ارائه راهکارهای نگهداری و مراقبت از دوچرخه

راهکارهای نگهداری و مراقبت از دوچرخه

مقدمه راهکارهای نگهداری و مراقبت از دوچرخه

یکی از ورزش‌ها و تفریحات سالم، دوچرخه سواری است. استفاده از دوچرخه برای رفت‌وآمد، هم به محیط‌ زیست و کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند و هم در سلامتی انسان نقش موثری دارد. اما باید بدانید که دوچرخه مثل هر وسیله یا ابزار دیگری که دارید نیاز به مراقبت دارد. اگر از دوچرخه خود مراقبت نکنید و در نگهداری از آن سهل‌انگار باشید، دچار خسارت و آسیب خواهید شد. در این مقاله راهکارهای نگهداری و مراقبت از دوچرخه را ارائه می‌دهیم. اگر در گروه دوچرخه‌دوستان قرار دارید یا به فکر دوچرخه هستید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را از سایت دوچرخستان دست ندهید. همچنین برای مشاهده آموزش نحوه تعویض بلبرینگ فرمان دوچرخه [ آموزش کامل ] میتوانید وارد سایت شوید.

خرید آچار ترکمتر دوچرخه برند TOPEAK

خرید آچار آلن دوچرخه ۶ کاره پرو

راهکارهای نگهداری و مراقبت از دوچرخه کدام‌اند؟

نگهداری و مراقبت درست از دوچرخه باعث می‌شود تا هزینه‌های مربوط به تعمیر آن کاهش یابد. امروز شاهد آن هستیم که قیمت تمامی وسایل و ابزار بالارفته و در صورت ایجاد هر خرابی، باید هزینه زیادی تقبل کنید. پس انجام راهکارهای نگهداری و مراقبت از دوچرخه بیش از پیش اهمیت دارند.

البته منظور از نگهداری و مراقبت از دوچرخه این نیست که هر روز هفته به‌جان دوچرخه خود بیفتید و آن را برق بیندازید. برای نگهداری از انواع دوچرخه باید این را در نظر بگیرید که میزان استفاده شما از دوچرخه چقدر است؟ و در چه شرایط آب‌وهوایی دوچرخه‌سواری می‌کنید؟ با پاسخ دادن به این دو سوال، متوجه می‌شوید که دوچرخه شما کِی و چندمرتبه به نگهداری و مراقبت نیاز دارد.

نوع دوچرخه شما هم در میزان نیاز به مراقبت آن موثر است. برای مثال، یک دوچرخه که برای رفت‌وآمد شهری انتخاب شده‌است نسبت به دوچرخه‌ کوهستان به مراقبت و شستشو کمتری نیاز دارد. یا میزان دفعات روغن کاری دوچرخه جاینت کوهستان نسبت به دوچرخه جاینت شهری بیشتر خواهد بود.

پس از خریدن دوچرخه، باید آن را در یک مکان مناسب نگهداری کنید تا دچار فرسایش کمتری شود. محل نگهداری دوچرخه در آپارتمان در پارکینگ است. البته باید تجهیزات امنیتی را برای دوچرخه‌تان تهیه کنید تا به دام دزدان نیفتد. نگهداری دوچرخه در فضای باز مثل حیاط، زیر نورآفتاب و باد و باران باعث فرسایش اجزای آن می‌شود.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه کوهستان روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه کوهستان

 

مثلا نور آفتاب می‌تواند باعث کاهش عمر تایر‌های آن شود یا زین دوچرخه را از بین ببرد. برای تمیزکردن دوچرخه باید از واکس‌های مخصوص استفاده کنید. قبل و بعد از هر بار دوچرخه‌سواری اجزای دوچرخه را بررسی کنید، فشار باد تایرهای آن را به‌دقت چک کنید تا در صورت خرابی، زودتر از آن مطلع شوید.

راهکارهای نگهداری و مراقبت از دوچرخه به شما در نگهداری دوچرخه خود کمک می‌کنند. برای نگهداری درست و اصولی از دوچرخه لازم است تمامی سیستم‌های آن از جمله پدال‌ها، قاب دنده‌ها، و دیگر اجزای آن را بررسی کنید. مراقبت از اجزای دوچرخه باعث می‌شود دوچرخه کمتر دچار آسیب‌هایی مثل فرسودگی، زنگ‌زدگی و خوردگی شود. بعد از هر بار دوچرخه‌سواری زنجیر دوچرخه را تمیز و روان کنید و از کثیف‌شدن زیاد زنجیر جلوگیری کنید. یادتان باشد پس از هربار تمیزکردن دوچرخه، باید دوباره از روغن زنجیر استفاده کنید.

ترمزها از اجزای مهم دوچرخه هستند که نباید رسیدگی به آن‌ها را از یاد ببرید. اگر ترمزها را چک نکنید ممکن است هنگام دوچرخه‌سواری از کنترل شما خارج شود و باعث آسیب‌های فیزیکی برای شخص شما شود. قبل از استفاده از دوچرخه، از سلامت لنت‌های آن مطمئن شوید. اهرم‌های ترمز عقب و جلو دوچرخه را فشار دهید و مطمئن شوید که سالم‌اند و به‌خوبی کار می‌کنند. سعی کنید تمامی قطعات دوچرخه را سالم نگهدارید. چک‌کردن هفتگی و منظم دوچرخه از فرسایش شدید قطعات آن پیشگیری می‌کند.

لازم است هر چند وقت یکبار، با استفاده از آچارهای مخصوص سفتی قطعات دوچرخه مثل نگهدارنده پدال‌ها، پیچ زین، پیچ‌های دوشاخ، تمام پیچ‌های موجود در دوچرخه را چک کنید. استفاده درست از دوچرخه باعث افزایش طول عمر آن می‌شود. سعی کنید در مسیرهای مختلف از دوچرخه مخصوص استفاده کنید. برای مثال دوچرخه شهری مخصوص دوچرخه‌سواری روی آسفالت است و هرگز نباید برای دوچرخه‌سواری در مسیرهای خاکی و کوهستانی از آن استفاده کرد.

 

تمیز کردن دوچرخه

 

برای تمیز کردن دوچرخه به چه وسایلی نیاز دارید؟

اگر قصد دارید حرفه‌ای دوچرخه‌تان را تمیز و درخشان کنید، به وسایل زیر نیاز پیدا خواهید کرد:

  • یک تکه پارچه
  • قلم‌مو یا مسواک به‌منظور پاک‌کردن زنجیر
  • مواد تمیزکننده مخصوص بدنه
  • حلال چربی‌زدا برای از بین‌بردن اثرات روغن‌ها
  • اسپری روان‌کننده زنجیر و بدنه

البته می‌توانید برای سهولت فرآیند تمیزکردن دوچرخه از یک پایه برای ثابت نگه‌داشتن دوچرخه استفاده کنید. از شستن فریم دوچرخه با آب اکیدا دوری کنید و اگر از آب برای شستن دوچرخه استفاده کردید، باید بلافاصله دوچرخه را خشک کنید. هیچ‌گاه نباید دیسک و طوقه دوچرخه را شست، مگر در صورت لزوم که باید برای شستن دیسک‌ها از اسپری مخصوص اینکار استفاده کنید. در صورتیکه به اسپری مخصوص دسترسی نداشتید، می‌توانید شستشوی دیسک و طوقه را با بنزین یا گازوئیل انجام دهید.

چه نکاتی را در هنگام نگهداری از دوچرخه دنده ای باید رعایت کرد؟

وجود دنده‌ها باعث می‌شود که نیروی تولیدشده توسط رکاب‌زدن را کنترل کرد. به عبارتی، دنده‌ها به شما این امکان را می‌دهند با سرعت‌های مختلفی دوچرخه‌سواری کنید. امروز اکثر دوچرخه‌ها دنده‌ای هستند و باید روش‌های نگهداری از آن‌ها را بلد بود.

در نگهداری از دوچرخه دنده‌ای، راهکارهای نگهداری و مراقبت از دوچرخه دنده‌ ای به کمک شما می‌آیند. همیشه باید قبل از استفاده از دوچرخه از سالم‌بودن دنده‌های آن اطمینان حاصل کنید. هر چند دفعه باید دنده‌ها را تمیز و آن‌ها را روغن کاری کنید. تعویض دنده‌ها اصول مخصوص به خود را دارد که باید آن‌ها را رعایت کنید تا دوچرخه شما سالم بماند.

هنگام تعویض دنده‌ها باید به این نکته توجه داشته‌باشید که اینکار خیلی نرم و آهسته و بدون نیروی زیادی صورت می‌گیرد. اگر هنگام تعویض دنده، به سختی اینکار را انجام دهید یعنی سرعت شما برای تعویض دنده مناسب نبوده یا سیستم دنده دوچرخه به تعمیر نیاز دارد و باید تنظیم شود. یادتان باشد اگر تعویض دنده به‌درستی انجام نشود، منجر به کشیدگی شانژمان و پارگی زنجیر دوچرخه خواهد شد.

سخن پایانی

استفاده از دوچرخه هم برای تقویت روحیه شما خوب است و هم با استفاده از آن، در کاهش آلودگی هوا نقش بسزایی ایفا می‌کنید. دوچرخه‌ها انواع مختلفی دارند و برای هر نوع، راهکارهای نگهداری و مراقبت از دوچرخه متفاوت است. نگهداری و مراقبت صحیح از دوچرخه هزینه‌های جانبی تعمیر آن را کاهش می‌دهد و باعث افزایش طول عمر دوچرخه می‌شود. با رعایت نکاتی که در این مقاله گفته شد، می‌توانید بیشتر از قبل مراقب دوچرخه خود باشید.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه کوهستان روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه کوهستان

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *