انواع پمپ ترمز دوچرخه در بازار ایران ۲۰۲۲

انواع پمپ ترمز دوچرخه در بازار ایران 2022

پمپ ترمز دوچرخه باید دارای چه مشخصاتی باشد؟ در این مطلب راهنمایی کوتاه درباره انواع ترمز دوچرخه پمپ آن را برای شما گردآوری کرده‌ایم. افزون بر این مسائل، قصد داریم به معرفی چندین نکته و مسئله حائز اهمیت برای نگهداری ترمز بپردازیم. این نکات می‌توانند به میزان زیادی امنیت شما را در زمان دوچرخه‌سواری تأمین کنند و لذت بیشتری را در زمان دوچرخه‌سواری به شما بدهند.

نگاه کلی به ترمز دوچرخه

قبل از اینکه به معرفی پمپ ترمز دوچرخه بپردازیم بهتر است ترمز دوچرخه را به شما معرفی کنیم. ترمز یکی از مهم‌ترین قسمت‌های دوچرخه است که به شما این قابلیت را می‌دهد که سرعت حرکت دوچرخه خود را کنترل کنید. زمانی که از ترمز استفاده می‌کنید سرعت دوچرخه شما کم می‌شود و اگر بخواهید می‌توانید با استفاده از ترمز دوچرخه خود را به‌صورت کامل متوقف کنید.

ترمز دوچرخه به‌عنوان یکی از لوازم ضروری دوچرخه کاربرد دارد. این محصول می‌تواند این امکان را برای دوچرخه‌سواران فراهم کند که بر اساس محیطی که در آن مشغول به رکاب زدن است سرعت خود را تنظیم کند. از طریق پمپ ترمز دوچرخه دوچرخه‌سوار می‌تواند ایمنی خود را به‌شدت افزایش دهد و از وقوع آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.

نحوه عملکرد ترمزها به این صورت است که با اعمال اصطکاک روی سطح به کار می‌افتند. ترمزهای مکانیکی برای فعالیت خود از کابل و سیم استفاده می‌کنند اما در ترمزهای هیدرولیک مایعی برای درگیر شدن لنت در ترمزها وجود دارد.

درک چگونگی فعالیت هردوی این ترمزها و نحوه عملکرد پمپ ترمز دوچرخه می‌تواند این امکان را برای شما فراهم کند که بهترین مدل ترمز دوچرخه را برای دوچرخه خود بخرید.

 

نحوه عملکرد پمپ ترمز دوچرخه

 

نحوه عملکرد پمپ ترمز دوچرخه

ترمز دوچرخه تعدادی اجزای اصلی دارد. مهم‌ترین قسمت‌های آن عبارت‌اند از دسته ترمز، لنت ترمز و پمپ ترمز. در ادامه به ترتیب این موارد را به شما معرفی می‌کنیم. زمانی که دوچرخه‌سوار قصد دارد سرعت دوچرخه را کاهش دهد یا آن را به‌صورت کامل متوقف کند باید از دسته ترمز استفاده کند. درواقع دوچرخه‌سوار با استفاده از دست‌هایش نیرویی را به ترمزها وارد می‌کند. این نیرو به قسمت لنت ترمز وارد می‌شود و سپس به پمپ ترمز دوچرخه انتقال میابد.

پمپ ترمز دارای سه وظیفه اصلی است؛ تبدیل کردن نیروی مکانیکی به نیروی هیدرولیکی، قدرت بخشیدن به این نیرو و پایان منتقل کردن آن به چرخ‌های دوچرخه. زمانی که فشار اولیه به پمپ ترمز وارد می‌شود، موجب انتقال روغن ترمز به درون پمپ اصلی آن و سپس توقف چرخ‌ها خواهد شد. همین‌طور این پمپ می‌تواند قدرت ترمز را چندین برابر کند.

انواع مختلف ترمز دوچرخه

حالا که با پمپ ترمز دوچرخه آشنا شدیم قصد داریم شما را با انواع ترمز دوچرخه آشنا کنیم. ترمز دوچرخه دارای چهار مدل اصلی است: ترمز دوچرخه دیسکی، ترمز طوقه‌ای، ترمز کوستر (Coaster) و ترمز درام (Drum Brake)

به‌صورت کلی ترمزهای دیسکی و طوقه‌ای به‌عنوان پرکاربردترین ترمزها در دوچرخه شناخته می‌شوند؛ اما در ادامه قصد معرفی مدل‌های مختلف ترمز دوچرخه را داریم.

  • ترمز دوچرخه دیسکی (Disc Brakes)

ترمزهای دیسکی و پمپ ترمز دوچرخه به‌عنوان پرقدرت‌ترین ترمز دوچرخه شناخته شده است. این ترمزها بعد از ترمزهای طوقه‌ای وارد بازار شدند ولی به خاطر افزایش بازدهی و کارایی ثابت در شرایط مختلف جوی و آب و هوایی، به‌شدت موردتوجه دوچرخه‌سواران قرار گرفتند قدرت ترمز هیدرولیک دوچرخه و تطبیق‌پذیری آن‌ها موجب شده تا دوچرخه‌سواران کوهستان این ترمزها را در ماجراجویی‌ها و مسابقات آفرود مورد استفاده قرار دهند. البته دوچرخه‌سوارانی که علاقه‌ای به رقابت ندارند نیز می‌توانند از این پمپ ترمز دوچرخه استفاده کنند. در سال‌های گذشته این مدل ترمز طرفداران زیادی پیدا کرده است و در دوچرخه‌های جدید از آن استفاده‌شده است.

ترمز دیسکی دارای سه مدل است:

لنت‌های ترمز دیسکی رزین اولین مدل از این ترمزها هستند که به لنت‌های ارگانیک نیز مشهورند. این لنت‌ها جنسی از الیاف طبیعی دارند که با استفاده از رزین به هم وصل شده‌اند. لنت‌های رزینی در مقایسه با بقیه لنت‌های ترمز دیسکی صدای کمتری دارند و با سرعت بیشتری ترمز می‌گیرند.

نوع دوم پمپ ترمز دوچرخه و لنت‌های دیسکی متخلخل یا فلزی هستند که جنسی از فلز دارند و اغلب در وضعیت نامساعد آب و هوایی تطبیق‌پذیرتری بیشتری داشته و دوام بیشتری از خود نشان می‌دهند. در پایان، لنت‌های ترمز دیسکی نیمه فلزی هستند که به‌عنوان ترکیبی از لنت‌های فلزی و ارگانیک شناخته می‌شوند. این ترمزها اغلب دارای قیمت گران‌تری بوده و بالطبع دارای دوام بیشتر و قدرت ترمز بهتری هستند.

 

مقایسه ترمزهای دیسکی مکانیکی و ترمزهای هیدرولیک

 

مقایسه ترمزهای دیسکی مکانیکی و ترمزهای هیدرولیک

مهم‌ترین فرق میان ترمزهای دیسکی مکانیکی و هیدرولیکی دوچرخه در این است که ترمزهای دیسکی مکانیکی دارای مکانیزم اصطکاک کابلی هستند درحالی‌که ترمزهای دیسکی هیدرولیک روغن مخصوص یا مایع را در سیستم ترمز دوچرخه به کار می‌برند.

ترمزهای مکانیکی:

  • دارای قیمت کمتر در مقایسه با پمپ ترمز دوچرخه هیدرولیک
  • امکان تعمیر و نگهداری راحت‌تر
  • ترمزهای دیسکی مکانیکی نگهداری بیشتری می‌طلبند.
  • پاسخگویی در ترمزهای دیسکی بسیار کندتر است.

 ترمزهای هیدرولیک:

    • در شرایط جوی مختلف می‌توان از آن استفاده کرد
    • در مقایسه با ترمزهای دیسکی مکانیکی دارای وزن کمتری هستند
    • قیمت بیشتر
    • تعمیر و نگهداری سخت‌تر برای افراد مبتدی
  • ترمزهای طوقه‌ای (Rim Brake)

در ادامه معرفی پمپ ترمز دوچرخه باید بگوییم ترمزهای طوقه‌ای به‌عنوان یک سبک کهن از ترمزها هستند که پس از اختراع ترمزهای دیسکی محبوبیت خود را از دست دادند. ترمزهای طوقه‌ای به خاطر اینکه که وزنی سبک و جمع‌وجور داشتند، به‌عنوان گزینه‌ای مناسب برای دوچرخه‌سواران جاده‌ای و افرادی که می‌خواهند دوچرخه آن‌ها تا حد امکان آیرودینامیک باشد، شناخته می‌شوند.

ترمزهای طوقه‌ای اغلب در قسمت بالای چرخ نصب می‌شوند و زمانی که به آن‌ها فشار وارد می‌شود، اصطکاک را روی سطح ترمز در امتداد فضای طوقه به وجود می‌آورد. این بالا رفتن میزان اصطکاک موجب کم شدن سرعت چرخش در چرخ‌ها خواهد شد

پمپ ترمز دوچرخه طوقه‌ای دارای مدل‌های مختلفی ازجمله موارد زیر است:

کالیپر (Caliper)

ترمزهای طوقه‌ای کالیپر اغلب روی دوچرخه‌های جاده‌ای نصب می‌شوند به این دلیل که دارای وزنی سبک بوده و کارایی بسیاری دارند. دو مدل ترمز کالیپر در بازار عرضه شده است که عبارت‌اند از کالیپرهای تک‌محوری و کالیپرهای دومحوره. کالیپرهای تکی، دارای یک محور در ترمز هستند درحالی‌که در ترمزهای دارای دو کالیپر ترمز روی دونقطه در حال چرخش است.

پمپ ترمز دوچرخه v – brake

درگذشته تصور بر این بود که ترمزهای V-Brake به‌عنوان انتخابی مناسب برای دوچرخه‌سواری آفرود و هیبریدی خواهد بود. اگرچه هم‌اکنون استفاده از پمپ ترمز دوچرخه دیسکی بیشتر شده است ولی بعضی از دوچرخه‌سواران باز هم ترمزهای V-Brake را مورد استفاده قرار می‌دهند. ترمزهای V-Brake دارای قدرت بیشتری هستند و به این خاطر که طول بیشتری دارند می‌توانند پایداری بیشتری از خود نشان دهند.

ترمزهای کانتیلیور

ترمز کانتیلیور دقیقاً به ترمز V شباهت دارد ولی توانسته عملکرد بهتری در زمین‌های گل‌آلود و لغزنده از خود نشان دهد. ترمزهای کانتیلیور با یک کابل استرادل شروع به کار می‌کنند که هر دو را به هم وصل کرده است. بعضی از دوچرخه‌سواران به علت بالا بردن فاصله میان چرخ‌ها و قدرت ایستادن در شرایط جوی مختلف، تصمیم می‌گیرند تا ترمزهای کانتیلیور را مورد استفاده قرار دهند. این پمپ ترمز دوچرخه اغلب در دوچرخه‌های سنتی به کار می‌روند و در بیشتر دوچرخه‌های مدرن نمی‌توانید آن‌ها را ببینید.

  • پمپ ترمز دوچرخه کوستر (Coaster Brakes)

ترمزهای کوستر دوچرخه به‌عنوان ترمزهای منحصربه‌فرد شناخته شده‌اند که با استفاده از آن دوچرخه‌سواران قادر هستند برای متوقف کردن دوچرخه به عقب پدال بزنند. ترمزهای کوستر اغلب برای دوچرخه‌های شهری به کار می‌رود، به این دلیل که برای دوچرخه‌سواری‌های آرام در محیط شهری مناسب هستند.

  • ترمز درام (Drum Brakes)

پمپ ترمز دوچرخه از نوع درام به ترمزهای توپی گفته می‌شود که در وسط چرخ نصب می‌شوند و کفشک‌های ترمز درونی را برای اعمال اصطکاک مورد استفاده قرار می‌دهند و می‌توانند سرعت دوچرخه را کم کنند یا آن را کاملاً از حرکت متوقف نمایند. پمپ ترمز دوچرخه شیمانو نیز یکی از پمپ‌های دوچرخه معروف است.

 

برای مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

ترمز دوچرخه

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *