نحوه گرفتن پنچری تیوب دوچرخه [ آموزش تصویری و جامع ]

گرفتن پنچری تیوپ دوچرخه

از ابتدا تا کنون، گرفتن پنچری تیوپ دوچرخه از بزرگ‌ترین مشکلات افراد دوچرخه‌سوار بوده است. هر چیزی توانایی سوراخ کردن تیوپ شما را دارد؛ به همین علت هر بار هزینه برای تعمیر یا تعویض به‌صرفه نیست. پنچر شدن تیوپ‌های دوچرخه آزاردهنده است، اما خوشبختانه گرفتن پنچری آن با ابزار و روش‌های مناسب، کار راحتی است. به همین جهت ما به شما آموزش می‌دهیم که چگونه خودتان در خانه عیوب را پیدا کنید و آنها را بر طرف کنید، در ادامه با ما همراه باشد با آموزش پنچرگیری دوچرخه.

وسایل مورد نیاز برای گرفتن پنچری تیوپ دوچرخه

  • وصله پنچرگیری رولی
  • چسب پنچرگیری دوچرخه
  • سمباده

قیمت خرید تمامی این وسایل بسیار اندک است و هزینه پنچری دوچرخه در خانه توسط خودتان بسیار کم است و شما می‌توانید آنها را به‌راحتی تهیه کنید اما اگر با هزینه‌کردن مشکلی ندارید و به دنبال تجهیزات کامل برای گرفتن پنچری تیوپ دوچرخه خود هستید می‌توانید کیت پنچری دوچرخه را نیز تهیه کنید. اما به شما پیشنهاد می‌شود که برای خرید چسب پنچرگیری دوچرخه به‌صورت جداگانه اقدام کنید، به علت مارک‌های متنوع، ابتدا کامل تحقیق کنید سپس آنها را خریداری کنید تا هزینه‌ای که می‌کنید به هدر نرود.

 

پنچرگیری دوچرخه اسان

 

روش گرفتن پنچری تیوپ دوچرخه

پیشنهاد خرید

ست دنده ١٢ سرعته SRAM مدل NX

۲۱.۹۹۹.۰۰۰ تومان۲۱.۹۹۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

مرحله اول: تیوب را از چرخ دوچرخه‌تان خارج کنید.

دوچرخه را در جایی ثابت بگزارید و سپس چرخ آن را خارج کنید. سپس از یک اهرم تایر برای بیرون آوردن تایر استفاده کنید. اهرم را بین تایر و لبه قرار دهید و دور تا دور آن حرکت بدهید. هنگامی که تایر از آن خارج شد، تیوب را از آن بیرون بکشید. اگر از قبل، هوای آن را تخلیه کنید، راحت‌تر می‌توان تیوب را جدا کرد.

پیشنهاد خرید

گلگیر دوچرخه مارک Enlee [ با دوام بالا ]

۰ تومان۱۷۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

مرحله دوم: چیزی که تیوپ را سوراخ کرده است اگر هنوز آنجا باقی‌مانده در بیاورید.

اگر اقدام به این کار نکنید بعد از اینکه تعویض تیوب انجام شد مجدداً باعث سوراخی تیوپ می‌شود و تمام زحمات شما را هدر می‌دهد. گاهی اوقات پیداکردن آن شی به‌راحتی است، مثل میخ با سنگی که تیوپ را سوراخ کرده است. در بعضی موارد نیز شیشه‌های کوچک درون تیوپ گیر کرده است، بنابراین آنها را از تیوپ بیرون بیاورید تا دوباره سبب پنچری دوچرخه شما نشوند. اگر دستکش دارید، حتماً از آنها استفاده کنید تا از بریدگی و آلوده شدن انگشتان دستتان حفاظت شود. پس از خارج کردن علت سوراخی تیوپ دوباره سطح تیوب را بررسی کنید و آماده گرفتن پنچری تیوپ دوچرخه خود باشید.

پیشنهاد خرید

آچار قفل زنجیر دوچرخه TOOPRE

۲۷۹.۰۰۰ تومان۲۷۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

مرحله سوم: تیوب را کامل پر از باد کنید و به دنبال پیداکردن سوراخ ایجاد شده در تیوپ دوچرخه باشید.

پس از آنکه تیوب را از دوچرخه خارج کردید و علت سوراخی از بین رفت، شروع به جست‌وجو محل سوراخ شده روی تیوپ بگردید. دقت کنید که تمامی نقاط را بگردید چون ممکن است بیشتر از یک سوراخ ایجاد شده باشد. اگر باد تیوب را کامل خالی کرده باشید، پیداکردن سوراخ روی آن سخت می‌شود. تلمبه را به تیوب وصل کنید و آن را کامل پر از باد کنید. سپس به دنبال جای سوراخ باشید. درصورتی‌که سوراخ روی تیوپ خیلی بزرگ باشد، به‌راحتی خروج باد از آن دیده می‌شود.

تمام سوراخ‌های لوله را برای پیداکردن سوراخ‌های کوچک‌تر چک کنید. زمانی که اولین سوراخ را روی تیوپ پیدا کردید، دست از کار نکشید، اگر جسمی درون تایر رفته و تیوپ را از داخل سوراخ کرده باشد، می‌تواند چندین سوراخ خیلی کوچک ایجاد کند، پس کل تیوب را بررسی کنید تا در انتها موفق به گرفتن پنچری تیوپ دوچرخه خود باشید.

در مواردی که سوراخ خیلی ریز است و با چشم نمی‌توانید آن را پیدا کنید، باید تیوب را نزدیک به گوش خود کنید و به دنبال صدای خروج هوا از تیوپ باشید. می‌توانید از روش ظرف پر از آب هم، برای پیداکردن محل دقیق آن سوراخ ایجاد شده استفاده کنید و سوراخی را که پیدا کردید علامت‌گذاری کنید تا آن را به‌راحتی دوباره پیدا کنید.

 

برای مشاهده انواع ابزار پنچرگیری دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر ابزار پنچر گیری

مرحله چهارم: گرفتن پنچری تیوپ دوچرخه

اطراف سوراخ را تمیز کنید تا به چسب مستقیم به خود تیوپ محکم بچسبد. اکثرا کیت پنچری دوچرخه، یک تکه کوچک، سنباده به همراه خود دارند که شما می‌توانید سطح محل سوراخ شده را که می‌خواهید چسب بزنید با آن کامل تمیز و آماده کنید. کاغذ سنباده را بگیرید و به‌آرامی روی سوراخ ایجاد شده بکشید. هنگامی که لاستیک کمی خراشیده شد و رنگ آن روشن‌تر شد دیگر ادامه ندهید. اگر کیت شما کاغذ سنباده به همراه ندارد؛ از یک سنباده دانه‌درشت با میزان سختی صد می‌توانید استفاده کنید با انگشت سبابه خودچسب پنچرگیری را روی محل سوراخ شده بزنید. مقدار مناسبی از چسب پنچرگیری را روی انگشت خود فشار دهید و اطراف سوراخ بمالید.

مقداری از چسب استفاده کنید که تقریباً به‌اندازه وصله‌ای که قرار است به کار ببرید، باشد. از مقدار چسب کم استفاده کنید زیرا بعد از اینکه تیوپ را روی چرخ وصل کردید، باعث چسبندگی به قسمت‌های داخلی تیوپ و عیوب بیشتر می‌شود.

اگر دستکش استفاده نکردید نگران نباشد: چسب بعد از خشک‌شدن روی انگشت شما به‌راحتی قابل‌جداکردن است و حتی اگر به این صورت جدا نشد، دستان خود را با صابون و آب داغ بشویید. اجازه بدید چسب برای یک دقیقه هوا بخورد تا خشک شود. وقتی چسب در معرض هوای آزاد قرار بگیرد قدرت چسبندگی آن بیشتر می‌شود.

خرید کفش دوچرخه سواری کوهستان اسکات Scott-Pro-shoes

مرحله پنجم: پچ یا وصله را روی چسب محکم فشار دهید. وصله پنچرگیری را به صورتی تنظیم کنید که مرکز آن مستقیماً روی سوراخ تیوپ باشد، سپس آن را به پایین باقدرت فشار دهید و به مدت یک دقیقه وصله را نگه دارید تا چسب به‌خوبی به آن بچسبد. مراقب باشید قسمت پشتی آن کثیف یا آلوده به چیزی نباشد. هر نوع غباری می‌تواند از گرفتن پنچری تیوپ دوچرخه شما جلوگیری کند.

مرحله ششم: برای اطمینان از پنچرگیری کامل، تیوب را دوباره کامل باد کنید. یوب را دوباره به تلمبه وصل کنید و آن را کامل باد کنید. منتظر شنیدن صدای خروج هوا برای پیداکردن سوراخ باشید، اطراف سوراخ قبلی را به گوش خود نزدیک کنید. اگر صدایی شنیدید مراحل بالا را از ابتدا و با دقت بیشتر انجام دهید اما در غیر این صورت گرفتن پنچری تیوپ دوچرخه شما با موفقیت انجام شده است. آزمون دیگری برای اطمینان انجام دهید، تیوب را در یک سینک پر از آب به‌صورت کامل فرو ببرید و بررسی کنید که آیا حبابی از هوا ایجاد می‌شود یا خیر. اگر حبابی تشکیل نشد، یعنی سوراخ روی تیوپ محکم مهروموم شده است.

مرحله آخر: تیوب را سر جای خود بگذارید. اول تیوب را داخل تایر و سپس تایر را بررسی کنید تا جهت نصب صحیح آن روی چرخ دوچرخه را پیدا کنید. سوپاپ تیوب را به‌صورت مستقیم از طریق سوراخ آن روی چرخ دوچرخه قرار دهید. تایر را درون مهره‌های چرخ دوچرخه نسبتاً محکم فشار دهید. سپس می‌توانید چرخ را روی دوچرخه قرار دهید. در انتها بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ قسمتی از تیوب از تایر بیرون نباشد تا باعث صدمه به شما شود. اگر خارج بود، از اهرم تایر استفاده کنید تا آن را کاملاً به سر جای خود برگردانید.

آخرین سخن

از اتصالات تمامی اجزا اطمینان حاصل کنید تا اگر کج شده یا خارج شده آن را کاملاً درست کنید در غیر این صورت، می‌تواند به شما و دوچرخه شما آسیب بزند. اگر از انجام این کارها خوشتان نمی‌آید یا جوابگو برای دوچرخه شما نبوده، می‌توانید از ابتدا با خرید تیوپ ضد پنچری دوچرخه خیلی از زحماتتان را کم کنید. اما همچنان باید از موانع تیز و یا سخت و غیراستاندارد دوری کنید.

 

برای مشاهده انواع ابزار پنچرگیری دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر ابزار پنچر گیری

۴.۹/۵ - (۱۰۴ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *