نصب شانژمان دوچرخه قدیمی [ آموزش کامل تصویری ]

نصب شانژمان دوچرخه قدیمی

نصب شانژمان دوچرخه قدیمی نکات بسیار مهمی دارد. به طور کلی شانژمان در کنترل کردن و هدایت حرکت زنجیر بر روی خودروهای دوچرخه تأثیر مهمی دارد. شانژمان یا دنده عقب دوچرخه یکی از قطعات اصلی و مهم به شمار می‌رود. به همین علت هر چند وقت یک بار لازم آن را بررسی و تنظیم کنید. در غیر این صورت شانژمان دچار مشکلاتی نظیر خارج شدن از جای خود، ایجاد صداهای غیر معمول در هنگام دوچرخه سواری، گیر کردن دنده و … می‌شود. 

به وجود آمدن این مشکلات احساس ناخوشایندی را برای شما در هنگام دوچرخه سواری ایجاد می‌کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی طریقه نصب شانژمان عقب دوچرخه و آموزش تنظیم دنده عقب دوچرخه فارسی بپردازیم.

شانژمان یا دنده عقب دوچرخه چیست؟

برای بررسی نحوه نصب شانژمان دوچرخه قدیمی ابتدا باید با این قطعه آشنا شوید. یکی از اصلی‌ترین قطعات دوچرخه که به عنوان سیستم سرعت دوچرخه شناخته می‌شود شانژمان یا دنده عقب دوچرخه نام دارد. به طور کلی شانژمان وظیفه انتقال نیرو و تغییر سرعت دوچرخه را برعهده دارد. این کار با کمک شیفتر یا سر دنده و کابل دنده انجام می‌شود. 

تنظیم شانژمان باید کاملاً درست انجام بگیرد در غیر این صورت دوچرخه برای پیمودن مسیرهای مختلف با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شود. نصب و تنظیم صحیح آن عمر این قطعه را افزایش می‌دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه عملکرد این قطعه بیشتر آشنا شوید.

 

شانژمان دوچرخه چگونه عمل می‌کند؟

 

شانژمان دوچرخه چگونه عمل می‌کند؟

همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم این قطعه مهم وظیفه هدایت و کنترل حرکات زنجیر بر روی خودرو دوچرخه را بر عهده دارد. همه شما مشاهده کرده‌اید که با فشار دادن دسته دنده، دنده عوض می‌شود و از این طریق می‌توانید دوچرخه را در سرعت‌های مختلفی برانید. اما سؤال این است که نقش شانژمان در این فرایند چیست؟

شیفتر یا دسته دنده توسط یک کابل به شانژمان متصل می‌شود و از این طریق شیفتر با شانژمان ارتباط برقرار می‌کند. به همین جهت هر تغییری که با شیفتر بر روی دنده انجام دهید بر روی شانژمان اعمال می‌شود. در زمان نصب شانژمان دوچرخه قدیمی توجه داشته باشید که در شانژمان یک بازوی محرک وجود دارد. 

برای آموزش تنظیم شانژمان دوچرخه وارد سایت شوید.

این بازو از دو طرف خود به چرخ‌دنده متصل می‌شود و هنگامی که شما شیفتر را فشار می‌دهید این بازو حرکت می‌کند. در این لحظه چرخ‌دنده‌های قسمت بالایی زنجیر را روی خودروی دلخواه قرار می‌دهد و چرخ‌دنده قسمت پایینی طول زنجیر را کنترل می‌کند تا زنجیر جا‌به‌جا نشود. به این ترتیب با فشار دادن شیفتر شانژمان وارد عمل می‌شود و سرعت دوچرخه را تغییر می‌دهد.

 

Shimano Deore ست دنده ١٠ سرعته

 

نصب شانژمان دوچرخه قدیمی؛ معرفی اجزای شانژمان

در هنگام نصب شانژمان دوچرخه قدیمی توجه کنید که شانژمان خود به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود‌. بر روی شانژمان دو قرقره یا چرخ‌دنده وجود دارد‌. چرخ‌دنده راهنما (چرخ‌دنده بالایی) وظیفه جابه‌جا کردن زنجیر از رو خودرو فعلی به خودرو بعدی را دارد. چرخ‌دنده پایینی نیز مسئول کنترل کردن طول زنجیر است.  کشیده شدن سیم دنده باعث حرکت شانژمان در یک مسیر و شل شدن سیم دنده نیز موجب حرکت شانژمان به سمت مخالف می‌شود. 

در ادامه مبحث چگونه شانژمان دوچرخه را نصب کنیم در خدمت شما عزیزان هستیم. اگر با دقت شانژمان را بررسی کنید متوجه خواهید شد که بر روی آن دو پیچ با نام H و L وجود دارد. پیچ حد بالا H Limit Screw و پیچ حد پایین L Limit Screw نام دارد. منظور از حد بالا زمانی است که زنجیر دوچرخه بر روی کوچک‌ترین خودرو قرار می‌گیرد. 

در واقع تنظیم پیچ H کمک می‌کند تا چرخ‌دنده راهنما شانژمان به طور دقیق در زیر خودرو کوچک قرار بگیرد. این امر بر روی پیچ حد پایین یا L نیز صدق می‌کنید اما تفاوت آن با پیچ H در این است که پیچ L زنجیر را بر روی بزرگ‌ترین خودرو قرار می‌دهد. در هنگام تنظیم پیچ H به دو نکته مهم توجه داشته باشید:

  • نحوه جابه‌جا شدن زنجیر از دومین خودرو به طرف بیرونی‌ترین خودرو
  • طریقه حرکت کردن زنجیر هنگامی که بر روی کوچک‌ترین خودرو قرار دارد. 

 

شانژمان شیمانو ایکس تی SHIMANO_XT_M781

 

شانژمان شیمانو ایکس تی SHIMANO_XT_M781

نحوه تنظیم شانژمان از طریق پیچ H و L

در ادامه مبحث نصب شانژمان دوچرخه قدیمی هنگامی که متوجه شدید شانژمان به حالت ایده‌آلی رسیده است، پیچ H را یک چهارم به سمت راست بچرخانید. به طور کلی تنظیم پیچ‌های H و L کار تجربی است و با آزمون‌وخطا می‌توان بهترین وضعیت آن را به دست آورد. به همین ترتیب تا زمانی که حرکات زنجیر روان است پیچ H را در جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید. 

با هر بار چرخاند پیچ H وضعیت و عملکرد زنجیر و حرکات آن را بررسی کنید تا به درستی تنظیم شود. با بیش از حد چرخاندن این پیچ پیدا کردن نقطه ایده‌آل را دشوار خواهید کرد؛ بنابراین هر بار به اندازه یک چهارم بچرخانید.

 

تنظیم و نصب شانژمان دوچرخه قدیمی

 

تنظیم و نصب شانژمان دوچرخه قدیمی

در این قسمت از مقاله به نکات مهم تنظیم و نصب شانژمان دوچرخه قدیمی می‌پردازیم.

پیشنهاد خرید

ست دنده ١٢ سرعته SRAM مدل NX

۲۱.۹۹۹.۰۰۰ تومان۲۱.۹۹۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

آماده کردن دنده جلو و دنده عقب دوچرخه

گام اول در تنظیم و نصب شانژمان دوچرخه قدیمی آماده‌سازی دنده‌های جلو و عقب دوچرخه است. به این ترتیب شما باید زنجیر را با کمک دسته دنده یا همان شیفتر بر روی بزرگ‌ترین سینی طبق بگذارید. سپس دنده عقب دوچرخه را بر روی پایین‌ترین خودرو و همچنین دنده جلو یا طبق عوض کن را بر روی بزرگ‌ترین دنده قرار دهید. 

پیشنهاد خرید

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو Deore مدل M4100

۵.۶۹۰.۰۰۰ تومان۵.۶۹۰.۰۰۰ تومانخرید کنید

نصب شانژمان دوچرخه قدیمی؛ تنظیم گوشواره شانژمان

پس از انجام مراحلی که ذکر کردیم، گوشواره شانژمان را از لحاظ صاف بودن بررسی کنید. اگر گوشوار دچار خمیدگی شده باشد باید آن را صاف کنید. چرا که در غیر این صورت تنظیم دنده خراب می‌شود.

پیشنهاد خرید

گلگیر دوچرخه مارک Enlee [ با دوام بالا ]

۰ تومان۱۷۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

بررسی مجدد دسته دنده یا شیفتر

در مرحله سوم از نصب شانژمان دوچرخه قدیمی با بررسی شیفتر از خلاص بودن دنده عقب مطمئن شوید. برای اطمینان از خلاص بودن دنده عقب چند دفعه اهرم خلاص دنده را فشار دهید. همچنین دقت کنید که قرقره شانژمان باید بر روی کوچک‌ترین خودرو قرار گرفته باشد.

 

شانژمان شیمانو تورنی تی آی ۵۰۰

 

شانژمان شیمانو تورنی Ty 500

 

قرارگیری قرقره شانژمان و کوچک‌ترین خودرو در یک راستا

در این مرحله تنظیم یا تعویض شانژمان عقب دوچرخه از طریق باز کردن پیچ حد بالا H و حرکت آن به سمت عقب باید سعی کنید تا قرقره شانژمان را در راستای کوچک‌ترین خودرو قرار دهید. اگر با انجام این کار قرقره در راستای کوچک‌ترین خودرو قرار نگرفت سیم دنده را شل کنید. به این ترتیب زمانی که قرقره شانژمان و کوچک‌ترین خودرو را در یک خط مستقیم قرار گرفت مجدد سیم دنده را سفت کنید.

از در یک راستا بودن قرقره شانژمان و کوچک‌ترین خودرو اطمینان حاصل کنید

در آخرین مرحله نصب شانژمان دوچرخه قدیمی توجه داشته باشید که اگر دنده دوچرخه سه دنده تغییر کند اما قرقره شانژمان در وسط خودرو چهار نباشد، این حالت نشان‌دهنده این است که تنظیمات قبلی را اشتباه انجام داده‌اید. دلیل این امر می‌تواند کشیدگی بیش از اندازه سیم دنده باشد‌. به همین جهت بسیار مهم است که با کمک پیچ ‌H Limit Screw قرقره شانژمان را با دقت در راستای کوچک‌ترین خودرو دوچرخه قرار دهید تا به درستی عمل کند.

جمع‌بندی نصب شانژمان دوچرخه قدیمی

در این مقاله به بررسی نحوه نصب شانژمان دوچرخه قدیمی و تنظیم آن پرداختیم. همان‌طور که گفته شد شانژمان نقش مهمی در انتقال نیرو و تعیین سرعت دوچرخه دارد؛ بنابراین لازم است هر چند مدت مجدداً تنظیم یا تعویض شود. نکته قابل توجه در هنگام نصب شانژمان یا دنده عقب دوچرخه این است که تمام مراحل باید با صبر، حوصله و دقت زیاد انجام دهید. زیرا انجام این کار به دقت بسیاری زیادی نیاز دارد. شما میتوانید در سایت دوچرخستان مقایسه بهترین شانژمان دوچرخه در بازار ایران را مطالعه کنید.

 

برای مشاهده تجهیزات و لوازم جانبی روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر لوازم جانبی دوچرخه

۱/۵ - (۱ امتیاز)

One thought on “نصب شانژمان دوچرخه قدیمی [ آموزش کامل تصویری ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *