نحوه جلوگیری از پنچر شدن لاستیک دوچرخه [ راهکارهای حرفه ای ]

نحوه جلوگیری از پنچر شدن لاستیک دوچرخه

جلوگیری از پنچر شدن دوچرخه یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که دوچرخه سواران باید از آن آگاه باشند. به طور کلی ممکن است به هر دلیلی لاستیک‌ دوچرخه دچار پنچری شوند که در این صورت حادثه‌های غیرمنتظره‌ای برای دوچرخه سواران رخ می‌دهد؛ بنابراین بهتر است از این اتفاق پیشگیری کنیم تا از بروز حوادث جلوگیری کرده باشیم. در این مقاله قصد داریم به سؤال چگونه از پنچر شدن دوچرخه جلوگیری کنیم پاسخ دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر تا آخر این مقاله با دوچرخستان همراه باشید.

خرید توپى تک عقب بلبرینگى برند NOVATECH

 

لاستیک دوچرخه کوهستان مکسس مدل REKON RACE (سایز ۲۷٫۵ و ۲۹)

 

نکاتی مهم و تأثیرگذار در جلوگیری از پنچر شدن دوچرخه

در این بخش از مقاله به شرح نکاتی مهم و ضروری جهت پیشگیری از پنچر شدن دوچرخه می‌پردازیم.

اگر در حال طی کردن مسیرهای طولانی و ناهموار هستید حتماً بعد از هر بار دوچرخه‌سواری لاستیک‌های دوچرخه را بررسی کنید و در صورتی که دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند آن‌ها را تعمیر یا تعویض کنید.

خرید لاستیک مکسیس مدل ایکون کوهستانی (Maxxis ikon) 26

هنگامی که مسیری را طی می‌کنید اگر بر روی زمین اشیاء براق و درخشان مشاهده کردید از آن دور شوید. زیرا ممکن است این اشیاء براق و درخشان خرده‌های شیشه یا اجسام برنده باشند و باعث پنچر شدن دوچرخه شما شوند‌.

ورود این اجسام تیز ممکن است در زمان ورود به لاستیک دوچرخه را پنچر نکنند اما با مرور زمان دچار کاهش باد لاستیک می‌شوند؛ بنابراین علت خالی شدن باد لاستیک دوچرخه می‌تواند ورود یک جسم تیز به داخل آن باشد.

جهت جلوگیری از پنچر شدن دوچرخه اگر بر روی لاستیک خود متوجه یک جسم درخشان و براق شدید سریعاً با دستکش آن را پاک کنید تا از فرو رفتن آن به صورت عمیق در لاستیک جلوگیری شود.

اما اگر مشاهده کردید که آن جسم به صورت عمیق داخل لاستیک فرو رفته است بهتر است آن را دست نزنید تا از خالی شدن بیشتر باد لاستیک جلوگیری شود. بهترین راه حل جهت چک کردن لاستیک‌های دوچرخه این است که با گرفتن قسمت نعلی و زین دوچرخه قسمت جلویی آن را بلند کنید.

خرید ترمز هیدرولیک شیمانو مدل XT ۸۱۰۰

 

نحوه جلوگیری از پنچر شدن لاستیک دوچرخه

 

  • پنچری‌های ریز لاستیک را وصله بزنید

اگر در زمان بررسی و چک کردن لاستیک دوچرخه خود متوجه سوراخ یا بریدگی ریز بر روی آن شدید، جهت جلوگیری از پنچر شدن دوچرخه آن را با چسب یا وصله پنچری تعمیر کنید. برای اینکه از رفع این مشکل اطمینان حاصل کنید می‌بایست باد لاستیک را خالی کنید و پس از پنچرگیری مجدد آن را پر از باد کنید.

  • استفاده از تیوب دو لایه جهت جلوگیری از پنچر شدن دوچرخه

تعدادی از دوچرخه سواران با استفاده از تیوپ دیگر که دیگر به تنهایی قابل استفاده نیست توانسته‌اند از پنچر شدن لاستیک‌های خود جلوگیری کنند‌. با کمک روش تیوپ دو لایه می‌توانید از پنچری احتمالی دوچرخه خود پیشگیری کنید‌.

خرید خودرو دوچرخه ۹ سرعته شیمانو Shimano_Tourney_hg200_11-34

برای انجام این کار به یک تیوپ نازک در تد ۲۳ میلی‌متر نیاز دارید. به این ترتیب لاستیک لاشه را از قسمتی که داخل طوقه قرار دارد ببرید و بین تیوپ و لاستیک دوچرخه خود قرار دهید. بعد از بستن چرخ آن را به میزان لازم باد بزنید. این روش برای دوچرخه سواران حرفه‌ای به علت بالا رفتن وزن دوچرخه توصیه نمی‌شود.

  • استفاده از نوار دور لاستیک جهت جلوگیری از پنچر شدن دوچرخه

علاوه بر روشی که در بالا ذکر شد شما می‌توانید با کمک نوار لاستیک که به منظور جلوگیری از پنچر شدن دوچرخه طراحی و تولید شده است استفاده کنید. در این روش نیز مانند روش قبلی یک لایه نازک بر روی لاستیک دوچرخه قرار می‌گیرد که باعث کاهش احتمال پنچری در دوچرخه می‌شود.

خرید لاستیک تیوبلس ۲۶ کانتیننتال ایکس کینگ Continental X-King TUBLESS tire 26*2.40

  • حواستان به لبه‌های تیز طوقه باشد

اگر از نزدیک به طوقه‌های دوچرخه نگاه کنید متوجه می‌شوید. این طوقه‌ها دارای لبه‌ها تیز هستند که اگر به پوشش آن‌ها توجه کافی نداشته باشید ممکن است باعث پنچری لاستیک‌های دوچرخه شوند؛ بنابراین توصیه می‌شود از سالم بودن نوار طوقه اطمینان حاصل کنید و کاملاً لبه‌های تیز آن را بپوشانید.

  • از خرید لاستیک نازک بپرهیزید

با پرداخت هزینه زیاد اقدام به خرید لاستیک‌های مسابقه نازک و سبک نکنید. این لاستیک‌ها برای مسابقات طراحی شده‌اند که به مدت چند ساعت با سرعت بالا مسیر را طی کنند؛ بنابراین از یک لاستیک سبک و نازک برای استفاده روزمره از دوچرخه انتظار زیادی نداشته باشید.

بررسی و مشاهده طوقه دوچرخه در سایت

برای دوچرخه‌سواری به طور روزمره و در مسیر‌های ناهموار از لاستیک‌های کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر استفاده کنید؛ زیرا این لاستیک‌ها دارای جداره محکم‌تر و مقاوم‌تری هستند و به همین علت احتمال پنچر شدن آن‌ها کمتر است.

خرید روغن ترمز شیمانو ۵۰ میل

جهت جلوگیری از پنچر شدن دوچرخه توصیه می‌شود که با پرداخت هزینه بالاتر یک لاستیک مرغوب و مناسب با هدفتان تهیه کنید. امروزه بسیاری از تولیدکنندگان لاستیک دوچرخه، لاستیک‌ دوچرخه ضد پنچری را تولید می‌کنند که دارای یک دارای یک فیبر اضافی به نام kelvar هستند. ساختار مولکولی این نوع از لاستیک‌ها باعث مقاوم شدن آن‌ها نسبت به سایر لاستیک‌ها می‌شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به شرح نکاتی جهت جلوگیری از پنچر شدن دوچرخه پرداختیم. اگر به دنبال راه و روش‌هایی هستید که از پنچر شدن لاستیک‌های دوچرخه خود جلوگیری کنید با کمک این نکات می‌توانید تا حدود زیادی احتمال پنچری دوچرخه خود را کاهش دهید.

برای مشاهده انواع تایر و تیوپ روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر تایر و تیوپ دوچرخه

Rate this post

2 دیدگاه برای “نحوه جلوگیری از پنچر شدن لاستیک دوچرخه [ راهکارهای حرفه ای ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *