چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ [ آموزش جامع ]

چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ [ آموزش جامع ]

چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ موضوعی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم. لنت ترمز دوچرخه، بخشی از دوچرخه بوده که به شما کمک خواهد کرد تا این امکان را داشته باشید که موقع دوچرخه سواری از شتاب خود بکاهید و یا حتی توقف  کنید. لنت‌های ترمز بعد از مدتی کار کردن، دچار ساییدگی و فرسایش می‌گردند. 

بیشتر سازندگان مشخصات حداقل ضخامت لنت ترمز برند خود را روی آن درج می‌کنند. برخی از لنت‌ها هنگامی که ضخامت ماده لنت (بدون محاسبه نگهدارنده لنت) به کمتر از ۰.۹ میلی‌متر می‌رسد، بایستی تعویض گردند. در ادامه موضوع چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ با ما همراه باشید.

ترمز دوچرخه چیست؟

همانطور که می‌دانید، ترمز یکی از قسمت‌های تشکیل دهنده دوچرخه است که به وسیله آن قادر به کنترل و تنظیم سرعت حرکت خود خواهید بود. درگیر شدن ترمز دوچرخه سرعت شما را در زمان دوچرخه سواری کاهش داده و در صورت لزوم دوچرخه را به صورت کامل به حالت سکون درمی‌آورد.

ترمز به عنوان یک قابلیت ایمنی الزامی برای دوچرخه محسوب می‌شود. ترمز به دوچرخه ‌سوار این اجازه را می‌‌دهد تا سرعت خود را با توجه به فضای پیرامون خود تنظیم کرده و خطرات احتمالی در موقع دوچرخه‌ سواری را به حداقل برساند.

 

چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم

 

انواع مختلف ترمز دوچرخه| چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ 

در خصوص اینکه چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ باید بدانید که چهار نوع اصلی ترمز دوچرخه وجود دارد: 

  • ترمز دیسکی 
  • ترمز طوقه‌ای 
  • کوستر(Coaster)  
  • درام (Drum Brake)

به صورت کلی ترمزهای دیسکی و طوقه‌ای جزو پرطرفدارترین و کاربردی‌ترین ترمزها شناخته می‌شوند. البته، هر کدام از این ترمزها مجموعه‌ای منحصر به فرد از مزایا، قابلیت‌ها و سازگاری با رشته‌های ویژه دوچرخه سواری را ارائه می دهد.

در ادامه چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ [ آموزش تصویری ] شما را با مزایا و معایب انواع ترمز آشنا خواهیم کرد.

پیشنهاد خرید

لباس دوچرخه سواری اسکات - تابستانه و بهاره red

۰ تومان۱.۹۲۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

 ترمز دیسکی دوچرخه

ترمز دیسکی دارای دو نوع ترمز دیسک هیدرولیک و ترمز دیسک مکانیکی است. در مبحث چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ متوجه  می‌شویم که ترمزهای مکانیکی دارای کیفیت عالی هستند، و به کمک سیم‌ها وظیفه نگهداری دوچرخه را برعهده دارند که دوچرخه‌های شهری و جاده‌ای جزو این نوع ترمزها محسوب می‌گردند. اما در سیستم ترمزهای هیدرولیک هیچ محدودیتی وجود ندارد چرا که این نوع ترمزها متناسب با هرگونه شرایط آب و هوایی بوده و به راحتی آسیب‌پذیر نیستند.

 

 لنت ترمز دیسکی Pads

 

پیشنهاد خرید

پل پدال شیمانو کوهستان مدل SH56

۵۹۹.۰۰۰ تومان۵۹۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

 لنت ترمز دیسکی Pads

لنت ترمز دیسکی یک قطعه کاربردی ترمز است که درون کالیپر قرار دارند و نقطه تماسی به جهت برخورد با سطح دیسک ترمز هستند. لنت‌های ترمز دیسکی از ضخامتی با جنس‌های مختلف ساخته شده‌اند که موجب به وجود آمدن اصطکاک مورد نیاز برای ترمزگیری می‌شوند. تعویض لنت ترمز دیسکی دوچرخه بسیار ساده است.  در خصوص اینکه چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ باید بدانید که به صورت کلی در لنت ترمز دیسکی سه نوع جنس مواد تشکیل دهنده متفاوت وجود دارد که عبارتند از:

رزین Resin: به این نوع از لنت‌ها، لنت‌های ارگانیک نیز می‌گویند. مواد تشکیل دهنده اصلی آنها از الیاف طبیعی بوده که توسط رزین به یکدیگر متصل می‌گردند. لنت‌های رزینی در مقایسه با لنت‌های ترمز دیسکی دیگر کمتر دچار سروصدا می‌شوند و به جیرجیر می‌افتند.  به خصوص در شرایط آب و هوایی مرطوب به سرعت مصرف شده، ولی به دیسک ترمز آسیب کمتری می‌زنند.

 فلزی metal: مواد تشکیل دهنده اصلی این لنت‌ها از فلز بوده و عمدتا مناسب برای شرایط نامساعد آب و هوایی بوده و از دوام بیشتری برخوردار هستند.

نیمه فلزیSemi metal : برای آنکه بدانید چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ باید بگوییم که این نوع لنت از تمام مزایای هر دو لنت رزین و فلزی برخوردار است. معمولاً دارای قیمت بالایی هستند، ولی بادوام‌تر و از قدرت ترمز بالاتری برخوردار هستند.

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل ام ۳۹۶

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل M۳۹۶

 

ترمز طوقه‌ای دوچرخه

ترمزهای طوقه‌ای معمولا روی دوچرخه‌های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما هنوز هم شاهد بهره‌گیری از آنها در دوچرخه‌های بچه گانه هستیم و این به معنی بی‌کیفیت بودن این نوع ترمزها نیست. از جمله مزایای ترمزهای طوقه‌ای باید به نگهداری آسان و بی‌دغدغه آنها اشاره داشت. زیرا تنها کافی است زمانی که طوقه ترمز به پایان رسید، آن را تعویض کنید تا امنیت شما به خطر نیفتد.

 

چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟

 

چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟

۱. برای دانستن اینکه چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ ابتدا می‌بایست دوچرخه را روی پایه تعمیر قرار دهید و چرخ‌ها را باز کنید.

۲. در مرحله بعدی که چگونه خودم لنت ترمز دوچرخه را تعویض کنم؟ باید  گیره پیچ نگهدارنده لنت را بیرون آورده و پیچ نگهدارنده لنت را جدا کنید.

۳. در این ادامه با فشار دادن لنت‌ها آنها را به سمت بیرون و برعکس جهت میل توپ چرخ، باز کنید. به جهت فنر برگرداننده لنت در میان لنت‌ها دقت کنید. این فنر در طی فرآیند ترمز به باز شدن لنت از صفحه دیسک کمک می‌کند.

۴‌. در این بخش باید قسمت پیستون درون کالیپر را تمیز کنید.  با استفاده از یک پارچه تمیز و الکل ایزوپروپیل سطح پیستون و داخل بدنه کالیپر را تمیز کنید.

۵. در ادامه آموزش چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ بایستی بگوییم، به کمک یک اهرم پلاستیکی مثل تالیور لاستیک چرخ، هر دو پیستون را به درون بدنه کالیپر فشار دهید. توجه داشته باشید که قسمت نزدیک به مرکز پیستون را فشار دهید و از وارد کردن فشار بر لبه‌های پیستون پرهیز کنید.

۶. در این مرحله از آموزش باز کردن لنت ترمز دوچرخه باید فنر بازگرداننده لنت را بین لنت‌های جدید قرار دهید.

۷‌. لنت‌ها را در داخل کالیپر نصب کنید. حفره‌های داخل لنت‌ها و فنر را هم‌تراز با حفره پیچ نگهدارنده لنت، تنظیم کنید.

۸. در این مرحله باید پیچ نگهدارنده لنت را در محل خود قرار دهید و آن را محکم کنید.

۹.  آموزش چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ در این مرحله به پایان رسید. در نهایت باید چرخ‌ها را  نصب کرده و ترمز را محکم فشار دهید و امتحان کنید. در صورتی که احساس کردید کتی ترمز نرم است، سیستم به هواگیری نیاز خواهد داشت.

 

چگونه لنت ترمز دوچرخه را تنظیم کنیم ؟

 

چگونه لنت ترمز دوچرخه را تنظیم کنیم ؟

مشاهده هم‌ترازی یا تنظیم لنت با صفحه دیسک در هر نوع سیستم دیسکی امر دشواری خواهد بود.

فرآیند تنظیم کالیپر به کمک یک تبدیل یا قلاب تبدیل| چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟

۱. برای کالیپر‌های نصب ‌شده بر تبدیل، باید پیچ‌های محکم‌ کننده کالیپر را به طور کامل آزاد کنید. این کار به کالیپر اجازه می‌دهد تا در دو طرف حرکت داشته باشد.

۲. برای آنکه بدانید چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ باید به کتی ترمز فشار وارد کنید تا لنت‌ها بر صفحه دیسک محکم شوند و کماکان فشار را ادامه دهید. این موضوع موجب می‌گردد تا کالیپر به صورتی حرکت کند که لنت‌ها با صفحه ‌دیسک تنظیم  گردند. پیستون‌های لنت ترمز و کالیپر را مورد بررسی قرار دهید. کالیپر را به چپ و راست فشار دهید تا محل قرارگیری آن در مرکز صفحه دیسک باشد.

۳. دوباره بر صفحه دیسک فشار وارد کنید و پیچ‌های نگهدارنده کالیپر را محکم کنید.

 

ترمز هیدرولیک شیمانو مدل ام تی۲۰۰

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو مدل mt200

 

۴. در ادامه بحث چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ در این مرحله باید کتی ترمز را جدا کرده و این ترازبندی مقدماتی لنت را مورد ارزیابی قرار دهید. در شرایط عادی، لنت‌ها می‌بایست بدون ایجاد سایش از صفحه دیسک فاصله گرفته و تنظیم باشند. البته بعضا امکان دارد سایش اندکی وجود داشته باشد که اصولا برای عملکرد ترمز مشکلی به وجود نمی‌آورد. چنانچه زمانی که چرخ‌ها را به چرخش درمی‌آورید، حرکت کندی احساس کردید، مجددا پیچ‌های نگهدارنده کالیپر را آزاد کنید و ترمز را مطابق بالا دوباره تنظیم کنید.

۵. در این بخش از باز کردن لنت ترمز دوچرخه، بایستی تنظیم لنت را با آزاد کردن کامل یکی از پیچ‌ها در صورتی که دیگری فقط اندکی آزاد شده است، به‌ دقت آغاز کنید. این شرایط باعث می‌شود کالیپر را با وجود اینکه پیچ محکم‌تر نقش محور را دارد، در سمت مورد نظر به حرکت درآورید.

۶‌. برای آنکه بهتر بدانیم چگونه لنت ترمز دوچرخه را باز کنیم ؟ لازم است بدانید که چنانچه کالیپر ترمز به طور مستقیم به محل بدنه و دوشاخ جلو پیچ شده است و دارای واشر نیست، بایستی حتما از واشرها و سیم‌های نازک جهت تنظیم کالیپر استفاده نمایید. اما شایان ذکر است که این موضوع در نحوه باز کردن لنت ترمز دوچرخه بسیار کم اتفاق افتاده و تقریبا همه دوچرخه‌ها به صورت استاندارد از این واشرهای تنظیم روی پیچ کالیپر برخوردار هستند. 

 

برای مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

ترمز دوچرخه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *