آموزش تنظیم ارتفاع دوچرخه برای قد

آموزش تنظیم ارتفاع دوچرخه برای قد

مقدمه تنظیم ارتفاع دوچرخه برای قد

در این مقاله قصد داریم تنظیم ارتفاع دوچرخه برای قد را به شما آموزش دهیم. همان‌طور که می‌دانید، ورزش دوچرخه سواری یک ورزش بسیار مفید برای سلامت دستگاه قلب و عروق، سلامت روان و کاهش کالری محسوب می‌شود و فواید بی‌شمار آن باعث شده تا خیلی از افراد به این ورزش ساده و نشاط‌ آور روی بیاورند. در طراحی دوچرخه‌ تلاش شده تا بیشترین مطابقت را با بدن انسان داشته باشد؛ اما با توجه به فرم بدن و سایز گوناگون بدن افراد مختلف، نیاز است در خرید دوچرخه دقت کافی را به خرج بدهید.

برای لذت بردن از ورزش دوچرخه‌سواری و هم‌چنین جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، بهتر است علاوه برانتخاب سایز مناسب دوچرخه، تنظیمات صحیح دوچرخه را نیز انجام دهید تا کیفیت دوچرخه‌سواریتان بهتر شود و با صرف انرژی کمتر، مدت بیشتری دوچرخه‌سواری کنید. برای یادگیری تنظیمات دوچرخه تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

برای مشاهده تجهیزات و لوازم جانبی دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر لوازم جانبی دوچرخه

 

روش های تنظیم ارتفاع دوچرخه برای قد با تنظیم زین آن

باتوجه به فرم مختلف لگن در خانم‌ها و آقایان، طراحی زین دوچرخه نیز در دوجنس متفاوت است اما روش‌های تنظیم زین دوچرخه‌ زنانه و مردانه یکی است. قبل از اینکه به سراغ اموزش برویم، بهتر است محاسبه سایز دوچرخه را بیاموزید تا در این بخش به مشکل برنخورید.

در ادامه چند روش برای تنظیم زین و ارتفاع دوچرخه آموزش می‌دهیم:

از راحت‌ترین روش‌ها برای تنظیم زین دوچرخه، خصوصا در افراد مبتدی، می‌توان به روش پاشنه پدال اشاره کرد. برای این کار ابتدا روی دوچرخه بنشینید و دوچرخه را به دیوار تکیه دهید. یا می‌توانید از یک نفر برای نگه‌داشتن دوچرخه کمک بگیرید. سپس پدال‌ها را در موقعیت ساعت ۶ و ۱۱ قرار دهید به‌طوری‌که یک پدال در پایین‌ترین حالت ممکن و پدال دیگر در بالا قرار گیرد.

پایی که روی پدال موقعیت ساعت ۶ قرار دارد باید صاف باشد و زانو خم نشود و پاشته‌‌ی پا نیز باید کاملا روی پدال دوچرخه قرار گیرد. اگر زانو خم شود، به این معناست که باید زین دوچرخه را بالاتر بکشید و اگر پاشنه‌ی پا کاملا روی پدال دوچرخه قرار نمی‌گیرد، باید ارتفاع دوچرخه را کم‌تر کرده و زین دوچرخه را پایین‌تر بکشید.

این روش در سال ۱۹۸۰ توسط گریگ لموند و به منظور تنظیم ارتفاع دوچرخه برای قد ابداع شد. در این روش فاصله‌ی بین قوزک پا تا فاق را به‌وسیله‌ی یک متر و بر‌حسب سانتی‌متر اندازه‌گیری کنید؛ این عدد نشان‌دهنده‌ی ارتفاع زین مناسب برای شما است.

ازاین روش نیز می‌توانید برای تعیین سایز صحیح دوچرخه مناسب خود استفاده کنید. برای این کارعدد اندازه‌گیری شده را در عدد ۰/۶۵ ضرب کنید، عدد به دست آمده سایز صحیح دوچرخه مناسب شما است.

این روش مبنای علمی برای محاسبه ارتفاع زین دوچرخه دارد و دقیق‌ترین روش تنظیم ارتفاع دوچرخه برای قد است. برای این کار می‌توانید ارتفاع داخلی پاها را براساس سانتی‌متر به دست آورده و در عدد ۱/۰۹ ضرب کنید. عدد به‌دست آمده ارتفاع مناسب دوچرخه برای بدن شما است. اندازه‌ی این ارتفاع فاصله‌ بین بالای زین و محور میانی پدال است.

 

چگونه ارتفاع داخلی پاها را اندازه‌گیری کنیم

 

چگونه ارتفاع داخلی پاها را اندازه‌گیری کنیم؟

برای این کار ابتدا کنار یک دیوار بایستید، یک کتاب را بین پاهای خود قرار دهید و بالاترین قسمت کتاب را روی دیوار علامت بزنید. سپس فاصله قسمت علامت‌زده روی دیوار تا کف زمین را با متر اندازه‌بگیرید. اندازه به دست‌آمده ارتفاع داخلی پاها نامیده می‌شود.

تنظیم ارتفاع فرمان دوچرخه کوهستان

برای تنظیم فرمان دوچرخه ابتدا سوار دوچرخه شوید و فرمان را در دست بگیرید. اگر با گرفتن فرمان دوچرخه قوز کنید باید فرمان را بالا‌تر ببرید. اما اگر با گرفتن فرمان دست‌هایتان درد گرفت، بهتر است فرمان را پایین‌تر بکشید.

سخن ‌پایانی

تنظیمات دوچرخه از مهم‌ترین عوامل تأثیر‌گذار برپدال زدن است. اگر ارتفاع دوچرخه کم باشد، باعث اعمال فشار زیادی بر عضلات کمر، پاها و هم‌چنین ستون‌فقرات می‌شود و اگر ارتفاع دوچرخه زیاد باشد باعث قوز کردن، آسیب به مهره‌ها و حتی عدم تعادل ورزشکار می‌شود. به‌همین منظور لازم است ارتفاع دوچرخه در سطح استاندارد و متناسب برای بدن هر شخص قرار گیرد. توصیه می‌کنیم باتوجه به آموزش‌های داده شده، تنظیم ارتفاع دوچرخه برای قد را یاد بگیرید و بدون مراجعه به تعمیرکار، خودتان این کار را در منزل انجام دهید.

 

برای مشاهده تجهیزات و لوازم جانبی دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر لوازم جانبی دوچرخه

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *