چگونه سایز دوچرخه خود را متوجه شویم ؟

چگونه سایز دوچرخه خود را متوجه شویم

مقدمه محاسبه سایز دوچرخه

محاسبه سایز دوچرخه برای انتخاب دوچرخه متناسب با بدن ورزشکار امری ضروری است. زیرا باتوجه به تمام فوایدی که دوچرخه‌سواری برای بدن دارد، ممکن است در صورت مناسب نبودن سایز آن با بدن، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. به همین دلیل لازم است با توجه به فرم بدن خود، دوچرخه مناسبی انتخاب کنید.

برای خرید دوچرخه قسطی وارد سایت دوچرخستان شوید.

محاسبه سایز دوچرخه: چرا باید سایز دوچرخه متناسب با بدن خود انتخاب کنیم؟

  • استفاده طولانی مدت: با توجه به بدنه محکم دوچرخه، از این وسیله ورزشی به مدت چند سال می‌توان استفاده کرد. به همین دلیل واجب است که برای خرید آن، با دقت کافی یک سایز مناسب انتخاب کنید. در غیر این صورت بعد از مدتی مجبور به تعویض آن خواهید شد.
  • هزینه بالا: با توجه به قیمت قابل توجه دوچرخه، بهتر است در انتخاب خود دقت کافی داشته باشید.انتخاب اشتباه می‌تواند باعث ضرر مالی شما شود.
  • حفظ سلامتی: سایز مناسب دوچرخه مانع از ایجاد فشار اضافی روی بدن و به خصوص ستون فقرات می‌شود؛ هم‌چنین با استفاده از دوچرخه مناسب، نیروی لازم برای رکاب‌زدن کاهش می‌یابد، درنتیجه دوچرخه‌سوار دیرتر خسته شده و از دوچرخه‌سواری لذت بیشتری می‌برد.
  • حفظ تعادل: استفاده از دوچرخه نامناسب علاوه بر ایجاد فشار اضافی بر بدن، می‌تواند باعث برهم‌زدن تعادل ورزشکار شده و منجر به حادثه شود به همین دلیل لازم است برای اینکه کنترل کامل دوچرخه خود را در دست داشته‌باشید، از دوچرخه مناسب استفاده کنید.

 

انواع سایز‌بندی دوچرخه

 

انواع سایز‌بندی دوچرخه:

پیشنهاد خرید

لباس دوچرخه سواری اسکات - تابستانه و بهاره red

۰ تومان۱.۹۲۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

سایز‌بندی چرخ دوچرخه

در سایز‌بندی تایر دوچرخه برای بزرگسالان، معمولا از ۳ اندازه ۲۹، ۲۷/۵و ۲۶ اینچ استفاده می‌شود که این اندازه‌ها قطر چرخ دوچرخه را با واحد اینچ نشان می‌دهند.

پیشنهاد خرید

پل پدال شیمانو کوهستان مدل SH56

۵۹۹.۰۰۰ تومان۵۹۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

سایز بندی فریم دوچرخه

برای فهمیدن سایز دوچرخه مناسب خود، می‌توانید از ۳ راه که در ادامه ذکر می‌کنیم استفاده کنید:

  • جدولی که خود شرکت سازنده ارائه می‌دهد
  • اندازه‌گیری ارتفاع داخلی پاها
  • تناسب طول دست و قد یا همان شاخص Ape

جدول ارائه شده توسط شرکت:

حتما برای شما هم پیش‌آمده که با مراجعه به کفش‌فروشی، سایز کفش همیشگی خود را درخواست داده باشید، اما کفش برای پای شما بزرگ یا کوچک باشد. یا به طور مثال ممکن است یک فرد با توجه به نوع کفشی که استفاده می‌کند، سایز ۴۰ و یا ۳۹ بپوشد در صورتیکه هر دو کاملا متناسب با اندازه‌ پای او هستند. در خرید دوچرخه نیز مانند کفش، سایز‌ها ممکن است یکسان، ولی اندازه‌ها متفاوت باشند؛ زیرا سایز‌بندی شرکت‌های سازنده با یک‌دیگر متفاوت است.

برای خرید قسطی دوچرخه اسکات وارد سایت شوید.

اگر قصد خرید حضوری دوچرخه را دارید، بهتر است هنگام خرید از فروشنده کمک بگیرید اما اگر قصد دارید خرید خود را آنلاین انجام دهید، می‌توانید از تجربیات دیگر افراد در کامنت‌ها استفاده کنید.

هم‌چنین ما در ادامه به شما کمک می‌کنیم که در هنگام استفاده ازجدول سایز‌بندی شرکت تولید کننده، سایز واقعی متناسب با بدن خود را انتخاب کنید.

در جدول محاسبه سایز دوچرخه، سایز‌بندی فریم به دو دسته تقسیم می‌شود:

  • اندازه فریم دوچرخه به صورت S ، M،  L،  XL،XXL
  • اندازه میله عمودی دوچرخه بر حسب اینچ

در عکس زیر یک نمونه جدول سایز‌بندی دوچرخه برای آشنایی بهتر شما آورده شده است.

 

 

جدول سایز‌بندی دوچرخه

 

شاخص Ape یا همان شاخص گوریل:

برای محاسبه این شاخص ابتدا باید دست‌های خود را کاملا باز کنید و از فرد دیگری بخواهید فاصله نوک انگشت وسط دست چپ تا نوک انگشت وسط دست راست را با متر اندازه‌گیری کند. سپس قد خود را از اندازه به‌دست آمده برای دست‌ها کم کنید.

به عنوان مثال، اگر طول دست‌های شما ۱۸۴ سانتی‌متر و قد شما ۱۸۰ سانتی متر است، شاخص Ape شما منفی ۴ می‌شود. اگر در شاخص Ape عدد باقی‌مانده، مثبت بود، شاخص Ape شما مثبت است. اما اگر عدد باقی‌مانده عددی منفی بود، شاخص Ape برای شما منفی است.

اگر شاخص Ape شما صفر باشد و به‌عبارتی طول دست‌ها با قد شما هم‌اندازه باشد، می‌توانید از همان سایز‌های استفاده شده در جدول سایزبندی استفاده کنید. اما اگر شاخص Ape برای شما منفی بود، بهتر است اندازه دوچرخه انتخابی شما از سایز پیشنهادی جدول کوچک‌تر باشد و اگر شاخص Ape برای شما مثبت باشد، بهتر است دوچرخه خود را یک سایز بزرگ‌تر انتخاب کنید.

ارتفاع داخلی پا:

مطابق شکل زیر روی دوچرخه بایستید، ارتفاع داخلی پای شما یا همان فاصله‌ی فاق تا کف پا باید حدود ۵ سانتی‌متر بلند‌تر از میله‌ی افقی دوچرخه باشد.

 

برای مشاهده تجهیزات و لوازم جانبی دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر لوازم جانبی دوچرخه

 

 

استفاده از نرم‌افزار‌های آنلاین برای محاسبه سایز دوچرخه

نرم افزارe bicycle

این نرم افزار بسیار کاربردی برای محاسبه‌ سایز دوچرخه طراحی شده و به صورت رایگان در دسترس همگان قرار می‌گیرد.

برای استفاده از این نرم‌افزار ابتدا باید نوع دوچرخه مورد نیاز خود را انتخاب کنید. انواع دوچرخه شامل دوچرخه جاده، دوچرخه کوهستان، دوچرخه بی ام ایکس و دوچرخه بچگانه است که هر دوچرخه سایز‌بندی مخصوص به خود را دارد. پس از آن باید جنسیت خود را مشخص کنید. خانم‌ها نسبت به آقایان هم قد خود پاهای بلندتری دارند به همین دلیل باید از دوچرخه‌های مناسب جنسیت خود استفاده کنند. درآخر اندازه قد و ارتفاع داخلی پای خود را بر‌حسب سانتی‌متر یا اینچ وارد کنید.

در بخش آخر می‌توانید تمام اطلاعات دوچرخه متناسب خود را، از جمله سایز ایده‌آل و هم‌چنین حداقل و حداکثر سایز دوچرخه‌ای که می‌توانید استفاده کنید را به‌دست آورید. به وسیله این اپلیکیشن همچنین می‌توانید سایز قامه را به‌دست آورید. این مورد برای ورزشکاران حرفه‌ای بسیار حائز اهمیت است زیرا سایز مناسب قامه باعث کاهش اتلاف انرژی می‌شود و نیروی پاها بهتر به رکاب منتقل می‌شود.

 

چگونه از سایز دوچرخه با خبر شویم

 

نکته مهم

برای خرید دوچرخه کودک حتما قد کودک را معیار قرار دهید نه سن. یک باور غلط بین عموم این است که دوچرخه کودک را چند سایز بزرگ‌تر انتخاب می‌کنند که برای سال‌های بعد نیز قابل استفاده باشد. اینکار به سلامتی کودک آسیب زده و موجب تهدید ایمنی کودک می‌شود.

سخن پایانی درمورد اینکه چگونه از سایز دوچرخه با خبر شویم

از اهمیت انتخاب دوچرخه مناسب صحبت کردیم.  سایز دوچرخه در برند‌های مختلف متفاوت است. هم‌چنین دوچرخه‌ها در انواع مختلف و برای اهداف متفاوتی ساخته می‌شوند به همین دلیل لازم است برای انتخاب سایز مناسب خود اطلاعات کافی به دست آورید. اگر قصد خرید آنلاین دوچرخه را دارید برای محاسبه سایز دوچرخه مناسب خود می‌توانید از جدول‌های ارائه شده توسط شرکت سازنده  با روش‌های آموزش داده شده در این مقاله استفاده کنید.

 

برای مشاهده تجهیزات و لوازم جانبی دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر لوازم جانبی دوچرخه

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *