تفاوت دوچرخه دخترانه و پسرانه در چیست؟ [ راهنمای جامع ]

تفاوت دوچرخه دخترانه و پسرانه

مقدمه

اگر به دوچرخه‌سواری علاقه دارید و می‌خواهید یک دوچرخه استاندارد خریداری کنید، باید بدانید که جنسیت و فرم بدن بر روی نوع دوچرخه تاثیر می‌گذارد و بنابراین به صورت کلی نحوه تنظیم و ویژگی‌های یک دوچرخه مناسب آقایان با دوچرخه‌ای که مناسب بانوان است، متفاوت خواهد بود. البته فراموش نکنید که این تفاوت‌ها در تمام دوچرخه‌ها رعایت نمی‌شود و حتما باید پیش از خرید به تناسب ابعاد و اندازه قسمت‌های مختلف دوچرخه با توجه به سایز شما دقت کنید. اگر تاکنون تصور می‌کردید که تفاوت دوچرخه دخترانه و پسرانه فقط در رنگ آن‌ها است، با ما همراه باشید تا با تفاوت‌های جزئی‌تر و مهم‌تری آشنا شوید.

با تفاوت دوچرخه دخترانه و پسرانه آشنا شوید

فیزیک بدن بانوان و آقایان متفاوت است، همانطور که می‌دانید اکثر خانم‌ها بالاتنه و دست‌های کوتاه‌تر و پاهای بلندتری نسبت به آقایان دارند و همچنین لگن‌ آن‌ها بزرگ‌تر و عرض شانه کمتری دارند. البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که گاهی خانم‌ها با دوچرخه آقایان راحت‌تر هستند و گاهی نیز برعکس، بنابراین در برخی از موارد بین دوچرخه‌ها تفاوتی مشاهده نمی‌کنید. اما در این بخش ما به صورت کلی ویژگی‌های فیزیک بدنی دخترها و پسرها را کنار هم گذاشته و سپس تفاوت دوچرخه مناسب بانوان با آقایان را بررسی می‌کنیم.

 

ویژگی های اجزای دوچرخه

 

ویژگی‌های اجزای دوچرخه

  • بدنه دوچرخه: اولین تفاوتی که می‌خواهیم به آن بپردازیم، تفاوت در بدنه و میله جلو دوچرخه است. مدل دوچرخه های زنانه به صورتی طراحی شده است که میله جلو کمی خمیدگی داشته تا سوار یا پیاده شدن راحت‌تر باشد، اما میله جلو در دوچرخه‌های آقایان معمولا به صورت موازی با زمین است. همچنین اگر این میله که به دسته‌ها و بدنه دوچرخه متصل است، به صورت منحنی نباشد باید ارتفاع کمتری نسبت به دوچرخه آقایان داشته باشد. دوچرخه‌هایی که برای دخترها طراحی می‌شوند، معمولا تا سایز xs نیز هستند، اما آخرین سایز برای دوچرخه‌های پسرانه معمولا s است.
  • فرم صندلی یا زین دوچرخه: با توجه به تفاوت فرم لگن، زین دوچرخه زنانه باید پهن‌تر از صندلی دوچرخه مردانه باشد تا خانم‌ها احساس راحت‌تری در زمان طولانی داشته باشند. همچنین زین‌هایی که برای دوچرخه مناسب آقایان انتخاب می‌شود، معمولا باریک و بلند‌تر هستند.
  • دسته دوچرخه: تفاوت دوچرخه دخترانه و پسرانه در تفاوت اندازه دسته‌ها است. به صورت کلی عرض شانه پسرها از دخترها بیشتر است و به همین دلیل در هنگام طراحی دوچرخه، دسته‌ها را با اندازه‌ای متفاوت می‌سازند و بنابراین عرض فرمان دوچرخه زنانه کمتر از دوچرخه آقایان است. همچنین دسته‌های کمکی نیز با ارتفاع کمتری در دوچرخه‌های دخترانه طراحی کرده‌اند تا خانم‌ها بتوانند بر روی دوچرخه تسلط بهتری داشته باشند و درنتیجه برای دوچرخه‌های پسرانه نیز این دسته‌ها را در ارتفاع بالاتری تنظیم شده‌اند.
  • فاصله بین دو محور رکاب: به دلیل تفاوت در فرم لگن خانم‌ها و آقایان، فاصله بین دو پا نیز متفاوت خواهد بود. بنابراین برندهای معتبری که در زمینه طراحی مدل دوچرخه ‌های زنانه فعال هستند، فاصله بین دو محور رکاب را بیشتر از دوچرخه‌های مردانه تنظیم می‌کنند. البته این تنظیمات را می‌شود بعد از خرید نیز با توجه به فرم بدن خود تنظیم کنید.
  • سایز اهرم ترمز: برای اینکه دخترهایی که دست‌های کوچکی دارند نیز بتوانند مدتی طولانی و بدون خستگی دوچرخه‌سواری کنند، سایز اهرم ترمز را کوچکتر و وزن آن را کمتر از دوچرخه‌های پسرانه طراحی کرده‌اند.
  • قیمت دوچرخه: به صورت کلی قیمت دوچرخه‌های دخترانه با پسرانه با یکدیگر متفاوت نیست. اما به دلیل اینکه نکات و تنظیمات اختصاصی را فقط می‌توان در دوچرخه‌های برند‌های معروف و معتبر پیدا کرد، می‌توان گفت اگر به دنبال یک دوچرخه با تنظیمات کاملا شخصی و منحصربه‌فرد برای خانم‌ها یا آقایان هستند، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید.

برای مشاهده انواع دوچرخه بچه گانه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه بچگانه

 

استفاده از دوچرخه مناسب برای خانم‌ها و آقایان

یکی از نکاتی که باید پیش از خرید دوچرخه به آن توجه کنید، راحتی شما است. بنابراین با توجه به فرم بدن و نوع فیزیک خود باید دوچرخه مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر خانم هستید و پاهای کوتاه و لگن کوچکی دارید، می‌توانید از دوچرخه‌های مردانه استفاده کنید و یا برعکس اگر آقا هستید و دست‌های کوتاه و بدن کوچکی دارید، دوچرخه‌های زنانه را امتحان کنید. درنتیجه همیشه یک دوچرخه استاندارد و متناسب با فیزیک بدن خود را انتخاب کنید تا از دوچرخه‌سواری خسته نشوید.

سخن پایانی

در این متن با تفاوت دوچرخه دخترانه و پسرانه آشنا شدید و اکنون می‌توانید متناسب‌ترین دوچرخه را برای خود انتخاب کنید. البته باید به این موضوع اشاره کرد که برخی از برندهای تولیدکننده دوچرخه ترجیح می‌دهند که طراحی و تنظیمات دوچرخه‌ها را به صورتی انجام دهند تا هم خانم‌ها و هم آقایان بتوانند از آن استفاده کنند. اما اگر می‌خواهید به صورت حرفه‌ای دوچرخه‌سواری کنید و مسافت طولانی رکاب بزنید و یا اگر می‌خواهید در هنگام دوچرخه‌سواری راحت باشید، بهتر است از دوچرخه‌های مناسب خود استفاده کنید.

بنابراین با توجه به موقعیت خود می‌توانید دوچرخه زنانه اسلامی، دوچرخه مناسب آقایان و… را انتخاب کنید. البته فراموش نکنید که نام یک دوچرخه نمی‌تواند مشخص کند که حتما خانم‌ها باید از آن استفاده کنند و یا فقط برای آقایان است. با توجه به تفاوت‌هایی که در متن بررسی کردیم، شما باید با توجه به فرم بدن خود مدل دوچرخه را انتخاب کنید.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه بچه گانه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه بچگانه

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *