راهنمای خرید دوچرخه bmx [ ویژگی ها و امکانات ]

راهنمای خرید دوچرخه bmx

مقدمه

دوچرخه‌های BMX از انواع دوچرخه‌هایی هستند که برای انجام حرکات نمایشی استفاده می‌شوند. به طور معمول تایر این مدل از دوچرخه‌ها حدودا ۲۰ اینچ است اما در تناسب با مسابقات مختلف، اندازه‌ی تایر دوچرخه نیز می‌تواند متفاوت از این مقدار باشد. از دیگر ویژگی‌های شاخص دوچرخه bmx می‌توان به فریم، دوشاخه بادوام، دسته‌هایی با اندازه‌ای بلند و چرخ دنده‌های تک سرعت آن اشاره کرد. این دوچرخه‌ها با وجود طراحی ساده‌، اما استحکام بالایی دارند و استفاده از آن‌ها آسان است. دوچرخه‌ سواران در دو رشته‌ی رقابتی و آزاد می‌توانند از این دوچرخه استفاده نمایند.

سبک آزاد بیشتر به انجام حرکات نمایشی با این دوچرخه‌ها می‌پردازد و در پیست‌هایی مخصوص انجام می‌شود. در ادامه قصد داریم مطالبی را به صورت جامع بیان کنیم و راهنمای خرید دوچرخه bmx را بازگو نماییم تا اگر قصد تهیه این دوچرخه را دارید، در ابتدا با ویژگی‌های و مشخصات آن به طور کامل آشنا شوید. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید بهترین دوچرخه bmx که شبیه دوچرخه بچه گانه است را خریداری نمایید.

راهنمای خرید دوچرخه bmx : بررسی مشخصات

در این بخش قصد داریم مشخصات فنی و ظاهری دوچرخه bmx یا دوچرخه های حرکات نمایشی را شرح دهیم. همانطور که اشاره کردیم، این دوچرخه‌ها معمولا برای انجام حرکات نمایشی، مانند پرش از مانع، مورد استفاده قرار می‌گیرند و به لحاظ سایزی، به دوچرخه‌های بچه گانه بی شباهت نیستند؛ طوقه‌های کوچک و پره‌های فراوان و مقاوم از جمله وجه شباهت‌های این دو نوع دوچرخه است.

تایر این نوع دوچرخه‌ها عاج دار است و مقاومت بسیار زیادی دارد؛ دوچرخه bmx از نوع دوچرخه‌های تک چرخ دنده، یا همان بدون دنده یا تک سرعت است. زین این دوچرخه‌ها بسیار پایین قرار گرفته تا در هنگام انجام حرکات آکروباتیک، دوچرخه سوار کنترل بهتری بر آن داشته باشد. همچنین دوچرخه سواران در هنگام اجرای حرکات می‌توانند پاهای خود را بر محلی که در دو طرف توپی‌های چرخ عقب و جلوی دوچرخه تعبیه شده، قرار دهند. لازم به ذکر است که جنس فریم و بدنه‌ی اصلی دوچرخه از الیاژ کروم است. از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به قامه‌های بلند ( در مقایسه با تنه دوچرخه )، پدال پهن و فرمان بلند و دارای طراحی خاص اشاره کرد. قابل ذکر است که سیستم کمک فنر یا تعلیق نیز در این دوچرخه‌ها تعبیه شده است.

بررسی انواع دوچرخه bmx

برای دستیابی به راهنمای خرید دوچرخه bmx  به شکلی جامع، لازم است تا انواع مختلف این دوچرخه را بررسی کنیم. این دوچرخه‌ها  براساس سبک ساختاری خود، به انواع گوناگونی تقسیم می‌شوند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

مدل رقابتی ( Racing )

این مدل از دوچرخه‌های BMX درواقع همان دوچرخه‌های معمولی هستند که برای کودکان طراحی و ساخته شده بودند و تغییر نکردند. سبک دوچرخه سواری رقابتی شامل اسپرینت‌های کوتاه و با سرعت در مسیرهای خاکی می‌شود و در آن از انواع مختلف جهش و چرخش استفاده شده تا در نهایت یک مسابقه‌ی پرتحرک و هیجان انگیز ایجاد شود. از جمله ویژگی‌های اساسی دوچرخه‌های رقابتی می‌توان به وزن پایین و سبک بودن آن اشاره کرد که به واسطه‌ی آن، امکان مانور بیشتری را به دوچرخه سوار می‌دهد.

در مجموع این ویژگی‌ها، یک دوچرخه سواری سریع اما کنترل شده را به ارمغان می‌آورد که قابلیت رقابت نیز دارد. از آن جایی که برای طراحی این مدل دوچرخه از موتور کراس الگو برداری شده، می‌توان گفت که شباهت ساختاری زیادی بین این دو وسیله وجود دارد، به جز بخش موتور. در پایان باید اشاره کرد که تایر این مدل از دوچرخه‌ها غالبا ۲۰ اینچ است و ترمز عقبی بسیار قوی دارد تا برای مسابقات مختلف آماده باشد.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه کوهستان روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه کوهستان

 

پیشنهاد خرید

پدال یک طرف قفل شو RACEWORK

۰ تومان۲.۵۴۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

مدل آزاد ( Free Style )

این مدل دوچرخه‌ها برای انجام حرکات نمایشی بسیار مناسب هستند و امکان انجام بدل کاری، حرکات آکروباتیک مانند حرکت بر یک چرخ و… را برای دوچرخه سواران فراهم می‌آورند. از این مدل دوچرخه برای رشته‌های ورزشی فلت لند، تریل، پارک و خیابانی می‌توان استفاده کرد و لازم به ذکر است که در وهله‌ اول، کاربردشان در خیابان‌ و سطوح صاف بیشتر است.

دوچرخه‌های سبک آزاد در مقایسه با دوچرخه‌های مدل جامپر، وزنی بالاتری دارند و این ویژگی سبب می‌شود تا دوچرخه سواران در حین انجام حرکات آکروبات، کنترل بهتری بر دوچرخه داشته باشند. این مدل دوچرخه دارای ترمز جلو نیز هست و سطح چرخش فرمان و آزادی آن در این دوچرخه در مقایسه با دوچرخه‌های رقابتی بیشتر است و گاهی تا ۳۶۰ درجه امکان چرخش فراهم می‌‌شود.

پیشنهاد خرید

کش اتصال چراغ قوه و ابزار به فرمان دوچرخه

۶۹.۹۰۰ تومان۶۹.۹۰۰ تومانخرید کنید

مدل پرشی ( Dirt Jump )

این مدل از دوچرخه‌های BMX نسبت به دو مدل قبل، سبک‌تر هستند تا امکان پرش دوچرخه سوار به راحتی فراهم شود. اما با توجه به فرودهای خطرناکی که اتفاق می‌افتد، در طراحی این دوچرخه از آج‌های سنگین و استندهای مقاوم استفاده شده است. این مدل از دوچرخه‌ها نیز دارای ترمز عقب قوی هستند و فرمانی با آزادی حرکت و قابلیت‌ چرخش ۳۶۰ درجه دارند تا دوچرخه سوار استفاده راحتی از آن داشته باشد.

 

 

راهنمای خرید دوچرخه bmx بررسی مزایا

 

راهنمای خرید دوچرخه bmx : بررسی مزایا

بعد از بررسی مشخصات فنی و ظاهری این دوچرخه‌ها و معرفی مدل‌های مختلف آن، در این بخش برخی از مزایای استفاده از دوچرخه‌های bmx را بر می‌شماریم. همانطور که دریافتید، اغلب مدل‌های دوچرخه‌ی bmx در مقایسه با دوچرخه‌های معمولی، سبک وزن به حساب می‌آیند و از طرفی دیگر سرعت بیشتری نیز دارند. لازم به ذکر است که می‌توان از آن‌ها برای انجام حرکات نمایشی استفاده کرد در حالی که احتیاجی به استفاده از کمک فنر ندارند.

نکاتی برای خرید دوچرخه

در ادامه‌ی بحث راهنمای خرید دوچرخه bmx، نکاتی را در این بخش بازگو می‌کنیم که توجه به آن‌ها می‌تواند به شما در انتخاب دوچرخه کمک کند.

  • در وهله‌ی اول نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، سایز دوچرخه است. دوچرخه‌ها در سایزها و اندازه‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند تا همه افراد بتوانند از آن استفاده کنند. هرچه سایز دوچرخه بیشتر باشد، به تناسب اندازه‌ی تایر نیز بیشتر می‌شود و در مقابل، عکس این قضیه نیز صادق است. بهتر است در هنگام خرید، نسبت به سایز دوچرخه‌ای که مناسب است اطمینان حاصل کنید. شما می‌توانید با امتحان کردن دوچرخه و اندازه گیری میزان فاصله بین زین تا صندلی به این اطمینان برسید. برای مثال اگر پای شما از رکاب فاصله‌ زیادی داشته باشد، لازم است تا دوچرخه‌ای با سایز کوچکتر انتخاب نمایید. دوچرخه‌ها عموما در سایزهای ٨، ١۶، ٢٠، ٢۴، ٢۶ و ٢٨ وجود دارند که براساس نیاز خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
  • نکته‌ی بعدی که باید مورد توجه قرار بگیرد، وزن دوچرخه است. به هر میزان که وزن دوچرخه‌ها کمتر باشد، طبیعتا سرعت و شتاب آن‌ها بیشتر خواهد بود. کمپانی‌های ساخت دوچرخه برای حفظ کیفیت بدنه‌ و در عین حال کاهش وزن آن، از آلومینیوم، کروم یا کربن برای ساخت دوچرخه استفاده می‌کنند که البته به کار گیری آلومینیوم اغلب رایج‌تر است، چراکه به نسبت عناصر دیگر قیمت کمتری دارد. در مجموع و با توجه به استانداردهای جهانی، وزن یک دوچرخه معمولی باید در بازه ۶ تا ۱۵ کیلو گرم قرار بگیرد.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه کوهستان روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه کوهستان

 

  • بدنه دوچرخه نیز از نکات مهمی است که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد. اغلب فرم دوچرخه‌ها را از فولاد، کروم، کربن یا آلومینیوم می‌سازند. اما برای ساخت بدنه دوچرخه‌های حرفه‌ای و مسابقه‌ای معمولا از کروم و کربن استفاده می‌شود که در مقایسه با آلومینیوم و فولاد قیمت بالاتری دارد و در نتیجه قیمت این مدل دوچرخه‌ها نیز بالاتر خواهد بود. انواع دوچرخه‌های فولادی یا آلومینیومی را بیشتر برای افراد تازه کار و نیمه حرفه‌ای مناسب می‌دانند.
  • در ادامه‌ی راهنمای خرید دوچرخه bmx می‌توان گفت که توجه به قطعات به کار رفته در دوچرخه‌ها نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. قطعات دوچرخه باید در بالاترین کیفیت ممکن ساخته شده باشند تا عمر مفید و البته بازدهی دوچرخه‌ها بالاتر برود. یکی از قطعات مهمی که باید به آن توجه کرد، قطعه‌ دو شاخ است که در انواع دوچرخه‌های هارد تیل استفاده زیادی از آن می‌شود و امنیت دوچرخه را تامین می‌کند. از دیگر قطعاتی که باید به آن‌ها توجه ویژه داشت، زنجیر، دنده عوض کن، شانژمان و دسته دنده هستند. از میان برندهای مطرح، می‌توان به برند شیمانو اشاره کرد که قطعات باکیفیت و استانداردی تولید می‌کند.

قیمت دوچرخه Bmx

عوامل زیادی بر قیمت تمام شده یک دوچرخه تاثیر گذار است، عواملی مانند کیفیت قطعات به کار رفته در دوچرخه، برند و کمپانی سازنده، کاربرد و سایز دوچرخه، که هزینه‌‌ای که برای تهیه‌ی یک دوچرخه باید بپردازید را تعیین می‌کند. اما در مجموع باید به این نکته اشاره کرد که قیمت دوچرخه‌های bmx در مقایسه با دیگر انواع دوچرخه‌، به نسبت کاربرد و کیفیت ساختی که دارند، عدد بالاتری را به خود اختصاص می‌دهند.

جمع بندی راهنمای خرید دوچرخه bmx

در این مقاله سعی کردیم به‌طور جامع ویژگی‌ها و مشخصات فنی و ظاهری دوچرخه‌های bmx را بررسی کنیم و مزایای استفاده از آن‌ها را بازگو نماییم. چنانچه قصد تهیه‌ی این مدل دوچرخه را دارید و می‌خواهید از آن استفاده کنید، با مطالعه‌ی این راهنما می‌توانید با آگاهی بیشتری نسبت به خرید دوچرخه اقدام کنید.

به یاد داشته باشید که دوچرخه سواری ورزشی مفید است اما در عین حال می‌تواند خطرآفرین نیز باشد. بنابراین در هنگام دوچرخه سواری حتما از وسایل ایمنی مانند کلاه دوچرخه سواری و زانو بند استفاده کنید تا ایمنی بیشتری داشته باشید.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه کوهستان روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه کوهستان

۴.۲/۵ - (۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *