عوارض دوچرخه سواری چیست؟

عوارض دوچرخه سواری

در بیان عوارض دوچرخه سواری باید بگوییم فواید ورزش دوچرخه سواری بر هیچکس پوشیده نیست و هرکسی می‌داند که دوچرخه سواری محاسن و فواید بسیار زیادی دارد اما این واقعیت را هم باید اشاره کرد که دوچرخه سواری زیاد عوارضی به دنبال دارد و از عوارض دوچرخه سواری می‌توان به بروز اختلالاتی در بدن اشاره کرد. البته این عوارض به حدی نیست که به صورت کلی دوچرخه سواری را کنار گذاشت بلکه با کمی دقت و راهکارهای ساده می‌توان از بروز این عوارض پیشگیری نمود. با این حال بسیار ضروری است که از عوارض دوچرخه سواری زیاد باخبر شوید. با ما همراه باشید.

عوارض دوچرخه سواری برای مردان

  • درد زانو:

ایجاد درد زانو در دوچرخه سواران یک امر رایج است و بر اثر ملتهب شدن تاندون در مفصل استخوان ران ایجاد می‌شود. بروز این درد امکان دارد به علت زیادی پایین یا بالا بودن زین دوچرخه باشد و یا آن که شخص در یک دنده معین بیش از حد رکاب بزند. همین امر باعث می‌شود به زانو فشار زیادی وارد شود.

  • کمر درد:

اگر کسی برای مدت طولانی دوچرخه سواری کند و یا سایز دوچرخه برای او استاندارد نباشد و فرمان دوچرخه خیلی جلو یا خیلی عقب باشد، دچار کمر درد می­گردد. برای پیشگیری از این عوارض دوچرخه سواری باید زین دوچرخه را تنظیم کرد و سایز استاندارد را انتخاب نمود.

  • بی حس شدن دست‌ها:

بی حس شدن دست و مچ دست با نام “فلج فرمان دوچرخه” نیز شناخته می‌شود. علت بروز این عارضه انداختن وزن بر روی دست‌ها درحین دوچرخه سواری است. با بالا بردن فرمان می‌توان این عوارض دوچرخه سواری را کاهش داد.

  • درد باسن:

یکی دیگر از عوارض دوچرحه سواری زیاد، اسجاد درد در ناحیه باسن است. چون وزن بدن در زمان دوچرخه سواری بر نشیمنگاه وارد می‌شود و همین امر موجب می‌گردد در استفاده طولانی مدت در آن ناحیه درد ایجاد شود. با انتخاب زین نرم می‌توان این درد را کاهش داد.

  • اختلال نعوظ:

در این خصوص تحقیقات زیادی صورت گرفته و نتایج مختلفی نیز به دست آمده است. اما شکی نیست که زین دوچرخه اعصاب و عروق خونی در میان دوراه که فاصله میان آلت تناسلی تا مقعد است را تحت فشار قرار می‌دهد و باعث ایجاد بی حسی در آن ناحیه می‌شود. انتخاب یک زین پهن می‌تواند در حل این مشکل کمک کند.

 

عوارض دوچرخه سواری برای زنان

 

عوارض دوچرخه سواری برای زنان

پس از آن که عوارض دوچرخه سواری برای مردان را بیان کردیم باید به عوارض دوچرخه سواری برای زنان هم بپردازیم. نکته لازم به ذکری که وجود دارد این است که برخی از عوارض میان زن و مرد مشترک است مانند زانو درد، کمر درد، درد باسن و مانند آن. اما در ادامه عوارض مخصوص به خانم‌ها را بیان می‌کنیم:

  • عفونت های مخمری در مجاری ادراری

زنان دوچرخه سوار به خاطر آن که معمولا لباس‌های تنگ می‌پوشند در معرض ایجاد عفونت و تجمع و تکثیر باکتری در محل تناسلی‌شان قرار می‌گیرند. زیرا در محیط‌های گرم و مرطوب قارچ‌ها با سرعت بیشتری رشد می‌کنند.

  • ایجاد تورم یا زخم‌های ناشی از زین

معمولا به دلیل آن که ناحیه لابیا بانوان (قسمت‌های داخلی یا بیرونی واژن) بر روی زین قرار گرفته و فشار بر آن وارد می‌شود، در آن قسمت بی حسی و حتی تورم ممکن است ایجاد شود. دوچرخه سواری نادرست نیز این عوارض را بیشتر خواهد کرد. در کنار آن به دلیل آن که ناحیه تناسلی اصطکاک زیادی با سطح زین دارد ممکن است باعث ایجاد عرق سوز شدن، ایجاد زخم در نواحی تحت اصطکاک و مانند آن شود. همچنین پوست در نواحی تحت فشار ملتهب و قرمز خواهد شد.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه کوهستان روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه کوهستان

 

راه‌های پیشگیری از عوارض دوچرخه سواری

با وجود آن که دوچرخه سواری به عنوان ورزشی شناخته شده برای سلامت بدن بسیار مفید است و فواید دوچرخه سواری در لاغری و همچنین فواید دوچرخه سواری برای محیط زیست برای هیچکس پنهان نیست، اما اگر به صورت اصولی این ورزش انجام نشود می‌تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد. برای آن که از عوارض دوچرخه سواری پیشگیری کرد باید به موراد زیر توجه داشت:

  • استفاده کردن از یک زین مناسب:

زینی مناسب است که وزن بدن را به خوبی تقسیم کند و باعث ایجاد فشار بر روی عروق و اعصاب در قسمت تناسلی نشود. شرکت‌های مختلفی وجود دارند که زین‌های متنوعی برای استفاده‌های مختلف طراحی کرده‌اند. بهترین زین برای استفاده شهری زین‌های پهن است و فشار کمتری به قسمت تناسلی وارد می‌کند.

زین‌های باریک تا ۶۵ درصد خون رسانی به آلت تناسلی را مختل می‌کنند در صورتی که استفاده از یک زین پهن، در استفاده شهری، می‌تواند عوارض دوچرخه سواری را هم برای زنان و هم برای مردان کاهش دهد و یا حتی برطرف کند.

زین‌های باریک مخصوص مسابقات حرفه‌ای طراحی شده‌اند تا ممانعت کمی را برای حرکت پاها در طول مسابقه ایجاد کنند. درحالی که زین‌های شهری بزرگ و پهن بوده و به طور معمول با مصالح نرمی همچون ژله و یا ابر پر شده‌اند.

  • تنظیم کردن فاصله زین تا پدال

فاصله‌ای که میان زین تا پدال وجود دارد با فشاری که بر زانوها وارد می‌آورد رابطه مستقیمی دارد. فاصله زین تا پدال باید به گونه‌ای تنظیم گردد که در زمان پدال زدن زانوی دوچرخه سوار به صورت کامل باز شود. در چنین حالتی اگر دوچرخه دنده‌ای باشد، می‌توان روی دنده سبک تنظیم کرد تا فشار کمتری بر زانوها وارد شود.

 

فواید دوچرخه سواری در سربالایی

 

فواید دوچرخه سواری در سربالایی

دوچرخه سواری کردن در سربالایی فوایدی دارد که به شرح زیر است:

  • ساخت ماهیچه: دوچرخه سواری یک ورزش تلقی می‌شود و با دوچرخه سواری کردن می‌توانید عضلات چهارگانه و عضلات عقب ران خود را درگیر کرده و قوی و ماهیچه‌ای کنید.
  • دوچرخه سواری به منظور چربی سوزی: دوچرخه سواری درست و صحیح باعث می‌شود که عوارض دوچرخه سواری ایجاد نشده و همچنین چربی‌های بدن را بسوزاند.
  • تنفس عمیق: با دوچرخه سواری که یک ورزش هوازی محسوب می‌شود می‌توانید ماهیچه‌های ریوی خود را منبسط و منقبض کرده و به این طریق آن را قوی کنید.
  • دوچرخه سواری جهت کاهش تنش: دوچرخه سواری در سربالایی علاوه بر آن که کمک به ساخت ماهیچه و چربی سوزی می‌کند، موجب می‌گردد تا سطح استرس خود را تا میزان ۴۰% کاهش دهید.
  • دوچرخه سواری برای کشش بدن: دوچرخه سواری در سربالایی کمک می‌کند تا عضلات در حین رکاب زدن کشش پیدا کرده و به این طریق انعطاف پذیری بیشتری پیدا کنند.
  • خواب بهتر: دوچرخه سواری باعث می‌شود تا بدن شما خسته شود و همچنین تنش‌های موجود به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند، درنتیجه در پایان شب خواب خوبی تجربه خواهید کرد.
  • دوچرخه سواری جهت حفظ سلامت قلب: از آنجایی که با دوچرخه سواری صحیح می‌توانید عوارض دوچرخه سواری را کاهش دهید، این امکان را هم دارید که با فعالیت‌های مداوم سلامت قلب خود را حفظ کنید.

جمع بندی:

در پایان مطلب عوارض دوچرخه سواری باید اشاره کنیم که چنانچه تصمیم دارید به صورت اصولی دوچرخه سواری کنید و از عوارض دوچرخه سواری دور بمانید می‌توانید از دوچرخه ثابت استفاده کنید. البته عوارض دوچرخه ثابت نیز درصورتی که به صورت صحیح استفاده نگردد باعث بروز مشکلاتی در شخص می‌شود. پس سعی کنید به درستی با این وسیله ورزش کنید.

 

برای مشاهده انواع دوچرخه کوهستان روی تصویر زیر کلیک کنید

بنر دوچرخه کوهستان

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

من، میلاد مقصودلو، مدیر و موسس وب سایت دوچرخستان، از شما دعوت می کنم، حتما اینستاگرام دوچرخستان، رو فالو کنی.

سپاسگزارم

7455
7456