فواید دوچرخه سواری برای بانوان چیست ؟ [ راهنمای کامل ]

فواید دوچرخه ‌سواری بانوان

مقدمه فواید دوچرخه سواری برای بانوان

بانوان هنگام استفاده از دوچرخه به‌عنوان یک وسیله نقلیه یا ابزار تمرین‌کردن می‌توانند از فواید بسیار آن بهره ببرند. بانوان با انتخاب دوچرخه مناسب خود از میان انواع مختلف دوچرخه مانند دوچرخه‌ کوهستان، شهری، تاشو و… لذت ورزش‌کردن با دوچرخه را برای خود دوچندان کنند؛ اما آنها قبل از آن باید نقاط ضعف و قوت بدن را بشناسند و اهداف کوتاه‌مدت خود را تعیین کنند تا به‌هیچ‌عنوان در مسیر استفاده از دوچرخه دچار ناامیدی نشوند. فواید دوچرخه ‌سواری برای بانوان خیلی زیاد بسیار است و در این مقاله به بررسی آن ها می‌پردازیم.

 

دوچرخه ‌سواری بانوان صبحگاهی

 

فواید دوچرخه سواری صبحگاهی برای بانوان

·         باعث افزایش عملکرد مغز در طول روز می‌شود

هنگامی که صبح از خواب بیدار می‌شوید مغز در حالتی قرار دارد که به آن حالت آلفا گفته شده و امواج مغزی با سرعت پایین‌تری عمل می‌کنند که باعث کاهش عملکرد می‌شود. دوچرخه ‌سواری می‌تواند یک راه بسیار عالی برای روشن شدن مغز در صبحگاه و بالارفتن سرعت امواج مغزی برای بانوان و دیگر ورزشکاران باشد.

·         مصرف کالری بالاتر

تحقیقات نشان می‌دهد که بدن ما هنگام تمرین در حالت ناشتا از ذخایر چربی خود استفاده بیشتری دارد و کالری بیشتری می‌سوزاند. مصرف کالری بیشتر در طول روز تناسب‌اندام ورزشکاران و دوچرخه سواران را کنترل کرده و از چاقی جلوگیری می‌کند. کنترل تناسب‌اندام ورزشکاران خود می‌تواند دلیل بسیار محکمی برای انتخاب بازه زمانی صبح جهت استفاده از دوچرخه است.

·         فواید دوچرخه سواری برای بانوان: افزایش سوخت‌وساز بدن

با افزایش سوخت‌وساز بدن (متابولیسم) مواد مغذی راحت‌تر جذب بدن می‌شوند و در نتیجه سلامت بدن ورزشکار حفظ می‌شود. از دیگر مزایای افزایش و سوخت‌ساز می‌توان به افزایش مصرف کالری و جلوگیری از افزایش وزن اشاره کرد که پیش‌تر نیز در این مقاله به آن اشاره شد.

·         یک مدیتیشن بسیار عالی

اگر از دنبال‌کنندگان حرفه‌ای ورزش دوچرخه سواری باشید، قطعاً با حالت‌های دوچرخه سواری آرام (Calm) و زن (Zen-Like) آشنا هستید؛ مطالعات انجام شده روی دوچرخه سواری نشان می‌دهد که قرار گرفتن در این حالت‌ها می‌تواند تأثیر بسیاری در قرارگرفتن ورزشکار در حالت مدیتیشن داشته باشد. کاهش اضطراب و استرس، افزایش شادابی، احساس خوشبختی و کاهش فشارخون از مزایای مدیتیشن هستند که ورزشکار هنگام دوچرخه سواری از آن ها بهره می‌برد.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه کوهستان روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه کوهستان

 

·         یک‌زمان مناسب برای تنهایی

اگر فردی درون‌گرا یا برون‌گرا باشید به هر صورت گاهی کمی تنها بودن به تقویت روان شما کمک خواهد کرد؛ بیدارشدن زودهنگام می‌تواند فرصت بسیار مناسبی جهت دستیابی به این زمان برای ورزشکاران باشد. زمانی که به‌تنهایی ورزش می‌کنید خلاقیت شما افزایش پیدا کرده و حس خودآگاهی بیشتری خواهید داشت. ایجاد شفافیت بیشتر هنگام تصمیم‌گیری‌ها، شادی و رضایت بیشتر ورزشکار از دیگر فواید ورزش صبحگاهی است.

·       کمک به بهتر دیدن، بویایی و شنوایی

از دیگر مزایای این ورزش هوازی دیدن بهتر محیط اطراف و شنیدن صداهایی است که تابه‌حال به آن ها توجهی نداشته‌اید. شما می‌توانید هنگام دوچرخه‌سواری بدون توجه به ترافیک، ساختمان‌ها و دیگر قسمت‌های مسیر خود را هنگام دوچرخه‌ سواری ببینید و لذت ببرید. گل‌های تازه باز شده هم هنگام طلوع خورشید عطر بیشتری را تولید می‌کنند و حس بویایی ورزشکار را تقویت خواهند کرد.

·         تمرکز بهتر

در دنیای پرمشغله امروز، تمرکز روی یک کار می‌تواند یک چالش بسیار مهم برای افراد باشد؛ این ورزش به افرادی که ناتوانی در حفظ تمرکز خود دارند کمک می‌کند. دوچرخه سواری با آزادکردن انرژی درونی افراد می‌تواند به آن ها کمک کند تا بتوانند به‌سادگی روی یک فعالیت تمرکز داشته باشند و آن را به بهترین نحو ممکن به انجام برسانند.

·         کاهش تأثیرات منفی تابش مستقیم نور خورشید

با وجود فواید بسیار ورزش‌کردن در محیط‌های باز، معایبی مانند قرارگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید نیز گریبان‌گیر ورزشکاران خواهد شد. با انتخاب این ورزش به‌عنوان ورزش صبحگاهی تأثیرات منفی اشعه ماورا بنفش خورشید را کاهش داده و از سرطان پوست جلوگیری می‌کنید.

·         افزایش سطح سرتونین و دوپامین

در علم پزشکی احساس خوشبختی و شادی به سطح ترشح هورمون‌های سرتونین و دوپامین بازمی‌گردد. انجام فعالیت مفید بین ۳۰ تا ۶۰ دقیقه، مغز ورزشکار را از مشغله‌ها دور کرده و زمان موردنیاز جهت ترشح این دو هورمون را مهیا می‌کند. البته باید توجه داشت که ورزش جایگزین درمان نیست اما تأثیر بسیاری در جلوگیری از نیاز افراد به درمان دارد. از دیگر فواید دوچرخه ‌سواری برای بانوان به عنوان یک ورزش صبحگاهی تقویت سیستم بدن و سم‌زدایی بدن در اثر استفاده از تکنولوژی است که در کنار دیگر فواید به بهبود زندگی بانوان در طول روز کمک می‌کند.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه کوهستان روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه کوهستان

 

فواید دوچرخه سواری در سربالایی

تحقیقات انجمن پزشکی بریتانیا نشان داده که ورزش منظم موجب آمادگی قلبی عروقی افراد می‌شود؛ تحقیقات این مرکز علمی‌پژوهشی نشان می‌دهد که دوچرخه‌ سواری حداقل ۳۲ کیلومتر در هفته خطر ابتلا به امراضی مانند کرونر قلب را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. استفاده از دوچرخه در کوهستان یا سربالایی‌ها نیز فشار مستقیم روی مفاصل را از بین برده و موجب می‌شود فشار کمتری به آن ها وارد شود.

از دیگر فواید دوچرخه ‌سواری برای بانوان در سربالایی‌ها کاهش خطر آسیب‌دیدن مفاصل در طولانی‌مدت، فواید دوچرخه سواری در بدن‌سازی ورزشکار، افزایش قدرت مغز با اکسیژن‌رسانی بیشتر به آن و خواب راحت بوده که دلایل محکمی برای انتخاب این وسیله جهت بالارفتن از سربالایی‌ها و یا حتی کوه هستند.

 

فواید دوچرخه سواری ثابت

در این مقاله راجع به فواید دوچرخه ‌سواری برای بانوان در هوای آزاد را به طور مفصل صحبت کردیم؛ اما اگر استفاده از این وسیله ورزشی خارج از خانه برای شما ممکن نیست، نگران نباشید چراکه استفاده از دوچرخه ثابت نیز مزایای بسیاری دارد که در این جا آن ها را بیان می‌کنیم. بهبود بدنسازی کاردیو، کم کردن وزن، چربی‌سوزی، شبیه‌سازی یک ورزش کم تأثیر (Low-impact)، تقویت عضلات پا و پایین تنه، امکان انجام تمرین ورزشی اینتروال و امنیت بیشتر نسبت به دوچرخه‌ سواری در جاده‌ها از جمله فایده‌های دوچرخه ثابت هستند.

 

معایب دوچرخه ‌سواری بانوان

 

معایب دوچرخه سواری

همانند تمام ورزش‌ها ممکن است دوچرخه سواری نیز ورزشکار را گریبان‌گیر مشکلاتی کند که در این مقاله قصد داریم آن ها را شرح دهیم. تصادفات جاده‌ای، ارزیابی بیش از حد توانایی، مناسب نبودن دوچرخه برای معلولین، گران بودن دوچرخه، جذابیت وابسته به آب‌وهوا، نامناسب بودن برای مسافت‌های طولانی و یا دزدیده شدن دوچرخه معایب استفاده از این وسیله ورزشی هستند که افراد را از انتخاب این ورزش منصرف می‌کنند.

 

جمع‌بندی کلی فواید دوچرخه سواری برای بانوان

در نهایت این ورزشکار است که باتوجه‌ به شرایط خود تصمیم می‌گیرد که فواید دوچرخه ‌سواری برای بانوان را در نظر گرفته و از آن استفاده کند یا معایب آن را در نظر گرفته و خود را از مزایای بسیار این وسیله ورزشی محروم کند. درهرصورت پیشنهاد ما به بانوان استفاده از این وسیله ورزشی خواهد بود چراکه دوچرخه نقش به سزایی در سلامت روح و جسم دارد و می‌تواند لحظات بسیار مفرحی را برای شما فراهم کند.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه کوهستان روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه کوهستان

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *