راهنمای خرید انواع طبق دوچرخه

انواع طبق دوچرخه

چه دوچرخه‌سواری را به‌عنوان تفریح و سرگرمی دنبال می‌کنید و چه به دنبال حرفه‌ای شدن در این ورزش شیرین هستید، آموختن مداوم درباره اجزا و قطعات دوچرخه یکی از ضروری‌ترین مواردی است که باید در برنامه روزانه خود برای آن‌وقت بگذارید. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دوچرخه که اگر اطلاعات فنی کافی نداشته باشید احتمالاً آن را نمی‌شناسید طبق دوچرخه است. اینکه قطعه ذکر شده از چه نوعی باشد روی تجربه دوچرخه‌سواری تأثیر بسیار زیادی دارد به همین دلیل مهم است که با انواع طبق دوچرخه آشنا شوید. صرف انرژی به‌اندازه برای رکاب زدن، و تغییر دنده مناسب همه‌وهمه از دلایلی است که باید موقع خرید قطعات دوچرخه به آن توجه شود.

 

طبق دوچرخه چیست

 

طبق قامه دوچرخه چیست؟

صفحه طبق دوچرخه مستقیم به رکاب‌ها وصل می‌شود. دنده‌های جلوی روی دوچرخه تعیین‌کننده تعداد چرخ‌دنده روی طبق قامه است. سیستم چرخ‌دنده‌های جلویی و بازوهای که با نام قامه شناخته می‌شود. طبق قامه به‌وسیله زنجیر به خودرو عقب دوچرخه متصل می‌شود و حرکت چرخشی طبق قامه باعث حرکت چرخ عقب و در نتیجه حرکت دوچرخه می‌شود .

این قطعه دوچرخه در انواع مختلف ساخته می‌شود. جنس این قطعه هم باتوجه‌به نیاز ممکن است متفاوت باشد. یکی از متداول‌ترین انواع طبق قامه به شکلی طراحی می‌شوند که با پنجه رکاب قابل‌استفاده‌اند. برای استفاده از برخی دیگر از انواع این قطعه مهم در دوچرخه، حتماً باید کفش مخصوص دوچرخه‌سواری به پا کرد. این قطعه دوچرخه به‌واسطه اهمیتی که دارد در دوچرخه‌های تخصصی، مثل دوچرخه‌های جاده‌ای مسابقه‌ای و کوهستان می‌توان تأثیر زیادی روی قیمت کلی دوچرخه داشته باشد اما افرادی که دنبال استفاده تخصصی و سنگین از دوچرخه‌هایشان نیستند می‌توانند از طبق قامه دوچرخه ارزان استفاده کنند یا با چشم‌پوشی از قیمت طبق دوچرخه ارزان و تهیه یک طبق با کیفیت خوب و مناسب دوچرخه‌ای معمولی را به میزان چشمگیری ارتقا دهند.

سینی طبق دوچرخه در انواع مختلف برای دوچرخه‌های جاده و کوهستان طراحی می‌شوند. انواع طبق دوچرخه در دوچرخه‌ کوهستان عموماً شامل سه طبق کوچک، متوسط و بزرگ است. هرچقدر طبق مورداستفاده بزرگ‌تر باشد نیاز کمتری به رکاب‌زدن وجود دارد و سرعت بیشتر می‌شود. در ضمن طبق‌ها از نظر فرم هم متفاوت هستند و می‌توانند به شکل دایره یا منحنی‌های دیگر باشند. مهم‌ترین موضوع در طراحی فرم طبق قامه آن است که نیرویی که از رکاب زدن حاصل می‌شود به بهینه‌ترین شکل به چرخ‌ها منتقل گردد. سایز استاندارد طبق قامه در این نوع دوچرخه معمولاً ۴۲، ۴۴ و ۴۸ است.

 

انواع طبق دوچرخه را بشناسید

 

انواع طبق دوچرخه کدام است؟

آنچه که تفاوت بین دوچرخه‌های جاده را تعیین می‌کند، سیستم دنده‌هایشان است که تحت تأثیر مستقیم طبق قامه دوچرخه قرار می‌گیرد. یکی از متداول‌ترین انواع طبق دوچرخه، طبقه قامه با سه زنجیرگیر است. دوچرخه‌هایی که از این نوع طبق استفاده می‌کنند معمولاً ۹ خودرویی روی چرخ عقب دارند که در نتیجه ۲۷ دنده مختلف هنگام دوچرخه‌سواری در اختیار دوچرخه‌سوار قرار می‌گیرد.

یکی دیگر از انواع این قطعه اساسی دوچرخه قامه با دو زنجیر‌گیر است. این مدل دور ردیف زنجیر‌گیر در جلو و بالای طبق قامه دارند و روی چرخ عقب با یک خودروی ده سرعته کار می‌کنند که در مجموع ۲۰ دنده مختلف هنگام دوچرخه‌سواری در اختیار ورزشکار قرار می‌دهد. نوع سوم این قطعه، قامه دندانه ریز نام دارد که در آن گستره دندانه‌ها محدود‌تر شده و بیشتر در مسابقات مورداستفاده قرار می‌گیرد. خودروی روی چرخ عقب این نوع قامه‌ها هم معمولاً ده سرعته است که در نتیجه ورزشکار می‌تواند از بین ۲۰ دنده مختلف، هنگام رکاب زدن دنده موردنظر و مناسب مسیر را انتخاب کند. به دوچرخه‌های که از این مدل طبق قامه استفاده می‌کنند دوچرخه‌های تک طبق هم گفته می‌شود.

قامه‌ها با متریال‌های مختلف ساخته می‌شوند که شامل آلیاژهای کرومولی، استیل، آلومینیوم و کربن است. در ضمن طراحان قطعات دوچرخه مدام در تلاش‌اند با بهینه‌کردن قطعات و پیشرفته‌تر کردن فرایند تولید، محصولات بهتری در اختیار ورزشکاران قرار دهند. یکی از تکنولوژی‌هایی که روی کیفیت و عملکرد طبق قامه دوچرخه تأثیر به سزایی داشته است، تولید قامه سبک است. این محصول که با هدف افزایش استحکام، بهینه‌کردن دقت دنده‌ها و کاهش وزن توسعه پیدا کرده است برای استفاده در مسابقات دوچرخه‌سواری بسیار عالی است. این نوع جدید قامه که توسط شرکت‌های معروف دوچرخه‌سازی تولید شده است طبق قامه را از جنس فیبر کربن ساخته است. در نتیجه وزن آن به مقدار زیادی نسبت به متریال‌های مختلفی که در ساخت این محصول به کار می‌روند کاهش پیدا کرده است.

 

برای مشاهده انواع دسته دنده دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دسته دنده دوچرخه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *