بهترین لنت ترمز دوچرخه لقمه ای

بهترین لنت ترمز دوچرخه لقمه ای

راهنمای خرید بهترین لنت ترمز دوچرخه لقمه ای

لنت ترمز دوچرخه لقمه ای از قدیمی‌ترین نوع ترمزهای دوچرخه بوده که در حال حاضر نیز همچنان محبوبیت خود را بین بسیاری از دوچرخه سواران حرفه‌ای حفظ کرده است. ترمز در واقع یکی از اجزای بسیار مهم در هر دوچرخه محسوب شده که به راکب دوچرخه سوار این امکان را می‌دهد سرعت خود را تنظیم کرده و یا در نهایت دوچرخه را متوقف نماید. 

این تنظیم سرعت که متناسب با شرایط محیطی صورت می‌گیرد، نقش مهمی در حفظ امنیت و جان دوچرخه سوار دارد. از این‌رو شناخت بهترین لنت ترمز دوچرخه لقمه ای از اهمیت بالایی برخوردار است. بر اساس تاریخچه تولید اولین ترمز دوچرخه و مکانیسم آن می‌توان به ابداع کارل فون درایس اشاره کرد که با استفاده از یک کفشک ترمز از میزان سرعت چرخ عقب دوچرخه کاست. اما در گذر زمان پیشرفت‌های قابل توجهی در تولید انواع ترمز دوچرخه صورت گرفت. 

خرید طبق قامه شیمانو آسرا Shimano_Acera_m3000

هم‌اکنون شاهد ارائه لنت ترمز دوچرخه در سبک‌های جدیدتری از جمله ترمز لقمه‌ ای دوچرخه و… هستیم. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی بهترین لنت ترمز دوچرخه لقمه ای، درباره ویژگی‌های این لنت ترمز و همچنین نحوه تنظیم لنت ترمز دوچرخه، قیمت ترمز دوچرخه لقمه ای و… توضیحات کامل‌تری را ارائه نماییم.

 

انواع لنت ترمز دوچرخه و بررسی لنت ترمز دوچرخه لقمه ای

 

انواع لنت ترمز دوچرخه و بررسی لنت ترمز دوچرخه لقمه ای

اگر بخواهیم انواع لنت ترمز دوچرخه موجود در بازار را به صورت کلی دسته‌بندی و معرفی نماییم چهار نوع ترمز دوچرخه وجود دارد. علاوه بر لنت ترمز دوچرخه لقمه ای، انواع ترمز دیسکی، ترمز کاسه‌ای و ترمز پایه‌ای برای دوچرخه‌های مختلفی که در بازار هستند، طراحی و عرضه شده‌اند. در حال حاضر ترمز لقمه ای دوچرخه از پرکاربردترین ترمزها در میان دوچرخه سواران محسوب شده و توانسته است بخش عظیمی از تقاضای بازار را به خود اختصاص دهد. 

لنت ترمز دوچرخه لقمه ای به طور معمول در قسمت بالای چرخ قرار گرفته تا موقعی که فشرده می‌شوند، بتواند اصطکاک لازم را به طوقه، رینگ و لنت دوچرخه اعمال نماید. افزایش تدریجی اصطکاک از میزان سرعت چرخ‌ها کاسته و در نهایت آن‌ها را متوقف می‌سازد.

خرید کاپشن دوچرخه سواری زمستانی تیم لوتو جامبو Team LotoJumbo Winter Cycling Jacket

مهم‌ترین ویژگی‌های لنت ترمز دوچرخه لقمه ای

همان‌طور که اشاره شد ترمز دوچرخه لقمه ای از پرطرفدارترین ترمزهای دوچرخه برای استفاده در انواع دوچرخه‌ها شناخته شده است. شاید ابتدا تصور نمایید که استفاده از این ترمزها محدود به دوچرخه‌های قدیمی و یا بچه‌گانه بوده، اما هنوز هم بسیاری از دوچرخه‌ سواران نصب لنت ترمز لقمه ای را برای دوچرخه خود ترجیح می‌دهند. در ادامه مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های لنت ترمز لقمه ای دوچرخه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • نگهداری از لنت ترمز لقمه ای در مقایسه با سایر لنت ترمزهای موجود در بازار بسیار آسان و همچنین کم‌هزینه است.
  • قیمت لنت ترمز دوچرخه لقمه ای  ارزان و به صرفه است.
  • قطعات مربوط به این ترمز در بسیاری از فروشگاه‌ها و مراکز فروش لوازم جانبی دوچرخه موجود بوده و به آسانی یافت می‌شود.
  • از دیگر ویژگی‌های استفاده از این لنت ترمز فشار کمی است که بر روی چرخ‌ها وارد می‌سازد. بر همین اساس عمر مفید چرخ‌های دوچرخه تحت تاثیر استفاده از ترمز قرار نخواهد گرفت.

 

ترمز هیدرولیک شیمانو مدل ام تی۲۰۰

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو مدل mt200

 

معایب استفاده از ترمز لقمه ای دوچرخه

در کنار مزایای استفاده از ترمز لقمه ای دوچرخه لازم است که به معایب و اشکالات این ترمز‌ها نیز اشاره نماییم تا با توجه به موارد فوق بتوانید تصمیمات دقیق‌تری را برای خرید لنت ترمز دوچرخه لقمه ای بگیرید. برخی از معایب استفاده از ترمز دوچرخه لقمه ای عبارتند از:

خرید توپى بولبرینگ دوچرخه تایوانى (شفت و ضامن) مارک ENLEE

  • توان نسبتاً پایین این ترمز‌ها در هنگام گرفتن ترمز یکی از ایرادات مهم لنت ترمز دوچرخه لقمه ای است.
  • در شرایط جوی نامساعد نیز از  قدرت ترمز لقمه ای کاسته خواهد شد.
  • همچنین در صورت بالا رفتن میزان حرارت ترمز و یا گرفتن مداوم ترمز، قدرت این‌گونه ترمزها افت می‌نماید.
  • در صورتی که طوقه دوچرخه دچار آسیب و یا تاب‌دیدگی گردد، عملکرد لنت ترمز دوچرخه لقمه ای را نیز کاهش می‌دهد.
  • عمر مفید ترمزهای لقمه‌ ای با توجه به نحوه استفاده از دوچرخه متفاوت بوده، اما به طور معمول می‌توان گفت که عمر مفید نسبتاً پایینی دارند.

 

اهمیت بررسی و تنظیم دوره‌ای لنت ترمز دوچرخه لقمه ای

 

اهمیت بررسی و تنظیم دوره‌ای لنت ترمز دوچرخه لقمه ای

نگهداری و رسیدگی به ترمزهای دوچرخه از مهم‌ترین نکاتی است که دوچرخه سواران باید بدان توجه داشته و هر سه ماه نسبت به بررسی و تنظیم لنت ترمز دوچرخه خود اقدام نمایند. در صورتی که بیش از یک سوم لنت و عاج لقمه از بین رفته است سریعاً لقمه ترمز قدیمی را تعویض کرده و لقمه ترمز جدید را جایگزین نمایید. چرا که عدم تعویض به موقع لنت ترمز دوچرخه لقمه ای باعث میشود که فلز تعبیه‌ شده در بدنه لقمه به طوقه‌های دوچرخه برخورد کرده و در نهایت آن را فرسوده سازد.

برررسی و خرید لنت دوچرخه از دوچرخستان

تعویض به موقع ترمز دوچرخه علاوه بر جلوگیری از فرسودگی طوقه دوچرخه، میزان دقت و تمرکز راکب دوچرخه سوار در هنگام فعالیت دوچرخه سواری را نیز افزایش می‌دهد. همچنین دوچرخه سوار می‌تواند درست مانند روزهای اول عملکرد سریعی در ترمز گرفتن از خود نشان دهد. با توجه به موارد فوق نیاز به استفاده از ابزارهای لازم برای تعویض لنت ترمز دوچرخه لقمه ای خواهد بود.

خرید پدال کوهستان شیمانو مدل M505

نحوه تنظیم لنت ترمز دوچرخه

تنظیم لنت ترمز دوچرخه از مهم‌ترین اموری است که خیال دوچرخه سوار را از عملکرد درست ترمزها مطمئن خواهد ساخت. علاوه بر تنظیم لنت ترمز نیاز به بررسی کابل ترمز نیز بوده، چرا که در صورت شل بودن آن روند دوچرخه سواری با مشکل مواجه خواهد شد.

  • در قدم اول از میزان فرسودگی لنت ترمز دوچرخه لقمه ای مطلع شده و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.
  • در غیر این صورت با فشار دادن اهرم ترمز متوجه خواهید شد که کدام قسمت از لنت ترمز به رینگ برخورد دارد. در صورتی که هر دو لنت با رینگ تایر در قسمت جلوی دوچرخه برخورد همزمان داشته و به صورت متناسبی از قسمت بالا و پایین ضربه وارد سازند مشکلی در عملکرد آن وجود ندارد. اما چنانچه برخورد لنت ترمز با رینگ تایر خیلی بالا و یا پایین گردد نشان‌دهنده تماس آن با تایر و پره چرخ خواهد بود.
  • در این مرحله ابتدا با استفاده از آچار پیچ‌های لنت ترمز را شل کرده و با توجه به برخورد خیلی بالا و یا پایین آن نسبت به جابجایی لنت ترمز دوچرخه لقمه ای اقدام کرده تا در مرکز رینگ قرار گیرد. سپس پیچ‌ها را با استفاده از آچار مجدداً سفت نمایید.

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل ام ۳۹۶

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل M۳۹۶

 

جمع‌بندی بهترین لنت ترمز دوچرخه لقمه ای

ترمز دوچرخه از مهم‌ترین اجزاء این وسیله نقلیه محسوب می‌شود. دوچرخه سوار با استفاده از ترمزها قادر به تنظیم سرعت دوچرخه بوده و همچنین در مواقع ضروری حرکت دوچرخه را متوقف می‌نماید. لنت ترمز دوچرخه لقمه ای یکی از محبوب‌ترین انواع لنت ترمز دوچرخه در بازار شناخته شده است. این نوع از ترمزها به طور معمول در بالای چرخ قرار گرفته‌اند تا در مواقع نیاز، فشار لازم را به طوقه، رینگ و لنت وارد سازند. بدین‌ترتیب با افزایش اصطکاک سرعت چرخ‌ها کاهش یافته و در نهایت متوقف می‌شوند.

 از مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از لنت ترمز لقمه ای دوچرخه می توان به نگهداری بسیار آسان، قیمت ارزان اینگونه لنت‌های ترمز، دسترسی راحت برای خرید  لنت ترمز دوچرخه لقمه ای و قطعات آن از بازار و همچنین افزایش عمر مفید چرخ‌های دوچرخه اشاره کرد. نگهداری، بررسی و تنظیم لنت ترمز دوچرخه به صورت دوره‌های سه ماهه نیز از مهم‌ترین مواردی است که هر دوچرخه سوار باید به آن توجه نماید. در این مقاله درباره نحوه تنظیم لنت ترمز دوچرخه نیز آموزش‌هایی به اختصار داده شد که با مطالعه آن میتوانید خیلی راحت نسبت به تنظیم، تعویض و بررسی لنت ترمز دوچرخه لقمه ای اقدام کنید. 

 

برای مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

ترمز دوچرخه

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *