معرفی بهترین طبق قامه دوچرخه [ درسال ۲۰۲۲ ]

بهترین طبق قامه دوچرخه

مقدمه

دوچر‌خه ‌سواری یکی از بهترین و هیجان انگیزترین ورزش‌های دنیا است. تقریبا بین همه مردم طرفدار داشته و اکثرا از آن لذت می‌برند. از این رو بسیاری از شرکت‌های دنیا دست به ساخت دوچرخه زده‌اند و هر ساله سعی دارند با بهتر کردن قطعات محصولات خود جای خود را در بازار بهتر کنند. همانطور که می‌دانید، عوامل مختلفی بر کیفیت یک دوچرخه نقش دارد.

از بین این عوامل می‌توان به جنس و وزن دوچرخه، قطعات دوچرخه به کار رفته در آن، قیمت و میزان دسترسی افراد به یک برند اشاره کرد. از بین این‌ها، قطعات به کار رفته، به مراتب نسبت به بقیه مهم‌تر هستند چرا که پیکره اصلی دوچرخه را تشکیل می‌دهند. طبق قامه دوچرخه یک جز اصلی آن است. ما قصد داریم در این مقاله بهترین طبق قامه دوچرخه را به شما معرفی کنیم تا به واسطه آن بهترین دوچرخه را برای خود برگزینید.

ویژگی‌های یک دوچرخه خوب

همانطور که گفته شد دوچر‌خه‌ سواری یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای خوش ‌گذرانی است. همچنین می‌توان آن را به عنوان یک ورزش ارزان نیز به شمار آورد. اما پیدا کردن یک دوچرخه خوب کار راحتی نیست. به طور کلی دوچرخه‌های محبوب در بازار ایران و جهان به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

مهم نیست شما به دوچرخه خیابانی، دوچرخه کوهستانی یا به دوچرخه هیبریدی علاقه داشته باشید، اگر قصد خرید هر کدام از این‌ها را داشته باشید باید به نکاتی توجه فرمایید. اولین نکته باکیفیت بودن قطعاتی همچون طبق قامه است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

 

طبق قامه دوچرخه چیست؟

 

طبق قامه دوچرخه چیست؟

طبق قامه بخشی از دوچرخه شما است که شما به عنوان دوچرخه‌سوار برای حرکت دادن دوچرخه خود به واسطه آن پدال می‌زنید. یک طبق قامه شامل دو بازو است که پدال‌ها به آن وصل شده‌اند و بین یک تا سه حلقه زنجیر از آن رد می‌شوند.

این بخش دوچرخه، باتوجه به نوع دوچرخه در انواع مختلفی ساخته می‌شود. همچنین ممکن است آن‌ها را از جنس آلیاژهای کروم، استیل، آلومینیوم و کربن نیز بسازند. در طبق قامه قسمتی که سیستم چرخ ‌دنده جلویی و بازوهایی که به آن متصل شده است، تحت عنوان قامه شناخته می‌شود. این چرخ‌دنده‌ها در ایران با نام سینی طبق نیز معروفند. 

طبق قامه توسط زنجیرهایی که روی آن قرار دارد به قسمت عقب دوچرخه متصل می‌شود و با پدال زدن حرکت چرخشی که در چرخ‌دنده وجود می‌آید موجب حرکت دوچرخه می‌شود. 

انواع طبق قامه دوچرخه

کهنه‌کاران حرفه دوچرخه‌سواری، این قطعه را بر اساس معیارهای مختلفی می‌سنجند، تا بتوانند بهترین طبق قامه دوچرخه را تشخیص دهند. این معیارها به شرح زیر است:

حال به بررسی تک تک این‌ها می‌پردازیم:

انواع طبق قامه بر اساس سیستم دنده دوچرخه

سیستم دنده‌ای دوچرخه یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند در نوع طبق قامه تاثیر بگذارد. این قسمت بسته به این‌که دنده جلو دوچرخه چه سرعتی را فراهم می‌کند، متفاوت است. به طور کلی دو نوع از نظر سرعت دوچرخه‌ها به تک سرعته و چند سرعته تقسیم می‌شوند.

در سیستم‌های دوچرخه تک سرعته، که می‌توان آن را جزو ساده‌ترین دوچرخه‌ها دانست، طبق قامه تنها یک طبق یا سینی دارد. تعداد دندانه‌های این قطعه نیز با توجه به سایز و نوع دوچرخه متفاوت است.

در دوچرخه‌های دنده‌ای و چند سرعته نیز از طبق قامه‌هایی استفاده می‌شود که سه طبق یا سینی دارند. سایز آن‌ها بین ۴۲، ۴۴ و ۴۸ است و از کوچک به بزرگ روی هم قرار می‌گیرند. دوچر‌خه‌سوار قادر است با تغییر جای زنجیر‌هایی که روی طبق‌ها قرار گرفته‌اند، سرعت دوچرخه را تنظیم کند. به این منظور نیز از قطعه‌ای به نام طبق عوض کن استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که هر چه طبق یا سینی دوچرخه دارای سایز بزرگ‌تر و چرخ ‌دنده‌های بیشتری نیز داشته باشد، دوچرخه ‌سواری راحت‌تر خواهد بود و دوچرخه‌ سوار نیروی کمتری برای رکاب زدن اعمال می‌کند. در نتیجه دوچرخه با سرعت بیشتری نیز حرکت می‌کند. بنابراین بهتر است در دوچرخه‌های مسابقه‌ای از طبق‌های بزرگ‌تری استفاده شود تا با صرف کم‌ترین انرژی ممکن، سرعت بیشتری فراهم شود.

 

طبق قامه دوچرخه شیمانو مدل تورنى Shimano TX801

طبق قامه دوچرخه شیمانو مدل تورنى Shimano TX801

 

 

پیشنهاد خرید

دوچرخه جاینت مدل رینکون ۱ - ۲۰۲۲ سایز ۲۷.۵ و ۲۹

۰ تومان۳۱.۸۳۰.۰۰۰ تومانخرید کنید

انواع طبق قامه براساس سایز دوچرخه

محل قرارگیری طبق قامه دوچرخه دقیقا وسط فریم آن است. بنابراین لازم است در انتخاب بهترین طبق قام دوچرخه به نسبت سایز دوچرخه به سایز طبق قامه دقت فرمایید. 

پیشنهاد خرید

ست دنده ١٢ سرعته SRAM مدل NX

۲۱.۹۹۹.۰۰۰ تومان۲۱.۹۹۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

انواع طبق قامه بر اساس جنس

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم این قطعه‌ها را معمولا از کروم، استیل، آلومینیوم و کربن می‌سازند. برای برخی از دوچرخه‌سواران یک دوچرخه عالی، دوچرخه‌ای است که وزن کمی داشته باشد. برای مثال کسانی که از دوچرخه خیابانی یا دوچرخه کوهستانی استفاده می‌کنند، وزن کم را به عنوان یک ویژگی مثبت برای دوچرخه در نظر می‌گیرند. به همین دلیل برای ساخت بهترین طبق قام دوچرخه، از ماده‌ای به نام فیبرکربن بهره می‌جویند. این ماده علاوه بر سبک بودن دارای دوام و کیفیت خوبی نیز هست. جالب است بدانید از فیبرکربن برای ساخت بدنه ماشین‌های فرمول یک نیز استفاده می‌کنند.

 

طبق قامه دوچرخه کوهستان و شهرى (پروویل) مناسب انواع دوچرخه داراى محافظ پلاستیکى، جهت جلوگیرى از گیر کردن شلوار هنگام رکاب زدن در دوچرخه سوارى مشخصات فنى: نوع قامه: مربعى طول قامه: ١٧٠ میلیمتر ویرایش دندانه ها: ٢۴-٣۴-۴٢ جنس قامه: آلومینیوم جنس صفحه ها: فولاد نوع اتصال توپى تنه: کارتیجى

طبق قامه دوچرخه پروویل proweel crankset

 

 

انواع طبق قامه بر اساس نوع رکاب

ساختار یک طبق قامه معمولی به گونه‌ای طراحی شده است که برای حرکت به رکاب نیاز داشته باشد. معمولا در اکثر دوچرخه‌ها نیز این سیستم استفاده می‌شود. اما با پیشرفت دوچرخه‌ها طبق قامه‌هایی ساخته شدند که نیازی به رکاب ندارند. برای استفاده از آن‌ها تنها کافی است کفش مخصوصی را بپوشید. این ویژگی سبب می‌شود پای دوچرخه سوار روی این قطعه ثابت بماند و لیز نخورد. امروزه بهترین دوچرخه‌های کوهستانی و همچنین بهترین دوچرخه‌های جهان از این نوع طبق قامه استفاده می‌شود.

لیست بهترین طبق قامه ‌دوچرخه

در این مقاله به طور کامل درباره بهترین طبق قام دوچرخه صحبت کردیم. حال نوبت به معرفی بهترین برند‌های طبق قامه در سال ۲۰۲۲ است. بهترین طبق‌ قامه‌هایی که می‌توان در بهترین برندهای دوچرخه در ایران یافت به شرح زیر هستند:

  1. سینی طبق ۵۳ دنده ایتالیایی مدل miche
  2. قامه دوچرخه ۲۶ چهارگوش مدل ۰۱
  3. قامه دوچرخه ۲۰ گرد مدل ۰۱

 

 

برای مشاهده انواع دسته دنده دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دسته دنده دوچرخه

۴/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *