تفاوت دوچرخه ‌های تالون چیست؟ +[راهنمای خرید دوچرخه تالون]

تفاوت دوچرخه ‌تالون

دلیل تفاوت دوچرخه ‌های تالون می‌تواند برند و مدل قطعاتی باشد که در ساخت آنها بکار رفته است. البته تمامی مدل‌های این دوچرخه‌ها از تالون ۱ گرفته تا تالون ۲، ۳ و ۴ دارای فریم و بدنه یکسانی از جنس آلومینیوم هستند که به‌صورت تخصصی برای برند جاینت تولید می‌شوند. با این وجود در یک سری قطعات بکار رفته در آنها تفاوت‌هایی دیده می‌شود که می‌تواند عملکرد و کیفیت سواری آنها را در مکان‌های مختلف تحت تأثیر قرار دهد.

این تفاوت‌ها را می‌توان در نوع برند و مدل قطعاتی چون فرمان، دوشاخ، طبق انداز، شیفتر، کتی ترمز، شانژمان، طبق قمه و تایر مشاهده کرد. در حالت کلی وزن دوچرخه جاینت حدود ۱۴ کیلوگرم بوده و وزن مدل‌های مختلف آن تفاوت چندانی با هم ندارند. همچنین در این مقاله سعی داریم به تفاوت‌های موجود در مدل‌های مختلف این دوچرخه و در قطعات نام برده شده اشاره کنیم.

 

تفاوت دوچرخه جاینت ‌تالون

 

تفاوت دوچرخه‌ها در فرمان

دوچرخه‌های کوهستانی که اغلب برای مسیرهای سخت و کوهستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، دارای فرمان پهن‌تری نسبت به مدل‌های دیگر هستند. لذا طول فرمان دوچرخه‌های جاینت تالون بنا بر استفاده‌ای که از آنها می‌شود می‌تواند متفاوت باشد. معمولاً دوچرخه‌های تالون ۲ و ۳ با طول فرمان ۷۸ سانتیمتری طراحی شده‌اند، در حالی که فرمان نصب شده بر روی دوچرخه تالون ۴ دارای طول ۷۳ سانتیمتر است.

تفاوت دوچرخه ‌های تالون  در شیفتر

شیفتری که در این مدل دوچرخه‌ها استفاده می‌شود بستگی به کاربرد آنها دارد که می‌تواند از مدل‌های مختلف برند shimano انتخاب شود. لذا با توجه به کاربرد دوچرخه تالون ۲، در آن از شیفتر shimano مدل Acera استفاده شده است. شیفتر مورد استفاده در دوچرخه تالون ۳ نیز از shimano مدل Altus بوده و در دوچرخه تالون ۴ از شیفتر shimano مدل SL-M315 استفاده شده است.

تفاوت دوچرخه‌ها در دوشاخ

از آنجایی که در دسته‌بندی دوچرخه‌های جاینت، تالون ۲ نسبت به تالون ۳ و ۴ دارای کاربرد کوهستانی‌تری است، دوشاخ این نوع دوچرخه‌ها از Rockshox مدل  XC30 انتخاب می‌‌شود. همچنین دوشاخ استفاده شده در دوچرخه تالون ۳ از برند SR Suntour مدل XCT30، در تالون ۴ از برند SR Suntour مدل  XCE و در تالون ۱ از برند Giant مدل  SXC32-2 است. علاوه بر مدل دوشاخ‌ها، تفاوت‌های دیگری نیز در این بخش از دوچرخه‌ها دیده می‌شود، به‌عنوان مثال در تالون ۲ از قفل هیدرولیکی، تالون ۳ از قفل دستی و تالون ۴ از تنظیم‌کننده دستی استفاده شده است.

تفاوت دوچرخه ‌های تالون در کتی ترمز

اگرچه ترمزهای بکار رفته در همه مدل‌های دوچرخه جاینت تالون یکی بوده و از نوع دیسک هیدرولیکی است، اما در بخش کتی ترمز تفاوت‌هایی دیده می‌شود. البته این تفاوت در دوچرخه‌های تالون ۱ و ۳ و ۴ وجود دارد که در تالون ۴ از کتی ترمز برند Shimano مدل EF500 و تالون ۳ از کتی ترمز برند Tektro مدل HDC M275 استفاده می‌شود. همچنین کتی ترمز بکار رفته در تالون ۱ از برند Tektro مدل  TKD143 بوده و در تالون ۲ از همان کتی ترمزی استفاده شده است که در تالون ۳ دیده می‌شود.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه جاینت روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه جاینت

 

تفاوت در طبق انداز

تفاوت‌های موجود در طبق اندازهای مورد استفاده در مدل‌های مختلف تالون به میزان دقت و سرعت عمل این دوچرخه‌ها بستگی دارد. به‌عنوان مثال از آنجایی که طبق انداز برند Shimano عملکرد بهتر و مؤثرتری را در عمل نشان می‌دهد، در دوچرخه‌های تالون ۲ و ۳ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بدین‌صورت که در تالون ۲ از برند Shimano مدل Alivio و دوچرخه جاینت تالون ۴ از برند Shimano مدل Tourney استفاده می‌شود. همچنین طبق انداز تالون ۳ از برند MicroShift مدل FD-M283 است.

تفاوت دوچرخه ‌های تالون  در شانژمان

مطمئناً تا اینجای مقاله متوجه این قضیه شده‌اید که قطعات بکار رفته در دوچرخه‌های تالون ۱ و ۲ از مدل‌های رده بالا و باکیفیت‌تر هستند. لذا در انتخاب شانژمان تالون ۱ از برند Shimano مدل Deore و تالون ۲ از برند Shimano مدل Alivio استفاده می‌شود تا قابلیت بهتری برای سواری در مسیرهای کوهستانی داشته باشد. شانژمان‌های بکار رفته در سایر مدل‌های تالون از برند Shimano بوده ولی مدل آنها با هم فرق دارد، بدین‌صورت که در تالون ۳ از Shimano مدل Acera و تالون ۴ از Shimano مدل Tourney استفاده شده است.

تفاوت دوچرخه‌ها در طبق قامه

تعداد طبق و دنده‌های یک دوچرخه مشخص می‌کند که آن دوچرخه تا چه حد خصلت کوهستانی و عبور از جاده‌های سخت را دارا است. لذا هرچه تعداد این طبق و دنده‌ها کمتر باشد، دوچرخه موردنظر کوهستانی‌تر به حساب می‌آید. در دوچرخه‌های تالون ۱ از طبق قامه با برند ProWheel Charm و در تالون ۲ از طبق قامه برند Shimano با ۲ سینی استفاده شده است، درحالی که در دوچرخه‌های تالون ۳ و ۴ از طبق قامه با برند Prowheel استفاده شده است؛ البته با این تفاوت که طبق قامه دوچرخه تالون ۳ دارای ۲ سینی بوده و طبق قامه تالون ۴ دارای ۳ سینی است که کیفیت خوبی برای سواری در مسیرهای شهری و کوهستانی دارد.

تفاوت دوچرخه‌ها در تایر

در تولید مدل‌های مختلف دوچرخه‌های تالون از تایرهایی با برندهای معتبر و مشهور استفاده می‌شود که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم. در دوچرخه تالون ۱ از تایرهایی با برند Maxxis مدل Rekon استفاده می‌شود و تالون ۲ از تایرهایی با برند Maxxis مدل Ardent استفاده می‌شود که تایرهای این دو مدل دارای پهنای یکسانی نسبت به هم و بیشتری نسبت به سایر مدل‌ها بوده و برای مسیرهای کوهستانی طراحی شده‌اند.

در دوچرخه تالون ۳ نیز از تایرهایی با برند Maxxis مدل Ikon استفاده می‌شود که کمترین پهنا را در بین تایرهای دوچرخه‌های تالون به خود اختصاص داده‌اند که باعث می‌شود وزن دوچرخه جاینت تالون ۳ کمتر از سایر مدل‌ها باشد. دوچرخه جاینت تالون ۴ نیز توسط برند معروف دیگر یعنی برند CST تهیه می‌شوند که از نظر پهنا در حد وسط تایرهای دوچرخه‌های تالون قرار می‌گیرند. تایرهای دوچرخه‌های تالون ۳ و ۴ به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند در مسیرهای کوهستانی و شهری مورد استفاده قرار گیرند.

تفاوت دوچرخه‌ها در قیمت

قیمت دوچرخه‌های تالون بستگی به جنس، برند و مدل قطعاتی دارد که در آنها بکار رفته است. همان‌طور که در این مقاله بدان اشاره کردیم در دوچرخه‌های تالون ۱ و ۲ از قطعات و برندهای رده بالاتر استفاده می‌شود که همین امر نیز دلیلی بر افزایش قیمت آن نسبت به سایر مدل‌ها است. قیمت دوچرخه جاینت تالون ۱ از همه مدل‌ها بیشتر است و بعد از آن دوچرخه تالون ۲ بیشترین قیمت را نسبت به بقیه دارد.

دوچرخه تالون ۳ دارای رنج قیمتی نزدیک‌تری به تالون ۲ بوده و قیمت تمام شده دوچرخه تالون ۳ از بقیه مدل‌ها ارزان‌تر است. اگر به دنبال رنج قیمتی مدل‌های مختلف دوچرخه تالون هستید می‌توانید به سایت فروش این محصولات مراجعه کنید و از طریق لیست قیمت دوچرخه‌های جاینت، نسبت به خرید آنها اقدام نمایید.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه جاینت روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه جاینت

 

 

جمع‌بندی

همان‌طور که در این مقاله بدان اشاره شد، تفاوت دوچرخه ‌های تالون در جنس و برند قطعاتی است که در طراحی و تولید این دوچرخه‌ها بکار رفته است. این اختلاف قطعات می‌تواند در بخش‌های مختلفی چون فرمان، دوشاخ، طبق انداز، شیفتر، کتی ترمز، شانژمان، طبق قمه و تایر این دوچرخه‌ها دیده شود. به طبع با توجه به متفاوت بودن قطعات و برندهای سازنده آنها قیمت تمام شده این دوچرخه‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد. در پایان امیدواریم مطالبی که در این مقاله آورده شده است بتواند راهنمای خوبی برای شما در انتخاب یک دوچرخه جاینت تالون مناسب و بهینه باشد.

۴.۹/۵ - (۱۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *