درآورده باشید تا آغشته به خاک نشود و از پشت بخوابانید. در مرحله بعد از طریق جکی که بر روی هر لاستیک وجود دارد چرخها را جدا کنید و با برس به سراغ تمیزکاری پره ها و کناره های طوقه بروید.

  1. لکه های چسبنده را جدا کنید:

در این قسمت به واسطه پارچه و مسواکی که دارید کافیست بدنه و گلگیر ها را از هرگونه آلودگی پاک کنید تا اثری از کثیفی بر روی دوچرخه شما نماند و ظاهری جذاب را تجربه کنید.

  1. اتصال قطعات به بدنه و روغنکاری:

به دلیل اینکه شما قطعات را با مواد قلیایی شستشو داده اید روانکاری دوچرخه تا حد زیادی از بین رفته است و شما میبایستی با خرید روغن مخصوص دوچرخه قسمتهای مهم را چندین بار روغنکاری کنید تا به حالت قبل خود بازگردد. گفتنی است که شما باید اینکار را انتهای شستشو خود قرار دهید زیرا، بعد از ان باید دوچرخه به مدت۲  ساعت در هوای آزاد باشد تا مواد چرب خشک شده باشد تا لباس و بدن شما را کثیف نکند.

۳.۹/۵ - (۳۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *