نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه [ آموزش تصویرِی ]

نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه

نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه اهمیت زیادی برای یک دوچرخه سوار دارد. دوچرخه سواری یکی از ورزش‌های پرطرفدار در دنیاست. البته در کنار اینکه این ورزش برای حفظ سلامتی دوچرخه سواران مفید می‌تواند باشد، در بعضی از کشورها و حتی در برخی از شهرهای کشور خودمان ایران، از این وسیله برای ترددهای روزانه نیز استفاده می‌شود.

در نتیجه راحتی دوچرخه سوار اهمیت زیادی داشته و برای رسیدن به این راحتی یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، نحوه تنظیم فشار باد تایر و تیوپ دوچرخه است. برای پاسخ دادن به سوال باد لاستیک دوچرخه چقدر باید باشد، در این مطلب همراه ما باشید.

خرید پدال دوچرخه کوهستان شیمانو مدل M520

تاثیر تغییر دما در نوسانات باد لاستیک دوچرخه

یکی از مواردی که در نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه باید به آن دقت کرد، تغییر دمایی است. گرما باعث می‌شود تا هوا حجم بیشتری پیدا کند. از آنجایی که در لاستیک‌ها نیز هوا وجود دارد، با گرم شدن هوا، فشار باد داخل لاستیک افزایش پیدا خواهد کرد.

به صورت متوسط می‌توان گفت که با افزایش دما در حدود پنج تا شش درجه سانتی گراد، فشار هوای داخل لاستیک نیز در حدود دو درصد افزایش پیدا می‌کند. این نسبت به صورت عکس نیز وجود دارد، یعنی اگر دمای هوا در حدود پنج درجه کاهش یابد، فشار داخلی لاستیک دو درصد کاهش خواهد یافت.

لاستیک مکسیس مدل ایکون کوهستانی (Maxxis ikon) 26

در نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه به یاد داشته باشید که فقط تغییر دمایی در آب و هوا فشار باد لاستیک دوچرخه را افزایش نخواهد داد. داغ شدن طوقه دوچرخه نیز می‌تواند در این موضوع اثرگذار باشد. وقتی که یک دوچرخه سوار به دفعات زیاد و پی در پی از ترمز استفاده کند، طوقه گرم شده و می‌تواند فشار باد داخل لاستیک دوچرخه را افزایش خواهد داد. این موضوع مخصوصا در شیب‌های تند اتفاق می‌افتد. دوچرخه سواران حرفه‌ای سعی می‌کنند تا در مواقعی که دوچرخه سواری در یک شیب تند به سمت پایین دارند، کمتر از ترمز گرفتن پی در پی استفاده کنند.

خرید توپی عقب و جلو دیسکی دوچرخه تورنی، مدل TX 505

 

نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه به تناسب حجم لاستیک

 

نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه به تناسب حجم لاستیک

به یاد داشته باشید که نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه و میزان باد هر نوع لاستیک دوچرخه با نوع دیگر می‌تواند تفاوت داشته باشد. پس به شما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت امکان، دفترچه راهنمایی که همراه دوچرخه است و توسط کارشناسان سازنده دوچرخه اطلاعات آن تکمیل شده است را حتما مطالعه کنید.

خرید قمقمه دوچرخه زفال فرانسه Zefal Premier75 water bottle cycling 750ml

اما در مواردی ممکن است دوچرخه سوار لاستیک دوچرخه خود را به لاستیک‌های پهن‌تر و اصطلاحا لاستیک‌های پلاس تغییر دهد. در نتیجه دفترچه راهنما ممکن است در این زمینه نتواند به شما کمک کند. به یاد داشته باشید که تغییر چند میلی متری یا چند دهم اینچی در قطر لاستیک، بر روی حجم کلی لاستیک تاثیر زیادی دارد. در کل بهتر است برای نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه به روش صحیح بدانید که تایرهای باریک فشار باد بیشتری را نیاز دارند و در مقابل هرچقدر لاستیک دوچرخه پهن‌تر باشد، فشار باد کمتری را نیاز خواهد داشت.

 

لاستیک انرژی سوالو Swallow Energi tire 27.5*2.25

 

لاستیک انرژی سوالو Swallow Energi tire 27.5*2.25

فشار باد لاستیک کمتر باشد بهتر است یا بیشتر باشد؟

فشار باد لاستیک دوچرخه باید در حد استانداردی که برای دوچرخه و لاستیک آن مشخص شده است تنظیم شود. اگر باد لاستیک را کمتر یا بیشتر کنید، در واقع دوچرخه را از حالت استاندارد خود خارج کرده‌اید. البته در مواقعی دوچرخه سواران با تجربه و یا حرفه‌ای براساس نیاز خود این استاندارد را نادیده گرفته و تنظیمات خاص شرایط خود را انجام می‌دهند. اما اگر تازه دوچرخه سواری را شروع کرده‌اید برای نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه و برای یک تجربه دوچرخه سواری بهتر و لذت بخش، پیشنهاد می‌شود از استانداردهای شرکت سازنده دوچرخه و لاستیک پیروی کنید. فراموش نکنید که تنظیم دقیق فشار باد لاستیک، علاوه بر لاستیک با وزن دوچرخه سوار نیز ارتباط دارد. یکی از بهخترین لاستیک ها در امر نگهداری باد لاستیک مکسیس ایکون MAXXIS tire IKON 27.5*2.25 است

خرید گریپ فرمان دوچرخه WTB مدل TECH TRAIL

اهمیت فشار سنج باد در نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه

اهمیت فشار سنج باد لاستیک دوچرخه برای اینکه به یک فشار درستی برسید زیاد است. یادتان باشد که فشارسنج‌هایی که رایگان در کنار پمپ‌های زمینی معمولی ارائه می‌شوند ممکن است کیفیت لازم را نداشته و دقت آنها اصلا با واقعیت شباهتی نداشته باشد.

خرید نوار فرمان دوچرخه جاده ولو (VELO)

حتی اگر فشار سنج مجزایی خریداری کردید هم پیشنهاد می‌شود تا برای رسیدن به نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه درست، در دوره‌های مختلفی عملکرد فشار سنج خودتان را با یک فشار سنج دیگر، مقایسه کنید. این کار باعث خواهد شد تا در صورتی که فشارسنج شما دقیق نیست و یا خراب شده است، قبل از اینکه برای لاستیک دوچرخه شما مشکلی ایجاد کند، این موضوع را متوجه شوید.

 

لاستیک ۲۹ کوهستان کانتیننتال ریس کینگ Continental Race-King 29 2.20

 

لاستیک ۲۹ کوهستان کانتیننتال ریس کینگ Continental Race-King 29 2.20

فشار باد مناسب لاستیک‌ها در نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه

به یاد داشته باشید، اطلاعاتی که در این بخش ارائه می‌شود، حدودی است و اطلاعات دقیق را بهتر است از شرکت سازنده لاستیک به دست بیآورید. اما به صورت کلی می‌توان فشار انواع لاستیک دوچرخه به شرح زیر است:

خرید طبق قامه دوچرخه پروویل proweel crankset

  • لاستیک دوچرخه های کورسی: از ۸۰ تا حداکثر ۱۳۰ psi
  • لاستیک دوچرخه کوهستان سایز ۲۶: ۲۰ تا حداکثر ۳۵ psi
  • لاستیک دوچرخه کوهستان سایز ۲۷.۵: ۳۵ تا حداکثر ۴۵ psi
  • لاستیک دوچرخه کوهستان سایز ۲۹: ۴۰ تا حداکثر ۶۵ psi
  • لاستیک‌های هایبرید: ۵۰ تا ۷۰ psi

 

ترفندهایی برای نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه

 

ترفندهایی برای نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه

  • اگر فشار باد لاستیک دوچرخه خود را یک تا ۳ پی اس آی کمتر کنید، در جاده‌های نرم مثل یک ساحل ماسه‌ای راحت‌تر خواهید بود. اما اگر یک مسیر پر از سنگ را پیش رو دارید، پیشنهاد می‌کنیم باد زدن لاستیک دوچرخه را تا وقتی که فشار باد لاستیک‌ها ۱ تا ۳ psi افزایش یابد، ادامه دهید.
  • اگر به دنبال نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه به روش اصولی هستید، یادتان باشد که با فشار دادن لاستیک متوجه فشار باد مناسب یا نامناسب لاستیک نخواهید شد. پس حتما از فشار سنج برای کنترل فشار لاستیک‌های دوچرخه استفاده کنید.

خرید دستگاه هواگیری ترمز شیمانو مدل TL-BT03S

  • اگر مسیری که شما دوچرخه سواری می‌کنید ممکن است پیچ‌های تندی داشته باشد، می‌توانید لاستیک جلوی دوچرخه را دو تا پنج پی اس آی کمتر باد کنید. 
  • برای نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه به یاد داشته باشید که هرچقدر لاستیک‌ها کم باد باشند، سطح تماس آنها با جاده بیشتر خواهد بود. در نتیجه حفظ تعادل برای دوچرخه سوار بیشتر و راحت‌تر خواهد بود. اما فراموش نکنید که با بیشتر شدن سطح تماس لاستیک با جاده، اصطکاک بیشتر شده و در نتیجه دوچرخه سوار برای حرکت دادن دوچرخه نیاز به صرف کردن انرژی بیشتری خواهد داشت.
  • اگر قصد دارید فشار باد لاستیک‌ها را کاهش دهید، به این نکته توجه کنید که حداکثر می‌توانید تا حدی این کار را انجام دهید که طوقه با اجسام روی زمین برخورد سختی نداشته باشد. این برخوردها ممکن است به طوقه آسیب وارد کند.

خرید اسپری پولیش شیمانو Shimano Bike Polish

  • همچنین برای نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه باید دانست که کاهش باد لاستیک در تایرهای تیوبلس را می‌توانید در مقایسه با تایرهای تیوپ دار بیشتر انجام دهید. 
  • اگر در زمان متفاوتی از زمان دوچرخه سواری می‌خواهید باد دوچرخه خود را تنظیم کنید، سعی کنید زمانی تنظیم باد دوچرخه را انجام دهید که هوا در دمایی شبیه به زمان دوچرخه سواری شما باشد.
  • نرم افزار تنظیم باد دوچرخه می‌تواند شما را در پیدا کردن فشار مناسب باد لاستیک‌های دوچرخه شما کمک کند.
  • به عنوان آخرین نکته برای نحوه تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه باید گفت که، باد نیتروژن برای دوچرخه نیز می‌تواند کاربرد خوبی داشته باشد و با توجه به یک دست بودن باد، فشار در لاستیک ثبات بیشتری خواهد داشت. اما فراموش نکنید که شاید همیشه و در هر نقطه‌ای نتوانید به باد نیتروژن دسترسی داشته باشید.

 

برای مشاهده انواع تایر و تیوپ روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر تایر و تیوپ دوچرخه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *