۹ مزیت و فواید باور نکردنی دوچرخه سواری را بشناسید!

فواید دوچرخه سواری را برای بدن و لاغری بشناسید

دوچرخه سواری چیست؟

 

رشته دوچرخه سواری را بشناسید!

رشته دوچرخه سواری توسط بارون کارل فون دریس در سال ۱۸۱۷ اختراع شد. در مطالب قبلی در مورد تاریخچه این وسیله‌ی کاربردی صحبت کرده‌ایم که می‌توانید تاریخچه دوچرخه و ورزش دوچرخه سورای را مطالعه کنید. آنچه که کارل فون دریس اختراع کرد، آن چیزی نبود که ما به عنوان دوچرخه می‌شناسیم و از آن استفاده می‌کنیم. این مخترع آلمانی ماشینی اختراع کرد که به وسیله حرکت دادن پاها، راه می‌رفت و همین اختراع کمک کرد تا بتوان سریع‌تر در باغ‌های سلطنتی حرکت کرد.

احتمالا می‌دانید که دوچرخه‌سواری برای هر فردی خوب است و به طور کلی هر ورزش و فعالیت بدنی بهتر از ورزش نکردن می‌باشد. اما آیا می‌دانید مزیت دوچرخه سواری فراتر از مزایای جسمانی است؟ در این مقاله از سایت دوچرخستان  ۹ فایده‌ی قابل توجه دوچرخه‌سواری را ارائه می‌دهیم که باعث می‌شوند شما شادتر و سالم‌تر زندگی کنید. ما در این مقاله به موضوعاتی همچون: (عضلات درگیر در دوچرخه سواری، فواید دوچرخه سواری در لاغری و در سربالایی و دانستنیهای رشته دوچرخه سواری پرداخته ایم.

ورزش دوچرخه‌سواری یکی از ساده‌ترین ورزش‌هایی است که به عنوان یک فعالیت بدنی متوسط برای بدن مورد نیاز است. این فعالیت، علاوه‌بر اینکه یک ورزش است یک وسیله حمل‌ونقل در همه جای دنیا شناخته می‌شود. دوچرخه‌سواری به گنجاندن فعالیت فیزیکی در زندگی روزمره شما کمک می‌کند. از کودکان گرفته تا افراد مسن هر فرد می‌تواند به راحتی زندگی سالم‌تری را انتخاب کند.

فواید دوچرخه سواری

 

مزیت دوچرخه سواری و عضلات درگیر در دوچرخه سواری را بشناسید!

بدن انسان به فعالیت فیزیکی برای عملکرد نرمال نیاز دارد. حداقل سی دقیقه فعالیت بدنی برای رسیدن به سلامتی در دراز مدت بسیار مهم است. دوچرخه سواری به غیر از فواید سلامتی جسمانی، فواید اجتماعی و روانی بسیاری نیز دارد که این ورزش را به یک تفریح لذت بخش تبدیل کرده است. مزیت دوچرخه سواری به شرح زیر می‌باشد.

مزایا و فواید دوچرخه سواری

درگیر عضلات در دوچرخه سواری

دوچرخه سواری ورزشی است که همواره با پدال زدن‌های زیاد همراه است. معمولا این چنین تصور می‌شود که دوچرخه سواری تنها شامل تقویت عضلات ران و ساق پا می‌باشد. اما رشته مهیج دوچرخه سواری ورزش کلی برای بدن است و حرکات آن باعث فعالیت تمام اجزای بدن است. در هنگام حفظ تعادل دوچرخه عضلات بازو تحت تاثیر قرار گرفته و تقویت می‌شوند.

بر اساس مطالعات انجام شده، پس از جلسات دوچرخه سواری و استراحت در دوچرخه سواری به صورت منظم در کودکان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در سلامت استخوان و عضلات ثبت شده است.  تنفس در دوچرخه سواری به شدت اهمیت دارد که این ورزش به خوبی به تقویت تنفس درست کمک میکند و همچنین به دلیل انعطاف بالای ماهیچه‌ها، تناسب هوازی افزایش می‌یابد.

مزایا و فواید دوچرخه سواری

بهبود عملکرد قلبی عروقی در رشته دوچرخه سواری

از دیگر فواید دوچرخه سواری صبحگاهی میتوانیم به بهبود وضعیت و عملکرد قلب اشاره کنیم زیرا، در طی دوچرخه‌سواری قلب سریع‌تر از حد معمول می‌تپد و این کار باعث تمرینِ قلب می‌شود که به ترویج سلامتی و تقویت آن کمک می‌کند. در مطالعاتی پیرامون مزیت دوچرخه سواری برای قلب و فعالیت حین دوچرخه سواری بر روی مردان میان‌سال نتایج مثبتی را در رابطه با عملکرد قلبی-عروقی گزارش شده است.

در مقایسه با افراد غیرمتحرک، کسانی که در فعالیت‌هایی مانند دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و دویدن شرکت کردند عملکرد قلبی عروقی بهتری را نمایش دادند. گفتنی است که بهترین تایم ورزش دوچرخه سواری اول صبح و عصر میباشد زیرا بدن بیشتریسن انرژی را دارد و شما میتوایند با دوچرخه سواری در زمان مناسب  فوایدی که دوچرخه سواری در سربالایی را دریافت کنید.

مزایا و فواید دوچرخه سواری

درمان و کنترل دیابت یا بیماری قند

دیابت خطر بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی، سکته، بیماری‌های پوستی، بیماری‌های کلیوی و چند اختلال دیگر را افزایش می‌دهد. دیابت می‌تواند توسط فعالیت فیزیکی کنترل شود که دوچرخه‌سواری یکی از این فعالیت‌های بدنی می‌باشد. دوچرخه‌سواری می‌تواند در کنترل دیابت مفید باشد. چرا که گلوکز موجود در سلول‌ها ضعیف است و گلوکز خون از طریق سلول‌ها جذب می‌شود و به انرژی مفید تبدیل می‌شود.

مزایا و فواید دوچرخه سواری

افزایش سطح انرژی و تستوسترون

دوچرخه‌سواری به افزایش استقامت بدن کمک می‌کند و باعث افزایش ظرفیت تحمل فرد می‌شود. با دوچرخه سواری درست سطح انرژی بالا رفته و موجب اشتیاق در کار و به طور کلی انرژی بیشتر برای تمام فعالیت‌های روزانه می‌شود.

مزایا و فواید دوچرخه سواری

مدیریت استرس واضطراب

کمک به مدیریت استرس یکی دیگر از مزیت دوچرخه سواری می‌باشد. به طوری که دوچرخه‌سواری می‌تواند برای کاهش استرس و سرگرمی مورد استفاده قرار گیرد. متخصصان معتقدند که انجام هر نوع ورزش می‌تواند استرس را کاهش دهد. اما در اغلب موارد، ورزش کردن برای بسیاری از مردم امکان پذیر نیست. به جای آن فرد می‌تواند با انجام دوچرخه سواری هم سرگرم شده و هم کمی ورزش کند.

مزایا و فواید دوچرخه سواری

کاهش درد و التهاب در بدن

دوچرخه سواری با اینکه یک فعالیت بدنی است و ممکن است که بدن درد بعد از دوچرخه سواری را دراوایل این ورزش تجربه کنید اما همواره تحقیقات نشان داده است که به مدیریت و تسکین درد کمک می‌کند. چرا که رشته مفید دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش آزاد کننده شناخته می‌شود و ورزش‌های آزاد کننده نقش بسیار مهمی در کاهش مشکلات فیزیولوژیکی و روان‌شناختی مثل استرس، تنش و درد ایفا می‌کنند.

مزایا و فواید دوچرخه سواری

کاهش وزن و لاغری بی نظیر

از فواید دوچرخه سواری برای لاغری این است که این ورزش، یک رشته عالی برای چربی سوزی است . دوچرخه‌سواری فردی با سرعت ۱۶ کیلومتر بر ساعت، در یک ساعت ۲۶۰ کالری می‌سوزاند. ورزش منظم دوچرخه‌سواری به فرد کمک می‌کند تا ساختار بدن خود را حفظ کند و در کنار کالری مصرفی زیادی که دارد، وزن کم کند.

مزایا و فواید دوچرخه سواری

کاهش خطر ابتلا به سرطان

بروز بیماری‌هایی مانند سرطان می‌تواند به طور قابل‌توجهی با اتخاذ فعالیت‌های فیزیکی مثل دوچرخه‌سواری کاهش یابد. مطالعات نشان می‌دهد که  افرادی که در سنین پایین و میانسالی، فعالیت‌های فیزیکی بالایی داشته‌اند، ابتلا به سرطان در آن‌ها در مقایسه با افراد بی‌تحرک کمتر است.

مزایا و فواید دوچرخه سواری

درمان آرتروز و افزایش عمر

تا به الان در این مقاله از دوچرخستان به فواید دوچرخه سواری برای تناسب اندام اشاره کرده ایم. گفته می‌شود که دوچرخه سواری یکی از بهترین تمرین‌ها برای پیشگیری و کاهش آرتروز می‌باشد. دوچرخه‌سواری با دوچرخه ثابت نیز به اندازه‌ی دوچرخه سواری در فضای باز به کاهش و جلوگیری از ورم مفاصل کمک می‌کند.

تاثیرات زیست محیطی دوچرخه سواری

اهمیت و فواید دوچرخه سواری برای محیط زیست چیست؟

یکی دیگر از مزیتهای دوچرخه سواری که مهم است، کمک به محیط زیست می‌باشد. دوچرخه سواری به عنوان یک شیوه‌ی دوستدار محیط زیستِ حمل‌ونقل شناخته می‌شود که باعث کاهش آلودگی و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. بنابراین علاوه بر این که سطح سلامتی جامعه را ارتقا می‌دهد بلکه یک محیط زیست پاک را نیز فراهم می‌کند.

۱۰ کیلومتر دوچرخه‌سواری در هر روز برای رفتن به کار به جای استفاده از وسیله‌ی حمل‌ونقل سوختی می‌تواند از انتشار حداقل ۱٫۳ تن گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کند. این امر خطر بسیاری از بیماری‌های مرگبار و مشکلات سلامتی را کاهش می‌دهد که میلیون‌ها نفر را به دلیل آلودگی هوا تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. ماشین‌های مسافربری در شهرها بزرگ‌ترین منبع گازهای گلخانه‌ای نظیر کربن دی‌اکسید، مونوکسید کربن، اکسید گوگرد ، اکسید نیتروژن و هیدروکربن‌ها هستند. این گازهای مضر به سیستم عصبی آسیب می‌زنند و مقصر اصلی مشکلات تنفسی شدید هستند.

منبع : organicfacts.net

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.