راهنمای انتخاب لاستیک تیوبلس دوچرخه [ راهنمای جامع و کاربردی ]

انواع لاستیک دوچرخه تیوبلس

افرادی که بسیار از دوچرخه استفاده می‌کنند ممکن است اگر آگاهی نداشته باشند، در زمان انتخاب و خرید قطعات آن درچار سردرگمی شوند. یکی از این قطعات لاستیک تیوبلس دوچرخه است که هم در امنیت بیشتر دوچرخه، هم در سرعت دوچرخه و کیفیت آن تأثیر دارد. با این حال در زمان خرید لاستیک تیوبلس دوچرخه ممکن است با سوالات زیادی روبرو شوید مانند آنکه کدام لاستیک برای دوچرخه مناسب است؟ لاستیک تیوبلس با لاستیک معمولی چه تفاوتی دارد؟ و… . در ادامه این مطلب درباره لاستیک دوچرخه بیشتر صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

لاستیک تیوبلس دوچرخه

 

لاستیک تیوبلس دوچرخه: آشنایی با انواع لاستیک دوچرخه

لاستیک‌های تیوب دار یکی از انواع لاستیک‌های استاندارد برای دوچرخه هستند. این نوع لاستیک که دور لبه‌های آن سیم استیل و فیبر قابل انعطاف وجود دارد روی طوقه قرار می‌گیرند و و با باد شدن، قابل استفاده می‌شوند.  مزیتی که لاستیک تیوب دار دارد این است که قیمت آن کمتر است و در انواع سایزها تولید می‌شود.

خرید دوچرخه اسکات جینیوس Scott genius 960-2021

لاستیک تیوبلس دوچرخه که به آن UST نیز گفته می‌شود، بر روی طوقه مخصوص لاستیک تیوبلس قرار می‌گیرد. قرار گیری این لاستیک به این شکل است که لبه‌های لاستیک در قسمتی که با طوقه در تماس است، بر اثر فشار هوا به شکلی روی هم قرار می‌گیرند که دیگر نیازی به قرار دادن تیوب داخل تایر نیست. به عبارت دیگر حاشیه‌ لاستیک بر اثر فشاری که باد تایر دارد همچون یک درزگیر عمل می‌کند و به دلیل محکم شدن در دیواره، اجازه نمی‌دهد هوا از داخل آن خارج شود.

مزیتی که لاستیک تیوبلس دوچرخه دارد این است که می‌توان با فشار هوای پایینی که داخل لاستیک وجود دارد سواری کرد. علاوه بر آن، سطح تماس تایر با زمین را افزایش می‌دهد و به دلیل آن که تیوب را به عنوان یک جزء جداگانه حذف کرده است، میزان پنچر شدن تایر را کاهش می‌دهد.

از این نوع لاستیک بیشتر برای دوچرخه سواری کوهستانی، دوچرخه سواری با لاستیک چاق، دوچرخه سواری جاده و مانند این‌ها استفاده می‌شود. افزایش سطح تماس تایر با زمین و سواری کردن با فشار هوای پایین باعث می‌شود تا دوچرخه سوار کنترل بیشتری بر روی دوچرخه داشته باشد و بتوانند سواری خوبی را تجربه کند.

 

برای مشاهده انواع تایر و تیوپ دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر تایر و تیوپ دوچرخه

 

لاستیک‌های تاشو یکی دیگر از انواع لاستیک‌های دوچرخه است که به جای سیم، در آن از مهره آرامید فیبر استفاده شده است. این مهره موجب می‌شود که لاستیک سبک شده و قابلیت تاشو پیدا کند که حمل و نقل را آسان‌تر می‌کند. البته قیمت این نوع لاستیک از سایر انواع آن گران‌تر است.

  • لاستیک‌های میخ ‌دار

لاستیک‌های میخ دار همانطور که از نامش واضح است، از میخ‌های آلومینیومی و فولادی ساخته شده است. از این نوع لاستیک برای سواری بر روی سطوحی که یخ زده است مناسب است. لاستیک‌های میخ دار با نام لاستیک یخ شکن نیز شناخته می‌شود.

  • لاستیک‌های مقاوم در برابر پنچری

لاستیک‌هایی که در برابر پنچری مقاوم هستند برای دوچرخه سواری با سرعت بالا مناسب نیستند. اما مزیتی که این لاستیک نسبت به لاستیک تیوبلس دوچرخه دارد این است که کمتر پنچر می‌شود و مقاومت بالایی دارد. این نوع لاستیک یک تسمه باریک از جنس آرامید دارد که باعث می‌شود در برابر سوراخ شدن مقاوم باشد. البته باید اشاره کرد که امروزه نوارهایی از جنس آرامید ساخته شده است که این امکان را به وجود می‌آورد تا همه لاستیک‌ها در برابر پنچر شدن مقاوم باشند.

 

معایب لاستیک تیوبلس دوچرخه

 

لاستیک تیوبلس دوچرخه چه معایبی دارد؟

با وجود آن که لاستیک تیوبلس دوچرخه از مزایای زیادی برخوردار، اما معایبی نیز دارند، این معایب از قرار زیر است:

  • قیمت آن در برابر لاستیک‌های معمولی بیشتر است.
  • برخی مواقع برای نصب کردن آن به تلمبه نیاز است.
  • از این لاستیک باید بیشتر بهتر مراقبت و نگهداری کرد.
  • لاستیک‌های تیوبلس برای نصب در داخل طوقه به نوارهای مخصوص و درزگیر احتیاج دارند.

باید توجه داشته باشید که هر چند وقت یک بار طوقه و لاستیک تمیز و مجددا درزگیری شود. این شما هستید که می‌توانید تشخیص دهید چه لاستیکی برای دوچرخه‌اتان مناسب است. سایت‌ها و فروشگاه‌های زیادی وجود دارد که اقدام به فروش لاستیک تیوبلس دوچرخه می‌کنند، از میان‌ها باید سایت و فروشگاه معتبری را برای خرید انتخاب کنید.

روش پنچرگیری دوچرخه تیوبلس

برای آن که لاستیک تیوبلس دوچرخه ۲۶ و یا دیگر سایزها را پنچرگیری کنید لازم است که مراحل زیر را دنبال کنید:

  • اولین مرحله در پنچرگیری این است که محل پنچر شده پیدا شود. برای اینکار باید لاستیک تیوبلس دوچرخه را خارج کرده و به خوبی آن را نگاه کنید تا هر شیئی همچون سنگ ریزه یا شیشه که داخل آن رفته است را خارج نمایید.
  • حال که تیوب را حارج کردید، باید آن را باد کنید و دقت کنید که صدای خروج باد از کدام قسمت آن می‌آید. درصورتی که از طریق شنیدن نتوانستید تشخیص دهید، دوباره تیوب را باد کرده و در ظرف آبی قرار دهید تا با ایجاد حباب، محل خروج باد را تشخیص دهید.
  • در این مرحله باید به تیوب وصله بچسبانید. برای اینکار باید سایز وصله را به درستی انتخاب کنید. اگر در سایز وصله شک داشتید بهتر است وصله‌ای بزرگتر بردارید. با سمباده اطراف محل پنچری را تمیز کنید و سپس کمی چسب زده و با انگشت آن را به قطر حدود دو سانت پخش کنید.
  • حال وقت آن رسیده است تا وصله را به لاستیک تیوبلس دوچرخه بچسبانید. فویل پشت وصله را جدا کرده و بر محلی که سوراخ شده است بچسبانید.
  • پنجمین مرحله در پنچرگیری لاستیک دوچرخه این است که داخل تایر را به خوبی نگاه کرده و اطمینان حاصل کنید که عامل پنچر شدن لاستیک داخل آن نباشد. برای این کار می توانید از حس لامسه خود استفاده کرده و اطراف تایر را بررسی کنید.
  • پس از وصله کردن قسمت پنچر شده لاستیک و بررسی داخل تایر، اکنون نوبت آن رسیده است که تایر را داخل طوقه قرار دهید. تیوب را کمی باد کنید و داخل تایر قرار دهید. سپس لبه تایر را داخل طوقه قرار داده و ادامه دهید تا تنها بخشی از آن بیرون بماند و در نهایت والف را داخل تایر جا بزنید.
  • در نهایت باید لاستیک تیوبلس دوچرخه را به میزان لازم باد کنید و دقت کنید که در حالت باد شده، در وضعیت درستی قرار گرفته باشد. سپس لاستیک را به حالت دایره‌وار بچرخانید.

 

برای مشاهده انواع تایر و تیوپ دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر تایر و تیوپ دوچرخه

سخن پایانی

لاستیک تیوبلس دوچرخه علاوه بر آنکه مزایای بسیاری مانند تأثیر گذاشتن در کیفیت، امنیت و سرعت دوچرخه دارد، معایبی نیز دارد مثل گران‌تر بودن نسبت به دیگر انواع لاستیک‌ها. درصورتی که برای دوچرخه خود به اینوع لاستیک احتیاج دارید می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید و قیمت لاستیک تیوبلس دوچرخه را مشاهده نمایید.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *