نحوه ترمیم ترک لاستیک دوچرخه [ روش ساده و سریع ]

نحوه ترمیم ترک لاستیک دوچرخه

ترمیم ترک لاستیک دوچرخه و پنچر شدن آن موضوعی است که دوچرخه سواران باید از آن آگاه باشند. ترمیم و تعمیر لاستیک با ابزار و امکانات اولیه نیازمند دانش و آگاهی است. به طور کلی هر چه قدر بیشتر بدانید و تمرین کنید انجام این کار برای شما آسان‌تر خواهد شد. این مقاله شما را با نحوه ترمیم ترک لاستیک دوچرخه و همچنین گرفتن پنچری لاستیک دوچرخه آشنا می‌کند.

مراحل ترمیم ترک لاستیک دوچرخه و پنچرگیری

ابتدا توجه داشته باشید که حتماً در هنگام دوچرخه سواری یک عدد تیوپ یدک، کیت پنچرگیری، تایر لیور، تلمبه یا پمپ باد، کپسول C02 و چند ابزار مورد نیاز را همراه خود داشته باشید. طبق دستورالعملی که در ادامه مقاله شرح می‌دهیم عمل کنید تا سریعاً مشکل برطرف شود.

خرید تلمبه دستی تلسکوپی پرفومنس پرو PRO perfomance telescopic minipump

چرخ را از دوچرخه جدا کنید

در ابتدا اگر ترمز لقمه‌ای دارید آن‌ها را خلاص کنید. اگر روی ترمز دوچرخه ضامن است آن را باز کنید و اگر دوچرخه نیز ضامن دارد آن را هم باز کنید و نگه دارید. برای درآوردن چرخ عقب نیز ابتدا ترمز لقمه‌ای را خلاص و سپس با شل کردن اهرم آن چرخ را جدا کنید.

تیوپ را جدا کنید

جهت ترمیم ترک لاستیک دوچرخه باد داخل لاستیک دوچرخه خود را کاملاً خالی کنید. بدون کمک تایر لیور کمی دشوارتر است اما شما می‌توانید با فشار دادن لبه‌های لاستیک به سمت وسط طوقه و چرخاندن طوقه لبه‌های لاستیک را جدا کرده و سپس لبه‌های لاستیک را به سمت بالا و روی قسمت لبه بیرونی طوقه حرکت دهید.

زمانی که قسمتی از لبه‌های لاستیک جدا شد شما باید بتوانید بقیه آن را با انگشتتان آزاد کنید. در ابتدا ساقه والف را بیرون بکشید و از طریق طوقه تیوب را جدا کنید. مابقی تیوب در زمان کشیده شدن به راحتی خارج می‌شوند.

جهت ترمیم ترک لاستیک دوچرخه علت آن را بررسی کنید

تیوب و لاستیک را جهت بررسی بریدگی، سوراخ، ترک یا پارگی با دقت مشاهده کنید. تمام جزئیات تیوب را بررسی کنید تا علت پارگی و پنچری لاستیک را پیدا کنید و در صورتی که قابل ترمیم بود آن را تعمیر کنید.

با انگشت شصت و اشاره خود لاستیک را با دقت چک کنید و سعی کنید تمام قسمت‌های داخلی آن را لمس کنید. اگر وجود آسیبی را حس کردید آن محل را با دقت بیشتری بررسی کنید تا ببیند آسیبی در آن قسمت وجود دارد یا خیر.

اگر هیچ سوراخ و ترکی مشاهده نکردید تیوب را باد کنید تا هوای خارج شده را چک کنید. برای بهتر انجام دادن این کار می‌توانید تیوب را درون آب قرار دهید تا خروج هوا را مشاهده کنید.

چه زمانی نیاز است تیوب را تعویض کنید

برخی از دوچرخه سواران ممکن است به‌خاطر صرفه‌جویی در وقت تعویض را به گرفتن پنچر لاستیک دوچرخه ترجیح دهند. همچنین هنگامی که آسیب زیاد باشد وصله‌کاری مؤثر نیست. در این صورت به جای ترمیم ترک لاستیک دوچرخه یا پارگی آن می‌بایست آن را تعویض کنید.

 

مراحل ترمیم ترک لاستیک دوچرخه را بیاموزید

 

نحوه ترمیم ترک لاستیک دوچرخه و آسیب‌های آن

کیت‌های وصله‌کاری موجود در بازار اغلب تمام چیز‌هایی که برای وصله زدن کاربردی است را دارند. در ادامه جهت ترمیم و تعمیر تیوب خود طبق مراحل زیر پیش بروید:

ابتدا ناحیه آسیب دیده را پیدا و آن را تمیز و خشک کنید. سپس چسب مایع ولکانیزه را بر روی آن پخش کنید و منتظر بمانید تا چسبناک شود. در این هنگام چسب تیوب را قرار دهید و با کمی فشار در جای خود نگه دارید.

جهت رفع موقتی پارگی می‌توانید از یک تکه کاغذ تا شده استفاده کنید و آن را بین لاستیک و تیوب قرار دهید تا شکاف را بپوشاند. همچنین می‌توانید از چسب کفش نیز جهت ترمیم موقت پارگی و ترمیم ترک لاستیک دوچرخه استفاده کنید.

تمیز کردن ناحیه آسیب دیده

در اغلب کیت‌های پنچرگیری دوچرخه یک نوع کاغذ سنباده قرار دارد که می‌توانید با کمک آن سطح محلی که قرار است چسب را روی آن پخش کنید را تمیز و آماده کنید‌. با سنباده به آرامی دور ترک یا سوراخ را تمیز کنید تا زمانی که در لاستیک کمی تغییر رنگ ایجاد شود.

استفاده از چسب برای پارگی لاستیک

در این مرحله با انگشت خود مقدار مناسبی از چسب را بر اطراف سوراخ و ترک پخش کنید. به اندازه‌ای چسب را پخش کنید که وصله‌ای که قرار است به کار ببرید به همان اندازه باشد.

خرید تلمبه دستی تلسکوپی ایکس.اس پرفومنس پرو PRO perfomance XS telescopic minipump

وصله را روی ترک یا سوراخ فشار دهید

جهت ترمیم ترک لاستیک دوچرخه وصله را طوری تنظیم کنید که مرکز آن به طور مستقیم بر روی ترک یا سوراخ قرار بگیرد. سپس آن را به سمت پایین فشار دهید و به مدت ۶۰ ثانیه نگه دارید تا به خوبی بچسبد.

در نهایت تیوب را باد کنید و جهت شنیدن صدای خروج باد وصله را به گوش خود نزدیک کنید. اگر صدای خروج هوا شنیده نشد به معنای آن است که ترمیم با موفقیت انجام شده است.

نتیجه گیری

در این مقاله با نحوه ترمیم ترک لاستیک دوچرخه آشنا شدیم و به طور جامع به بررسی مراحل آن پرداختیم. توجه داشته باشید که در هر زمانی که دوچرخه سواری می‌کنید ممکن است به هر دلیلی لاستیک دوچرخه دچار آسیب شود. با کمک یک کیت پنچرگیری و چسباندن وصله بر روی محل آسیب دیده می‌توانید به سرعت به طی کردن مسیرتان بازگردید.

 

برای مشاهده انواع تایر و تیوپ روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر تایر و تیوپ دوچرخه

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *