کدام دنده دوچرخه بهتر است [ مقایسه کامل ۲۰۲۲ ]

کدام دنده دوچرخه بهتر است

دنده دوچرخه چیست و چه کاربردی دارد؟ دنده دوچرخه در سربالایی چگونه کار می‌کند؟ دوچرخه دارای اجزا و بخش‌های گوناگونی است. ساخت هر یک از این قطعات به دلیل تنوع زیاد می‌تواند انتخاب را بسیار سخت‌تر کند. دنده نیز یکی از این قطعات است. به همین خاطر باید با این قطعه به‌طور کامل آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی با انواع دسته دنده دوچرخه به توضیح تمامی آن‌ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی دنده دوچرخه

در ابتدا بهتر است به معرفی دنده دوچرخه بپردازیم. دسته دنده به اهرمی گفته می‌شود که موجب حرکت شانژمان یا طبق قامه در زمان ایجاد فشار روی آن خواهد شد. زمانی که شانژمان حرکت می‌کند، به دنبال آن زنجیر روی چرخ‌دنده‌ها حرکت خواهد کرد.

خرید پدال قفل شو دوچرخه کوهستان XLC مدل PD-S19 system

زمانی که تعداد دنده دوچرخه بیشتر شود می‌تواند موجب شود ما راحت‌تر بتوانیم در محیط‌های ناهموار و سخت رکاب بزنیم. این مسئله به این معنا است که استفاده از چند دنده در دوچرخه می‌تواند موجب ایجاد چند حالت در سرعت آن شود و این مسئله موجب تغییر سرعت خواهد شد. به‌عنوان نمونه زمانی که می‌گوییم دوچرخه‌ای دارای دو دنده است به این معنا است که دوچرخه می‌تواند در دو سرعت متفاوت حرکت کند. به شکلی که دوچرخه‌های ۳ دنده دارای ۳ چرخ‌دنده مجزا هستند که هر یک به شکل یک قسمت جداگانه فعالیت می‌کنند. این سه حالت روی دنده با اعداد ۱،۲ و ۳ روی قسمت شیفتر چپ معلوم است.

 

راهنمای خرید دنده دوچرخه مناسب

 

راهنمای خرید دنده دوچرخه مناسب

برای اینکه بتوانیم یک دنده دوچرخه مناسب را تهیه کنیم باید نکاتی را در نظر بگیریم که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

دسته دنده دوچرخه SL

در این نوع تنها از دسته دنده استفاده می‌شود و دنده به‌طور مستقیم به فرمان وصل است. این نوع در دسته دنده قسمت راست از شش دنده در پشت تا دوازده دنده و در دسته دنده قسمت چپ از دو تا سه سرعت را در برمی‌گیرد. این نوع دنده دوچرخه بیشتر برای دوچرخه‌هایی که دارای ترمز هیدرولیکی یا ترمز دیسکی مکانیکی هستند مناسب هستند.

برای خرید قسطی دوچرخه جاینت  وارد دوچرخستان شوید.

دسته دنده SL-I-Spec

این مدل تنها بر روی آن دسته دنده قرار می‌گیرد و این قابلیت را نیز دارد تا به دسته ترمز اتصال یابد.

 

شانژمان شیمانو ایکس تی SHIMANO_XT_M781

شانژمان شیمانو ایکس تی SHIMANO_XT_M781

 

دسته دنده ST

در این مدل شما می‌توانید دسته دنده و دسته ترمز را به شکل متصل شده به یکدیگر ببینید. دسته دنده ST در دسته قسمت راست از شش دنده پشت تا ۹ دنده و در دسته دنده قسمت چپ از ۲ تا ۳ دنده در طبق روبه‌رو بهره‌مند شده‌اند. این نوع دنده دوچرخه برای دوچرخه با سیستم ترمز مکانیکی و ویبریک مناسب خواهد بود.

دسته دنده دوچرخه ST Dual control

در این مدل از دنده، دسته دنده و دسته ترمز به شکل وصل شده به هم نصب شده است. به همین خاطر می‌توان از دسته ترمز نیز به‌عنوان ترمز و هم به‌عنوان اهرم برای تعویض دنده مانند دوچرخه‌های کورسی به کار برود این دسته دنده در دسته دنده قسمت راست از ۸ دنده در پشت تا ۹ دنده و در دسته دنده طرف چپ تا ۳ دنده محدود خواهد شد. همین‌طور ساخت این مدل از دسته دنده برای دوچرخه‌هایی که دارای ترمزهای هیدرولیکی و ترمزهای سیمی مکانیکی هستند مناسب است.

دسته دنده RS

قسمت قرارگیری این نوع دنده دوچرخه روی گریپ یا سر دسته است همین‌طور می‌توان آن را برای دوچرخه‌های معمولی تا ۷ سرعته و برای دوچرخه‌های تخصصی تنها در یک مدل به‌خصوص استفاده کرد.

بر اساس تمامی مواردی که در بالا در مورد دسته دنده و انواع آن دادیم بهتر است درزمانی که برای خرید به فروشگاه‌ها سر می‌زنید در آغاز مدل دوچرخه را در نظر داشته باشید و طبق مدل آن اقدام به خرید دنده دوچرخه مناسب کنید. دقت داشته باشید که کیفیت و میزان بودجه یکی از مهم‌ترین مسائلی است که در زمان خرید باید به آن توجه کنید و شما می‌توانید به‌وسیله مراجعه به سایت‌های مشهور این کار را انجام بدهید.

 

چند نکته برای جابجایی صحیح دنده دوچرخه

 

چند نکته برای جابجایی صحیح دنده دوچرخه

در ادامه قصد داریم شما را با نکاتی برای جابه‌جایی دنده دوچرخه آشنا کنیم و به آموزش نحوه و زمان تعویض دنده دوچرخه بپردازیم.

پیش‌بینی سطح زمین

 درست پیش از اینکه شروع به بالا رفتن کنید بهتر است دنده را عوض کرده باشید. نباید در نیمه‌راه وقتی‌که سرعت شما کم شده است و بیشترین میزان فشار روی رکاب‌ها قرار دارد دنده را عوض کنید. اگر قصد تعویض دنده روی تپه را دارید، بهتر است دنده‌ها را کنم کم و یکی‌یکی تعویض کنید. درزمانی که قصد تعویض فشار روی رکاب‌ها را دارید دنده دوچرخه را کاهش دهید. اگر صدای جیر جیر به گوش شما می‌رسد، ممکن است نشانه‌ای از جابجایی دنده به همراه فشار بالا روی رکاب‌ها باشد. باید دقت کنید که ساییدن بیش‌ازاندازه، موجب فرسودگی پیشرانه شما خواهند شد. در قسمت‌های مسطح یا سراشیبی، تعویض بالاتر از یک دنده به شکل هم‌زمان، ایرادی ندارد.

اگر شک دارید، یک دنده سبک‌تر را مورد استفاده قرار دهید

 استفاده از دنده‌هایی که رکاب زدن شما را سخت می‌کند، امکان دارد به شما حس سرعت بدهد، ولی می‌تواند سریعاً قدرت شما را به میزان زیادی کم کند و باعث آسیب به زانوهای شما شود. استفاده از دنده دوچرخه سبک‌تر و رکاب زدن با سرعت بیشتر بسیار بهتر از رکاب زدن با سرعت کم در دنده‌هایی است که سنگین‌تر هستند.

تلاش کنید همیشه بیشترین سرعت رکاب زدن را نگه دارید تا بتوانید آن را طول مدت دوچرخه‌سواری راحت‌تر حفظ کنید. ممکن است بعد از چند بار دوچرخه‌سواری، حس هماهنگی مناسبی را برای خود به دست آورید.

 

شانژمان شیمانو مدل تیاگرا ۴۷۰۰

شانژمان شیمانو مدل تیاگرا ۴۷۰۰ TIAGRA R4700-ss

 

استفاده از یک دنده در یک زمان

برای اینکه تعویض دنده دوچرخه را ساده کنید و فشار روی پیشرانه خود را کمتر کنید. بهتر است تعویض دنده‌های جلو و عقب دوچرخه را به صورت هم‌زمان انجام ندهید. همچنین دقت داشته باشید که برای ایجاد تغییرات بزرگ، بهتر است زنجیر را میان سینی‌های طبق جلو بگذارید. پس‌ازآن از دنده‌های عقب برای تنظیم مناسب دنده خود استفاده نمایید. این مسئله نیز می‌تواند در نحوه صحیح تعویض دنده‌ دوچرخه تأثیرگذار باشد.

خودداری از زنجیر زدن نادرست و متقاطع

 استفاده از دنده‌هایی که زنجیر شما را به صورت هم‌زمان روی دو دنده چرخ جلو و خودرو عقب می‌گذارند (زنجیر متقاطع cross-chaining) برای پیشرانه، دشوار خواهد بود. در عوض، دنده دوچرخه در چرخ‌های عقب که تقریباً در مقایسه با دنده چرخ‌های جلویی به یکدیگر نزدیک‌تر هستند را انتخاب نمایید.

 

مسائل مهم در مورد تعویض دنده

 

مسائل مهم در مورد تعویض دنده

همان‌گونه که دوچرخه‌سواری به‌عنوان یک ورزش برای بهبود سلامتی و نشاط شناخته شده است اگر نتوانید به شکل صحیح و استاندارد از قطعات مختلف آن مانند دنده استفاده نمایید می‌تواند به میزان زیادی برای شما خطر ایجاد کند. این مسئله نیز می‌تواند موجب ایجاد صدمه و آسیب به مهره کمر، قوزک پای شما شود به همین خاطر بهتر است از نحوه صحیح استفاده از دنده دوچرخه اطلاع داشته باشید.

بهتر است تعویض دنده دوچرخه باید با دقت بسیار زیاد انجام شود به این خاطر که در غیر این صورت موجب بروز مسائل زیاد برای دوچرخه‌سوار خواهد شد بنابراین دوچرخه‌سوار باید به‌سرعت دنده را به حالت پیشین برگرداند.

تعویض دنده دوچرخه به این صورت است که اگر دسته دنده قسمت راست روی شماره ۲ بود بهتر است ۴ الی ۶ شماره شانژمان عقب مورد استفاده قرار دهید. به همین خاطر می‌توان گفت بهترین و مناسب‌ترین وضعیت استفاده از سنگین‌ترین بخش شانژمان جلو و کوچک‌ترین بخش شانژمان عقب است.

بهتر است تعویض دنده دوچرخه در زمان حرکت و سرعت انجام شود. این مسئله به این معنا است که اگر دوچرخه‌سوار قصد داشته باشد به صورت ایستاده دنده را تعویض کند خطراتی مثل پاره شدن زنجیر، سروصدا در شانژمان پشت، زنجیر و مسائل دیگر دوچرخه‌سوار را تهدید خواهد کرد.

 

شانژمان شیمانو دئور ام ۶۱۰

شانژمان شیمانو دئور ام ۶۱۰

 

تنظیم دنده دوچرخه

برای اینکه دنده را تنظیم کنید بهتر است از دو پیچ رگلاژ که بر روی دسته دنده قرار گرفته است استفاده نمایید. ولی اگر به هر علتی نتوانستید این دو پیچ را مورد استفاده قرار دهید. روی هر دو شانژمان دو پیچ چهار سو خور قرار گرفته است که یکی L و دیگری دارای ظاهر H مانند است و با آن می‌توانید دنده دوچرخه را تنظیم نمایید.

پیش از دوچرخه‌سواری بهتر است شانژمان جلو و عقب، سیم دنده و یا زنجیر دوچرخه را بررسی کنید. درصورتی‌که هرکدام از آن‌ها کج یا شل شده است ممکن است موجب اختلال در دوچرخه‌سواری و سروصدا شود و شما را در تنظیم و تعویض دنده با مسئله مواجه کند.

همین‌طور ابعاد زنجیر دوچرخه در تعویض دنده بسیار تأثیرگذار است. به شکلی که اگر زنجیری که استفاده می‌کنید بلند باشد با برخورد به بدنه در زمان حرکت، هم در تعویض دنده و هم در رکاب زدن برای شما مسئله به وجود می‌آورد. همچنین اگر زنجیری که استفاده می‌کنید کوتاه باشد موجب کشیده شدن شانژمان پشت و ایجاد اختلال در تعویض دنده دوچرخه خواهد شد به شکلی که دنده نمی‌تواند به بالاتر و سبک‌ترین حالت خود برسد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم انواع مختلف دسته دنده دوچرخه را به شما معرفی کنیم. همچنین باید دقت داشته باشید برای تعویض دنده به صورت ناگهانی عمل نکنید و دنده را در زمان خود و در سرعت مناسب عوض کنید. اگر به صورت ثابت و بدون حرکت اقدام به تعویض دنده کنید مطمئن باشید زنجیر شما یا سایر قطعات دوچرخه‌تان آسیب می‌بینند. همچنین در سرعت بسیار بالا نیز دنده را به‌طور ناگهانی عوض نکنید تا دچار مشکل نشوید. دنده یکی از مهم‌ترین بخش‌های دوچرخه است که باید برای خرید آن دقت بالایی به خرج دهید.

 

برای مشاهده انواع خودرو دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر خودرو دوچرخه

۳.۷/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *