نحوه تعمیر سیستم ترمز روغنی [ آموزش کامل تصویری ]

نحوه تعمیر سیستم ترمز روغنی [ آموزش کامل تصویری ]

تعمیر سیستم ترمز روغنی دوچرخه اهمیت زیادی دارد تا عملکرد این قطعه در بهترین حالت خود بوده و همچنین ترمز با استهلاک کمتری مواجه شود. ترمز روغنی در حال حاضر به عنوان پیشرفته‌ترین سیستم ترمز دوچرخه شناخته می‌شود. در این مطلب پس از نگاهی کوتاه به تفاوت این سیستم با سیستم‌های ترمزی نسل‌های قدیمی‌تر، آموزش جامع تعمیر سرویس ترمز هیدرولیک دوچرخه را ارائه خواهیم کرد.

انواع سیستم ترمز در دوچرخه

با پیشرفت فنآوری‌هایی که در ساخته دوچرخه‌ها استفاده می‌شوند، سیستم ترمز دوچرخه‌ها نیز پیشرفت کرده و امنیت بیشتری را همراه با کارکرد آسان‌تر برای دوچرخه سوار به همراه آورده‌اند. پس از ترمز‌های لقمه‌ای که ترمز V شکل نیز گفته می‌شوند، ترمز‌های دیسکی سیمی به بازار وارد شدند. امروزه ترمزهای دیسکی روغنی یا هیدرولیکی جدیدترین نوع از انواع ترمز دوچرخه است. 

 

ترمز‌های لقمه‌ای چگونه عمل می‌کنند؟

 

پیشنهاد خرید

ست دنده ١٢ سرعته SRAM مدل NX

۲۱.۹۹۹.۰۰۰ تومان۲۱.۹۹۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

ترمز‌های لقمه‌ای چگونه عمل می‌کنند؟

این نوع ترمز از گذشته در دوچرخه‌ها استفاده می‌شود. جالب است بدانید که بسیاری از مدل‌های دوچرخه معمولی که امروزه در بازار عرضه می‌شوند نیز از این سیستم استفاده می‌کنند. ترمز‌های لقمه‌ای از روش و عملکرد ساده‌ای پیروی می‌کنند و هزینه ساخت آن نیز نسبت به انواع ترمز‌های دیگر بسیار کمتر است. در نتیجه نگهداری یا تعمیرات آنها نیز ارزان و آسان است و مانند تعمیر سیستم ترمز روغنی یک کار تخصصی نیست.

ترمز لقمه‌ای از یک اهرم که بر روی دو شاخ دوچرخه نصب شده است به همراه دو سیم داخلی و خارجی که وظیفه انتقال نیرو را به عهده دارند و در نهایت قسمت لقمه‌های ترمز که بر روی چرخ نصب می‌شوند تشکیل شده است. با نیرویی که دوچرخه سوار به اهرم وارد می‌کند، سیم‌ها کشیده شده و لقمه‌های ترمز چرخ را متوقف می‌کنند.

ترمزهای لقمه‌ای برای عملکرد خود به نیروی زیاد دوچرخه سوار دارد. همچنین قدرت عملکرد و ترمزگیری آنها نسبت به مدل‌های دیسکی کمتر است. پاره‌گی یا زنگ زدن و فرسودگی سیم‌های ترمز از دیگر معایب این سیستم ترمز است که در زمان تعمیر سیستم ترمز روغنی با این موارد روبرو نیستیم. از طرف دیگر، در زمانی که لاستیک و چرخ دوچرخه خیس شده باشد و در آب و هوای باراهی، عملکرد این سیستم ترمز به شدت کاهش پیدا می‌کند.

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو مدل M4100

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو (Shimano) مدل M4100

پیشنهاد خرید

گلگیر دوچرخه مارک Enlee [ با دوام بالا ]

۰ تومان۱۷۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

مزایا و معایب ترمز دیسکی سیمی 

دیسک‌ها در سیستم ترمز دیسکی سیمی، انرژی لازم برای خود را مانند ترمز لقمه‌ای از فشار وارد شده توسط دوچرخه سوار به اهرم ترمز دریافت می‌کند. این سیستم ترمز با توجه به استفاده از دیسک به جای لقمه‌های ترمز، قدرت بیشتر و در نتیجه عملکرد بهتری در ترمزگیری دارند. همچنین در صورتی که هوای بارانی را برای دوچرخه سواری انتخاب کنید، ترمز دیسکی سیمی مانند ترمز لقمه‌ای کاربرد خود را از دست نخواهد داد. همچنین تعمیر این ترمز نسبت به تعمیر سیستم ترمز روغنی راحت‌تر است. البته در این نوع از ترمز دوچرخه همچنان امکان پارگی یا زنگ زدن سیم ترمزها مانند ترمزهای لقمه‌ای وجود دارد. باید گفت که قیمت این نوع از سیستم ترمزگیری نسبت به ترمز لقمه‌ای گران‌تر است.

پیشنهاد خرید

آچار قفل زنجیر دوچرخه TOOPRE

۲۷۹.۰۰۰ تومان۲۷۹.۰۰۰ تومانخرید کنید

ترمز دیسکی روغنی یا هیدرولیکی

سیستم‌های ترمز لقمه‌ای و دیسکی سیمی برای استفاده در دوچرخه‌های معمولی امروزه کاربرد دارند. تا در کنار کاهش قیمت دوچرخه، هزینه‌های تعمیر سیستم ترمز روغنی را نیز نداشته باشند. اما در دوچرخه‌های حرفه‌ای از سیستم ترمز دیسکی روغنی استفاده می‌شود. در این سیستم ترمز، قدرت ترمزگیری بیشتر از دو سیستم دیگر است. همچنین باران یا حتی تاب برداشتن چرخ دوچرخه در عملکرد این سیستم، تاثیر زیادی نخواهد داشت. جالب است بدانید که تنظیم قدرت ترمز‌ها در این سیستم توسط دوچرخه سوار قابل تنظیم است. این ترمز در سراشیبی‌ها و در موارد دیگری که ترمز لقمه‌ای یا دیسکی سیمی عملکرد خوبی ندارند، به خوبی عملیات ترمزگیری را انجام می‌دهد. 

البته باید گفت که این سیستم ترمزگیری، یک سیستم گران قیمت و تخصصی است. در نتیجه نگهداری و تعمیر سیستم ترمز روغنی یک کار تخصصی و گران قیمت شناخته می‌شود.

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل ام ۳۹۶

 

 

ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو مدل M۳۹۶

سرویس و تعمیر سیستم ترمز روغنی

در سیستم ترمز دیسکی روغنی، پیستون اصلی در کتی قرار دارد. این پیستون روغن را به درون کالیپر فشار می‌دهد. این کار باعث می‌شود که پیستو‌ن‌های پیرو به لنت‌هایی که روی دیسک ترمز نصب شده‌اند فشار وارد کرده و عملیات ترمزگیری انجام شود.

نگهداری از روغن ترمز دیسکی هیدرولیک در تعمیر سیستم ترمز روغنی

 روغن با آلاینده‌هایی مثل رطوبت هوا و یا گرد و غبار آلوده شده و کیفیت خود را از دست خواهد داد. در نتیجه این روغن باید پس از یک مدت مصرف، تعویض شود. در ادامه مراحل تعویض روغن که مهمترین قسمت از تعمیر سیستم ترمز روغنی در بیشتر سیستم‌های ترمز دیسکی هیدرولیک است را مشاهده خواهید کرد:

  • ابتدا به یاد داشته باشید که از تماس روغن با پوست بدنتان جلوگیری کنید.
  • دوچرخه را روی پایه قرارداده و چرخ‌ها و سپس لنت‌ها را جدا کنید.
  • یادتان باشد که در یک محیط تمیز این کار را انجام دهید تا آلاینده‌های جدیدی وارد سیستم ترمز نشوند.
  • برای تعویض روغن در تعمیر سیستم ترمز روغنی، دوچرخه را در حالتی قرار دهید که بالای مخزن با زمین موازی شود. در نتیجه دوچرخه شیب پیدا خواهد کرد.
  • برای خارج کردن روغن، لوله هواگیری را به سوپاپ کالیپر متصل کنید.
  • یادتان باشد که کتی ترمز و در پوش مخزن را تمیز کنید.
  • حالا که روغن تخلیه شده است می‌توانید روغن جدید را به داخل مخزن روغن بریزید.
  • پس از این کار باید هواگیری سیستم ترمز روغن را انجام دهید. 

 

هواگیری ترمز دوچرخه پس از تعمیر سیستم ترمز روغنی

 

هواگیری ترمز دوچرخه پس از تعمیر سیستم ترمز روغنی

اگر هوا به هر دلیلی داخل یک سیستم ترمز روغنی وجود داشته باشد، کیفیت ترمزگیری را کاهش خواهد داد. در نتیجه مهم است این نکته را همیشه در نظر داشته باشید. با استفاده از مراحل زیر می‌توانید هواگیری ترمز را خودتان انجام داده و نیازی به پرداخت هزینه هواگیری ترمز دوچرخه نداشته باشید.

مراحل هواگیری ترمز دوچرخه در تعمیر سیستم ترمز روغنی

  • ابتدا سوپاپ هواگیری را باز و پس از حدود یک ثانیه ببندید. در این مدت اگر همراه با روغن، حبابی نیز خارج شد، لازم است تا درپوشی که بر روی کتی ترمز برای مخزن تعبیه شده است را چند ثانیه‌ای باز کنید و سپس دوباره ببندید.
  • یادتان باشد در مراحل تعمیر سیستم ترمز روغنی، اگر روغن در مخزن پایین‌تر از سطح استاندارد بود، به آن روغن اضافه کنید.
  • در زمانی که روغن به مخزن اضافه می‌کنید، بیرون ریختن روغن نگرانتان نکند، این یعنی مخزن کامل پر شده است. 
  • پشت سر هم کتی را فشار دهید، اگر کتی حرکت سفتی دارد و همچنین دست شما را هل می‌دهد، یعنی هواگیری را به درستی انجام داده‌اید.
  • یادتان باشد که پس از پایان هواگیری، روغنی که ممکن است بر روی قطعات ترمز یا دوچرخه ریخته شده است را تمیز کنید.

 

 

ترمز هیدرولیک شیمانو مدل ام تی۲۰۰

 

ترمز هیدرولیک دوچرخه شیمانو مدل mt200

خرید روغن ترمز دوچرخه برای تعمیر سیستم ترمز روغنی

اگر قصد داشته باشید تا تعمیر سیستم ترمز روغنی را انجام دهید، ابتدا باید روغن ترمز دوچرخه را تهیه کنید. در زمانی که برای خرید روغن ترمز اقدام می‌کنید توجه داشته باشید که انتخاب یک روغن ترمز مناسب اهمیت زیادی در عملکرد ترمز‌های شما دارد. همچنین اگر روغن خوبی خریداری نکنید، ممکن است روغن زودتر و بیشتر از حد معمول رطوبت به خود جذب کند. این موضوع علاوه بر اینکه میزان روغن سیستم ترمز را کاهش خواهد داد، عاملی برای زنگ زدگی و خوردگی قطعات دوچرخه خواهد شد. 

به یاد داشته باشید که هر روغن ترمزی را نمی‌توانید برای هر سیستم ترمز دیسکی روغنی استفاده کنید. توجه داشته باشید که در زمان تعمیر سیستم ترمز روغنی، از روغن ساخته شده برای سیستم ترمز دوچرخه خودتان استفاده کنید.

 

برای مشاهده انواع ترمز دوچرخه روی تصویر زیر کلیک کنید

ترمز دوچرخه

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *