آموزش تعویض روغن ترمز دوچرخه هیدرولیک [ راهنمای تصویری ]

تعویض روغن ترمز دوچرخه هیدرولیک

مقدمه

اگر از دوچرخه‌هایی با سیستم ترمز هیدرولیک استفاده می‌کنید، باید با نحوه تعویض روغن ترمز آن آشنا باشید تا بتوانید به درستی این کار را انجام دهید. در این متن به صورت کامل مراحل تعویض روغن ترمز دوچرخه هیدرولیک توضیح داده شده است، اما اگر امکانات مناسب مانند سرنگ مخصوص، دستکش، آچار و… را برای تعویض روغن ترمز شیمانو ندارید، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید تا این فرایند به درستی انجام شود.

 

راهنمای تعویض روغن ترمز دوچرخه هیدرولیک

 

راهنمای تعویض روغن ترمز دوچرخه هیدرولیک

بعد از مدتی به دلیل گرد و غبار و رطوبت، مایع یا روغن ترمز آلوده شده و باید آن را تعویض کنید. اما پیش از اینکه به سراغ تعویض مایع ترمز دوچرخه بروید، ابتدا یک روغن باکیفیت و درجه یک را از برند معتبر خریداری کنید، زیرا مرغوبیت روغن ترمز بر روی عملکرد آن و جلوگیری از آسیب به دیگر قطعات تاثیر خواهد داشت. برای تعویض روغن ترمز بهتر است ابتدا یک محیط تمیز و به دور از گرد و غبار را انتخاب کنید. سپس دوچرخه را بر روی جایگاه تعمیر بگذارید و سپس چرخ‌های آن را جدا کنید. سپس نوبت به جدا کردن لنت ترمز می‌رسد که در این مرحله دقت کنید که لنت آغشته به روغن نشود.

برای خرید روغن ترمز  وارد سایت شوید.

با استفاده از یک اهرم پلاستیکی، پیستون‌ها را به داخل بدنه کالیپر فشار داده و مسدودکننده ترمز یا آچار یا کارتی را داخل آن به جای لنت ترمز قرار دهید. سپس قسمت جلویی دوچرخه را بلند کرده تا لوله روغن ترمز با یک شیب قرار بگیرد. در ادامه با یک آچار مناسب، پیچ سوپاپ هواگیری کالیپر را باز کرده و دریچه پلاستیکی آن را خارج کنید تا بتوانید برای جمع‌آوری مایع اضافه، به انتهای آن پلاستیکی را وصل کنید. در مرحله بعد باید درپوش مخزن را باز کرده و آن را تمیز کنید تا بتوانید سرنگ مخصوص را بر روی دریچه‌ی آن بگذارید.

برای تعویض روغن ترمز دوچرخه هیدرولیک به صورت کامل، باید ابتدا سوپاپ هواگیری را باز‌تر کنید تا روغن ترمز قدیمی وارد پلاستیک شود. سپس می‌توانید سرنگ مخصوص را از روغن ترمز باکیفیت پر کرده و آن را وارد مخزن کنید. در نهایت برای اینکه روغن ترمز به صورت کامل داخل سیستم پمپ شود، باید چندین بار کتی ترمز را فشار داده یا بکشید و فرایند هواگیری را ادامه دهید تا از کافی بودن سطح روغن ترمز و درست بودن مراحل تعویض مطمئن شوید.

 

نحوه کار ترمز هیدرولیک

 

با نحوه کار ترمز هیدرولیک دوچرخه آشنا شوید.

اگر بخواهیم نحوه کار ترمز هیدرولیک دوچرخه را به صورت ساده توضیح دهیم، باید گفت که روغن ترمز از طریق پیستون اصلی به دیگر پیستون‌های موجود در کالیپر فشار می‌آورند. این پیستون‌های پیرو باعث می‌شوند که لنت ترمز دوچرخه بر روی صفحه دیسک فشار بیاورد و در نهایت این فشارها باعث قفل شدن چرخ‌های دوچرخه خواهد شد. به دلیل اینکه روغن ترمز نمی‌تواند خم شود، بنابراین عملکرد این نوع از ترمزها بهتر از ترمزهایی با سیستم مکانیکی خواهد بود.

هزینه تعویض روغن ترمز دوچرخه

با توجه به شرایط مختلف می‌تواند هزینه تعویض روغن ترمز دوچرخه نیز تغییر کند. این عوامل تاثیرگذار می‌تواند نوع دوچرخه شما، حساسیت هواگیری، پمپ و تعویض روغن ترمز، کیفیت و برند مایع ترمز دوچرخه، مکانی که برای تعویض مایع ترمز به آن مراجعه کرده‌اید و … باشد. اما باید بدانید که تعویض روغن ترمز دوچرخه هیدرولیک آنقدر اهمیت دارد و به بهبود علمکرد دوچرخه و جلوگیری از آسیب به دیگر قطعات کمک می‌کند که نباید آن را فراموش کنید.

جمع‌بندی تعویض روغن ترمز دوچرخه هیدرولیک

روغن ترمز آلوده و قدیمی می‌تواند باعث پوشیدن واشر، آسیب به لوله‌های روغن و… شود و بنابراین سیستم ترمز دوچرخه شما نمی‌توانند عملکرد خوبی مانند گذشته داشته باشد. بنابراین به صورت مرتب آن را چک کرده و از سالم بودن مایع ترمز مطمئن شوید و در صورت نیاز مایع جدید را جایگزین روغن ترمز دوچرخه قدیمی کنید. در آخر فراموش نکنید که در هنگام تعویض روغن ترمز حتما از دستکش مخصوص استفاده کنید، زیرا این مایع سمی بوده و نباید با پوست بدن شما تماس داشته باشد.

 

برای مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر ترمز دوچرخه

۳.۸/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *