انواع ترمز دوچرخه را بشناسید

انواع ترمز دوچرخه

مقدمه

آشنایی با انواع ترمز دوچرخه برای داشتن یک دوچرخه سواری ایمن و مطمئن، امری ضروری است. دوچرخه از دیرباز به عنوان یک وسیله ورزشی یا حتی وسیله‌ای برای حمل و نقل مورد استفاده افراد قرار می‌گرفته است. استفاده از دوچرخه علاوه بر کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، بر سلامت افراد هم تاثیر بسزایی دارد و یک ورزش مفرح و جذاب به حساب می‌آید. دوچرخه نیز مانند دیگر وسایل نقلیه، برای حرکت خود نیاز به قطعات دوچرخه و سیستم دارد که هریک وظیفه مشخصی را برعهده دارند. 

یکی از این قطعات ضروری و حیاتی در سیستم دوچرخه، ترمز آن است. سیستم ترمز دوچرخه نقش مهمی در توقف حرکت و کنترل سرعت برعهده دارد و قادر است انرژی جنبشی چرخ‌ها را به انرژی حرارتی تبدیل کند. در اغلب این سیستم‌ها، دو اهرم در لبه طوقه چرخ قرار می‌گیرد تا بوسیله آن، این انرژی جنبشی کنترل شود. 

در ادامه قصد داریم مفصل‌تر به این قطعه ضروری بپردازیم و انواع ترمز دوچرخه را نیز به شما معرفی کنیم. اگر قصد تعویض ترمز و خرید قطعه‌ای جدید را دارید یا می‌خواهید انواع ترمز دوچرخه را بشناسید ، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. 

 

معرفی انواع ترمز دوچرخه 

 

معرفی انواع ترمز دوچرخه 

درمجموع ترمزها در دوچرخه به دو دسته تقسیم می‌شوند: ترمزهای دیسکی و ترمزهای طوقه‌ای. هریک از این دو نوع ترمز نیز انواع گوناگونی دارند که در این بخش به معرفی آن‌‌ها خواهیم پرداخت. 

برای دریافت نکات مهم خرید ترمز دیسکی دوچرخه وارد سایت شوید

ترمز طوقه‌ای دوچرخه یا Tim Brake

سیستم این گونه ترمزها به این صورت است که با فشردن کابل ترمز، دو لقمه پلاستیکی قرار گرفته روی طوقه چرخ‌ها، مانع از حرکت بیشتر طوقه می‌شوند و بدین صورت دوچرخه از حرکت می‌ایستد. ترمزهای طوقه‌ای خود به دو نوع کانتیلیور (Cantilevel) و کالیپر(Caliper) تقسیم بندی می‌شوند.

ترمز کالیپر 

ترمزهای کالیپر واحدهای مستقلی هستند که به وسیله پیچ مرکزی، به دو شاخ جلو اتصال پیدا می‌کنند. این ترمزها بسیار کوچک هستند و فضای چندانی را اشغال نمی‌کنند. وزن کم و تنظیم راحت هم از دیگر مزیت‌های ترمزهای کالیپری به حساب می‌آید. لازم به ذکر است که عملکرد این گونه ترمزها در محیط‌های مرطوب و گل‌آلود دچار اختلال می‌شود و چندان مطلوب نیست. ترمزهای کالیپری از دیگر انواع ترمزها ارزان‌تر هستند. 

انواع ترمز دوچرخه: ترمز یوبریک 

ترمزهای یو بریک (U-Brakes) مانند ترمزهای کالیپری، واحدی مستقل هستند. اما تفاوت میان این دو ترمز به جایگاه قرارگیری آن‌ها برمی‌گردد. ترمزهای کالیپری همان طور که گفتیم به وسیله پیچ مرکزی به دوشاخ جلو متصل می‌شوند؛ اما هر یک از اهرم‌های ترمز یو بریک به وسیله یک پیچ جدا، به بدنه دوچرخه اتصال پیدا می‌کند. اغلب این مدل ترمزها را برای دوچرخه‌های BMX استفاده می‌کنند.

پیشنهاد خرید

ست دنده ١٢ سرعته SRAM مدل NX

۲۱.۹۹۹.۰۰۰ تومان۲۱.۹۹۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

ترمز کانتیلیور

در ترمزهای کانتیلیور دو بازوی مستقل یا دو اهرم، در دو طرف دوچرخه قرار می‌گیرند. در ادامه به پرطرفدارترین انواع ترمز کانتیلیور اشاره خواهیم کرد. 

  • ترمز V-Brake از دو اهرم مستقل تشکیل شده که رو هر یک از آن‌ها، جایگاهی برای اتصال پدهای ترمز وجود دارد. این دو اهرم در قسمت دوشاخ جلوی دوچرخه قرار می‌گیرند. 
  • ترمزهای mini-V-Brake که برای نصب روی دوچرخه‌های BMX مناسب هستند و عملکردی مشابه ترمزهای وی-بریک دارند، با این تفاوت که اهرم این ترمزها کوچک‌تر است. 
  • ترمزهای X-Brakes نیز تقریبا مشابه ترمزهای وی-بریک عمل می‌کنند. در این گونه ترمزها، یک کابل دو محور ترمز را به صورت ضربدری به هم متصل می‌کند؛ درست مانند حرف X

 

برای مشاهده تجهیزات و لوازم جانبی دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر لوازم جانبی دوچرخه

 

ترمزهای دیسکی یا Disc Brakes

در معرفی انواع ترمز دوچرخه ، حال به سراغ ترمزهای دیسکی می‌رویم. ترمزهای دیسکی شباهت زیادی به سیستم ترمزهای ماشین یا موتور سیکلت دارند. در ست ترمز دیسکی دوچرخه ، یک صفحه یا دیسک به نام روتور در میان چرخ‌های دوچرخه قرار می‌گیرد. روتور در میان پدهایی قرار گرفته است؛ در هنگام ترمز گرفتن، این پدها به روتور می‌چسبند و بدین شکل، سرعت چرخ‌ها کاهش پیدا کرده و نهایتا متوقف می‌شوند. ترمزهای دیسکی خود به دو نوع هیدرولیکی و مکانیکی تقسیم می‌شوند که در ادامه هرکدام را مورد بررسی قرار می‌دهیم. 

 

ترمز هیدرولیک شیمانو مدل ام تی۲۰۰

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو مدل mt200

 

ترمزهای دیسکی مکانیکی

در ترمزهای مکانیکی انتقال نیرو به لنت، از طریق کابل صورت می‌گیرد. قدرت عملکرد این ترمزها در هوای برفی یا بارانی ضعیف‌تر از ترمزهای هیدرولیکی است. ضمن این که ساختمان آن‌ها نیز ساده‌تر است و قیمت کمتری هم دارند. عملکرد ترمزهای مکانیکی در زمان تاب داشتن طوقه‌‌ها یا جابه‌جایی محدود اهرم، ادامه پیدا می‌کند و این مسئله یکی از مزیت‌های این مدل ترمز به حساب می‌آید. 

با این حال ترمزهای مکانیکی، به شیوه تعمیر و نگهداری ویژه‌ای نیاز دارند. علاوه بر این، کاهش سرعت با این گونه ترمزها نیازمند اعمال نیروی بیشتری است و احتمال پاره شدن سیم ترمز یا زنگ زدن آن نیز وجود دارد. برای اینکه بتوانید بهترین لنت ترمز دوچرخه را بشناسید کافیست وارد دوچرخستان شوید.

ترمزهای دیسکی هیدرولیکی 

در حال حاضر جدیدترین و کارآمدترین سیستم ترمز به ترمزهای هیدرولیکی تعلق دارد که اغلب در دوچرخه‌های حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. عملکرد و قدرت این گونه ترمزها بسیار قابل توجه است و کار کردن با آن‌ها بسیار راحت. جابه‌جایی اهرم در ترمزهای هیدرولیکی ناچیز است و چنانچه طوقه تاب داشته باشد، بدون هیچ مشکلی عملکرد خود را ادامه می‌دهند. 

در هوای بارانی یا برفی می‌توانید به راحتی و بدون دردسر از دوچرخه‌هایی با سیستم ترمز هیدرولیکی استفاده کنید، بدون آن که نگران توقف به موقع یا کاهش سرعت دوچرخه باشید. البته قیمت این سیستم‌ها نسبت به دیگر ترمزها قدری بالاتر است و تعمیر آن نیز امری کاملا تخصصی به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که دوچرخه سواران حرفه‌ای، اغلب به سراغ دوچرخه‌هایی با سیستم ترمز هیدرولیکی می‌روند. 

 

قیمت انواع ترمز دوچرخه

 

قیمت انواع ترمز دوچرخه

پس از بررسی انواع ترمز دوچرخه، برای یک خرید آگاهانه‌تر، بهتر است درمورد قیمت ترمز دوچرخه نیز اطلاعاتی کسب کنید.

قیمت ترمزها تحت تاثیر فاکتورهای گوناگونی تعیین می‌شوند و نمی‌توان بازه مشخصی را در بازار برای آن‌ها در نظر گرفت. برخی از این فاکتورها شامل مواردی همچون نوع سیستم ترمز، برند تولید کننده، اندازه، نوع دوچرخه و… می‌شوند. توصیه می‌کنیم پیش از خرید، انتظارات خود را از ست ترمز دوچرخه  مشخص کنید و بودجه مورد نظر خود را تعیین کنید تا انتخابی راحت‌تر داشته باشید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی انواع ترمز دوچرخه و ویژگی‌های آن پرداختیم تا با آگاهی یافتن از آن‌ها بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. باتوجه به حساسیت بالای این قطعه در سیستم دوچرخه، توصیه می‌کنیم برای تعویض و تعمیر آن، حتما به افراد متخصص و باتجربه مراجعه کنید. همچنین برای خرید این قطعه بهتر است به سراغ فروشگاه‌های معتبر و قابل اطمینانی بروید که کالای اصل و اورجینال را در اختیار شما می‌گذارند.

 

برای مشاهده انواع تایر و تیوپ روی تصویر زیر کلیک کنید

ترمز دوچرخه

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *