دوچرخه و موتور سیکلت بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما را تشکیل میدهند. این وسایل، روشهای آسان و ارزانی جهت حمل و نقل برای اکثر مردم در سراسر دنیا را فراهم میکنند. با این حال در گذشته سهولت در حملونقل به شکل امروزی گسترده نبود. در طول چند قرن گذشته بسیاری از مخترعان بر روی تولید دوچرخههای مختلف کار کردند. در این مقاله قصد داریم در مورد تاریخچه دوچرخه و دوچرخه سواری و چگونگی ابداع این وسیلهی حملونقل صحبت کنیم.
تاریخچه دوچرخه و دوچرخه سواری
در طول تاریخ طولانی حمل و نقل عمومی لحظهای بزرگتر از کشف دوچرخه وجود ندارد! در این بخش سعی خواهد شد تا منشا این اختراع بزرگ ردیابی شود و از چگونگی اشباع جهان از دوچرخه بعد از دوران طولانی اسبسواری صحبت شود.
تاریخچه دوچرخه و سیر تکامل آن
در چند قرن گذشته، روشی که افراد جهت حمل و نقل عمومی استفاده میکردند از اسبسواری به استفاده گسترده از دوچرخه تبدیل شد. در اینجا ما روزهای اولیه را شرح خواهیم داد که در آن تعداد کمی از پیشگامان مهندسی جایگاه خود را در تاریخ مشخص کردهاند.
پیش از ایجاد و اختراعِ دوچرخههای مدرن امروزی، چندین نمونهی ساده از دوچرخه وجود داشت. همه چیز از سده ۱۶ میلادی با کشف طرحهای لئوناردو داوینچی آغاز شد که طرح سادهای از دوچرخه بود. البته بعضی از مورخان مدعی هستند که این طرح توسط یکی از شاگردان او به نام جیان باتیستا میباشد و یا اینکه به طور کلی جعلی است! این طراحی هرگز به مدل قابل استفاده تولید نشد و همچنان اسبها تنها وسیله مقرونبهصرفه حملونقل در جادهها بودند.
بارون کارل فن دریسِ آلمانی در اوایل قرن نوزدهم اولین نوع از دوچرخههای مدرن را اختراع کرد. این دوچرخه Laufmaschine نام داشت و متشکل از دو چرخ بود که با یک میله مرکزی به هم متصل میشدند. راننده این دستگاه محبور برای رسیدن به سرعت مورد نظر از حرکت پاهایش بر روی زمین استفاده کند و سپس پاهای خود را جمع کند تا دستگاه به حرکت خورد ادامه دهد و پدالی در کار نبود. این اختراع فن دریس توانست در انگلستان اصلاح شود و با نام Dandy Horse یا سله ریفر عرضه شود.
این طراحی تقریبا تا ۴۰ سال به کار خود ادامه داد تا اینکه دو ماشینساز فرانسوی به ایدهای رسیدند که در دنیای دوچرخه انقلابی ایجاد کرد. Pierre Michaux و Pierre Lallemen با دیدن نحوه کار سله ریفر طرحی را ابداع کردند که در آن صندلی بر روی ستون نگهدارنده قرار میگرفت و برای حرکت پدالهایی را بر روی آن قرار دادند. در سال ۱۸۶۴ آنها اولین مدلشان را ساختند که تولید آن بسیار کارآمد و آسان بود. چهار سال بعد آنها بودجه تولید را جمعآوری کرده و شروع به بهبود طراحی اولیه خود کرده و تولید انبوه آن را آغاز کردند.
یکی از محبوبترین طراحیهای آن زمان مدلی بود در آن چرخ جلو بزرگتر از چرخ عقب بود. این نوع دوچرخه در سال ۱۸۶۹ توسط یوجین مایر فرانسوی و با سرمایهگذاری جیمز استارلی انگلیسی ساخته شد. اولین مدلهای این نوع دوچرخه در طول دهه ۱۸۷۰ در انگلستان در دسترس قرار گرفتند و استقبال خوبی نیز از آنها شد.
بعد از چند سال محبوبیت و استقبال از دوچرخه چرخ بزرگ در سال ۱۸۸۰ جان کمپ استارلیِ انگلیسی اولین دوچرخهی امن خود را ابداع کرد. امروزه این اختراع به عنوان یکی از مهمترین لحظات در تاریخ دوچرخه تلقی میشود. زنجیری که پدالها و چرخ عقب و جلو را بهم متصل میکرد. این دوچرخه شبیه به نسل طلایی دوچرخههای امروزی بود.
از آن زمان طراحی دوچرخه و تجهیزات در سراسر جهان استاندارد شد و طراحان تمام چهار جنبه اساسی دوچرخه، یعنی ایمنی، سرعت، راحتی و هدایت کردن را در طراحیهایشان لحاظ میکردند. همه آنها شکل لوزی و الماسی اولیه خود را داشتند و شامل جنس فلزی، تایرهای لاستیکی بادی، زنجیر غلتکی، چرخ دنده، ترمزهای کمی و … بودند. عصر طلایی دوچرخه از ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ به طول انجامید و دوچرخه به یکی از وسایل حملونقل عمومی تبدیل شد. این کار، تاسیس اولین باشگاههای دوچرخهسواری را که جنبهی تفریحی داشتند را در سراسر آمریکا و اروپا رواج داد. در طول سالها هزینههای ساخت آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافت که باعث افزایش استفاده از آنها در سراسر جهان شد.
عصر مدرن دوچرخه در دهههای ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ با افزایش آگاهی آمریکای شمالی از مزایا و فواید ورزش و حملونقل موثر، آغاز شد. در سال ۱۹۷۵ بیش از ۱۷ میلیون نفر با دوچرخههای سبکتر و ارزانتر شروع به دوچرخهسواری کردند. از آن زمان تاکنون دوچرخههای کورسی، کوهستانی و BMX به وجود آمدند که هر یک مخصوص اهداف خاصی طراحی شدهاند. در سال ۲۰۱۰ تولید دوچرخه در سراسر دنیا به ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیارد عدد رسید.
تاریخچه دوچرخه سواری
دوچرخهسواری اصطلاحی است که کاربردهای مختلف دوچرخه را در زندگی روزمره، تفریح، رویدادهای ورزشی و حملونقل توصیف میکند. از مزایای اصلی استفادهی گسترده از دوچرخه در سراسر جهان میتوان به کاهش آلودگی هوا، نگهداری آسان آن، کاهش آلودگی صوتی، کاهش ترافیک و سلامتی و … اشاره کرد. تاریخچه دوچرخه سواری را میتوان با جهش و پیشرفت فناوری، مستقیماً مرتبط دانست. گسترش دوچرخهسواری با پیشرفت تکنولوژی بسیار سریعتر شد و گروههای مختلف توانستند به راحتی دوچرخههای ایمن و بهتری را طراحی و تولید کنند.
دوچرخه سواری نوعی ورزش است که روی سیستمهای قلبی، عروقی و ریوی اثر مثبت دارد. چون در این ورزش از دوچرخه استفاده میشود میتواند جایگزین خودروهایی شود که آلودگی هوا ایجاد می کنند. دوچرخه سواری سه برابر سریع تر از راه رفتن بوده و به همان میزان مصرف انرژی داشته و ورزشی مفید به حساب میآید.همچنین به طرز شگفتانگیزی در روحیهتان تاثیرات مثبتی خواهید دید؛ فکر شما و دیدتان نسبت به اطرافتان عوض میشود و موضوعات را بهتر و دقیق تر میبینید. دوچرخه سواری یکی از ورزشهای متداول اروپا، آمریکا و آسیا است. امروزه در بسیاری از کشورها از دوچرخه به عنوان اسباب بازی کودکان، وسیلهای برای جابهجایی سربازان، نیروهای پلیس و توزیع نامهها استفاده میگردد.
نخستین مسابقه دوچرخه سواری درسال ۱۸۶۸ در محلی به نام هندون در انگلستان برگزار شد. در سال ۱۸۶۹ نخستین مسابقه بین المللی دوچرخه سواری در جاده، بین دو شهر پاریس و روان برگزار شد. پایههای فدراسیون بین المللی دوچرخه سواری در سال ۱۹۰۰ با تاسیس اتحادیه بین المللی دوچرخه سواری که مرکز آن در پاریس بود؛ تاسیس شد و در نهایت از سال ۱۹۰۱ رویدادهای دوچرخه سواری به طور رسمی و جهانی آغاز شده است. در حال حاضر، دوچرخهها در دهها فعالیت ورزشی، از جمله حضور منظم در بازی های المپیک استفاده میشود.
برگرفته شده از bicyclehistory.net